Wanneer te beginnen met inrijden!Moet je lezen!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Wanneer te beginnen met inrijden!Moet je lezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 15:46

Hooi!
Omdat veel mensen denken dat je alleen aan de buitenkant kunt zien wanneer een paard klaar is om bereden te worden, dan gaat het voornamelijk om het iets zwaarder belasten, zoals kleine voltes, verzamelen, keertwendingen enz. hier een goed stukje!
http://users.telenet.be/peter.ryckeboer ... enoeg.html

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:31

Heel leuk stukje ja. Ik vind het heel goed dat erop gewezen wordt dat je op heel rustig met een jong paard moet 'werken'. Veel jonge paarden worden immers snel opgeleid omdat ze dan meer geld opleveren. Maar ik vind het nog steeds wat kort door de bocht om te suggereren dat je met IEDER paard pas na de 4e moet gaan inrijden.

Mijn paard was 3 jaar en 3 maanden toen ik voor het eerst op zijn rug zat. De eerste 2 maanden daarvan heb ik opgebouwd naar 2x per week een 15/20 min te paard, vooral stappen en een kort drafje, rechtuit in de berm. Inmiddels is mijn paard bijna 3 jaar en 8 maanden (ja laat ik maar even specifiek zijn qua leeftijden...) en nu rij ik hem 3x per week, 2x een half uurtje in de bak, en dat is exclusief het uitgebreid in- en uitstappen [arm dier] en 1x per week een staprit van gemiddeld 2 uur... 1x per week longeer ik hem 20 minuten...

De reden waarom ik niet heb gewacht tot zijn na zijn 4e? Mijn paard vind het prachtig om dingen doen, is ontzettend nieuwsgierig én leergiering. Met alle nieuwe dingen (en ja, dat lijstje met tips die je kunt doen als je niet rijdt... hardstikke leuk, allemaal gezien en gedaan) hou ik goed in de gaten hoe mijn paard erop reageert, zowel qua gedrag als lichamelijk. DAT lijkt me de beste graadmeter!

Helaas heeft niet een ieder oog voor de reacties van het paard, ofwel uit onkunde of omdat ze het niet willen zien! Die eerste groep hoort niet een jong paard in handen te hebben, en die tweede groep... die hebben oogkleppen op, en interesseren zich echt niet voor zo'n stuk!!

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:32

goed stuk om te plaatsen.
misschien dat de mensen die telkens maar weer een topic openen over: Wanneer kan ik mijn paard inrijden... Dit eens lezen!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 16:37

Kelloriejj schreef:
goed stuk om te plaatsen.
misschien dat de mensen die telkens maar weer een topic openen over: Wanneer kan ik mijn paard inrijden... Dit eens lezen!

Misschien dat mensen die al voor een paard drie is beginnen dit eens moeten lezen!

Het is een heel erg interresant stukje en ik ben ook blij dat ik met de mijne altijd pas begin met rijden wanneer ze 4 zijn en z evaak pas op 5-6 jarige leeftijd klaar wil hebben voor een B-proefje of parcourtje

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:11

@ Javayo, het blijkt dus écht zo te zijn dat de groei van de botten ed bij ieder paard ongeveer gelijk zijn, dus vandaar ook met ieder paard (pas!?) na het 4e jaar erop kan gaan zitten en (pas!?) wat 'werken' als ze 5 zijn!
Maar ik ben het volkomen met je eens dat de meeste mensen denken dat hun paard dwars is als hij signalen geeft zoals bokken, steigeren en wegrennen, dan zit het paard in de pubertijd!( terwijl de kans op rugproblemen ontzettend groot is)
Maar ik vind het best nog wel langer als ik had gedacht, haha, terwijl ik heel rustigaan doe en alleen nog maar twee keer op mijn bijna 4 jarige heb gezeten ( letterlijk) en van plan ben aankomend voorjaar met een buitenritje wil beginnen (om hem op die manier in te rijden)
Ik hoop dan ook dat veel mensen dit stukje óók lezen en goed nadenken voordat ze aan de slag gaan!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:18

Artikel naar m'n hart!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:32

Ik vind dit ook een erg goed artikel.

Wat ik me afvraag, is waarom mensen er dan bijkomen dat het 'helemaaaal niet slecht' is om een renpaard op z'n 2de al in te rijden, en dat dat slechts vooroordelen van buitenstaanders zijn.
Wat onderscheid een renpaard dan van een 'gewoon' rijpaard?

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:38

Dus jij gaat komend voorjaar 'pas' met je 4-jarige voor het eerst een buitenritje maken? Ik ben juist meteen met mijn paard lange rechte stukken buiten gaan maken omdat het veel belastender is om rondjes in de bak te draaien. Zelfs als je constant op de hoefslag blijft! En vooral mentaal is het heel goed voor je paard om lekker naar buiten te gaan en de wijde wereld te leren kennen, daar worden ze stoer van!

Ik ben het helemaal met dit artikel eens dat 'zware' arbeid achterwege gelaten moet worden tot het paard volwassen is. En zelfs dan vind ik dat dit binnen perken moet blijven. Maar rustig aan al wat doen lijkt me alleen maar goed, daar worden ze sterk van. Mijn paard hoeft ook niet op z'n 6e Z te lopen, en hoeft nog niet te springen.

Maar ik blijf erbij dat het per paard afhankelijk is. Er is nogal een verschil tussen een 3-jarige van 1,60 die compact gebouwd is en reeds in goede proporties is of een grote slungel die zich geen raadt weet met z'n lichaam.

@wildwings: ik denk dat (bijna) iedereen hier op bokt het ermee eens zal zijn dat het absurd is om een 2 jarige te trainen en in races uit te brengen. Die paarden zijn inderdaad op jonge leeftijd al kapot.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 17:41

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:39

Hihi, Javayo, ik ga dan ook voor het eerst echt rijden!
Ik heb alleen maar 2x erop gezeten, 5 minuutjes hooguit, om hem eraan te wennen dat er iemand opzit!
Maar ik ga dus van het voorjaar, dan is hij ruim 4, voor het eerst erop rijden en dan ga ik meteen naar buiten! (op hoop van zegen, haha!)
Maar dan gaat m'n man mee met zijn Tinker en ik hobbel dan erachter aan en heb dan ook nog iemand naast ons lopen die mijn paardje begeleid, zeg maar!
En dan ga ik eerst alleen wat stappen en dan langzamerhand wat meer, ik zie wel hoe het gaat.
Ik ben nu ook op gevoel bezig, hij heeft gister voor het eerst een bitje ingehad, die hij overigens niet lustte...
Maar verder ga ik er voorlopig dus nog niet op, hoor!
En een bak krijgt hij pas te zien als hij 5 is!( ze lopen altijd buiten, stal met uitloop)

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 18:47

WildWings schreef:
Ik vind dit ook een erg goed artikel.

Wat ik me afvraag, is waarom mensen er dan bijkomen dat het 'helemaaaal niet slecht' is om een renpaard op z'n 2de al in te rijden, en dat dat slechts vooroordelen van buitenstaanders zijn.
Wat onderscheid een renpaard dan van een 'gewoon' rijpaard?

Dat ze met hun 6e naar de slager gaan....
Maar ik denk dat het heel moeilijk is om een oude manier af te leren.....
Er wordt steeds meer gekeken naar het welzijn van het paard maar het is moeilijk om een ingebakken leeftijd van inrijden met 2- en half/3 jaar te veranderen.
Ik denk dat áls het beter was je paard jonger in te rijden de mensen veel eerder overtuigd waren, jammer genoeg!

Demini

Re: Wanneer te beginnen met inrijden!Moet je lezen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:28

Echt schokkend om te lezen dat een paard van 1.75m pas op 8 jarige leeftijd volgroeid is, terwijl een hoop paardjes op 8 jarige leeftijd al op grand prix niveau zitten.
Noooooit geweten dat het zo lang duurde dat een paard uitgegroeid was zeg, mijn bijna 4 jarige is na de tweede bezichtiging, dus toen hij nog geen 3 was al ingereden. "Hij is erg moeilijk" zeiden ze, "Het beste zou zijn om hem te laten castreren!" en dat gebeurde dus!
Logisch dat hij moeilijk was!

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 20:39

Nou idd, ik schrik er ook behoorlijk van moet ik zeggen! Gek dat Verona rugproblemen heeft? Nee dus! In de maand dat ze 3 werd beleerd en daarna trektochten lopen...

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:19

er zijn inderdaad de laatste tijd wel 100 topic's over het inrijden van jonge paarden.
goed van je dat iedereen dit nu gewoon kan gaan lezen.

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:35

Jeetje... schrik je toch eigenlijk wel een beetje van...
Zeker omdat Image in de buurt van Duindigt staat... daar worden de paarden soms al met 1 jaar ingereden (dit heb ik niet gezien op Duindigt maar op een manege verderop... die ook renpaarden had)
De renpaarden worden zo vroeg ingereden en moeten zo hard werken... t'is toch allemaal ongelovelijk.

Er wordt wel goed voor de paarden gezorgd (zeker als ze winnen), maar toch klopt het natuurlijk niet als je er zo over nadenkt...

Een vriendin van mij (Renaat ben jij er ook?) heeft een ex-renpaardje en die was niet helemaal goed bij z'n koppie toen ze hem kreeg... gelukkig is het nu helemaal een happy paardje, hij wordt ook verwend ; ) Maar toch... die paardjes komen op zo'n vroege leeftijd in zo'n stressvol gebeuren... it ain't right!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:39

@MirandaFuego: gelukkig maar, ik dacht te begrijpen dat je wel al reed, maar nog niet naar buiten ging. Leek me de omgekeerde wereld

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:40

Javayo schreef:
Dus jij gaat komend voorjaar 'pas' met je 4-jarige voor het eerst een buitenritje maken? Ik ben juist meteen met mijn paard lange rechte stukken buiten gaan maken omdat het veel belastender is om rondjes in de bak te draaien. Zelfs als je constant op de hoefslag blijft! En vooral mentaal is het heel goed voor je paard om lekker naar buiten te gaan en de wijde wereld te leren kennen, daar worden ze stoer van!

Ik ben het helemaal met dit artikel eens dat 'zware' arbeid achterwege gelaten moet worden tot het paard volwassen is. En zelfs dan vind ik dat dit binnen perken moet blijven. Maar rustig aan al wat doen lijkt me alleen maar goed, daar worden ze sterk van. Mijn paard hoeft ook niet op z'n 6e Z te lopen, en hoeft nog niet te springen.

Maar ik blijf erbij dat het per paard afhankelijk is. Er is nogal een verschil tussen een 3-jarige van 1,60 die compact gebouwd is en reeds in goede proporties is of een grote slungel die zich geen raadt weet met z'n lichaam.

dat is het gevaar
in het artikel staat dat ook paarden die er "volwassen" uitzien nog geen goede botdichtheid hebben
het kan hooguit een half jaar schelen..dus verkijk je niet op het paard
hoe ze er ook uitzien het blijven jonge dieren waarvan de botten nog niet sterk genoeg zijn om (zwaar) te werken

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 09:59

Dat ben ik ook wel met je eens, ook de kleinere compacte paardjes zijn op jonge leeftijd niet in staat om 'zwaar' te werken, en dat daardoor worden ze waarschijnlijk sneller overvraagt. Daarom vind ik dit artikel ook wel goed.

Maar ik blijf het wat overdreven te vinden om er dus pas na de 4e of zelfs 5e pas op te stappen. Het zou anders geformuleerd moeten worden: pas als het paard volwassen is kan het wat meer arbeid aan!

Redeneer ik dan helemaal verkeert als ik stel dat (even de vergelijking met mensen) je gemakkelijker een sport leert beheersen (kom laten we paardrijden als voorbeeld nemen) of in ieder geval de beweging leert coördineren als je er als kind mee begint? Zou ik nu op latere leeftijd eerder kapot zijn omdat ik vanaf jonge leeftijd veel heb paardgereden en sinds mijn 12e ieder weekend in een kas heb gewerkt?

Ik denk dat als je tussen de 3e en 4e rustig begint met je paard, hij er juist sterk van wordt. Een jaar extra wachten zal inderdaad ook goed zijn, maar je loopt dan wel het risico dat sommige mensen zullen denken van: oh mijn paard is al 5, dan mogen ze al M lopen, dus we kunnen best wat intensiever aan de gang!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:16

In de IJslanderwereld is het juist heel normaal om te wachten tot de paarden 5 zijn voor je begint met rijden. Tegenwoordig zie je steeds vaker dat ze in de zomer van hun vierde jaar zadelmak worden gemaakt en er een paar keer op gezeten wordt, waarna ze tot na de winter weer met rust gelaten worden. IJslanders gaan dan ook erg lang mee. Sterk ras, of zou dat puur liggen aan de latere inrij-leeftijd? Of aan een combinatie?

Inrijden onder de 3 jaar vind ik zeker niet kunnen. Ik heb ook de nodige opstandige jonge paarden gezien die te vroeg veel teveel moeten doen, logisch dat ze gaan protesteren; hun lijf doet pijn.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 11:07

Javayo schreef:
Dat ben ik ook wel met je eens, ook de kleinere compacte paardjes zijn op jonge leeftijd niet in staat om 'zwaar' te werken, en dat daardoor worden ze waarschijnlijk sneller overvraagt. Daarom vind ik dit artikel ook wel goed.

Maar ik blijf het wat overdreven te vinden om er dus pas na de 4e of zelfs 5e pas op te stappen. Het zou anders geformuleerd moeten worden: pas als het paard volwassen is kan het wat meer arbeid aan!

Redeneer ik dan helemaal verkeert als ik stel dat (even de vergelijking met mensen) je gemakkelijker een sport leert beheersen (kom laten we paardrijden als voorbeeld nemen) of in ieder geval de beweging leert coördineren als je er als kind mee begint? Zou ik nu op latere leeftijd eerder kapot zijn omdat ik vanaf jonge leeftijd veel heb paardgereden en sinds mijn 12e ieder weekend in een kas heb gewerkt?

Ik denk dat als je tussen de 3e en 4e rustig begint met je paard, hij er juist sterk van wordt. Een jaar extra wachten zal inderdaad ook goed zijn, maar je loopt dan wel het risico dat sommige mensen zullen denken van: oh mijn paard is al 5, dan mogen ze al M lopen, dus we kunnen best wat intensiever aan de gang!!

Daar heb je óók gelijk in, alleen worden nu paarden toch te vroeg belast ( met name hun rug!) doordat er te vroeg opgezeten wordt.
Dit gaat dan ook onder het mom:'de spieren zijn goed' maar de rugwervels zijn dus NIET goed!
( iedereen weet inmiddels het verhaal van de 'gespierde' quarters...)
En het is dus wel zo dat dat mensen die van jongs af aan lichamelijk belast zijn later problemen krijgen met hun gewrichten!
En ik vind ook, dat des te eerder men begint met het paard, des te eerder men zal denken dat het paard wel wat meer aankan!( ik denk ook dat er meer ruiters zijn die op een iets hoger niveau rijden dan vroeger, tenminste, vroeger was het al best knap als je 'l' niveau reed )
Het is ook logisch, je paardje loopt lekker, waarom niet even een schepje erbovenop?!
Dus het is allebei:
-En later eropstappen
-En later beginnen met de zwaardere belasting.
Het probleem is alleen dat bij de mensen zó zit ingebakken wat ze gewend zijn, dat het moeilijk is dit standpunt daadwerkelijk ook te gaan opvolgen!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:12

Wind schreef:
Inrijden onder de 3 jaar vind ik zeker niet kunnen.
Ik heb ook de nodige opstandige jonge paarden gezien die te vroeg veel teveel moeten doen, logisch dat ze gaan protesteren; hun lijf doet pijn.

inderdaad en als mensen dat nu maar eens zagen
het probleem is vaak dat als een (jong) paard "vervelend"is het als snel afgedaan word als stout
terwijl het dier alleen maar probeer te zeggen..ik heb pijn!
dan wordt er al snel naar hulpteugels gegrepen en dan heb je al snel een paard die op jonge leeftijd al versleten is

zelf heb ik les van iemand die niet voor ½ uur aan huis komt (logisch)
daarom ga ik naar haar toe met de trailer want een uur lessen vind ik gewoon veel te lang voor mijn 4½ jarige

ik ken iemand die een paard heeft dat net zo oud is als de mijne en zij rijdt om die reden wel een vol uur
en soms wel 5 kwartier als het paard te veel blijft staken
Laatst bijgewerkt door unamie op 20-12-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Imre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 11:21

Ja, zo ken ik een jonge haflinger die amper met 3 werd ingereden en meteen 5 dagen per week onder het zadel kwam, en dan ook minstens een half uur per keer. Moest zo snel mogelijk de wedstrijden in. Paard kwam hevig in verzet door veel omhoog te gaan. Advies van de instructrice: iemand met een longeerzweep erbij op de grond om het beestje naar voren te houden als ze staakte. En inderdaad slof eraan. Dat het paard weleens veel te jong zou kunnen zijn voor dit soort arbeid werd niet bij stilgestaan.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:28

Ja, dat geven ze dan de dan de naam "pubertijd"

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 15:52

Het valt me nog heel erg mee met alle reacties, ik had verwacht dat er een felle discussie zou ontstaan omdat waarschijnlijk toch we de helft van bokt ook gewoon met 3 jarige beginnen te werken en eigenlijk te snel gaan (volgens dit artikel) maar gelukkig veel positieve reacties!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 19:56

Desire schreef:
Het valt me nog heel erg mee met alle reacties, ik had verwacht dat er een felle discussie zou ontstaan omdat waarschijnlijk toch we de helft van bokt ook gewoon met 3 jarige beginnen te werken en eigenlijk te snel gaan (volgens dit artikel) maar gelukkig veel positieve reacties!

Ik denk ook dat het komt omdat er veel onwetendheid is, niet omdat de mensen expres hun paard te vroeg belasten!
Nu nog hopen dat er verandering in gaat komen!