Voor het eerst er weer op.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snuitJ

Voor het eerst er weer op.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:00

Ik heb sinds kort een pony,maar die heeft een half jaar niet gereden doordat ze een veulen had. Ze is al 5 en is al 2 jaar zadelmak. Gister(donderdag) ging ik er weer voor het eerst op. Eerst gelongeert tot ze wat moe was en daarna ging ik hangen. Maar ze schoot bokkend weg. Toen probeerde ik het weer en ze deed precies het zelfde. Ik ga morgen weer proberen maar weet iemand wat ik moet doen om een pony opnieuw op te starten?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:03

vertrouwen opbouwen. een paar keer longeren (maar dat doe je waarshijlijk al) en dan voorzichtig er op. Iemand anders moet haar vasthouden als je erop gaat.

Wij zetten de paarden altijd aan een betonnen paal vast als we er voor de eerste keer op gaan. Ze hebben dan een heel dik leren halster aan. Dan kunnen ze geen kant op. Als je er eenmaal op zit dan flink belonen zodat ze rustig wordt. succes ermee!!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:36

Carly22 schreef:
vertrouwen opbouwen. een paar keer longeren (maar dat doe je waarshijlijk al) en dan voorzichtig er op. Iemand anders moet haar vasthouden als je erop gaat.

Wij zetten de paarden altijd aan een betonnen paal vast als we er voor de eerste keer op gaan. Ze hebben dan een heel dik leren halster aan. Dan kunnen ze geen kant op. Als je er eenmaal op zit dan flink belonen zodat ze rustig wordt. succes ermee!!

een paard moet je nooit vastzetten!! lijkt me erg gevaarlijk! gewoon door iemand vast laten houden en zeer rustig hangen en dan erop.

xil

Re: Voor het eerst er weer op.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:39

Inderdaad!

Gewoon rustig aan doen! Eerst even hangen.. en kijken hoe ze daarop reageert. Is ze ontspannen, dan kan langzaam doorgaan tot je zit. Is ze gespannen, dan wachten tot ze zich helemaal ontspant.

veel succes!

snuitJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 17:48

Oke !! bedankt !

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 17:58

Idd noooit vastzetten. Dit paard heeft blijkbaar wat meegemaakt, waardoor hij zo overspannen reageert. Je moet hem nu weer het vertrouwen teruggeven. Heel erg rustig vanaf het begin beginnen. Niks overhaasten. Gewoon rustig blijven longeren en als dat goed gaat eerst alleen maar hangen --> weer laten zakken (kun je goed vanaf strobaal naast het paard doen, dan belast je de rug niet en kun je het heel geleidelijk doen) Dat herhaal je eens een paar keer. (dus op/af/op/af ) en als hij daar rustig onder blijft kun je er eens rustig opgaan zitten (laat hem trouwens altijd vasthouden door iemand, en eis vanaf het begin dat hij stil staat tot jij vindt dat hij lopen mag) en een paar pasjes gaan lopen. Dit kun je dan langzaam uit gaan bouwen.
Vooral heel belangrijk dat je niks gaat overhaasten.

Begrijp ik goed dat je de pony pas hebt? Heb je hem al eens bereden zien worden?

Succes ermee! groetjes

snuitJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-05 18:06

Heleen1988 schreef:
Idd noooit vastzetten. Dit paard heeft blijkbaar wat meegemaakt, waardoor hij zo overspannen reageert. Je moet hem nu weer het vertrouwen teruggeven. Heel erg rustig vanaf het begin beginnen. Niks overhaasten. Gewoon rustig blijven longeren en als dat goed gaat eerst alleen maar hangen --> weer laten zakken (kun je goed vanaf strobaal naast het paard doen, dan belast je de rug niet en kun je het heel geleidelijk doen) Dat herhaal je eens een paar keer. (dus op/af/op/af ) en als hij daar rustig onder blijft kun je er eens rustig opgaan zitten (laat hem trouwens altijd vasthouden door iemand, en eis vanaf het begin dat hij stil staat tot jij vindt dat hij lopen mag) en een paar pasjes gaan lopen. Dit kun je dan langzaam uit gaan bouwen.
Vooral heel belangrijk dat je niks gaat overhaasten.

Begrijp ik goed dat je de pony pas hebt? Heb je hem al eens bereden zien worden?

Succes ermee! groetjes

Ja ik heb de pony pas. Ik heb nog nooit er iemand op zien rijden.

Heleen1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:31

hmm dan zou ik je echt aanraden er heeel voorzichtig mee te zijn. Wie zegt dat het beestje inderdaad al 2 jaar bereden is?
Voorzichtig een band opbouwen en proberen uit te vinden wat hi/zij al kan...

succes

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 18:35

Dat is niet gevaarlijk!! Ik heb het zo vaak gedaan. Wat kan hij doen? Helemaal niks!!!! Als je hem kort genoeg vast zet aan een paal in het beton met een dik leren halster aan gebeurd er niks!! Dan leert hij om stil te staan! Als je dat 2 keer doet en dan iemand laten vasthouden en dan er los op.

Het kan wel zijn dat een paard flink gaat hangen. Dan kan hij ineens naar voor springen. Daarom moet je hem kort genoeg vast zetten

ik lees nu dat je hem net pas hebt? zorg dan eerst dat jullie een band hebben! Dat wil wel eens flink schelen.

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:16

Carly22 schreef:
Dat is niet gevaarlijk!! Ik heb het zo vaak gedaan. Wat kan hij doen? Helemaal niks!!!! Als je hem kort genoeg vast zet aan een paal in het beton met een dik leren halster aan gebeurd er niks!! Dan leert hij om stil te staan! Als je dat 2 keer doet en dan iemand laten vasthouden en dan er los op.

Het kan wel zijn dat een paard flink gaat hangen. Dan kan hij ineens naar voor springen. Daarom moet je hem kort genoeg vast zetten

ik lees nu dat je hem net pas hebt? zorg dan eerst dat jullie een band hebben! Dat wil wel eens flink schelen.

Ik vind het toch wel een beetje eng hoor. Niet eens zozeer gevaarlijk..naja... Ook wel

Maar op het moment dat je een paard vastzet en hij raakt helemaal over de rooie. Het paard wil weg, wil rennen, bokken... Het paard doet alles, maar dan ook alles om weg te kunnen komen.... Maar het paard kan niet weg...
Het kan dan natuurlijk ook zo zijn dat het paard juist helemaal panisch word van alleen al het vastzetten..laat staan er iemand op te zetten!

Ik ben van mening alles op een rustige manier te doen. Niets overhaasten.. Als je paardje weggaloppeerd ben je nog niet zover en moet je een stapje terug doen!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 19:56

ja snap ik wel. Haha, Ik doe het ook absoluut niet overhaast hoor!! ik krijg binnekort een paard binnen en die ga ik pas as zomer inrijden! tot die tijd knuffel ik ermee, longeer ik hem en dan als hij mij vertrouwd (dat is heeeeeeeeel belangrijk!!) dat ga ik er op! Hij raakt dat niet in paniek als ik hem vast zet omdat hij mij vertrouwd.

Als het vast zetten ECHT niet lukt.. en je bent er wel klaar voor om erop te gaan dan proberen er zo snel mogelijk op de komen. Niet afwachten! Dan overdonder je hem een beetje.

xil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:18

Carly22 schreef:
ja snap ik wel. Haha, Ik doe het ook absoluut niet overhaast hoor!! ik krijg binnekort een paard binnen en die ga ik pas as zomer inrijden! tot die tijd knuffel ik ermee, longeer ik hem en dan als hij mij vertrouwd (dat is heeeeeeeeel belangrijk!!) dat ga ik er op! Hij raakt dat niet in paniek als ik hem vast zet omdat hij mij vertrouwd.

Als het vast zetten ECHT niet lukt.. en je bent er wel klaar voor om erop te gaan dan proberen er zo snel mogelijk op de komen. Niet afwachten! Dan overdonder je hem een beetje.

okee! Ik snap wat je bedoeld..... Inderdaad, als het vertrouwen helemaal goed is zal het waarschijnlijk niet zo gevaarlijk zijn... Maar ik zag het een beetje als middel om je paard te laten luisteren

Maar ik snap wat je wilt! En daar is ook de ts meegeholpen: namelijk vertrouwen weer terugwinnen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 20:25

@SnuitJ: Ik heb je een pb gestuurd!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:27

haha nee.. niet om het te laten luisteren... Dat bereik je daar echt niet mee.. als je geen band met het paard hebt en hij vertrouwd je niet dan gaat dat niet goed hoor. Dan is hij alleen maar bang.

ik kan je 1 ding vertellen. Vertrouwen is bij inrijden of opnieuw inrijden (dat is dit wel een beetje) heeeeeeeeeeeeel belangrijk!

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:28

Vertrouwen is denk ik het állerbelangrijkste als het gaat om band met paard, aangezien je zonder vertrouwen niks bereikt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:31

vertrouwen én respect!

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:45

Carly22 schreef:

Woow, hoe kom je erbij om zoiets te doen? Vastzetten. En hem helemaal in paniek laten raken omdat die geen kant op kan? Bah!

Gewoon rustig blijven; zorg dat de overbodige energie eruit is en begin weer kalm met hangen. Daar was je al mee bezig, en dat werd ook al aangegeven. Succes hoor!

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:49

nee.. hij raakt niet in paniek!! Dan heb je al genoeg vertrouwen opgebouwd. Ik heb nog nooit een paard gehad die in paniek raakte!! Je zet ze toch ook gewoon vast in de trailer? die helemaal afgesloten is?

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:51

Vastzetten vind ik inderdaad absoluut níét de oplossing! Je moet zelf weten wat je doet, maar ik zou het zelf nooit doen. Het paard kan, ondanks dat hij je vertrouwt, in paniek raken. Het is 'n kuddedier, een vluchtdier, hij moet nog wel 'n beetje ruimte kunnen krijgen. Wanneer hij vastgezet wordt, kan hij in paniek raken, en een trauma oplopen zelfs... (ik zeg niet dát het gebeurt, maarja, dat zou wel zo kunnen!) In ieder geval vind ik dat niet slim, het is veel eerlijker om je paard/pony gewoon door 'n ander vast te laten houden... Anders dwíng je hem echt, dat vind ik niet kunnen!
Maarja, je moet zelf weten hè

Citaat:
Vertrouwen én respect!

Ja, dat is zo, maar ik denk dat respect bijna vanzelf komt als je genoeg vertrouwen van je paardje hebt. Maar dan moet je natuurlijk zelf ook respect en vertrouwen voor en in je paardje hebben, anders kan je het ook niet van hem verwachten

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:54

Carly22 schreef:
nee.. hij raakt niet in paniek!! Dan heb je al genoeg vertrouwen opgebouwd. Ik heb nog nooit een paard gehad die in paniek raakte!! Je zet ze toch ook gewoon vast in de trailer? die helemaal afgesloten is?

Dat is toch wel anders... Daar worden ze niet gedwongen, en dat is echt voor hun eigen veiligheid. Verder hóéven ze in de trailer niet vastgezet te worden met halstertouw ofzo, hoor! En gewoonlijk in de trailer moeten ze ook niet echt loopruimte krijgen, want dan zouden ze ook kunnen vallen ofzo bij bochten enz... 't Is voor hun eigen steun en veiligheid, om in zo'n "hokje" te staan.
Of wilde je 'm helemaal los laten staan?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 21:57

Ik ken dus genoeg mensen die het paard wel vast zetten. Gaat echt prima. maar je moet het wel met geduld doen! niet zomaar vastzetten en erop springen. eerst een paar keer vastzetten en er niet op gaan. na de 3e keer voorzichtig hangen, na de 5e keer voorzichtig been er over. flink belonen, er weer af, er weer op, weer belonen, er weer af weer op, weer belonen. als je dat 4 keer elke dag hebt gedaan. dan laat je hem los staan (iemand houdt hem vast) en klimt er weer op:) gaat goed hoor! heb nog nooit een paard gehad wat echt in paniek raakte. en ook nog nooit dat ze er een trauma aan over hielden.

hoe weet een paard of het voor zijn eigen veiligheid is?? Ik bedoel.. daar staan ze vast.. in een hokje.. worden ze ook gedwongen!! ze vragen er toch zelf niet om.

Chann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:01

Ze vragen er nooit zelf om. Geen enkel paard. Maar dat is de enige mogelijkheid, als je je paard wilt vervoeren; een trailer. Het is dan misschien niet fijn voor ze, maarja. Dat zal dan moeten, enige manier. Maar met inrijden zijn erg veel manieren. Onder andere vastzetten, maar ook bijvoorbeeld door 'n ander laten vasthouden.
Ik bedoel dit niet boos ofzo hoor, maarja, 't is mijn mening, en IK zou het nooit doen. Jij wel, moet jij weten. Als jij het goed vind gaan, en je wilt er niet mee stoppen, ga dan vooral door; kan ik niks over zeggen.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:04

Ik bedoel het ook niet boos. Maar ik vind dit voor mezelf ook een veilige manier. doe dit liever dan dat ik alle hoeken van de bak zie
maar ja, genoeg over dat vastzetten. Dat is mijn manier:) Verder is vertrouwen wel ontzettend belangrijk (was al 100 keer gezegd toch? )

RZDLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:05

Carly22 schreef:

WAT?? een paard zeker sterk genoeg om een leren halster kapot te trekken en je zou der dan maar op zitten!

sorry hoor maar dit is echt veel te gevaarlijk maarja, eigen keus, ik ben het er niet mee eens maar dat is mijn mening

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 22:06

en sorry voor mijn late reactie, had jouw laatste berichtje niet gelzen carly