steigeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

dreambitch

steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:49

mijn verzorgpaard is nogal een dominante merrie van nu ongeveer 4 jaar in het begin met inrijden ging alles goed na een tijdje begon ze streken te krijgen uitwijken enzo.. eerst had ze nergens problemen mee, ze kon netjes een volte lopen en de draf ging ook goed tegenwoordig als je wilt aan drafen begint ze behoorlijk te steigeren ze gooit haar hoofd in de lucht begint te dribbelen en gooit vervolgens haar benen mee. voorwaarts houden lukt niet want met elke been contact komt zij omhoog. maar ik heb het idee dat ze dit doet om er onder uit te komen. de ene keer is het race en steigeren en bijvoorbeeld gister een kwartier lang steigeren met een zweep erbij was het meteen over maar zodra de zweep weg was begon ze weer.

heeft iemand enig idee hoe we haar dit kunnen afleren.
aan haar rug en het zadel ligt het niet want daar is na gekeken.

alvast bedankt

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:52

wat zegt je instructeur hiervan?

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:53

Heeft ze geen last van d'r rug?
Heb je les?

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:53

gewoon blijven rijden met zweep.
en als ze steigert een knal voor de kop geven

dreambitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:56

we zouden haar dus eerst mee nemen naar een manege in de buurt maar aangezien ze niet in een trailer kan en ze er ook geen hebben kan dat niet. we hebben een tijdje met haar buiten gelopen zodat ze daar aan kon wennen maar na een tijdje liepen we met er en kwam er een auto 10 centimer van haar af. daarvan is zij zo geschroken dat ze bang voor auto`s is geworden. daardoor kunnen we niet meer langs de weg naar de manege lopen. er komt weleens iemand mee om te kijken die zelf ook les geeft enzo. en die zegt dat het komt omdat ze vervelend is. maar hoe het kan stoppen weet ze ook niet.

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 17:57

rosecroft6 schreef:

zodat ze de rest van der leven nooit meer een zweepje kan pakken,
omdat het paardje daar dan doodsbang voor is geworden..
lijkt me ook niet de bedoeling

Ik zou het er even met je instructeur over hebben.
Past je zadel wel goed???

dreambitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:58

ja doen we ook alleen het probleem is dat ze het waarschijnlijk bij mij probeerd om te kijken hoe ver ze kan gaan en ze zeggen dat het komt omdat ik lichter ben(bij mijn vriendin gaat ze crossen)

jah het zadel past wel goed

dreambitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 17:59

Kilian schreef:
rosecroft6 schreef:

zodat ze de rest van der leven nooit meer een zweepje kan pakken,
omdat het paardje daar dan doodsbang voor is geworden..
lijkt me ook niet de bedoeling

Ik zou het er even met je instructeur over hebben.
Past je zadel wel goed???

bij een zweep heb ik ook het idee dat ze onwijs bang wordt aangezien ze er ernorm op reageert maar zonder steigert ze

Sabbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:02

Citaat:
rosecroft6 schreef:

Dat lijkt me eerlijk gezegt niet zo'n goede oplossing.

Als je zeker weet dat het niet aan het zadel ligt, en het geen medische oorzaak kan hebben, kan ik je alleen maar adviseren om "goede" les te nemen. Misschien dat je iemand weet die ervaring heeft met paarden die het zelfde gedrag vertonen/vertonden als de jouwe?!

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:03

Ik zou het sowieso niet met een zweep oplossen als je dat idee ook al zelf hebt.

praat er eens over met een deskundig iemand die jouw paard ook dagelijks mee maakt.

dreambitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:06

ja ik ken wel iemand die een paard ree dat zich steeds liet vallen enzo. en die komt ook geregeld en die zeggen weer voorwaarts houden maar het probleem dan is dat ze steigert waarneer ze ergens niet mee eens is of gewoon uit het niets. ze zeggen dat ze probeerd eronder uit te komen en dat je haar eigenlijk naar voren moet trappen alleen dat lukt niet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:08

Denk dat alleen goede les dit kan oplossen........ het is bijna standaard gedrag van een 4 jarige, die gaan op zoek naar grenzen op alle mogelijke manieren. Zoek een goede instructeur die aan huis komt.

Ik zelf heb een los zittend rechterhandje bij een steigerend peerd, die heeft voordat ie daadwerkelijk met zn benen van de grond komt al een draai om zn oren te pakken. Maargoed dat is bij mij reflex en absoluut niet aan te raden.

Haal er alsjeblieft een goede instructeur bij want voor je het weet kan je er straks niks meer mee

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:10

Kan er dan iemand op de grond haar voorwaarts houden met longeerzweep (voor het geluid)?
vanaf de grond heb je vaak meer te zeggen dan als je erop zit. Want voorwaarts houden is inderdaad wel de manier, maar snap dat je dat effe niet voor elkaar krijgt. Het is ook eng als ze dat doet natuurlijk.

En waarschijnlijk ben je net niet zo streng dat je haar er doorheen kan rijden en wordt ze zo steeds brutaler omdat ze merkt dat het werkt.

dreambitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 18:13

ja ik kan het wel proberen ik vind het inderdaad ook behoorlijk eng want heb al eens onder een paard gelegen met gevolg een klap tegen me hoofd en gekneusde bekken en heupen.

ik heb wel het idee hoe strenger je bent hoe erger je wordt, ik had namelijk eerst het idee dat ik misschien in haar mond zat dus ik deed me handen naar voren zodat ik laat maar zeggen niet meer in haar mond kwam maar toen werd het 10 x zo erg

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:14

zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Guetta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:16

KiWiKo schreef:
Ik zelf heb een los zittend rechterhandje bij een steigerend peerd, die heeft voordat ie daadwerkelijk met zn benen van de grond komt al een draai om zn oren te pakken. Maargoed dat is bij mij reflex en absoluut niet aan te raden.

ken het en kan soms ongewenste effecten meebrengen...
mijn instructeur deed dat ook...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:17

klopt, daarom zeg ik ook absoluut niet aan te raden, wel erg effectief

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:34

KiWiKo schreef:
Denk dat alleen goede les dit kan oplossen........ het is bijna standaard gedrag van een 4 jarige, die gaan op zoek naar grenzen op alle mogelijke manieren. Zoek een goede instructeur die aan huis komt.

Haal er alsjeblieft een goede instructeur bij want voor je het weet kan je er straks niks meer mee

Dat is wel de beste oplossing.
Vind ik.

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:38

Er doen van allerhande verhalen de ronde, de ene zegt 'Een ei kapot slaan op het hoofd' , de andere 'sla met een lege colafles op zn kop' maar of dit helpt? Ik betwijfel het .
Ik zou eens een ervaren instructeur op zetten, die helpt je er vast wel vanaf.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 18:39

precies dan heb je ei en fles truukjes echt helemaal niet nodig

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:57

Als medische problemen uit zijn gesloten en het is gewoon een dominantie probleem of wat dan ook, dan zou ik als ze omhoog komt, teugels naar voren, jij naar voren zitten, en een tik tussen de oren geven. Niet zo hard, maar wel duidelijk. En dan HEJ! zeggen. Als ze heel hoog steigert, zou ik niet tussen de oren gaan slaan, maar je armen om de nek slaan..

moniquejimmy

Re: steigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:22

Je kunt ook haar tanden eens na laten kijken.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 21:47

Waarschijnlijk domimantie. Neem goed les en mep hem maar eens flink naar voren. Als hij voorwaarts is kan hij niet omhoog komen. Maar zoek echt goede instructie, want straks kun je er niet eens meer op.....

rosecroft6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 11:09

Met een zweep hoef je niet te slaan.
Maar je zegt zelf al heb ik een zweep bij mij dan doet ze het niet dan heb je er toch ook nog niet mee geslagen of wel?

t0scA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 13:09

Ik denk als je der 1 keer goed vooruit rijd en dan weer terug rijd en als ze dan weer gek gaat doen weer doen dus de hele tijd heralen..
maar als ze het niet doet als je een zweepje hebt, ga je eerst dat een tijdje doen en daarna langzaam afbouwen
ik weet het niet zeker hoor.