te sterk paard, wie kan me helpen?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

knuffelbeert

te sterk paard, wie kan me helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:25

[Ik heb nu bijna 5 jaar mijn eigen Fjord.
Ben echt heel blij met haar, in omgang is ze super.
met rijden is ze helaas een ramp.
ze kan soms zo omslaan zonder enige reden,
dan zet ze alles op slot, en slaat op hol
ik kan haar niet op een volte krijgen, niks.
ik heb al zoveel geprobeert, en zelfs van een hackamore trekt ze zich niks aan!!
en verkopen is natuurlijk geen oplossing.
wie weet wat ik er nog aan kan doen??

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:27

,,en zelfs van een hackamore trekt ze zich niks aan"
Een hackamore
Jij bent goed FOUT bezig meisje..
Neem les met iemand met verstand...

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:30

ik heb les gehad van iemand die me heeft verteld een hackamore te proberen, dat heeft dus niet gewerkt, het werd alleen maar erger. heb nu dus ook geen les meer....

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:32

waar woon je? Ik wil je best een keer helpen. Dit is namelijk geen probleem wat je hier op bokt kan oplossen

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:35

In Enschede...ik heb al een tijd niet meer gereden, wel af en toe een klein ritje in de bak,maar meer durf ik niet. heb vorig jaar een ongeluk met haar gehad, gelukkig zijn we er allebei bijna heelhuids vanaf gekomen.
nu durf ik de draad weer op te gaan pakken. maar weet dus echt niet hoe

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:36

Probeer het met goede instructie op te lossen, en in plaats van het probleem van voren, dus in de mond te willen oplossen, moet je proberen om haar aan het been te krijgen en dan pas opvangen van voren. Maar wel op de manier vragen en weer los laten. Als jij aan het bit trekt, trekt zij nog wel even harder en langer door.

In plaats van een harder bit te gebruiken, wil het ook wel eens helpen om naar een vriendelijker bit over te stappen, maar het belangrijkste is dat het paard vanuit de achterhand loopt.

Instructie die goed vanuit de basis begint, kan jullie waarschijnlijk wel op het rechte pad krijgen, maar het kost veel tijd en moeite en dus veel privé les, liefst iedere week tweemaal kort. Succes ermee

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 15:37

knuffelbeert schreef:
In Enschede...ik heb al een tijd niet meer gereden, wel af en toe een klein ritje in de bak,maar meer durf ik niet. heb vorig jaar een ongeluk met haar gehad, gelukkig zijn we er allebei bijna heelhuids vanaf gekomen.
nu durf ik de draad weer op te gaan pakken. maar weet dus echt niet hoe

Hmm das eigenlijk net wat te ver. Ik woon in zutphen en in rotterdam. Zoet een goede instructeur die niet meteen een show wilt zien.

Ga eerst maar eens in stap beginne. Maak veel overgangen naar het halthouden en weer naar stap. zorg daarbij dat je paardje niet met het hoofd omhoog komt!!! Geen concessies! komt hij wel omhoog als je de overgang naar het stappen maakt dan zet je hem weer stil. laat hem nageven en probeert het nog eens. Het kan ebst zijn dat je een 15 minuten geen stap verzet omdat je paardje het niet snapt. Het is echt gedult hebben en echt honderden overgangen maken. Nergens toegeven. als hij met het hoofd omhoog komt niet gaan trekken maar je rug lang maken en je schouders vast zetten. hierdoor trekt hij jou in het zadel ipv dat jij het hoofd naar je toe trekt. Hij begrijpt dat snel genoeg en dan zal je merken dat het makkelijker wordt.
hierbij is het natuurlijk wel van belang dat de achterhand eronder wordt gehouden. Als dat niet voor elkaar is dan merk je dat doordat hij achter de teugel gaat lopen. zorg er dus altijd voor dat de overgang met aan leuning gebeurt!!
Ik ben benieuwd of het gaat lukken!!!

Veel plezier ermee
Laatst bijgewerkt door oosterhoff op 13-12-05 15:45, in het totaal 2 keer bewerkt

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-05 15:39

ben al hele lang op zoek naar een goede instructrice, de vorige heeft het alleen maar erger gemaakt.
maar het probleem is dat de meeste instructrices/instructeurs wedstrijd gericht zijn...
ik zou zo graag lekkere ritjes met mijn paard willen maken, zonder bang te hoeven zijn.

saleen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:55

Je mag mijn standaart Mustang nokkenas wel hebben, moet je maar een keer langs komen

Evelijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 18:32

Dat is heel vervelend knuffelbeert dat je je niet meer vertrouwd voelt op je eigen paardje ik denk echter dat er vast wel een instructeur is die je daar mee kan helpen, gewoon meteen vertellen waar je mee zit en vragen of ze daar met jouw aan willen werken.
Vraag maar eens aan vriendinnen die ook paardrijden wie zij kennen die allemaal leuk les geven en het rustig aan doen of zet een advertentie op bokt dat je een instructrice zoekt in Enschede om je over je angst heen te helpen.

Sily

Re: te sterk paard, wie kan me helpen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 01:21

Ik denk ook dat er vast wel een instructrice zal zijn die, ook al is ze wedstrijd gericht, jou een handje zou willen helpen, je kan immers niet altijd meteen op wedstrijd niveau beginnen, die mensen moeten ook kunnen helpen iets vanuit niets op te bouwen.

Probeer anders eerst op de grond weer een band met je paard te krijgen, je zegt dat ze nu al braaf in de omgang is, probeer dat wat verder uit te breiden en maak het leuk voor jullie alletwee.
Stap er daarna met begeleiding weer eens op, praat tegen haar en tegen jezelf zodat je niet al te gespannen zit, desnoods zing je een liedje.

Ik heb een lekkere eigenwijze haflinger die ook weleens een racertje maakte, zonder stuur en rem, was allang blij dat ik de hoeken doorkwam zonder er plat bij te gaan....en zonder het hek in te gaan want er was geen sturen en houden aan.
Instructrice riep iedere keer tegen me dat ik de teugels los moest laten, ik schrok natuurlijk en pakte iedere keer de teugels beet, dus na 10 keer roepen begon ik het eigenlijk wat irritant te vinden, pony op hol en zij maar schreeuwen dat ik los moest laten, dus was het spuugzat en gooide de teugels in 1 keer los (ietswat overdreven) en paard stond stil
Ik weet niet of je dit al geprobeerd hebt, maar nu 2 jaar verder ben ik van mening dat je afentoe beter iets kan doen wat totaal niet verwacht is dan doen wat ze wel verwachten: Dat je er tegenin gaat.
Ik maakte het juist supermakkelijk voor mijn paard hoorde ik van mijn instructrice, ik droeg door de teugels strak te houden haar hoofdje en zij hoefde alleen maar te rennen, op het moment dat ze haar hoofd zelf moest dragen en op eigen beentjes moest lopen was de lol er snel vanaf.

Succes, hoop dat je er wat aan hebt.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 09:06

Hoi meid, was vervelend dat je pony zo doet
Hoe is ze met longeren? Misschien dat er een keer iemand aan de longe kan helpen?
Jammer dat je zo ver weg woont.. had ook graag een keer willen komen helpen..

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 12:35

ik heb in het begin als eerste reactie meteen de teugels losgegooit, toen hielp het dus wel.
nu heeft ze door dat ik dan toch niks meer doe, en gaat ze gewoon lekker door.
het is heel verschillend ze kan zo een half jaar super braaf zijn, dan kan ik er zelfs mee buiten rijden.
maar elke keer slaat ze opeens totaal weer om en kan je er weer een jaar niks mee.
vroeger was ze aan de longeerlijn een ramp, nu doet ze alles op stem, zonder zweep.
ik kan op het rijden na verder alles met haar doen.
ik ga in ieder geval jullie tips zeker uitproberen,
heel erg bedankt!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 13:45

Dit is echt een probleem wat je samen met een goede instructeur op moet lossen. Kijk uit met die hackamore, want je kunt het neusbeen van je paard ermee breken als je hard aan de teugels trekt. En elk paard is sterk! Je zult het qua trekkracht nooit van een paard of pony kunnen winnen

Ik denk dat het erg belangrijk is om goed les te nemen en eerst eens in de bak te gaan rijden. Zoek iemand die opnieuw bij de basis met je begint en alles weer opnieuw met je gaat oppakken. Wanneer ze in de bak weer netjes loopt kun je haar eens gaan uitstappen in het bos, met een braaf paard er naast. Bouw het in het bos rijden zo langzaam op en zorg dat er een rustig, braaf en ervaren paard en ruiter met je mee gaat.

Je zegt dat je een ongeluk hebt gehad met haar. Kan dat de reden zijn dat ze op hol slaat in het bos? Probeer ook achter de reden van het op hol slaan te komen! Succes!!!

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 13:59

voor het ongeluk sloeg ze ook al op hol.
niemand weet de reden waarom ze het doet, ze is echt nergens bang voor en ze stopt (met buiten rijden) niet eerder voordat ze terug bij haar stal is.
maar in de bak doet ze het dus soms ook, ook al voor het ongeluk.
ik rij al niet meer met een hackamore, het werkt toch niet, ze reageert er totaal niet op.
maar bedankt voor de tips!!

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:05

herken jou probleem wel. Mijn verzorgpaardje is ook beresterk, wil zij naar links dan gaan we naar links, want we hadden niks in te brengen. Ook wij hebben les genomen (eigenaar en ik) we hebben les van een wereld vrouw (teminste vinden wij) Wij stelde als eis dat we normaal de bak door wilde gaan rijden en dat rem terug gevonden zou worden. Zij heeft ons daarin begleid en nu gaat het prima, maar we zijn er nog lang niet. Waar wij mee begonnen zijn is dit: stappen, halthouden en heel veel voltes en omstellen. Daarna een stukje draf erbij en weer alles wat we in stap oefende. Inmiddels zijn we een half jaar verder en beginnen mist zij zeer braaf is, de galop erbij te pakken. Wanneer het paardje lekker loopt dan gaan wij ook niet verder proberen, Je kan beter 20 min goed rijden dan een uur lopen klooien. Daarnaast longeren wij haar ook nog en op stem reageert zij ook goed (dit deed ze overigens al) Dit gebruiken we ook bij het rijden. Wees tevreden met kleine resoltaten. Probeer te genieten van je paardje en dat rijden komt ook wel weer, maar geef alles de tijd.

lindavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 14:07

een paard hoeft niet altijd te schrikken om op hol te slaan!!
mijn vorig paardje sloeg ook altijd op hol!!
ik liet hem even uitrennen en dan was het goed!!
maar ja als je een ongeluk hebt gehad met je paard dan durf
je dat ook niet meer!!
;aat maar ff weten hoe het afloopt!!
groetjes lin

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 14:17

het is absoluut geen kwestie van uitrennen, ze stopt pas als ze terug bij stal is.
in de bak ben ik niet bang, dan doet ze maar lekker, ze kan toch geen kant op.
ze beriekt er ook niks mee want ik rij daarna gewoon altijd door, meestal doet ze het dan nog wel een paar keer, maar ik stop nooit voordat ze even braaf is geweest.
het is ook niet dat ik nog bang ben, (buiten wel maar dat doe ik niet meer) het is gewoon heel vervelend op zo'n eigenwijs sterk paardje te hebben...!

fabbie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 15:38

Je ebt inderdaad een vervelend probleem, mijn paard heeft het in het begin ook gedaan na het inrijden toen hij sterk genoeg was, t is erg frustrerend, maar ga zeker voor niet vast pakken of sterk maken, laat gewoon los, totdat hij weer wat nageeft en vraag hem dan wat rond, ook als hij de neiging heeft om aan 1 kan vast te gaan pakken, vraag hem dan gelijk de andere kan op. hou hem vooral bezig, erg veel wendingen gaan rijden, en zoek hulp bij iemand zodat je niet toch stiekem vast gaat pakken. succes ermee

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:08

Een lastig probleem, en kost erg veel tijd en energie. Maar het kan echt goedkomen (spreek uit ervaring)
Eerst even een reactie op de hackamore (vooral de reacties die hierop komen); een hackamore op zich is echt geen oplossing voor je probleem, het is echter ook geen vreselijk ernstig en gevaarlijk martelwerktuig hoor.
Ik ben mijn pony op een gegeven moment ook met hackamore gaan rijden, toen de druk in zijn mond weg was werd hij zowieso veel rustiger.

Wat nog wel eens wil helpen om dit soort "geintjes" in de bak op te lossen, is laten galopperen. Ok paardje gaat ervandoor, prima maar dan wel tot jij zegt dat ze moet stoppen! En echt, na tig rondjes vind ze het echt niet leuk meer hoor.
Niet ze doet maar, maar zij rent weg en jij doet net of dat jouw keus was. Been eraan en gaan, elke keer dat zij besluit om terug te willen komen geef jij weer been om door te gaan. Net zolang tot ze op jouw! teken weer terugkomt!
Verder lastig om via de computer op te lossen aangezien je niet kan zien wat er precies gebeurt.

Veel succes in ieder geval, en toch gaan bellen, zelfs naar instructrices die eigenlijk wedstrijdgericht zijn en vragen of ze het als een uitdaging zien om jou te helpen je probleem op te lossen.

Jammer dat je niet wat meer in de buurt woont want anders wist ik nog wel een super instructrice voor je, alleen daar heb je nu niks aan.

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 18:11

ga naar een paardenfluisteraar, bijvoorbeeld naar een show van monty robberts en neem je paardje mee wedden dat het zo over is!!

knuffelbeert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 18:51

Bjarni, bedankt voor je tip!
ik heb ook dat al geprobeerd, het helpt even.
als ik dan wil dat ze stopt, doet ze het en vervolgens gaat ze weer lekker verder.
het wordt alleen maar erger.
ik zou alleen heel graag de oorzaak ervan willen weten, want zo is ze een jaar super braaf, en zo is ze weer een jaar een ramp!
ben in ieder geval hard op zoek naar een goede instructrice/instructeur...en het gaat de goede kant op!

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 23:45

hoi
ik wil wel proberen je te helpen??
ik woon in oldenzaal...

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:13

hoi,
Ik ken je probleem, ik heb hetzelfde met mijn paard. Het is nu verleden tijd. Hij ging er ook vandoor, luisterde niet, en sturen ho maar. Het is een IJslander dus het is ongeveer het zelfde soort paard. Ik durfde er ook niet meer op te rijden, ten heb ik dit gedaan en binnen een maand kende ik hem niet meer terug.

Zet je bak af in een rondje van een doorsnede van ongeveer 18 meter. Gooi je paard erin los zonder halster. (wat nu gaat komen klinkt raar) Pak een stuk touw en gooi het naar hem, net zolang todat hij rondjes gallopeert. Ga door net zolang todat hij zn lippen begint af te likken, zn oortjes naar binnen draait, en zn hoofd naar beneden doet, maar kijk hem nooit in zn ogen aan! Dan doe je hetzelfde naar de andere kant. Als hij zn oortjes verdraait wil dat zeggen, ik geef toe, jij bent mn baasje.... Dan draai je je opeens om en wacht je tot ie naar je toekomt, als hij dat doet ga je rondjes lopen, hij zal achter je aan lopen, doet hij het niet, jaag hem dan weer rond. als je een stukje hebt gelopen, geef je een aai over zn flanken, en doe je een halster om. Dan zadel je hem rustig op, en ga je een stukje stappen.

Als je dit telkens doet voordat je gaat rijden, krijgt hij in de gaten dat jij de baas bent. Maar ga hem nooit schoppen slaan of het touw tegen hem aan komen!

Dit komt uit het boek: de man die naar paarden luistert, van Monty Roberts. Ik vond het ook onzin maar het help echt, probeer het tenminse een paar keer...

Ik hoop dat het je lukt! (het boek is niet zo duur 8 euro)

Succes en met geduld kom je er wel...

Groetjes

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 16:15

ik lees je reacties nu even...

mischien zit je zadel niet goed, rij een keer zonder zadel of laat de fysiotherapeut er eens naar kijken, mischien heeft hij last van zijn rug.

Succes!

Groetjes