Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:30

Hoi,
Doen jullie ook aan überstreichen uit de duitse dressuurproeven? Ik heb het namelijk vandaag geleerd bij de les.

Je ziet dressuurruiters het ook vaak doen: even de hand naar voren brengen (over de manenkam op de hals, naar de oren toe) en de teugel een fractie van een seconde loslaten en hierna meteen weer contact nemen.
Als er niets veranderd aan de nageefelijkheid betekend dit dat het paard goed naar de hand toe gereden is en niet op de hand ( anders kon je die hand niet loslaten!). Het is voor de jury een teken dat het paard écht nageeflijk is gereden en niet getrokken. Ook voor jezelf kun je dit tijdens het rijden even testen.
Het is iets uit de duitse techniek wat ik heel goed vind.

Kan dit ook in een proef of wordt dit juist afgestraft in Nederland?

Groetjes Nishada
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 06-12-05 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

lllaura

Re: Überstreichen uit duitse proef ( nageefelijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:33

hmm..
ik doe het iig nooit
maar je kan het toch gewoon voelen wanneer een paard goed ontspannen loopt?

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 21:02

Ja, dat klopt maar het is een teken voor de toeschouwers en jury dat het paard echt nageeflijk is. Het kan namelijk ook gewoon in de krul zijn getrokken

Weet niemand hier iets meer van?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:05

Aangezien het hier niet als oefening in de proeven zit, zal het niet mogen en zal je er op afgestraft worden....
Een goede jury moet toch zien dat een paard op de juiste manier ontspanen aan de teugel lopt?

sissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:08

Ik geloof dat het hier in sommige proefjes wel inzit...

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:09

Prima oefening voor de training thuis!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:09

En hoe heet het onderdeel hier dan?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:12

Ik denk niet dat ze dit zullen afstraffen, het is alleen maar 1 seconde laten zien dat je paard goed nageeft. Het lijkt me niet dat ze op je coupon gaan zetten dat je heel ff een boogje in je teugels hebt

Niet dat je dat ff vertelt he nis

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:21

Kris25 schreef:
En hoe heet het onderdeel hier dan?

Voor zover ik weet is het hier geen onderdeel van je proef.

Maar deze oefening kan natuurlijk een prachtig controlemiddel voor jezelf zijn als je wilt controleren of je paard prettig aan de hulpen staat

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:27

Maar als een paard achter de teugel loopt dan?

lijkt me idd een leuk controle middel als je wel een beetje weet wat je doet

In de proeven in Nl zit halstrekken
dat is ook een mooie controle om te kijken of het paard de hand fijn volgt en niet zijn kop dan direct de lucht insteekt
Ik vind het alleen erg jammer dat het er in het M en hoger uit is

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:29

Wat dacht je van uitgestrekte stap, Kawa?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:30

ja klopt, die ook
maar dat is dan ook nog de enige, persoonlijk vind ik dat jammer

Goofy44

Re: Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:51

Bij Überstreichen ga je met je vuisten, waarmee je de teugels vasthoudt, langs de manenkam van het paard over een afstand van 2 handbreedtes (2x 10cm) naar voren, waarbij het paard een afstand van ongeveer 2-3 paardlengten aflegt. (voorbeeld: rechte lijn).

De bedoeling is om de zelfhouding van het paard te testen, terwijl het tempo en de paslengte onveranderd blijft. De neus van het paard mag hierbij niet op de loodlijn (verticale lijn naar de grond) komen, hij moet er iets voor blijven.

De oefening kun je op een rechte lijn doen en op een grote volte. Op de grote volte moet het paard de stelling en buiging aanhouden. Je verbreekt voorzichtig de verbinding met de paardenmond, over een afstand van 2-3 paardlengten. Daarna herstel je de verbinding met de mond voorzichtig.

Het is ook een goede manier om een onrustig paard rustig te krijgen. Je doet deze controle oefening in draf en ook in wel in galop.

Het is niet alleen een goede test voor de zelfhouding van het paard, maar het laat ook de rijkwaliteiten van de ruiter zien....

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:02

Ja goofy44, dit bedoel ik.
Ik bedoel dat je je hand verplaatst en weer terugzet, hebben wij het over hetzelfde? Of duurt jouw oefening véél langer?

A10

Re: Überstreichen uit duitse proef ( nageeflijkheid testen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:21

Ow dat moet ik wel eens doen van mijn instructeur, maar die heeft dan ook zijn opleiding in Duitsland gehad

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:24

In de Belgische proeven zit hij wel (als er EALM wordt gereden), in de Nederlandse niet. Het wordt denk ook niet echt geapprecieerd als je dingen gaat doen in je proef die niet gevraagd worden, maar voor thuis kun je het natuurlijk goed gebruiken

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:30

ik doe tijdens het rijden altijd even de hand naar voren en als pablo dan met haar neusje over de grond loopt en in het zelfde tempo blijft lopen is dat voor mij een teken dat ze goed los is en over de rug loopt!!!!!
is toch ook goed??
groetjes

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:34

Ja, ik bedoel ook niet dat ik dit direct in een proef zal gaan doen, maar ik vroeg het me gewoon af. Ook bijvoorbeeld voordat je binnenrijdt en langs de juryauto rijdt, zou je dit misschien kunnen doen
Zie je ze in het Grand prix namelijk ook wel eens doen. Bijvoorbeeld voordat de muziek start bij een kur.
Laatst bijgewerkt door Sjaad op 06-12-05 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:34

Meisje23, jij bedoelt meer iets van halsstrekken neem ik aan? Dat is goed hoor, dat ze dan de hand volgt want daar vraag je dan om. Uberstreichen is meer het contact kort verbreken en het paard moet zichzelf blijven dragen en dus op eigen benen in diezelfde positie tactmatig en met impuls blijven lopen

Sjaad

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 22:40

Urielle, dat is ook wat ik bedoel, hij moet dan op zijn eigen benen blijven lopen. Wat meisje23 bedoelt is meer de hand volgen neem ik aan?

A10

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:41

CocoChanel schreef:
Zie je ze in het Grand prix namelijk ook wel eens doen. Bijvoorbeeld voordat de muziek start bij een kur.

Ja, ik zie Anky Salinero in de proef ook wel eens over de hals strijken, al is dat natuurlijk weer een beetje anders.

meisje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:42

ja dat bedoel ik ja!!!maar is ook goed toch??doet ze namelijk super altijd...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:58

Is ook goed Uberstreichen is gewoon een andere oefening, gewoon eens proberen, dan weet je of dat ook goed zit

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:03

Albertine_N schreef:
CocoChanel schreef:

Ja, ik zie Anky Salinero in de proef ook wel eens over de hals strijken, al is dat natuurlijk weer een beetje anders.

Dat is de controle voordat de kur/proef begint. En wat ze tijdens de proef doen is gewoon een klopje geven (ook al is dat eigenlijk niet toegestaan )

Tatt_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:15

Is het niet toegestaan je pony tijdens de proef een aaitje te geven ? Oeps