bit wat niet vastgepakt kan worden..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

surcas

bit wat niet vastgepakt kan worden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:21

hoi allemaal..

mijn paard gaat er de laatste tijd onder de galop er soms opeens vandoor en pakt dan zijn bit vast..
waardoor ik dus gelijk niks meer te zeggen heb..
wat erg vervelend is als je in drukke bak bent op wedstrijd bijvoorveeld..

nou heb ik gehoord dat een bit waarvan de bitringen niet vaszitten aan het bit maar kunnen draaien zeg maar dat ze daardoor niet hun bit kunnen vastpakken..

mara ik heb een dubbelgebroken bit waarvan de bitringen niet vast aan het bit zitten en toch krijgt ie het voor elkaar dat die het bit kan vastpakken...

het is niet zo dat ik op dat moment trek ofzo ook, want ik heb er juist opgelet wat ik dan zelf op dat moment doe..ook als ik niet doe neemt ie opeens een speurt en trekt die ook de teugels uit mun handen enzo..

nou ik hoop dat jullie advies hebben..

alvast bedankt

groetjes sabine

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:23

AArg trauma's aan mijn wedstrijd tijd met Thokka ik heb het met Thok opgegeven (jeetje ik geef je veel hoop) Ik lees dus rustig even mee. Kom maar op met die tips

surcas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-05 20:25

haha inderdaad..

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:29

Bedoel je een Dr Bristol Robart bit? Hier zit een stukje in het midden wat draait, kunnen ze ook niet (goed) vastpakken.

Ik heb mijn paard er ook mee gereden, maar nu ze beter naar zithulpen ed luistert rij ik weer lekker met een watertrensje.
Kijk voor een foto anders even op de site van Divoza oid.

(Wil mijn bit evt wel verkopen, gebruik hem nu toch niet meer.
Als je interesse hebt, stuur je me maar een bericht!)

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:32

Ik deze tip niet verpesten hoor, maar ik heb dat bit al 2 jaar ongeveer...en uhmm mn knollie kan hem nog steeds vastpakken, spijtig genoeg.

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:34

Oei een slim paardje dus, tja sorry, ik heb geen plan B, haha.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-05 20:35

ik zou een halster aan doen met rijden

voor de rest gaan lessen met je gewone bit en dan leer je dat jeje paard gewoon op je zit terug leert rijden, ipv met de hand
en dan kan je pony vastpakken wat hij wil, maar dan is er niks aan, aan dat spelletje zonder tegenstander

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 12:37

ELK bit is vast te pakken. Persoonlijk zou ik liever de oorzaak achterhalen en deze corrigeren.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:01

ik vind de oplossing van runningkawa wel creatief, inderdaad werkt ontmoedigen wel vaak het beste. Als je weet wanneer je het kan verwachten kan je met stelling gaan rijden, dan wordt het ook moeilijker. Hoe is het gebit?

Thokkadisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 16:49

chips geen tips die nuttig zijn voor mij :p Ik kan thok prima met halsterje rijden, zelf zonder hoofdstel, doet ze keurig. Ook is haar gebit nagekeken en doet ze onder vertrouwde omstandigheden nergens moeilijk over. Maar als ik ergens anders ben dan is het mis, pakt ze het bit en gaat als een idioot rondracen, en ik heb niks meer te zeggen. ik ben dus ook maar gestopt met wedstrijden

Hopelijk heeft de TS er wat meer aan!

@ surcas, doet jou paard het thuis ook? of ook alleen op wedstrijden en traingen?

saleen

Re: bit wat niet vastgepakt kan worden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 17:41

//Edit Sjoert

Nutteloze bijdrage aangepast.

mrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-05 19:10

Ik heb net als RunningKawa gedacht dat minder soms meer is en ben aan de slag gegaan met een touwhalster. Truukje was niet meer leuk dus probleem over. Later weer gewoon terug naar hoofdstel met bit gegaan, maar ook toen was het truukje blijkbaar niet meer interessant. Maak even een tussenstapje..

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 16:15

Volgens mij bedoel je een Myler bit. Het enige wat een nadeel kan zijn (omdat het bit los werk van de ringen) is dat je paard onregelmatig gaat lopen. Dit alleen als je je handen zelf niet stil kan houden. Voor velen kan dit een oplossing zijn, voor anderen een nachtmerrie erbij. Verder zijn deze bitten behoorlijk prijzig.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:11

Myler kon je voor klein bedrag uitproberen vanuit ruitersportzaak, wellicht kan het nog. Ik heb zo vorig jaar een geprobeerd via Van Rijs in Zevenhuizen

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 17:30

ik ga mee met de tip van RK. dit moet je niet oplossen met een ander bit maar met een goede instructeur. die kan jou begeleiden in dit soort dingen. je paardje moet gewoon leren om op zit terug te komen.

surcas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-05 19:18

ok bedankt in ieger geval.
hij doet het wel vaker, niet alleen op wedstrijden.
vooral als ik net wat mer van hem vraag als normaal is dit zijn manier om er onder vandaan te komen.
nou kwam mijn instructeur ermee dat als ik aan ga voelen wanneer die weg wil, dat ik dan gelijk veel buiging moet vragen en dan laat die ook gelijk weer los. ook op de lange zijde klein beetje stelling houden en na een tijdje steeds wat passen rechtuit gunnen. doet die dat goed dan steeds langer, en als die het bit wil pakken , gelijk weer heel veel stelling vragen.

zo ik ben klaar:P

iheb het vanmiddag geprobeerd en hij reageerde er goed op. alleen is het zo jammer dat het erg lang duurt bij mijn paard voordat die opgeeft. en het eht elke keer weer opnieuw probeerd..
maarja anders zal het ook maar saai worden he:P

groetjes sabine

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 22:34

Surcas dat steeds maar blijven proberen zal minder worden hoor, heb het zelf ook gehad met paard en ongeveer zelfde tip van instructrice gehad als jou.
Als ze me dan toch nog een keer te slim af was deed ik wat hierboven ook staat, loslaten, ontspannen en weer opnieuw beginnen

bleuberta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-05 23:26

Al eens ooit iets vast gehouden wat er niet is?>>>>??? Als jou aanleuning in orde is dan zal het paard niet makkelijk vast pakken denk ik, trek je dat bit tussen zijn kiezen , ja dan zou ik(als paard) ook vast pakken en heeeeeeellll heeeeeeellll hard gaan rennen.
Trekken doe je met zijn 2e namelijk, eenzijdig trekken aan een touw valt ook niet mee.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 00:07

Het probleem wat je hebt is een rijprobleem. Het probleem moet je dus met correct rijden zien op te lossen. Een ander bit is alleen maar een manier om om het probleem heen te gaan, terwijl je in werkelijkheid niets opschiet.

Je kan een tijdje bitloos rijden, dat kan op verschillende manieren. Je manier van rijden zal er niet direct door veranderen. Het paard leert in ieder geval niet verder aan het bit vast te pakken, gewoon omdat er geen bit is. Er is natuurlijk wel een hele andere trucendoos die het paard kan gaan gebruiken....

De investering die je moet doen is het rijden van oefeningen waarbij het paard ontspant, loslaat, soepel wordt, de hand vertrouwt, de hals wil strekken, het bit opzoekt, de teugels uit de hand wil kauwen..... Als je deze basis zaken goed beheerst als ruiter, zal het paard ook goed reageren.

Succes.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 10:16

Wat versta je onder buiging vragen op het moment dat je voelt dat hij het bit gaat vastpakken? Naar beneden buigen, naar links? Naar rechts? Omhoog? Zet je paard op de volte, werk met je binnenbeen in naar je buitenhand toe en houdt contact op beide teugels. Op de rechte lijnen geen lichte stelling vragen, wat je dan krijgt is dat je paard niet meer op twee teugels loopt! Dan wordt het alleen maar erger.
Werk daarnaast aan je eigen ontspanning, als hij gaat hangen in je handen, want dat is precies wat hij wil: ontspan en blijf rustig en geduldig doorwerken op die volte.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:55

ik heb een tijdje met een correctiebit gereden. Pony was heel hard in de mond en buiten was ze soms niet te houden. Ben nu een jaar bezig om m'n dressuur te verbeteren en ben een paar keer met gewoon bit gaan rijden (heb nu een jong dressuurpaard erbij en daar heb ik veel van geleerd en wilde die pony weer een proberen te rijden) en heb het probleem rijtechnisch opgelost. Mijn jonge paard pakt het bit ook wel eens vast. Ik heb het bit iets hoger gedaan zodat ze het moeilijker vast kan pakken, als ik merk dat ze het bit pakt geef ik been en ga ik ook echt niet terug trekken dan houd je het hoofd alleen maar vast. Ik probeer haar ook zo vaak mogelijk nagevelijk te rijden, ook buiten als we met een groep rijden moet ik haar wel nagevelijk houden omdat ze dan niet meer het bit kan pakken. Soms laat ik ook wel eens gewoon de teugels los als m'n pony t bit pakt , een paard wil niet vallen dus dan laten ze vanzelf wel los.

Ik los t probleem zelf niet meer op door bitloos te gaan rijden of met een ander bit. Doe er ook geen slofteugel aan als noodrem....ga dan pas buiten rijden als het in de bak er helemaal uit is.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 13:59

Hallo..!!
In de volksmond heet dit een halingerbit, het is een bit met twee ronddraaiende rondjes op de plaats waar de kiezen zitten..(duhh..!! ) Het wekt goed vindt ik..!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 14:18

bij mijn pony werkte t correctie bit ook goed, maar zou nu zelf nooit meer een ander bit gebruiken als t fout gaat. Vind dat je t probleem niet op kunt lossen met een ander bit, je lost t er niet mee op...als je er weer een gewone trens in doet is t probleem er nog steeds.

Gimli_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-05 16:51

Pony van een vriendin van mij deed dit dus ook.
Wat bij haar werkte (klinkt misschien dom): Handen naar voren en flink doordrijven.
Hara pony ging dus echt een paar rondjes plat door de bochten en wilde toen stoppen, maar vriendin liet hem nog 5 rondjes doorgaan.
Sindsdien heeft hij het niet meer gedaan.
Pony deed dit puur om haar tegen te werken, en toen zij deed alsof ze het prima vond en nog harder wilde, was het niet meer leuk.

Zal niet voor elk paard werken, maar voor die pony wel.

calliou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-05 01:38

bleuberta schreef:
Al eens ooit iets vast gehouden wat er niet is?>>>>??? Als jou aanleuning in orde is dan zal het paard niet makkelijk vast pakken denk ik, trek je dat bit tussen zijn kiezen , ja dan zou ik(als paard) ook vast pakken en heeeeeeellll heeeeeeellll hard gaan rennen.
Trekken doe je met zijn 2e namelijk, eenzijdig trekken aan een touw valt ook niet mee.

Wat een schijt antwoord!!
Je kan ook gewoon proberen te helpen!
maar misschien verklaart het de reden waarom je geen profiel hebt.