paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daniella

paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 03:10

Wij hebben net een paard bij ons op stal en is 7 jaar onbeleerd en gigantisch groot paard 1.86
ik heb er al een keer op gezeten maar daarna is er iemand mee bezig geweest die probeerde het zadel er op te doen maar paard schrok,
zo het zadel achterover van de kont af .

Helemaal in paniek natuurlijk sinds dien staat hij te shaken als ik een longeersingeltje om doe.

In de Box kan ik het zadel nog wel om doen wel een beetje gek maar zodra hij de bak in gaat is hij gewoon blind. recht op de draden af tegen de deuren aan vliegen. en mij niet zien staan .
Komt er zoo groot kasteel op je af vliegen.

weet iemand misschien iets waardoor ik hem rustig aan weer kan laten wennen aan een longeer singeltje.

Of heeft iemand ook zoon gek paard gehad? of heeft zo eentje nog..

En het paard staat ook al te shaken als je hem aan het poetsen bent dus totaal geen vertrouwen in je en totaal geen respect voor je hij loopt gewoon over je heen!!!

Hoop dat jullie hier wat op weten.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 07:53

misschien moet je helemaal vanaf t begin af aan opnieuw doen...kijk ieder nieuw paard moet wennen aan omgeving en alles eromheen..
misschien dat je d.m.v grond beginselen weer vertrouwen op kunt bouwen..
ik heb ook een vzpony gehad die was zelfs bang om geborsteld te worden..
dus heb haar aan de borstels late snuffele om te laten zien dat ze haar niet zouden opeten..
misschien moet je hem ook eens aan het zadel laten ruiken en er gewoon eens naar late kijken.
mAAr wat ik niet zou doen is niks te snel willen doen..
doe alles rustig zodat hij zelf ook de tijd heeft om na te denken

groetjes succes ermee

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:30

Zeven jaar en onbeleerd? Mmmm, ik geloof eerder dat zulke paarden al meerdere keren ingereden zijn of dat mensen er in elk geval meerdere keren een begin mee hebben gemaakt en dat het niet zo goed ging.

Begin helemaal opnieuw met hem, ook al heb jij er al een paar keer opgezeten. Eerst beginnen met grondwerk zodat hij je wél ziet staan, ook al raakt hij in paniek. Dit is heel belangrijk, zo kweek je vertrouwen en zal het inrijden beter en veiliger gaan. Neem daar de tijd voor!

Pas daarna langzaam kun je het opbouwen en het zadel in de bak leggen of op het hek hangen en het paard er aan laten snuffelen. Kijken of hij bang is voor het zadel.

Dan eens een shabrakje erop/eraf/erop/eraf. Net zo lang tot hij daar niets meer om geeft. Dan hetzelfde met een longeersingel: erop/eraf/erop/eraf, dan ook aansingelen, losmaken enz.

Het paard geeft zelf wel aan hoever hij is. Belangrijk is dat je hele kleine stapjes neemt. Als hij het goed doet, hou dan op en ga niet nog even door omdat hij het goed doet. Als dat betekent dat je de eerste dagen of weken maar 5 minuten met hem aan het trainen bent dan is dat genoeg. Liever te vroeg stoppen dan te laat, zo is dit probleem waarschijnlijk ontstaan. Hopelijk is het jouw paard of kun je mensen ervan overtuigen het heel rustig aan te doen met hem.

Elke minuut die je er op de grond instopt is een investering in je veiligheid. Zeker met zo'n ontzettend groot paard!

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:36

Als ik dit verhaal zo lees van TS, denk ik dat dit paard al meerdere ervaringen heeft met pogingen tot zadelmak maken. Blijkbaar is dit niet goed gebeurd, anders krijg je niet zulk afwijkend gedrag.

Ik hoop dat je zelf veel ervaring hebt met zadelmak maken, maar als je dat niet hebt, is je enige kans iemand zoeken die dit wel kan, een hoop geduld heeft en bereid is hier tijd in te steken. Dit is niet iets wat met een maandje opgelost is, dit kost ongetwijfeld langer!

Op zich zou ik het geen bezwaar vinden zo'n groot paard pas laat te beleren, daar dit paard veel tijd nodig heeft gehad om zijn lijf te laten uitgroeien! Daarom ben ik altijd nog blij dat onze Alfons de eerste twee jaar van zijn leven (tussen 4 en 6 jaar) lekker heeft mogen relaxen en nu dus best behoorlijk aan het werk kan. Hij is namelijk ruim 1.80 en had die tijd dus ook hard nodig!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:06

Wanneer je hier zelf te weinig ervaring mee hebt (NOOIT OPZADELEN IN DE BOX! lees topic over beleren fries tips gevraagd maar even na...) dan zou ik toch het paard naar iemand brengen die dit weer goed krijgt.
Je weet niet wat er in de afgelopen 7 jaar is gebeurd en je kan niet in zijn koppoe kijken... Succes

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:12

hihi das wel heeeeel groot...
ik weet t verder niet maar veel succes

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:18

een paard die op die leeftijd nog onbeleerd is...... daar kan je eigenlijk wel van uit gaan dat dit regelmatig geprobeerd is en regelmatig verkeerd gegaan is, zeker als ik zijn reactie lees.........

Voor een paard als dat is er eigenlijk maar een goede, Gert van het Hof.......... Ik doe het niet meer, ik ga niet meer mijn nek breken omdat andere mensen een paard zo verkloot hebben met zadelmak maken dat het een gevaar is voor mezelf.

Goofy44

Re: paard is 7 jaar onbeleerd en 1.86 hoog!!! allemaal probl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:09

De grootte en de leeftijd hebben weinig met dit probleem te maken. Het zegt waarschijnlijk meer over vorige eigenaars en ruiters. Het maakt het oplossen van het probleem niet gemakkelijker. Als je geen ervaring hebt om bij paarden dit soort problemen op te lossen, dan zou ik zo snel mogelijk de hulp van een "ervaren ruiter" voor het oplossen van dit soort problemen inroepen. Je kan dit niet "proberen". Je moet weten hoe je dit soort problemen oplost, je moet het kunnen en je moet de juiste inschattingen kunnen maken.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:16

Denk dat je, voordat je met zadelen gaat beginnen, eerst het respect-probleem op moet lossen. Als het paard totaal geen respect voor jou heeft, dominant is, over je heen walst etc, denk ik dat dat een nog groter probleem is dan het zadelen. Moet er niet aan denken dat zo'n gigant bij iedere kabouter waar hij van schrikt meteen over me heen walst, brrrrrr. En dan kom je ook niet verder met het zadelen lijkt me.
Misschien Natural Horsemanship oid om het dominantieprobleem op te lossen? Ik weet dat Parelli bijvoorbeeld ook in z'n programma heeft zitten hoe je een paard rustig op leert zadelen, zodat het paard ook rustig blijft.
Succes in ieder geval!

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:46

Ik zou er niet zelf mee aan de slag gaan eerlijk gezegd.
Het is al heel verkeerd om een paard op te zadelen in zijn stal
terwijl dat zijn vertrouwde plek hoort te zijn.

Ik zou het paard door iemand laten beleren door iemand die ervaring heeft met paarden die b.v. traumatische ervaringen heeft gehad.

Ik ben persoonlijk van mening dat als het al meerdere keren is geprobeerd dat je meer kwaad kan doen dan goed.
(niet aanvallend bedoelt hoor)

liesje_hero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 13:03

Aanbeveling: Huur Gerrit Spronk uit IJsselmuiden in!! Heeft veel ervaring met dit soort paarden

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:19

wij hebben ook zo'n paar gehad. naar mijn standaard erg groot, 1,70, mijn paardje meet 1,50. het was een 6- jarige merrie. ze was wel onder het zadel geweest, maar er ook helemaal door getraumatiseerd. veel slechte ervaringen, en geen vertrouwen in mensen geleerd. ik heb het paard gewoon in de bak gezet, en ben wat dingetjes gaan doen (stenen opruime en dat soort dingetjes). op een gegeven moment worden ze vanzelf nieuwsgierig als je laat merken dat je niks van ze wil. duurt wel een tijdje, maar het paard kan dan zelf bepalen of hij er klaar voor is of niet. op een gegeven moment ben ik gewoon in de bak gaan zitten, en tegen haar gaan praten. ze kwam steeds naar me toe, en liep weeer weg, lekker d'r eigen gang gaand. toen ze mij meer vertrouwde om zich heen, ben ik wat meer gaan vragen. zonder halster meelopen, aandacht bij mij houden zonder haar vast te houden oid. daarna rustig met het halster aan de gang, vastzetten, poetsen... het paard was dat allemaal wel gewend, maar ik ben onderaan begonnen met aan het vertrouwen werken. door het langzaam in haar tempo op te bouwen, zonder dwang oid, ging ze mij helemaal vertrouwen, en uiteindelijk heb ik haar zonder problemen of angst kunnen opzadelen en er zelfs even op gereden. omdat het paard mij volledig vertrouwde vond ze de dingen die ik met haar deed niet meer erg of eng. nadeel was wel dat het met andere mensen niet ging. maar goed, ook daar is aan te werken. uiteindelijk heeft het me ongeveer twee weken gekost voor we zover waren, maar het was het zeker waard. paard blij en eigenaar blij. jammer genoeg moesten ze haar zo nodig laten dekken, waarbij nogal wat mis is gegaan en ze weer terug bij af was. ze is verkocht, wat ik heel jammer vind want het had een fijn paard kunnen worden, ik hoop dat ze goed terecht is gekomen...

maar goed, kortom: eerst van voren af aan met het vertrouwen bezig, ja paard geeft wel aan wanneer je een stapje verder kunt, en dan komt de rest vanzelf.

Kaja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:24

KiWiKo schreef:
een paard die op die leeftijd nog onbeleerd is...... daar kan je eigenlijk wel van uit gaan dat dit regelmatig geprobeerd is en regelmatig verkeerd gegaan is, zeker als ik zijn reactie lees.........

Voor een paard als dat is er eigenlijk maar een goede, Gert van het Hof.......... Ik doe het niet meer, ik ga niet meer mijn nek breken omdat andere mensen een paard zo verkloot hebben met zadelmak maken dat het een gevaar is voor mezelf.

Mee eens.... Je kunt er donder op zeggen dat het paard al een hele c.v. heeft aan verwoede pogingen het dier aangereden te krijgen!!!

Afblijven, en vooral als het je eigen dier niet is!!

Zoals Kim al zegt... wegbrengen naar een professionel en dan niet de stumper om de hoek die het al wat keertjes vaker heeft gedaan... Nee een echte met een goede reputatie...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:26

Daniella schreef:

En het paard staat ook al te shaken als je hem aan het poetsen bent dus totaal geen vertrouwen in je en totaal geen respect voor je hij loopt gewoon over je heen!!!

Heeft niets te maken met respect, maar met een doodsbenauwd paard!!!

Dit paard heeft absoluut geen vertrouwen (meer) in mensen en gedraagd zich als een prooi in de bek van zijn jager!!

Echt heel triest...

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:31

Een paard in het nauw maakt rare sprongen...
En zo voelt dit paardje zich, hij is bang en let dan echt niet meer op jouw. Vandaag of morgen drukt hij je in paniek fijn in de stal of springt hij met vier benen boven op je tijdens het poetsen.
Lekker door iemand laten doen die hier heel veel verstand van heeft en die het al heel lang doet.
Fried van Stiphout is ook een hele goede. Hij zit in Horst.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:17

Jammer dat er geen standaardantwoorden zijn op zulke vragen he.. Ik zit ook met een zevenjarig paard, zadelmak, maar niet te vertrouwen. Ik had hem eindelijk lekker aan het lopen, maar heel onverwachts heeft ie me er 2 keer heel gemeen afgebokt. Zit nu met een gecompliceerde breuk in mn enkel. Blijf dit topic nog ff volgen voordat ik besluit of ik dit paard wel verder wil rijden (is niet mijn paard) Tips altijd welkom
En ts, succes en onthoudt dat iets fout doen makkelijker gaat dan het weer oplossen!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:36

Ik hoor heel veel zeggen omdat het paard al 7 jaar is dat er wel pogingen tot zijn gebeurd maar hij heeft vanaf geboorte tot vorig jaar alleen maar in het land rond gehangen vandaar dat het heel moeilijk is ik heb zelf al een aantal probleem paarden beleerd.
Dit paard ging heel goed tot dat er iemand een zadeltje op zou doen en van zijn kont afgleed daarvoor heb ik er nog opgezeten en al het vertrouwen is in een keer kwijt. graag wil ik het zelf doen mar voor ieder grassprietje vliegt hij op de kletter.
Het paard is niet van mij zelf maar ik beschouw hem wel als mijn eigen i.v.m de eigenaar nooit komt opdagen omdat ze in een kliniek zit. dus ze mag daar ook niet weg maar ik ben van plan om hem te kopen hij heeft echt super gangen. en een mooi paard om te zien!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:37

is hij altijd bij jou geweest? en weet je zijn complete geschiedenis?

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:41

liesje1986 schreef:
Jammer dat er geen standaardantwoorden zijn op zulke vragen he.. Ik zit ook met een zevenjarig paard, zadelmak, maar niet te vertrouwen. Ik had hem eindelijk lekker aan het lopen, maar heel onverwachts heeft ie me er 2 keer heel gemeen afgebokt. Zit nu met een gecompliceerde breuk in mn enkel. Blijf dit topic nog ff volgen voordat ik besluit of ik dit paard wel verder wil rijden (is niet mijn paard) Tips altijd welkom
En ts, succes en onthoudt dat iets fout doen makkelijker gaat dan het weer oplossen!

Dat vind ik nou ook.
ik heb ook gezegd ik ga mijn leven niet wagen voor zón paard maar toch heb ik zoiets van het is zo zielig.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:43

KiWiKo schreef:
is hij altijd bij jou geweest? en weet je zijn complete geschiedenis?

Ja vanaf geboorte af aan al. en ik weet alles van hem, alleen ik heb er zelf nooit wat mee gedaan. omdat hij hengst was en super groot heb je nou een pony van 1.40 die zijn nog een beetje te handhaven maar een groot kasteel van 1.86 is toch even wat anders toen hebben we hem maar laten castreren. maar hij ziet gewoon spoken en geesten. zelfs in zijn eigen box.

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 20:46

Maar wat nou ook het hele verhaal is ik zou hem wel graag weg willen brengen naar een prof maar het is NOG niet mijn paard. en de eigenaar van wie die nu nog is zit in een kliniek en die heeft er geen geld voor.
En ik rij zelf ook nog mijn eigen paard ook een probleem paard maar daar is mijn paard niets bij.

Want ik had hem ook al lang ergens heen gebracht.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:49

Hij is zo te lezen van zichzelf al heel onzeker............ dat zijn de lastigste. Brutale apen zijn makkelijker.

Alleen met heel veel rust, heel veel tijd en heel veel geduld kan je hem zekerder maken. Waar zo een paard heel veel aan kan hebben is uitbundige beloning wanneer hij iets goed doet. Dus echt in de zin "wat een groohoote veeheent, en wat ben je knahaap...... en ik ben zooooo trots op je" ........ eerst moet je aan zijn zelfvertrouwen werken

succes

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 21:42

Idd, als een mongool je paard belonen als hij ook maar een ieniminie stapje in de goede richting doet.
Pas wel enorm op, want voor je het weet gaat het mis.
Ik reed ook een probleempaard van een ander en ben er toch maar mooi van afgebokt. Ik durf heel erg goed van mezelf te zeggen dat dat echt niet zomaar gebeurd, maar heb wel mijn rug gebroken.....
Geen rare fratsen uithalen op het paard van een ander is nu mijn nieuwe motto!

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 23:52

Kris25 schreef:
Idd, als een mongool je paard belonen als hij ook maar een ieniminie stapje in de goede richting doet.
Pas wel enorm op, want voor je het weet gaat het mis.
Ik reed ook een probleempaard van een ander en ben er toch maar mooi van afgebokt. Ik durf heel erg goed van mezelf te zeggen dat dat echt niet zomaar gebeurd, maar heb wel mijn rug gebroken.....
Geen rare fratsen uithalen op het paard van een ander is nu mijn nieuwe motto!

Ja dat snap ik daarom denk ik zet het maar op het forum en toch krijg ik hele goeie reacties waar ik toch wat aan heb!! hoop dat er nog meer tips en zo binnen komen

Daniella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 23:54

KiWiKo schreef:
Hij is zo te lezen van zichzelf al heel onzeker............ dat zijn de lastigste. Brutale apen zijn makkelijker.

Alleen met heel veel rust, heel veel tijd en heel veel geduld kan je hem zekerder maken. Waar zo een paard heel veel aan kan hebben is uitbundige beloning wanneer hij iets goed doet. Dus echt in de zin "wat een groohoote veeheent, en wat ben je knahaap...... en ik ben zooooo trots op je" ........ eerst moet je aan zijn zelfvertrouwen werken

succes

Ja dat klopt het paard kan zich zelf niet een vertrouwen en dat is het moeilijkste van allemaal hij denk dat hij alles fout doet terwijl hij nog nooit geslagen is altijd goed opgevoed en daarom snap ik het niet
de vader is King Nero dat was opzich tochwel een braaf paard Qua karakter toch ?