Letterlijk wegrennen bij doorzitten e.d

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Linde90

Letterlijk wegrennen bij doorzitten e.d

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 13:55

laat ik het korthouden

Mijn, nouja, ons probleem: Iedere keer met doorzitten gaat shona of gewoon knetterhard draven, of een dribbelpasje. Ik krijg haar dan niet meer in een gewoon ontspannen drafje. Ook met stelling e.d vragen gaat ze gewoon knoerhard draven en trekken.

Of ze wil het gewoon niet (ze heeft geen zin) of ze vind het gewoon moeilijk om in het zelfde 'ritme' te blijven draven.

Wat kan ik hier aan doen?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:57

Misschien heeft ze wel een rugprobleem, past het tuig en komt er wel eens een fysio? Heb je les, want het kan ook aan je rijstijl liggen...
Succes

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:58

zit jij wel goed, ik bedoel als jij zit te bonken zou ik ook gaan dribbelen

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-05 15:35

Kris25 schreef:
Misschien heeft ze wel een rugprobleem, past het tuig en komt er wel eens een fysio? Heb je les, want het kan ook aan je rijstijl liggen...
Succes

fysio komt nooit eerlijkgezegd, dus of ze rugproblemen heeft weet ik niet. Ze heeft ook een telgang, misschien ligt het daar aan.

Tuig moet passen, zadel heb ik een half jaar en is door zadelmaker gepast e.d

Het kan inderdaad ook aan mijn rijstijl liggen hoor, maar ik probeer nu regelmatig een kwartiertje zonder beugels en teugels te rijden, al valt dat niet mee

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:34

Je moet pas gaan doorzitten op het moment dat je paard zijn rug ontspant.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:05

Is het een draver? Die telgangen vaak ook. Heb even in je profiel gekeken: je lijkt me niet te zwaar en een goede combi met de pony. IUk zou dus ook eerder denken aan een rugprobleem

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:24

even een vraagje? Komt Shona in zijn vroegere verleden van de manege? En is tie een grote vos?

Juco

Re: Letterlijk wegrennen bij doorzitten e.d

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:28

Begin met hele kleine stukjes doorzitten ipv kwartier zonder beugels als jij niet ontspant kan je paard dat ook niet waardoor jij helemaal niet kunt gaan zitten.

Ga tijdens het draven (na het losrijden uiteraard) steeds een paar passen zitten, een pas of 5 telkens. Daarna ga je weer licht rijden dit doe je vaak.
Als het wat beter gaat ga je steeds wat langer zitten, zo zullen jullie allebei wat relaxter gaan zijn.

zweetvos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:33

Je kan dit eens proberen als ze echt geen last heeft van dr rug (misschien toch eens na laten kijken).

Eerst lekker ontspannen rijden, als je pony met haar hoofd in de wolken en gespannen loopt kan je nooit lekker doorzitten.

Dan ga je eens 3 pasjes zitten tijdens het lichtrijden ipv 1. Verderop weer een keertje.
Als je dat een paar keer hebt gedaan en ze er rustig bij blijft doe je het wat vaker, gewoon sta zit sta zit zit zit sta zit sta zit zit zit.

Gaat dit goed dan ga je naar 5 pasjes. Gewoon rustig aan uitbreiden. Gaat ze er weer sneller van, ga je gewoon tussendoor steeds weer een pasje lichtrijden.

Succes!

edit. Ik zie dat hierboven net hetzelfde is geschreven..

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 01:11

Ga je normaal alleen doorzitten met een overgang naarde galop?
Als je normaal altijd licht rijdt, en alleen gaat zitten als je terug naar stap wilt of naar de galop wilt kan het ook zijn dat je paard het doorzitten ziet als een teken dat je wilt aangaloperen, maar de beenhulpen ontbreken, dus wordt hij wel opgewonden maar galopeert niet aan, omdat hij het niet snapt.

Wat je idd kan proberen is korte stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden, en dit steeds verder uitbouwen.

Zorg er ook voor dat je zelf ontspannen zit.

clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 11:40

IK zou gewoon heel je gewicht storten op het paard en gewoon ergens anders aan denken,, laat hem maar rennen, hij word vanzelf moe.

Groetjes Claudia

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:45

[quote="clauw"]IK zou gewoon heel je gewicht storten op het paard en gewoon ergens anders aan denken,, laat hem maar rennen, hij word vanzelf moe.

Groetjes Claudia

Ik zou het toch liever rijtechnisch oplossen zoals hierboven beschreven door mij en degene net na mij.

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:17

Sfiejj schreef:
even een vraagje? Komt Shona in zijn vroegere verleden van de manege? En is tie een grote vos?

nee, het is een e-pony, een bruine merrie.

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:19

clauw schreef:
IK zou gewoon heel je gewicht storten op het paard en gewoon ergens anders aan denken,, laat hem maar rennen, hij word vanzelf moe.

Groetjes Claudia

heeft dus geen nut, ze rent aan een stuk door, maakt haar niet uit, ze eet haar energie wel weer naar binnen

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 17:21

Sily schreef:
Ga je normaal alleen doorzitten met een overgang naarde galop?
Als je normaal altijd licht rijdt, en alleen gaat zitten als je terug naar stap wilt of naar de galop wilt kan het ook zijn dat je paard het doorzitten ziet als een teken dat je wilt aangaloperen, maar de beenhulpen ontbreken, dus wordt hij wel opgewonden maar galopeert niet aan, omdat hij het niet snapt.

Wat je idd kan proberen is korte stukjes doorzitten en dan weer lichtrijden, en dit steeds verder uitbouwen.

Zorg er ook voor dat je zelf ontspannen zit.

Ik ga normaal 2 passen doorzitten om de overgang naar galop maken. Dus ik doe het wel, maar niet lang. Ik ga ook doorzitten als ik een overgang naar stap ga maken trouwens.

Korte stukjes lichtrijden/doorzitten ga ik maar eens proberen, bedankt voor de tip!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:54

ze vertoont vluchtgedrag voor het doorzitten, dus inderdaad kleine, jkeine stukjes doorzitten. Maar ik zou wel eerst zadel en rug even goed na laten kijken

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 12:11

KiWiKo schreef:
ze vertoont vluchtgedrag voor het doorzitten, dus inderdaad kleine, jkeine stukjes doorzitten. Maar ik zou wel eerst zadel en rug even goed na laten kijken

dan moet ik dat inderdaad maar eens laten doen, gewoon door een fysio ofzo? de da heeft haar laatst nog eens helemaal nagekeken
(omdat je iets spat heeft, en erg gevoelig is voor stof) en heeft me ook even een kwartiertje op d'r laten rijden en meegekeken, en er was (toen) niks op aan te merken.

iSaBeLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:23

ik had dit ook eerst met mijn pony.
ze ging altijd hard draven en gek met haar hoofd doen.
maar toen zij een vriendin van mij die met haar paard bij de fysio zit.
dat ik het zadel veel verder naar achteren moet leggen achter zijn schouder.
dat deed ik eerst niet en toen ging het slecht.
maar nu kan ik super door zitten en ze loopt heel ontspannen.

en als jou paard\pony het nog steeds doet dan moet je is een keer proberen ofdat ze het zonder zadel ook doet.

Gr. janise

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-05 11:39

ik heb laatst zonder bontje gereden (puur toeval, deze zat in de was) en dat ging zooo goed! Dus voortaan zonder bontje rijden, en dan zien we wel weer verder

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 11:46

een dik bontje kan de kamer te nauw maken waardoor het zadel drukt!!
als een zadel op maat is gemaakt, dan moet je zo min mogelijk tussen zadel en paard doen, dus geen dikke pads of bontjes.

als ze spat heeft kan het zijn dat bij doorzitten, het been waar spat zit wat meer word belast.
heeft de dierenarts haar gekeurd dan ofzo?
een dierenarts zal een paard met spat niet goedkeuren namelijk.
heb je een goede instructie?
ook die kan de rug eens nakijken voor je.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:01

Linde90 schreef:
ik heb laatst zonder bontje gereden (puur toeval, deze zat in de was) en dat ging zooo goed! Dus voortaan zonder bontje rijden, en dan zien we wel weer verder

ik had dit dus ook..nou ja iets anders...mijn bontje maakte dus de kamer te nauw en daardoor werd mijn peerd dus ook belemmerd in zijn bewegingen...dus ik heb mijn bontje mooi weggehaald!

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-05 14:23

Ja let er inderdaad op dat je zadel niet gaat klemmen want je beperkt je paard in zijn bewegingen met alle gevolgen van dien!

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-05 18:28

ik ga maandag weer naar de les, dus dan kan ik het wel eens navragen.

Toen we haar kochten had ze nog geen spat, dat heeft ze nog niet zo heel lang.

Romy18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-05 18:54

hey hey even om op het keuren terug te komen een da keurt een paard nooit af er word alleen advies gegeven of het geschikt is voor het doel dat jij er mee wilt bereiken een paard dat voor een dressuur ruiter die er mee naar de Z wil rijden niet goed is kan voor iemand die recreatief wat wedstrijdjes wil rijden perfect zijn daarom een paard word niet afgekeurd.

idd eerst het paard na laten kijken zelf kan je ook al het 1 en ander zien door druk uit de oefenen met duim en wijsvinger langs de ruggegraat als het paard dan is zakt wijst dat erop dat er iets niet lekker zit en is het raadzaam de da te contacteren.

greetz

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 01:09

Als je zeker weet dat dr rug goed is en het tuig goed pas inderdaad beginnen met kleine stukjes doorzitten bv 2 passen, dan een aantal rondjes verder kan je er eens 4 doen en het zo eigenlijk een beetje opbouwen zodat ze weet dat doorzitten niet alleen galoperen betekent