Sporen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NTuinenburg

Sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:52

Heey!
Ik ben nu mn 3,5 jarige paard aan het inrijden (Belgisch trekpaard hengst). En het gaat allemaal vrij vlot. Hij doet meestal goed zn best, en de conditie begint ook steeds beter te worden. Alleen is hij de laatste tijd heel erg aan het etteren, zoals ineens uit het niet stil gaan staan, of in draf ineens een hoekinlopen, en het soms gewoon vertikken via de goede kant er weer uit te gaan. Ook reageerd hij heel slecht op mn been. En omdat ik hem toch liever op houding en been wil rijden (doe vrij weinig met mn handen, alleen als het nodig is) ben ik aan het overwegen om met spoortjes te gaan rijden. Ook omdat hij natuurlijk groot en breed gebouwd is. Heb een beetje het idee dat mijn beenhulpen, zachte aaitjes voor hem zijn . Het doet hem niet erg veel. Ik rijd ook gewoon met zweep, anders is er echt geen beginnen aan, en daar reageert ie ook niet erg veel op. Maar nog altijd beter als helemaal zonder.
Enne het is echt niet dat ik zacht aanspoor of iets, dus daar zal het niet aan liggen .
En aan het begin heeft ie me eigenlijk nooit uitgeprobeerd, dus lijkt me zo raar dat ie dat nu ineens heel erg gaat doen. Ook elke keer als hij me tegen probeert te werken, of eraf wilgooien, krijgt ie goed op z''\n kop, maar hij haalt het nog steeds in zn hoofd, om het de volgende keer weer te doen pff zo vermoeiend

iemand die me hier mee kan helpen?

groetjes Naomi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:55

Citaat:
Heb een beetje het idee dat mijn beenhulpen, zachte aaitjes voor hem zijn

Voelt een belgisch trekpaard slechter een vlieg landen dan een rijpaard?

Aan het been maken lijkt me veel nuttiger
want dat is het basis begin van alle rijden.

Kitty

Re: Sporen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:11

NoOoMiE schreef:
Enne het is echt niet dat ik zacht aanspoor of iets, dus daar zal het niet aan liggen .

Misschien kun je dat juist beter wel doen.

Kelloriejj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:14

dat denk ik ook kitty

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:16

Over die had ik heen gelezen

Ja idd, vooral steeds harder gaan schoppen
En dan nog sporen aan en ook weer steeds harder schoppen
Wat zouden we aan kunnen raden voor over 3 maanden?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:25

Been geven en wanneer je geen reactie geeft met de zweep achter je kuit aantikken, krijg je daar geen reactie op, dan tik je iets harder enz. Als hij vooruit gaat hand mee en enorm belonen! Geen spoor om doen, want dan loopt ie straks helemaal niet meer!

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:31

Ben het helemaal met voorgaande reacties eens.
Verder schrijf je dat je weinig met je handen wil doen. Is natuurlijk prima maar soms moet je in het begin bij het afwenden je teugel toch een eindje van zijn hals houden anders snapt hij niet welke kant je op wil en kan hij dus de verkeerde kant de hoek weer uit gaan.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:48

Gewoon een keertje die zweep over zijn kont heen halen. Je wilt dat hij een reactie naar voren maakt. Ik ben het eens met runningkawa. Als je nu al flink moet gaan schoppen met sporen, dan zal hij over een tijd helemaal niet meer reageren.

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:29

Ik snap allemaal jullie reacties wel, had ik ookal verwacht, maar ben aan het begin ook heel rustig begonnen, met zo lichte hulpen mogelijk, maar hij is gewoon zo eigenwijs, ben je niet consequent, dan staat ie gewoon stil, ik begin stil, reageert ie er dan niet op, spoor ik hem steeds harder aan, en dan gaat ie wel lopen, maar 5 meter verder staat ie gewoon weer stil. En dat met die tikken heb ik ookal geprobeerd, maar het doet hem gewoon niks. Hij trekt zich nergens wat van aan, hijs nergens bang voor. Ik heb op de meeste van de paarden die ik gereden heb nooit sporen gedragen, omdat ik er zelf ook niet zo voor ben, maar ik zie gewoon bijna geen oplossingen met hem.
En dan belonen is een tijdje goed gegaan, maar zodra je maar 1 beweging maakt die te maken heeft met belonen staat ie stil. En kan je weer van voren op aan beginnen.
Ik heb al van meerdere mensen gehoort probeer is een klein spoortje, en omdat ik het toch niet zon fijn idee vind, om op zo'n jong paard al helemaal bewapend te zitten, dacht ik, ik vraag het hier. maar denk dat jullie mening wel duidelijk is En eigenlijk vrij logisch ook.
Idergeval bedankt voor jullie reacties!

linda_arnold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:49

Mijn haf, ging dit gedrag ook vertonen toen alles te makkelijk werd voor hem! Op aanraden van een stalgenootje ben ik toen heel consequent bezig gegaan met het rijden van overgangen!

Stap-draf- versnellen-stap-aandraven-stilstaan- (gallop deed ik nog niet aan).

Hij werd er heel erg allert van en ging ook nageefelijker lopen, wat hem minder sterk maakte! Probeer hem allert te houden, dit heb je niet in één dag voor elkaar maar juist door veel te oefenen en te belonen.

Ik begrijp je 'sporen' idee wel, maar denk idd dat hij in de toekomst daar ook een beetje de sch**t aan krijgt!

Succes, ben beniewd hoe je het gaat aanpakken.

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:57

ik heb nou eens in de zoveel tijd les met mijn paard..bij een springstal. Ik heb mijn paard ent 4 maand..en ik reed met sporen. Je maakt snel de fout opm met sporen te rijden. Soms gaan ze er alleen maar slechter van reageren, terwijl sommigen ook beter lopen. Ik moest toen eens zonder sporen rijden. ALs ik been gaf, moest ze gelijk stappen, draven, galloperen...na wat oefenen dan na een half uurtje, na veel geoefend te hebben, en hij deed het niet, kreeg ik een klein zweepje..Telkens als ze niet gelijk reaeerde op mijn been, moest ik net achter mijn kuit een tik geven., als ik weer been gaf. Nou..dat had ze binnen 3 x door en nu loopt ze super door...kliert niet nix misschien heb je er wat aan

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:58

Dit heb je met jonge paarden, die zijn gewoon aan het uitproberen om te kijken hoe ver ze kunnen gaan..

Been is weg, en anders gewoon een hardere schop en anders een zacht tikje achter je kuit..

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 20:02

Heey!
juist jij begrijpt hem Het nageeflijk lopen zit wel goed! Dat is ie nu echt aan het uitvinden (Dus als ik gewoon helemaal niks doe) en overgangen ben ik ook mee bezig, voornamelijk : stap, draf, stilstaan, middendraf enz en dat beetje door elkaar de hele tijd, en af en toe een figuurtje, maar dat vind ie nog moeilijk. Galop ben ik ook nog niet zo mee bezig. Dat komt later wel, wil hem eerst goed hebben met stap en draf enz. En alert is hij ook wel gewoon, voornamelijk aan het begin dan. Hij kan soms aardig druk zijn, dus het is niet dat hij suf is. Zeker niet als er merries in de bak lopen (hij springt er niet bovenop) Maar heb soms echt zoo het gevoel of die me loopt te naaien , kan je zoo moe van worden. Ik heb het er wel voor over, maar als je zo 3x per week rijd ongeveer (overige dagen doet zn eigenaar hem, en daar doet hij het nog erger) , en het is er gewoon niet uit te krijgen. Hij heft soms een dag dat het super gaat, en dan word ie echt goed beloond enz. maar het lijkt wel of hij het de volgende keer weer helemaal vergeten is, en kan je weer opnieuw beginnen, en dan gaat hij echt tegenwerken.
En dan zou je denken, is die moe ofzo, of is het te veel dat we erop rijden, maar meestal gooien we hem daarna los, en heeft hij nog hartstikke veel energie, dus word er af en toe een beetje moedeloos van

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:05

als je consequent was, was hij aan het been
Dan schop je idd, als het echt geklöot is, 1x wat harder en dan is het over
dat hoef je geen 10 keer te herhalen

En heb je geen sporen nodig
hoef je niet te zeggen, het zijn zachte aaitjes
en een rare opmerking over zacht aansporen, wat ja dat hoort ook
en moet dat steeds grover worden, wil het zeggen dat je het verkeerd doet

heeft helemaal niet met uitproberen te maken

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 23:15

Citaat:
En dat met die tikken heb ik ookal geprobeerd, maar het doet hem gewoon niks. Hij trekt zich nergens wat van aan, hijs nergens bang voor

Dit soort paarden is vaak ook niet (of maar heel kort) onder de indruk van sporen. Het si dus ook maar een zeer korte termijn oplossing.
Probeer hem met de bovenstaande opmerkingen aan het been te krijgen en ga dan pas aan sporen denken. Ik rij nu nog steeds alleen net voor de wedstrijd (ze zijn verplicht in de M) met sporen terwijl ik een flegmatiek paard heb.

In mijn profiel staat onderaan een stukje over hoe ik mijn paard meer aan het been heb gekregen.

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 00:15

Heey!
ik heb even in je profiel gekeken, dat stukje dat je schrijft, slaat dus ongeveer precies op het probleem dat ik heb met het paard. Noigal veel voorkomend probleem . Maar er staat:
.
Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen recatie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.
.
Dus als hij niet op je been reageerd, moet je of/en zweep/spoortje. Dat is dan eigenlijk weer tegenstreidig.

En Runningkawa, jij zegt dat ik het dan verkeerd doe, maar zo over internet kan je helemaal niet bepalen hoe ik rijd. Ik had/heb ook gewoon priveles gehad, en die zijden verder ook gewoon dat ik hem goed/normaal aanspoor. En volgens hun probeert hij gewoon onder het werk uit te komen. Het gaat hier voornamelijk aan het eind. Aan het begin loopt ie goed, en reageert ie redelijk goed op mn beenhulpen, maar aan het einde heeft hij er gewoon echt geen zin meer in. (niet meer reageren om hulpen, ineens een rechtomkeerd maken en teruglopen naar de deur) dat met die deur gaat al beter, omdat hij telkens goed op zn flikker krijgt als hij het doet, dus dat doet hij niet zo snel meer. Maar volgens mij zijn dit meer signalen van dat hij niet meer wil werken? Hij word dan echt opgefokt en het is moeilijk om dan nog veel van hem te vragen. Daar ging het me meer om.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:17

Volgens mij kom je er beter uit als je les neemt en dan heb ik het niet over een manegeles. Zoals je zelf al aangeeft kunnen wij niet bepalen hoe jij rijdt.... een goede instructrice die jou ziet rijden kan dat wel.... Succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:46

Ik durf zelfs heel hard te beweren dat je het verkeerd doet
anders was hij aan het been en stuurbaar
Klinkt gemeen hè, zo is het niet bedoeld, maar het is wel de waarheid als een

verder weet ik niet hoe lang je rijd, maar een jong paard is snel moe
dus kan op een gegeven moment wel eens laten merken dat je ermee op moet houden
Jij als ruiter had dat dan al eerder op moeten merken
Nog net een rondje meer vragen en zelf stoppen, voordat ze beginnen te klieren
Dan heeft hij zijnzin niet gehad, maar word ook niet overvraagd

en een belgisch rijpaard opgefokt?
kan dat wel? (ja sorry, vast een domme vraag)

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:53

Ik heb het idee dat je te vlot gaat (je zegt dat 't zo goed gaat, en daarom ook vlot, en dat hij aan 't eind vervelend doet), je paard is nog jong, en krijgt nu opeens met heel veel verschillende dingen te maken.

Hoe is hij met longeren? Is hij met longeren op het einde ook vervelend, en reageerd hij goed op je stemhulpen?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:14

als je alles hebt geprobeert kun je altijd nog iemand in het midden zetten van de bak met een longeerzweep . het beest ziet die zweep al en zal wel iets meer doorlopen

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:13

om je paard wat scherper aan het been te krijgen kun je hem ook elke x dat jij je been geeft en hij daar niet naar luisterd op de plek bij je been een tik met de zweep geven (heeft bij onze hengst goed gelopen want die was ook niet scherp aan het been en met sporen wil ik niet rijden, dus elke x dat hij niet reagereerde gaf ik hem een tip op de plek bij mijn been...niet op je eigen been slaan he ...en nu hoef ik maar been te geven en hij reageerd gelijk!

Ben erg benieuwd naar wat foto`s van je Belgische trekpaard hengst onder het zadel....lijkt me erg imponerend om te zien!!

NTuinenburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:42

Heey!
nee ik bedoelde ook niet manegeles, want dat houd ie nu nog niet bij, gewoon priveles. Ikheb binnenkort weer les.
En dat met dat moe zijn dacht ik eerst ook , maar als je even later het zadel erafhaalt, is hij als een idioot aan het rennen. En veel vraag ik niet van hem, Ik stap heel veel, Draaf kleine stukjes, en af en toe een figuurtje.
Enne een belgisch trekpaard kan heel goed opgefokt raken hoor
Jij zei in je eerst berichtje dat een belg net zo goed een vlieg voelt landen als een rijpaard, waarom zou dat dan met opgefokt zijn anders zijn? Hij is nog jong, en zeker met andere paarden in de bak vind hij het veels te gezellig. Denk aan hoofd omhoog en nek gebogen, en lopen dribbelen. En ja over het algemeen zijn trekpaarden wat suffer, maar dat valt bij hem reuze mee hoor . En ik vraag hier gewoon om hulp, tuurlijk mag je je mening geven, maar probeer het een beetje hulpzaam te houden. Enne ik ben ook geen anky, tuurlijk weet ik dat ik dingen fout doe, maar daarom vraag ik hier hulp, en mijn vraag was gewoon, hebben mn stalgenoten gelijk over dat ik sporen moet proberen ofniet, nou jullie mening is nu duidelijk, hier heb ik tenminste wat aan.

Iedergeval heel erg bedankt voor jullie reacties! En dat met dat tikje als hij niet op mn been reageert ga ik vandaag proberen, jullie horen dan wel og het heeft geholpen ofniet!

groetjes Naomi

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:48

Ik ben ook geen anky
daarom weet ik ook dat als mijn paard niet reageerd op mijn hulpen, dat ik het fout doe
Niet het paard
die reageerd op wat ik hem aanleer

zoals ik in een eerdere post al zei
consequent zijn in wat je doet
daarvoor heb je geen sporen nodig..
Maar goed, ga mezelf niet herhalen

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 13:56

Franciska15 schreef:
ik heb nou eens in de zoveel tijd les met mijn paard..bij een springstal. Ik heb mijn paard ent 4 maand..en ik reed met sporen. Je maakt snel de fout opm met sporen te rijden. Soms gaan ze er alleen maar slechter van reageren, terwijl sommigen ook beter lopen. Ik moest toen eens zonder sporen rijden. ALs ik been gaf, moest ze gelijk stappen, draven, galloperen...na wat oefenen dan na een half uurtje, na veel geoefend te hebben, en hij deed het niet, kreeg ik een klein zweepje..Telkens als ze niet gelijk reaeerde op mijn been, moest ik net achter mijn kuit een tik geven., als ik weer been gaf. Nou..dat had ze binnen 3 x door en nu loopt ze super door...kliert niet nix misschien heb je er wat aan

Hier ben ik het mee eens! Eerst zacht been, bij geen reactie een schop en dan een tik achter je been. Je moet wel elke keer het rijtje afwerken, net zo lang tot dat hij meteen reageerd op het zachte been. Ik ben niet echt voor sporen bij zo'n jong paard dat net onder het zadel is

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:22

NoOoMiE schreef:
maar hij is gewoon zo eigenwijs, ben je niet consequent, dan staat ie gewoon stil, ik begin stil, reageert ie er dan niet op, spoor ik hem steeds harder aan, en dan gaat ie wel lopen, maar 5 meter verder staat ie gewoon weer stil. En dat met die tikken heb ik ookal geprobeerd, maar het doet hem gewoon niks. Hij trekt zich nergens wat van aan, hijs nergens bang voor.

Als je het hem 6x achter elkaar steeds iets dringender vraagt, heeft hij 6x de tijd om net iets eigenwijser te worden.
Hij moet gewoon op je been reageren, doet ie dat niet dan geef je hem niet eerst 3x wat meer been, maar gewoon in 1x een flinke tik. Dat ie daar een keer van schrikt en misschien weg galoppeert geeft niets. Uitgebreid belonen en rustig verder rijden. Elke voorwaartse reactie is goed.

Verder moet je idd niet te lang rijden met zo'n jong dier. Ik geloof absoluut dat ie nog energie zat heeft. Maar het gaat niet alleen om de energie, maar ook om hoelang hij z'n concentratie vast kan houden.

Succes!