Ik zit op Helicon en volg daar de vier jarige opleiding paardenhouderij. In mijn vierde jaar volgen wij lessen van mensen die veel weten van het gedrag van paarden.
Nu hebben we met heel onze klas praktijkles in Gassel, Sylvia helpt ons daarbij en geeft haar paarden ter beschikking om mee te oefenen. Het paard wat hier op de foto's staat heet No Bless (hoop dat ik het goed schrijf) en ze is drachtig.
We krijgen hier les in het vrij bewegen van paarden op onze lichaamstaal. Het is de bedoeling dat het paard ons gaat volgen en let op onze lichaamstaal, zodat wanneer wij stil staan het paard ook stil staat. je snapt vast wel wat ik bedoel... Om het wat duidelijker te maken heb ik foto's gemaakt van wat we vandaag hebben gedaan... erg leuk om te zien.
Onze lokatie:

Het paard waarmee we gaan werken No Bless:

De leerlingen die wachten om met het paard te werken en toe te kijken:

En dan gaan we nu met het paard werken!!
Allereerst gaan we contact zoeken met het paard, dit demonstreerd mariska voor ons:

Hier zie je daisy, die heeft contact gevonden met het paard en zorgt er nu voor dat het paard haar volgt en aan haar zijden blijft lopen:

Hier ging daisy linksom en nu moet ze er voor zorgen dat het paard haar volgt:

Het volgen dat ging goed en nu kijken wat er gebeurd als we achteruit gaan lopen, volgt het paard dan ook??
Ja dat doet ze....

Nu kom ik, ik ga nu kijken of ik contact kan krijgen met de merrie... we hebben geen interesse in elkaar zoals je hier kunt zien:

Ik heb contact gemaakt en het paard volgt mij...

Ze volgt me nu langs mijn zijde en dat is een goed teken:

even belonen, want nu gaan we wat anders proberen:

Tada, we hebben een touw om haar hals geplaats en kijken of ze daar op kan reageren:

eerst gaan we volgen:

en we blijven volgen:

Nu gaan we actie maken:

dit doen we doormiddel van het touw te draaien en aan haar schouder te blijven staan/lopen, we raken het paard hierbij niet aan, je moet het zien als een soort drijven:

Ik wil graag dat ze in draf gaat, dus maak ik zelf wat meer knieactie en laat ik haar doormiddel van het draaiende touw aandrijven, je moet hierbij proberen langs haar schouder te blijven lopen, loopt ze niet of reageert ze niet, dan loop je in op de achterhand, doormiddel van achteruit te lopen en te drijven met het touw:

Zodra ze in draf is probeer je mee te gaan in de beweging en aan haar schouder te lopen:

hier probeer ik haar bij te houden:

je ziet het lukt mij niet, zij is sneller dan ik, je moet er dan voor zorgen dat je ruime passen maakt, want zo kan je je paard dan beter bij houden:

En natuurlijk zelf conditie kweken:

je bent een brave merrie, goed gedaan. ik ga nog wat conditie trainen...

Deze merrie had zo'n grondoefening nog nooit gedaan, dus dit was ook nog totaal nieuw voor haar, maar niet alleen voor haar ook mijn klasgenoten en ik hadden dit nog nooit eerder gedaan. Maar het is wel erg leuk kan ik je zeggen...
wat vinden jullie ervan ik ben heel benieuwd....