Help, enige spoed!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

gina2003

Help, enige spoed!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 18:18

Een vriendin van mij heeft een haflinger die onder het zadel van alles schrikt en helemaal uit zijn dak gaat.
Ik heb zelf het idee dat het een gedragsprobleem is (dominantie), want hij schijnt het aan de hand niet te doen.

Ik heb hem een paar jaar geleden zelf gereden, en heb zelf wel een aantal jaren ervaring, maar het is echt niet leuk.
Hij schrikt van dingen, maar hij schrikt ook als er helemaal niks in de buurt is, of hij niks kan horen.

zijn eigenaresse is helemaal niet bang voor hem, dus daar zou het niet echt aan kunnen liggen, maar ze word er een beetje wanhopig van.

Ze rijd altijd met hem buiten, vaak zelfs 3 uur, echt veel draven en galoperen om hem moe te maken zeg maar, maar hij word echt niet moe.
Ik heb haar al gezegt dat hij zo alleen maar meer conditie krijgt, maar ze doet daar niet zoveel mee.

Weet iemand een oplossing, of iemand die haar kan helpen??
Een scherp bit of bijzet heeft geen zin, hij loopt er zo doorheen, dus daar heeft ze niet zoveel aan...

Alvast bedankt

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:21

Gewoon doorrijden en net doen alsof het je niets kan schelen dat ie schrikt, dan is de lol er af!

Citaat:
maar hij schrikt ook als er helemaal niks in de buurt is, of hij niks kan horen.

Een paard hoort 7 keer zo goed dan wij kunnen. dus wanneer hij een muis hoort trippellen in de berm, dan denken we vaak dat ze zich aanstellen, want er is niets. Maar vaak horen ze echt wel wat!

JW18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:41

ligt het ook niet aan het voer of iets dergelijks?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:06

Een paard die schrikt dominant noemen? Dit is vluchtgedrag, waardoor hij vanuit zijn angst de hulpen van de berijder negeert.

Het kan de aard van het beestje zijn waar je mee om moet leren gaan. Natuurlijk kan je het enigzins minder laten worden, maar ga er niet van uit dat dit er helemaal uit gereden kan worden.

Moe maken heeft geen zin. Probeer juist het vertrouwen van het paard te winnen door tegen hem te praten, veel te belonen en niet teveel de confrontatie met hem aan te gaan door allerlei enge dingen op te zoeken.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:27

Tja heb een paardjhe gereden die hetzelfde had en je moet vooral zelf heel rustig bljven als je zelf gaat zitten stressen gaat het echt fout pb me maar voor meer info!!!

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:46

Het probleem is echt dominantie, en geloof me van dat soort dingen heb ik zeker verstand, dat probleem heb ik met mijn merrie nl ook heel lang gehad.
Zijn probleem is dat met lopen hij helemaal niks eng vind, maar als je erop zit, hij van alles tekeer gaat, het slaat gewoon echt nergens op!

Als je bv buitenrijd, en even 5 seconden niet met hem bezig bent, maar even om je heen kijkt of zo, merkt hij het en ik kan je verzekeren dat je er binnen een paar seconden afligt, hij zoekt gewoon wat om helemaal van uit zijn dak te gaan.

Natuurlijk kan hij bang zijn, maar de ene keer vind hij alles prima, en de andere keer is alles eng..
Hij staat nu gewoon bij een pensionstal/manege, maar hij heeft de hele zomer op het land gestaan, en dus weinig gevoerd, ik weet echt niet waar hij de energie vandaan haalt...

Ik snap dat iedereen zo reageerd, dat zou ik ook doen, van hij kan echt wel schrikken, want hij hoort beter dan ons, dat snap ik allemaal heel goed, maar hij is gewoon echt gemeen en blijft doorgaan!

Het is gewoon zijn doel om je eraf te krijgen, hij is echt gemeen.
En ik zeg ook al dat ze helemaal bij de basis moet beginnen met vertrouwen opbouwen en vanuit daar verder gaan, maar ze wil daar graag hulp bij en ze zoekt echt iemand die heeeeeel veel ervaring heeft, en niet zomaar iemand die denkt dat ze dat wel even zo voor elkaar hebben, dat werkt juist averechts...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:50

oei tyrza, jij bent zomaar iemand die denkt het wel voor elkaar te hebben

Je paard aan het werk zetten, zodat hij geen tijd heeft om te klieren en dingen te zien
Opsluiten tussen been en hand.
Het geklier negeren en doen of je gek bent, het goede belonen.

Aan de hand is het vaak minder, want dan kan hij veulig de leider van de kudde volgen.
Laat er maar iemand voorop lopen als je erop zit en je zult het al merken.

en een echte zeikerd (jaja, die bestaan, zonder dominatie gedoe) krijg je nooit zover dat die niet kijkt naar bermkabouters met geweren of de sabeltand tijgers achter de boom.

Die paarden zijn gewoon onzeker wat die dingen betreft
Elk paard zijn karakter en dat kun je een beetje kneden, maar nooit helemaal veranderen

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:29

Lekker slim om veel te galloperen om hem moe te maken..
krijgt een paard conditie van.. dan blijft ie doorgaan
ga eens rustig in een bak rijden of neem les, mischien kunnen ze je daar tips geven ( degene die erop rijdt)

*niet aanvallend bedoelt hoor *

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:41

gina2003 schreef:
Het probleem is echt dominantie, en geloof me van dat soort dingen heb ik zeker verstand, dat probleem heb ik met mijn merrie nl ook heel lang gehad.
Zijn probleem is dat met lopen hij helemaal niks eng vind, maar als je erop zit, hij van alles tekeer gaat, het slaat gewoon echt nergens op!

Als je bv buitenrijd, en even 5 seconden niet met hem bezig bent, maar even om je heen kijkt of zo, merkt hij het en ik kan je verzekeren dat je er binnen een paar seconden afligt, hij zoekt gewoon wat om helemaal van uit zijn dak te gaan.

Natuurlijk kan hij bang zijn, maar de ene keer vind hij alles prima, en de andere keer is alles eng..
Hij staat nu gewoon bij een pensionstal/manege, maar hij heeft de hele zomer op het land gestaan, en dus weinig gevoerd, ik weet echt niet waar hij de energie vandaan haalt...

Ik snap dat iedereen zo reageerd, dat zou ik ook doen, van hij kan echt wel schrikken, want hij hoort beter dan ons, dat snap ik allemaal heel goed, maar hij is gewoon echt gemeen en blijft doorgaan!

Het is gewoon zijn doel om je eraf te krijgen, hij is echt gemeen.
En ik zeg ook al dat ze helemaal bij de basis moet beginnen met vertrouwen opbouwen en vanuit daar verder gaan, maar ze wil daar graag hulp bij en ze zoekt echt iemand die heeeeeel veel ervaring heeft, en niet zomaar iemand die denkt dat ze dat wel even zo voor elkaar hebben, dat werkt juist averechts...

Ik snap de link dominantie- schrikken niet echt....

do·mi·nant2 (bn.)
1 overheersend
2 [biol.] (van erfelijke factoren) de werking van andere factoren onderdrukkend <=> recessief

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 08:51

Even voor de duidelijkheid, ik rijd hem niet meer, ik ben dankzij hem mijn vertrouwen kwijt geraakt in veel paarden, dat heb ik nu na ruim 4 jaar eindelijk weer een beetje terug.

Maar weet iemand iemand die hem op cursus of zo wil?
Ze is op zoek naar een cursus, het is echt een probleem, ze heeft al heeeeeeel veel geprobeerd, maar ze word er nu een beetje gek van!

Shirlemiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:57

Misschien op cursus bij Emiel Voest in Ruinen(Drenthe),is wel stikduur maar ik hoor er wel goede berichten over.Je kunt daar dan ene langweekend of weekje op cursus bij hem.En Ruinen is een prachtig dorp(ik heb er gewoond)om te verblijven.Hij staat in het telefoonboek Emiel Voest,Echtenseweg,Ruinen

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 08:59

Dank je wel, ik heb haar dat ook al doorgegeven, ze moet maar kijken wat ze ermee doet.
Ik ken al heel wat paarden, en ook heel wat verschillend gedrag, maar hij is echt gemeen, ookal zeggen mensen hier wat anders, die kennen hem echt niet!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 09:01

een echt gemeen paard gaat naar manege stegemann,

Ik denk dat je meer hebt aan de tips van RK en Tyrza. Je vriendin moet met dit paard op een goede manier om leren gaan, en angst voor dominantie aanzien is niet een goede manier

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:33

Het is echt geen angst!!!
Natuurlijk kan hij eens bang zijn, maar hij let zo goed op jouw, dat als jij even niet oplet, hij gewoon iets zoekt om van te schrikken, ook al is er helemaal niks in de buurt, met het gevolg dat hij wildat je eraf valt...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:40

Mijn paard schrikt ook van niks (althans, zo lijkt dat voor mij)
toch is hij dan echt bang van dat iets
ja, hij is paard en ik mens, dus een andere belevingswereld.

Soms kan hij daarin zo snel zijn, dat het lijkt of hij mij er af wil hebben.
Toch is dit niet zo, ik ben dan gewoon te traag

het enige wat enig sinds helpt, is hem aan het werk zetten
boos worden werk averrechts en word hij alleen maar nerveus en gaat dan gevaarlijke dingen doen omdat hij over de rooie gaat.

Mijn paard is wel dominant, maar nooit wat betreft het schrikken
want als hij gewoon aan het klóte is, accepteerd hij wel dat ik hem op zijn plek zet
Doe ik dat als hij bang van iets is, word hij alleen maar banger.

Alleen een buitenrit maken is bijna niet te doen
je word gek van al dat gehuppel en gedraai van hem. En dan ben ik totaal niet bang op hem en krijg hem uiteindelijk altijd waar ik hem hebben wil.
Maar er is gewoon geen bal aan dan.

Ben ik met een ander, loopt hij macho voorop, tot er iets engs is, dan schuilt hij schuin achter die ander, om daarna weer macho voorop te lopen.

en zo heb ik er een heleboel gereden
van die zeikerige bloedpaardjes
dat is gewoon het karakter
wil je ermee overweg kunnen of niet
Dat is een keus die per persoon verschillend is.

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:54

Ja dat is inderdaad zo.
Zij wil echt alleen maar buiten rijden, maar die keuze moet ze zelf maken.

Ik heb hem ongeveer een jaar of 4 geleden gedaan, ik ben er in 3 maanden tijd 4 keer heel hard afgevallen, en waarom, mag joost weten!
Gewoon omdat hij ineens, vanuit het niets, helemaal gaat flippen!

Als je met hem aan de hand loopt, gaat hij ineens rennen en bokt hij gericht naar je, zodat je hem wel los moet laten, anders heb je 2 hoeven voledig in je gezicht staan, dat zegt ook wel iets over zijn karakter denk ik, daarom ben ik gewoon met hem gestopt, omdat hij echt gevaarlijk is!

Ik heb nu een 2,5 jarige haflingermerrie, die ook flink dominant is, maar het heeft me heel veel moeite en tranen gekost om te komen waar ik nu ben, maar ik kan bijna alles met haar.
Als ze iets eng vind, ga ik haar laten stoppen, achterwaarts laten lopen, laten kijken, maar vooral dingen laten doen, zodat haar aandacht weer bij mij is, en dat gaat heel erg goed, maar dat is bij hem onbegonnen werk, hij doet gewoon wat hij zelf wil.

Semra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 09:15

runningkawa schreef:
want als hij gewoon aan het klóte is, accepteerd hij wel dat ik hem op zijn plek zet
Doe ik dat als hij bang van iets is, word hij alleen maar banger.

Alleen een buitenrit maken is bijna niet te doen
je word gek van al dat gehuppel en gedraai van hem. En dan ben ik totaal niet bang op hem en krijg hem uiteindelijk altijd waar ik hem hebben wil.
Maar er is gewoon geen bal aan dan.

Alsof je mijn paard beschrijft!

Maar over de haflinger, is hij lichamelijk in orde? Als hij het alleen onder het zadel doet heeft hij misschien ergens last van. Zijn rug, slecht passend zadel, oid?

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:08

Nou, als ik dit zo hoor denk ik dat er al heel wat gebeurd is met het paardje, en hij heeft er niet veel goeds van opgestoken.
Ik denk dat je eerst op een andere manier met hem bezig moet zijn en zorgen dat je je paard helemaal op orde hebt voordat je zo gaat buitenrijden met alle gevolgen van dien.
Ga eerst met hem aan de hand aan de slag, grondwerk doen en zoek uit waar het probleem precies zit, ga maar lekker opnieuw beginnen! Pas als je een goede verstandshouding met je paard hebt kun je op een veilige manier ermee omgaan....
Probeer jevriendin uit te leggen dat er iets helemaal mis is, dat dit niet zo door kan gaan, omdat dit voor paard en/of ruiter nog vervelende gevolgen kan hebben!

geertje3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:17

hoihoi,
ik hoor veel goede dingen, maar als je voelt dat hij al begint te zenuwen, dan moet je hem idd gewoon voorwaarts oplossen als je de mogelijk heid hebt.
heb je de mogelijkheid niet, tja dan moet je het op een andere manier oplossen,
en als je naar buiten gaat aan de hand, doe hem een hoofdstel aan, pak een touwtje, steek hem door het bit heen, als hij dan weg wil doe je even gemeen, en trewk hard aan het touwtje, zo leert hij om te accepteren dat jij de baas bent?
ik heb hier zelf hele positieve dingen mee bereikt, met de jonge fries die ik rijd, het is een heet ding, enik loop met haar buiten, omdat het onder het zadel niet vertrouwd is nog.
misschien heb je heir nog wat aan,
je kan altijd lief zijn, maar soms is het nodig om echt een keer hard te zijn, anders komt het nooit goed.
sorry als ik bot overkom maar dit is neit de bedoeling hoor
groejtes

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:29

[quote="gina2003"]Het probleem is echt dominantie, en geloof me van dat soort dingen heb ik zeker verstand, dat probleem heb ik met mijn merrie nl ook heel lang gehad.

Als je er naast loopt dan ben jij de leider, dan is hij niet bang, maar als je erop zit ziet hij jouw niet meer als leider, maar loopt hij zelf 'voorop'. Dit vindt hij eng. Heeft dus wel de vertrouwen van zijn leider maar niet van zijn ruiter!

Inderdaad veel praten en erlangs banketstaaf als je erop zit en af en toe even streng doorpakken. Laat hem voelen dat JIJ leidt en rijdt!

Veel succes.

ps. Heb zelf ook een schijteret van een Groninger

PaysBas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:33

Ga eens na wat hij te eten krijgt.
Pavo Nerv Control is overigens een aanrader daar kreeg ik zelfs
een behoorlijke ADHD'er (het paard dus) paard enigszins meer
gekalmeerd zolang het maar netjes structureel wordt gegeven.

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:33

En hoe gaat het als er iemand op zit en hij wordt tegelijkertijd aan de hand meegenomen?

gina2003

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:01

Ik heb geen idee, ik heb hem zelf an een hele tijd niet gezien, maar ik hoor heel vaak van hem...

Als je grondwerk met hem doet, althans dat deed hij toen ik hem nog deed, gaat hij je ook aanvallen, nou ja echt naar je bokken en zo, echt gericht.
Zij respect is gewoon ver te zoeken.

Ik snap ook niet waarom ze op hem naar buiten gaat hoor, in de bak doet hij net zo debiel, maar dat is toch wat veiliger dan buiten...

Er heeft iemand gereageerd via de PB en die ga ik even doorspelen naar haar, en hoop dat die haar kan helpen!

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:20

De pony van mijn nichtje heeft dit ook heel erg lang gedaan.

Maar schrikt de pony echt of gaat ie er hard vandoor en krijg je een rodeo want daar zit denk ik nog wel verschil in.
De pony van mijn nichtje ging er namelijk vandoor en je kreeg een rodeo, record was 25 keer in een uur. Maar dit was echt omdat ie altijd had kunnen doen wat hij wou en dit was zijn verzet. Maar schrikken deed ie niet, al was het soms moeilijk vanelkaar te onderscheiden. Later durfden er ook nog maar weinig mensen op, maar na lang doen als of er niks aan de hand was, en eht gedrag totaal te negeren, is het wel gestopt en is het zelfs een lieve kinderpony geworden.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:25

Het klinkt als een paard wat niet graag werkt.

Aan de hand lopen is prima bij hem, das geen werken.

Van buitenrijden, in de bak rijden en grondwerk wordt ie moe en hij weet heel goed hoe ie er onder uit moet komen.

Hoe lang heeft je vriendin hem al en heeft ie dit altijd gedaan?

Het klinkt mij alsof ie ooit is geschrokken, er toen iemand is afgevallen die hem gelijk op stal heeft gezet.

Bij slimme paarden is die link zo gelegd, als ik er iemand af gooi en flink tekeer ga mag ik naar stal.

Het is een gewoonte geworden en het paard verliest z'n respect voor mensen.

Ik zou inderdaad proffesionele hulp zoeken, het is een gevaarlijk probleem en zo te horen is het een slim paard.