Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kelloriejj schreef:goed stuk om te plaatsen.
misschien dat de mensen die telkens maar weer een topic openen over: Wanneer kan ik mijn paard inrijden... Dit eens lezen!

WildWings schreef:Ik vind dit ook een erg goed artikel.
Wat ik me afvraag, is waarom mensen er dan bijkomen dat het 'helemaaaal niet slecht' is om een renpaard op z'n 2de al in te rijden, en dat dat slechts vooroordelen van buitenstaanders zijn.
Wat onderscheid een renpaard dan van een 'gewoon' rijpaard?

Javayo schreef:Dus jij gaat komend voorjaar 'pas' met je 4-jarige voor het eerst een buitenritje maken? Ik ben juist meteen met mijn paard lange rechte stukken buiten gaan maken omdat het veel belastender is om rondjes in de bak te draaien. Zelfs als je constant op de hoefslag blijft! En vooral mentaal is het heel goed voor je paard om lekker naar buiten te gaan en de wijde wereld te leren kennen, daar worden ze stoer van!
Ik ben het helemaal met dit artikel eens dat 'zware' arbeid achterwege gelaten moet worden tot het paard volwassen is. En zelfs dan vind ik dat dit binnen perken moet blijven. Maar rustig aan al wat doen lijkt me alleen maar goed, daar worden ze sterk van. Mijn paard hoeft ook niet op z'n 6e Z te lopen, en hoeft nog niet te springen.
Maar ik blijf erbij dat het per paard afhankelijk is. Er is nogal een verschil tussen een 3-jarige van 1,60 die compact gebouwd is en reeds in goede proporties is of een grote slungel die zich geen raadt weet met z'n lichaam.
Javayo schreef:Dat ben ik ook wel met je eens, ook de kleinere compacte paardjes zijn op jonge leeftijd niet in staat om 'zwaar' te werken, en dat daardoor worden ze waarschijnlijk sneller overvraagt. Daarom vind ik dit artikel ook wel goed.
Maar ik blijf het wat overdreven te vinden om er dus pas na de 4e of zelfs 5e pas op te stappen. Het zou anders geformuleerd moeten worden: pas als het paard volwassen is kan het wat meer arbeid aan!
Redeneer ik dan helemaal verkeert als ik stel dat (even de vergelijking met mensen) je gemakkelijker een sport leert beheersen (kom laten we paardrijden als voorbeeld nemen) of in ieder geval de beweging leert coördineren als je er als kind mee begint? Zou ik nu op latere leeftijd eerder kapot zijn omdat ik vanaf jonge leeftijd veel heb paardgereden en sinds mijn 12e ieder weekend in een kas heb gewerkt?
Ik denk dat als je tussen de 3e en 4e rustig begint met je paard, hij er juist sterk van wordt. Een jaar extra wachten zal inderdaad ook goed zijn, maar je loopt dan wel het risico dat sommige mensen zullen denken van: oh mijn paard is al 5, dan mogen ze al M lopen, dus we kunnen best wat intensiever aan de gang!!
)Wind schreef:Inrijden onder de 3 jaar vind ik zeker niet kunnen.
Ik heb ook de nodige opstandige jonge paarden gezien die te vroeg veel teveel moeten doen, logisch dat ze gaan protesteren; hun lijf doet pijn.
En inderdaad slof eraan. Dat het paard weleens veel te jong zou kunnen zijn voor dit soort arbeid werd niet bij stilgestaan.
Desire schreef:Het valt me nog heel erg mee met alle reacties, ik had verwacht dat er een felle discussie zou ontstaan omdat waarschijnlijk toch we de helft van bokt ook gewoon met 3 jarige beginnen te werken en eigenlijk te snel gaan (volgens dit artikel) maar gelukkig veel positieve reacties!