hoe oefen/leer je de onafhankelijke zit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

hoe oefen/leer je de onafhankelijke zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:23

mijn merrie is dus drachtig, wat velen van jullie vast niet ontgaan is Dus les zit er nu even niet in. Heb trouwens ook al 2 jaar geen les gehad, enkel 5 privelesjes, maar rijdt wel B dressuur wedstrijden. En doe het best aardig, heb al 3 winstpunten van de 5 wedstrijden. Maar goed, daar ging het topic niet over. Ik ben benieuwd of er oefeningen zijn die je kan doen, om een zo goed mogelijke zit te krijgen. de onafhankelijke zit dus. Zijn er ook oefeningen zonder paard? alvast bedankt

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:32

voor sterke kuiten: Ga op de onderste tree op een trap staan of iets waar je niks onder je hakken hebt. Strek dan je kuiten helemaal naar beneden. na 2 weken heb je kuiten van steen! en door sterke benen krijg je ook meer houvast op je paard. Ik weet niet, maar mischien kan je tijdelijk een ander paard rijden die een beetje braaf is en daar zonder beugels van die strekoefeningen doen die ze in manegelessen vaak doen. Rechterhand naar linkervoet, achterstevoren op je paard gaan zitten, en dan weer recht, achterover hangen, voorover hangen. Dat zulk dingetjes krijg je een lekker soepel lichaam en kan je beter met de bewegingen van het paard gaan.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:46

oke, bedankt topsylover! zal het gaan proberen. verder nog mensen? voor een goede beenligging of iets dergelijks?

Qeen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:52

Onafhankelijke zit houdt in dat je met je ieder lichaamsdeel afzonderlijk kan bewegen. Mijn tip: Rijden zonder beugels en anders zonder zadel! Zo leer je te zitten op je paard, zonder dat je je vast klemt;) Succes!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:57

oke, zal proberen eerst zonder beugels. moet je dan kleine stukjes doen of gewoon net zolang blijven zitten totdat je het kan?

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:21

Ik heb ook leren zitten door zonder beugels te rijden. Ik had een maand zonder gereden en na die maand was mijn zit al veel beter! Eerst je paard even losrijden.. Dan je beugels uit en zitten maar!! In het begin denk je dat je er af valt:P haha.. Maar naar een tijdje went het en dan ga je ook meer echt in je zadel zitten! Je zult merken dat dan vooral de overgangen veel en veel beter gaan!! Succes er mee!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:30

oke!! ik krijg weer hoop carly22 zit zeker wel spierpijn aan verbonden maar dat heb ik er wel voor over hoor. probeer je dan ook te lichtrijden of gewoon doorzitten? op de manege moest ik dat vroeger wel eens, maar volgens mij is dat een beetje onnodig.

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:34

Ja je krijgt zeker spierpijn!! haha. Ik had het probleem dat ik mijn lendenen (onderrug) vast zette.. Dat is nu al een stuk minder!! Ik deed gewoon alleen doorzitten.. veel overgangen maken.. ook tempowisselingen figuren.. Gewoon alles wat je doet met beugels, maar nu zonder:D

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:39

oke, zal het gaan proberen, verslag volgt, ga waarschijnlijk donderdag even rijden dus, vrijdag wordt een au au dag :p

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:44

Oke, Ik hoor het wel!! Succes!!

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:16

In het Parelli programma leer je de (pushing) passenger lesson. Het 'passagieren' op je paard. Jij leidt het paard niet maar het paard leidt jou, doordat het paard bepaalt waar hij heen loopt leer je een goede onafhankelijke zit te ontwikkelen. Met en zonder zadel te doen. Voor je begint raad ik je wel aan je eerst uitgebreid te verdiepen in dit fenomeen. http://www.google.nl/search?q=passenger ... S:official

Oefeningen die je lichaamscoordinatie verbeteren komen een onafhankelijke zit ook ten goede: ballet, aerobicoefeningen, yoga en dergelijke.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:15

Qeen schreef:
Onafhankelijke zit houdt in dat je met je ieder lichaamsdeel afzonderlijk kan bewegen. Mijn tip: Rijden zonder beugels en anders zonder zadel! Zo leer je te zitten op je paard, zonder dat je je vast klemt;) Succes!!
Idd .

Ik rijd vaak zonder zadel, en in het begin ging het echt niet . Maar ik ben gewoon doorgegaan tot ik normaal kon blijven zitten in stap, draf en galop. En mijn houding is er wel fel door verbeterd .

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:04

Ik rijd in de les ook vaak zonder beugels, maar met wijken en al die moeilijke dingen gaat dat helaas niet.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 22:45

ga morgen weer rijden, dus dan volgt het verslag van zonder beugels rijden, vrijdag denk ik het verslag waar ik allemaal spierpijn heb

Angeliek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 00:26

-Zonder beugels rijden
-Doorzitten op een totaal losgelaten rug, en een lange hals. (Goed meebewegen, en veren met de beweging)
-Knoop in de teugels en op de hals laten hangen. Handen los, en net doen alsof je teugels in je handen hebt. Dan gaan doorzitten.. (Das ZO gek!)
-Veel verlichte zit. Goed door je hakken gaan, en niet steunen op je teugels of op de hals.)
-Als je gewoon doorzit, je ellebogen in een boog van 45 graden ofzo, onafhankelijk van je bovenlichaam houden. Kin omhoog, en rechte rug. Zo vaak een middendraf rijden rijden, en veel draf galop, galop draf, en uitzoeken hoe je het lekkerste zit.
-Middenin je zadel gaan zitten, en je zitbeenknobbels proberen te voelen.,

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:42

Zorg dat je in balans bent. Je hebt z'n bal met een ring er omheen (heb ik bij de fysio gehad) waar je je evenwicht op moet kunnen bewaren. Ook wanneer iemand je een klein duwtje geeft, moet je weer in balans kunnen komen (zonder ervan af te stappen). Ook kun je op een grote skippyball gaan zitten... en ook hier zonder je voeten aan de grond te zetten bewegingen op doen...
Werkt perfect...

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:47

topsylover schreef:
Ik rijd in de les ook vaak zonder beugels, maar met wijken en al die moeilijke dingen gaat dat helaas niet.
Waarom zou dat met wijken niet gaan?

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:40

Heb een smal pony`tje waar ik het vaak mee doe, en daar glibber je zo vanaf. En de pony die ik wedstrijdklaar loop is te gevaarlijk zonder beugels. Stappen lukt nog wel, maar zodra je verder gaat... Ga volgende week een aantal van jullie tips gebruiken.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 21:38

heb vandaag maar heel even kunnen rijden, zonder beugels natuurlijk en het zat eigenlijk best lekker, alleen middendraf viel nog niet mee, heb haar eerst los gereden met beugels, en daarna 15 minuten zonder, zat eigenlijk best goed, alleen ga je op het eind een beetje je buik voelen omdat je je toch inspant om een beetje recht te blijven zitten. ging aardig, ga het zaterdag langer proberen.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:24

topsylover schreef:
Heb een smal pony`tje waar ik het vaak mee doe, en daar glibber je zo vanaf. En de pony die ik wedstrijdklaar loop is te gevaarlijk zonder beugels. Stappen lukt nog wel, maar zodra je verder gaat... Ga volgende week een aantal van jullie tips gebruiken.
Maar je kan wel zonder beugels rijden op je pony, of heb ik dat fout begrepen? Als dat goed lukt kun je toch ook wijken zonder beugels?

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:30

Hollybolly schreef:
zat eigenlijk best goed, alleen ga je op het eind een beetje je buik voelen omdat je je toch inspant om een beetje recht te blijven zitten.

Goh, zou dat goed zijn voor je buikspieren?
'Hee, waar heb jij die platte buik vandaan?'
'Van paardrijden!'

.

Maar deze tips zijn wel handig zeg! Hier heb ik zelf ook wel wat aan

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:31

Het is zeker goed voor je buikspieren, en als je goed recht zit, ook voor je rugspieren. (Jaja, de dokter heeft het gezegd .)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 22:33

ja inderdaad cadish, zaterdag wil ik het een half uur proberen, wat een buikspieren haha, zal zondag wel spierpijn hebben denk ik, hoop van niet, heb zelf geen papbuik dus hoop dat het meevalt en ook voor je rug inderdaad, heb ik ook al een keer gehoord, dat ruiters een sterkere rug hebben,..... paardrijden is dus gezond mensen

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:34

Wees daar maar zeker van .

xCarlyx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:55

Uhm,, Ja!! Ik had echt veel spierpijn in mijn buik!! Mooi dat het goed ging!!