gaat heel erg hard in galop!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jeany

gaat heel erg hard in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-05 18:10

hoi!...
als ik fleur ( men fries ) ingalop zet vanuit een gewone ontspannende draf dan gaat het in het begin goed de eerste 7 meter, maar daarna gaat ze heel hard rennen, en als ik haar terug pak dan zit dan valt ze zomaar in draf terwijl ik er absoluut niet aan hangofzo.
gewoon een kwart ophoudig ofzo daar reageert ze heel sterk op.
als ik der nou op een volte zet dan valt ze half om.

weet iemand wat ik hieraan kan doen? alvast bedankt!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 18:56

Ik denk dat ze niet goed in balans is Werk daaraan.. Dit kun je doen door veel overgangen en schijnovergangen. Veel tempowisselingen. Vooral kleine stukjes galop in plaats van gelijk een lang stuk. Je zegt dat het de eerste zeven meter goed gaat. Hou het daar dan de eerste tijd ook bij, zo kan ze in de galop sterker worden. Bouw het zo steeds verder uit. Verder kun je ook met bijzetjes of iets longeren! Word je paardje ook sterker van

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:00

Dat duurt even. Gaat vanzelf goed. Laat dr maar lekker hard gaan, daar bouwt ze spieren van op. Werkte bij mijn fries ook. Nu is ze in balans en kan ze hard en normaal, maar ze blijft nog wel gevoelig voor die ophouding. Maar veel en veel minder nu hoor!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 19:04

roxje21, dat is misschien wel een beetje zo, maar ik zou haar niet zo spieren op laten bouwen. Dan word de snelle galop misschien wel een gewoonte? Ookal heeft ze uiteindelijk spieren. Dat kan natuurlijk gebeuren..

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 17:59

bedankt voor de tips ..... ik kan het morgen weer proberen

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 18:15

probeer beetje terughouden, teugels weer los, terug houden, weer los. dat moet ik ook met m'n paardje en het heeft goed resultaat!

Demini

Re: gaat heel erg hard in galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 19:48

Niet terugnemen als ze dat doet, laat d'r maar door galopperen net zolang tot ze zelf wilt stoppen en dan neem jij het over en laat je haar nog even wat langer door galopperen, daarna neem je d'r terug en beloon je haar flink.
Klinkt alsof je haar d'r zin geeft en dat ze het altijd zal blijven doen dan, maar mijn paard deed het ook en mijn instructrice (grand prix) en Orun instructrice zeiden dit allebei! Ik geloofde er helemaal niks vaan maar deed het toch maar! Nog geen week en het was klaar! Bovendien was het erg goed voor de spiertjes al dat gegaloppeer haha.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-05 20:05

bedankt ik ga het zeker proberen!!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-05 21:46

Ik wist niet dat paarden van hard galoperen hun balans kunnen vinden.. Ik denk trouwens ook dat je paard nog moeite heeft met zijn balans, immers heeft hij moeite met gecontroleerd in balans galoperen. Hard galoperen lukt wel (daarbij krijgt hij waarschijnlijk de ruimte om zijn neus naar voren te doen, rug misschien weg te drukken en maar zonder stelling en zonder goed plaatsen van de achterbenen onder de massa om hard te gaan rennen).

Mij lijkt het beste om meerdere keren korte stukjes te galoperen. Ofwel aanpringen en weer terug, liever 6x kort stukjes met tussenpozen dan 1x en daarna maar vele rondjes onder je vandaan laten rennen.

Verder kun je misschien oefenen op de volte, geen kleine volte want moeite met balans heeft hij waarschinlijk al en op de kleine volte maak je het hem alleen maar moeilijker. Op de volte en dan goed overgangen rijden waarbij je hem aan het binnenbeen houdt. Tijdens het aangaloperen ook goed je binnenbeen eraan houden zodat hij leert om je binnenbeen te buigen op die volte. Het heeft natuurlijk even tijd nodig voordat je paard zijn balans heeft en voordat zijn achterhand sterker zal zijn. Goed blijven oefenen en zoals ik al zi,liever wat vaker aangaloperen. Is afwisselender dan een paar rondjes de bak rond in galop..

Succes!!

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:22

En wanneer verstoor je die balans dan? Precies, op het moment dat je hem te abrupt terug neemt! En als jij je paard gewoon lekker laat galopperen dan zoekt hij daarin zelf zijn balans. Steeds opnieuw aangalopperen is veel moeilijker en kost bovendien veel meer kracht, hier zal hij alleen maar nog paniekeriger van worden. Als je hem een week zo hebt gereden als ik net zei, dan is het vertrouwen weer gevonden en durft hij zich weer te gaan ontspannen en DAN PAS kun je wat meer gaan schakelen. Korte stukjes galopperen helpt niet bij zulke paarden, want dat harde galopperen is een stukje vluchtgedrag van paarden en op het moment dat jij ze steeds weer op de rem trekt bouwen ze alleen maar meer spanning op, terwijl het heel goed voor ze is om ze lekker te laten galopperen, daar vinden ze echt hun balans wel in hoor, tenslotte gaan ze niet voor niks zo graag galopperen.
Met hard galopperen krijgen ze inderdaad de kans hun rug weg te drukken enz enz. en dat doen ze omdat ze angst hebben (het is niet niks om een ruiter op je rug mee te dragen) als je dan bezig bent om hem bij elkaar te houden en vaak overgangen maakt dan wordt hij alleen nog maar gestresster en schiet hij op ten duur de hoogte in i.p.v. naar voren, laat hem dan maar liever even lekker naar voren galopperen en op die manier zijn balans vinden, dan andersom hoor.
Ik heb dit advies ook niet voor niks van een hoop (duidelijk zeer bekwame) mensen gekregen en het allermooiste is dat het ook gelijk hielp ook!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 00:27

Is het nog een jong paard?

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 10:44

Nu Desire, we zeggen wel juist het tegenovergestelde.. Dat blijkt wel weer. Ikzelf heb met lessen dus het advies gekregen om niet maar door te galoperen. Enige effect wat ikzelf dan krijg is dat mijn paard de stelling naar buiten aanneemt en maar zo snel mogelijk gaat door galoperen. En dan gaat ze echt flink vaart maken. Nu heb ik zelf in draf ook nog duidelijk last van dat mijn paard niet goed om mijn binnenbeen wil buigen. Dus ikzelf kies ervoor om juist ook die overgangen naar galop en terug aan het binnenbeen te oefenen.

Denk toch dat het ook afhankelijk is van het moment. Hoe het paard getraind is en wat de bekwaamheid van de ruiter is etc.

Ik begrijp nu uit je verhaal ook dat het niet je bedoeling is om maar een paard continu vooruit te trappen en boven zijn tempo moe te laten rennen en als ie dan terugwil nog eens even voorwaarts te slaan met de zweep. Inderdaad zal het op zijn tijd juist wel goed zijn om lange zijdes bijvoorbeeld te galoperen, maar toch denk ik dat vooral regelmatig die overgangen draf, galop en terug oefenen echt geen kwaad kan.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:07

Bienotje schreef:
Ik begrijp nu uit je verhaal ook dat het niet je bedoeling is om maar een paard continu vooruit te trappen en boven zijn tempo moe te laten rennen en als ie dan terugwil nog eens even voorwaarts te slaan met de zweep. Inderdaad zal het op zijn tijd juist wel goed zijn om lange zijdes bijvoorbeeld te galoperen, maar toch denk ik dat vooral regelmatig die overgangen draf, galop en terug oefenen echt geen kwaad kan.

Dat heb je mij ook nergens horen zeggen hoor, ik sla mijn paarden nooit, alleen als ik echt 100 % zeker weet dat ze iets doen wat echt absoluut niet mag. Ik heb het in mijn geval dus over een 3 jarige. en die liet ik lekke dor galopperen, zodra hij moe werd en terug wilde naar draf hield ik mijn been eraan en liet hem nog even 2 rondjes door galopperen, want dan zijn die laatste 2 rondjes dus van mij geweest en niet van hem, zo heeft ie zich dus ontspannen en daarna toch nog naar mijn hulp geluisterd en nog geen week later ging hij niet meer als een gek galopperen, sterker nog, ik kan een L1 proef met hem rijden, zonder dat ik daar op oefen, want hij hoeft nog helemaal niks te kunnen van me, maar hij is overijverig.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:17

Bienotje schreef:
Ik wist niet dat paarden van hard galoperen hun balans kunnen vinden.. Ik denk trouwens ook dat je paard nog moeite heeft met zijn balans, immers heeft hij moeite met gecontroleerd in balans galoperen. Hard galoperen lukt wel (daarbij krijgt hij waarschijnlijk de ruimte om zijn neus naar voren te doen, rug misschien weg te drukken en maar zonder stelling en zonder goed plaatsen van de achterbenen onder de massa om hard te gaan rennen).

Mij lijkt het beste om meerdere keren korte stukjes te galoperen. Ofwel aanpringen en weer terug, liever 6x kort stukjes met tussenpozen dan 1x en daarna maar vele rondjes onder je vandaan laten rennen.

Verder kun je misschien oefenen op de volte, geen kleine volte want moeite met balans heeft hij waarschinlijk al en op de kleine volte maak je het hem alleen maar moeilijker. Op de volte en dan goed overgangen rijden waarbij je hem aan het binnenbeen houdt. Tijdens het aangaloperen ook goed je binnenbeen eraan houden zodat hij leert om je binnenbeen te buigen op die volte. Het heeft natuurlijk even tijd nodig voordat je paard zijn balans heeft en voordat zijn achterhand sterker zal zijn. Goed blijven oefenen en zoals ik al zi,liever wat vaker aangaloperen. Is afwisselender dan een paar rondjes de bak rond in galop..

Succes!!

helemaal mee eens!!! ik doe hetzelfde met mijn fries en kan ondertussen al kleine stukjes richting de verzameling. je moet ze juist sterker maken op de achterbenen...door alleen maar in het wilde weg rondjes te galopperen drukken ze idd alleen maar hun rug weg en is de achterhand in tokio en hun neus waarschijnlijk in de sterrehemel. door de schakelingen draf-galop-draf-galop maak je de achterhand juist sterker en kun je hem beter onder controle houden en het paard is beter rond te houden en blijven ze actief in de achterbenen. als dat allemaal goed lukt kun je later langere stukken galopperen om ze nog krachtiger te maken.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:26

nou weet ik nog steeds niet wat ik moet .... maar ik zal het een week dit probere en de ande3re week dat....

@ beantsje: ze is 4,5 jaar en nu een half jaar ingereden maar nou zal ik we reacties krijgen dat ik haar teveel laat werken maar ze wil het echt zelf, ze is ook overijverig ..... *even foto zoeken*
Afbeelding
deze foto is gemaakt toen ze 3 maanden onder het zadel was, loopt gewoon een vol uur in de les mee zonderd extreem moe te worden enzo....ze loopt ook heel ontspannen, makkelijk in de hand, en licht in de mond. maar alleen de galop ze gaat gewoon te graag denk ik!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:29

[quote="friezenluver"]nou weet ik nog steeds niet wat ik moet .... maar ik zal het een week dit probere en de ande3re week dat....

@ beantsje: ze is 4,5 jaar en nu een half jaar ingereden maar nou zal ik we reacties krijgen dat ik haar teveel laat werken maar ze wil het echt zelf, ze is ook overijverig ..... *even foto zoeken*
Afbeelding
deze foto is gemaakt toen ze 3 maanden onder het zadel was, loopt gewoon een vol uur in de les mee zonderd extreem moe te worden enzo....ze loopt ook heel ontspannen, makkelijk in de hand, en licht in de mond. maar alleen de galop ze gaat gewoon te graag denk ik![/quote]

"te graag" ben ik niet met je eens..ik denk eerder aan krachtverlies en het missen van balans, wat overigens heel normaal is bij een jong paard.

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 16:40

wat bedoel je met krachtverlies?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 16:56

Dat ze nog niet helemaal normaal kan galopperen, doordat ze nog kracht mist. Ik ben het ook niet eens met Desire, maar ik vertel eigenlijk hetzelfde als Bienotje en Klomp

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:01

Ik denk ook dat het een balansprobleem is. Zeker omdat je ook zegt dat ze bijna omvalt in de bocht.
Ze gaat dan als het ware plat door de bocht.

Ons paard heeft hetzelfde. Kijk maar eens op www.paardenbegrijpen.nl onder trainingspaarden/nikki.

Het is vooral belangrij je paard te leren hoe ze niet meer door de bocht "valt" als het ware.
Als ze met meer buiging door de bocht kan hoeft ze niet meer zo te vallen en hoeft ze ook niet meer zo hard te gaan om "overeind" te blijven.

Ik weet inmiddels wel dat het een lastig probeem is dat tijd kost om op te lossen. Succes!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:08

met kracht verlies bedoel ik zoals het woord al zegt; te weinig kracht. je paard mist de kracht om zijn achterhand onder de massa te zetten.

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:12

Hey,

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn KWPN tuiger merrie, ook zij kon alleen maar keihard galoperen met hele grote passen. Ik heb haar op de volte gezet, en vervolgens volte openen en volte sluiten laten oefenen. Als je dit oefent leert het paard haar achterhand goed te gebruiken en eronder te zetten, en krijg je ook meteen wat stelling. Zelf wel goed in het zadel gaan zitten, en op het binnenbeen zitten, zodat ze in evenwicht blijft. Die van mij heeft het in een paar dagen geleerd. Wel voorzichtig, de eerste keer heb je kans dat ze de kont naar buiten gooien omdat ze het evenwicht kwijt raken, maar dit is het punt dat ze leren om hun achterhand eronder te zetten.

Succes!

edit: niet teveel vragen in een keer, ze heeft nog geen kracht in de achterhand - dit moet je dus op gaan bouwen, maar zo leer je het haar/hem wel te gebruiken.
Laatst bijgewerkt door DenNa op 20-12-05 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:18

Inderdaad is dat een goede oefening

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:23

Probeer ook in de gaten te houden, dat paard van nature 1 bespieringskant korter is als de anderen, dus richt je paard recht, zorg dat deze op gelijkmatige aanleuning komt (mede door juiste drang naar voren) zodat paard in voorwaartse neerwaartse lijn wil lopen. Dus rechtrichten is belangrijk.
Dan ga je kjiken of paard (die van nature ook al meer op voorhand wil lopen) meer op achterhand kunt plaatsen door heel veel korte overgangen te rijden, korte tempowisselingen. En veel geduld!!! Dit heb je namelijk niet zomaar voor elkaar.
Hou ook je eigen balans in de gaten, je moet het idee hebben dat je op elk moment je paard onder je uit kunt denken en dat je zelf in balans staat, dus dat je hielen/heupen en schouders op dezelfde lijn lopen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:36

Hoi,
Nou sorry, maar met een paard wat 3 maanden onder zadel is een heel uur rijden vind ik dus een verkeerde manier van inrijden.
Dat is meer: Zadel der op, en weg rijden.
Je bedoeld het misschien niet zo, maar zo komt het wel eenbeetje over.
Maarja, ik weet ook niet echt iets... Ja, dat door laten galoperen, en als zij wilt stopeen nog een rondje doorgaan...

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 17:36

Je zal ook echt helemaal zelf uit moeten vinden wat voor jou en je paard het beste werkt. Als ik mijn 3jarige op dat moment terug had willen nemen had dat allee gkund door hem op een volte 6 meter te zetten of met zijn neus tegen het schot aan te laten lopen, en dat is toch niet echt prettig voor een paard en zeker een 3 jarige. Als ik hard aan de teugels ging hangen dan ging hij ook wel terug naar draf ja, maar dat is ook niet de manier en als ik op die manier veel overgangen had moeten rijden dan had ik nu echt een brok spanning op stal staan hoor, want dan verliesd hij het vertrouwen.
Wat ik maar bedoel te zeggen is dat veel overgangen rijden echt een hele goede manier is om je paard goed aan de hulpen te zetten en dat herhaal ik dan ook iedere dag met al mijn paarden, maar een paard zoals die 3 jarige van mij die je niet anders terug kan krijgn dan op de beschreven manieren die kan je maar beter gewoon even doorlaten galopperen en het dan weer van hem overnemen, en als hij dan weer het vertrouwen heeft gevonden in een ruiter op zijn rug dan ga je weer meer overgangen maken om hem sterker te krijgen en steeds beter terug te laten komen op jouw hulp. Nu rij ik met mijn 3 jarige dus ook de hele tijd door alleen maar overgangen en grote voltes e.d. Maar dat kon eerst gewoon niet en dan ga ik niet kosten wat het kost mijn paard terugtrekken naar de draf, want dan zal hj alleen maar angstiger worden en alleen maar harder willen vluchten.
Maar nogmaals, dit geld niet voor ieder paard, vorige jaar reed ik een paard in wat ik juist van begin af aan veel overgangen moest laten maken, dat is gewoon heel erg verschillend en ik begreep uit het verhaal van de TS dat haar paard enigszins te vergelijken was met de 3 jarige die ik nu rijdt. En ik heb ook zelf niet verzonnen dat dat de beste manier was om hem te rijden natuurlijk, dat heeft mijn instructrice mij aanbevolen en de Orun instructrice ook en ze rijden grand prix en lichte tour en hebben heel wat ervaring en de orun instructrice heeft ook nog eens de taak om andere mensen op een correcte wijze les te leren geven. Maar als jou paard niet hetzelfde is als die van mij dan kan iets anders weer veel beter voor je uitpakken, daarom zul je zelf gewoon uit moeten vinden, wat fijn werkt. Uiteindelijk zul je veel overgangen moeten gaan rijden met hem en het is afhankelijk van je paard of jij dat nu al kunt of dat je hem eerst moet rijden zoals ik het zei en daarna pas meer overgangen kunt rijden, maar als je het nu al kunt dan moet je het absoluut doen, dan ga je geen omweg nemen natuurlijk, maar nogmaals ik kreeg de indruk dat haar paard te vergelijken was met die van mij en begin nu toch sterk te vermoeden dat dat niet het geval is!