Rij dip, wie heeft tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roxy20

Rij dip, wie heeft tips!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:59

Hallo Allemaal,

Ik ben een rij dip op het moment. Ik heb een 5 jarige D-pony merrie en ik rij haar nu meer dan een jaar. Eindelijk liep ze lekker nageeflijk en ontspannen. Sinds een tijd lukt het niet meer in draf, ze drukt zich op en dan krijg ik haar niet meer nageeflijk.

Mijn instructrice rijd haar 1 x per week en die kan zonder enig probleem 1 uur haar nageeflijk rijden. Ze zegt ook dat ik nu de snelheid en handigheid nog niet heb om dit te doen.

Nu heb ik echt minder zin om te rijden en denk ik wel eens. moet ik niet een pony kopen die meer ervaren is en makkelijker...

Wie heeft tips of ook zoiets mee gemaakt?

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:03

Ik heb zoiets niet meegemaakt, dus wat dat betreft kan ik je niet echt helpen.

Kun je zien wat je instructrice anders doet dan jij? Heeft je instructrice tips om je (zoals ze dat zelf zegt) 'snelheid en handigheid' te verbeteren?

Misschien eens een tijdje (moet je zelf aanvoelen hoe lang dat 'tijdje' duurt) iets totaal anders doen dan dressuren.. Kun je bijv. makkelijk naar buiten? Is er iets anders wat je pony erg leuk vindt? Dan is de aandacht ff van nageeflijk lopen af, ontspannen jullie weer, en wordt het vast weer leuker.

Succes.

Annemuts

Re: Rij dip, wie heeft tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:05

Ik heb zelf een 5 jarige merrie waarmee ik het zelfde probleem heb. Over het algemeen loopt ze braaf, geeft netjes na en is ze goed voor het been. Echter, zo nu en dan loopt ze gewoon een aantal weken ontzettend te eikelen en vraag ik me af waarom ik er nog elke keer op stap. Toch ga ik door, omdat de 'slechte' momenten niet opwegen tegen de goede. Als het je instructrice wel lukt, is het dus wel morglijk met jouw pony netjes te rijden, en is het denk ik gewoon een kwestie van doorzetten. Misschien kan je instructrice je leren wat zij doet waardoor het wel lukt, in plaats van jou te vertellen dat je er niet snel en handig genoeg voor bent?

Wat natuurlijk ook kan zijn is dat je pony zich op het moment niet zo happy voelt, is er misschien iets veranderd in haar omgeving?

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:08

Bedankt voor jullie reacties. Mijn instructrice legt natuurlijk uit hoe ik het moet doen. En ik kijk vaak als ze rijd. Maar toch lukt het me nu dus niet. Zelf gisteren in de les lukte het dus niet, opwel dat normaal dan wel altijd lukt.

Ze is aan het puberen en neemt mij dus ook in de maling, ze weet gewoon precies wie er op zit. Verder doet ze alles braaf hoor. Alleen weet ik het nu echt even niet meer...

Esterrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:39

Ik ben het met Annemuts eens. In het begin had ik zoiets ook met Syl het is erg frustrerend! Maar dat zij bij je instructrice nagefelijk loopt is dus inderdaad een teken dat jou paard het wel kan,en uiteindelijk kan hij dit bij jou ook! De aanhouder wint..Succes ermee.

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:46

Ik hoop echt dat jullie gelijk hebben, want het voelt nu echt anders. Heel frustrerend en ik wil het zo graag dat het goed gaat. Wilde eigenlijk in Januari gaan starten, maar weet niet of dat wel een goed idee is...

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:27

Als het je instuctrise het wel lukt, en jou niet, dan heeft het echt geen nut om een 'beter' paard te kopen. Misschien ben jij nog niet zo ver in je rijden, dan lukt het ook niet bij dat betere paard hoor!!

Waar ik altijd zin in krijg om te rijden, is om naar andere te kijken. Kijken wat zij doen enzo, en nieuwe dingen proberen!!

Heel veel suc6 ermee

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:39

Dat zou misschien zo kunnen zijn, maar mijn pony is nog volop in de leer en ik ook. En dat botst dus nu, want op een andere pony die al bijna M is lukt het wel. Dus op een andere lukt het, dat is het frustrerende.

Iemand nog die hetzelfde heeft als mij?

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:44

Ga eens lekker met je pony ontspannen!! Even die druk van de ketel af! Lekker een buitenritje ofzo, even wat afwisseling. Want nu ga jij waarschijnlijk elke keer met een naar gevoel rijden. Een "het lukt me toch niet" gevoel!!
Misschien werkt t

Even off topic, jouw pony heet hetzelfde als mijn overleden paardje

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:49

Ja ik rij dus elk weekend in het bos en alleen door de weeks dressuur. Want dan is het 's avonds en dus donker en kan ik weinig anders doen dan de bak in.

Iemand nog tips?

FuRyoMaRLoeS: Een naam genoot kom ik niet vaan tegen. Sterkte met je grote verlies!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:51

geduld meid, geduld..... ik weet er alles van, mijn merrie heeft wat hackneybloed dus houd graag het hoofd geheven heeft daarom 2 jaar gekost voor een nette aanleuning. echt het lukt wel, ik kan nu ook bijna ieder paard aan de teugel krijgen, dan leer je gewoon en dan gaat het automatisch

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 22:54

En uhh een echte MYSTERY doet gewoon zijn naam eer aan he Ik weet er alles van hahahaha

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:58

Ze idd een een echte Mystery....

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 23:04

Mijn haflinger doet precies het zelfde ...

Ga het toppic volgen..

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 12:31

Iemand nog tips die hetzelfde heeft als mij en dit wel heeft kunnen oplossen....

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:52

Je kan het niet met een trucje oplossen, het heeft te maken met "rijervaring" . De lol van paardrijden is dat je elke keer wat bijleert. De oplossing is kalm aan doen met het paardje, dus geen druk op de ketel, ook niet voor je zelf. Neem er de tijd voor. Als je vaker vanaf de grond geholpen zou worden door iemand die weet en begrijpt hoe het paardje en jij moeten reageren, dan heb je sneller resultaat, als bv een les in de week of minder. Het is een hartstikke leuk paard, geniet ervan, neem er de tijd voor. Kijk eventueel of iemand je een poosje kan helpen, die het wel kan. Je leert er van en je krijgt doordat het beter gaat een opsteker.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:18

Roxy20 schreef:
Dat zou misschien zo kunnen zijn, maar mijn pony is nog volop in de leer en ik ook. En dat botst dus nu, want op een andere pony die al bijna M is lukt het wel. Dus op een andere lukt het, dat is het frustrerende.

Iemand nog die hetzelfde heeft als mij?

Vind je het dan geen leuke uitdaging?Wacht maar als het je weer lukt om ontspannen te rijden, ben je onwijs trots op je paardje, maar zeker ook op jezelf!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:27

veel oefenen is hier dus de tip.... komt goed, het duurt alleen even, wees blij dat je niet zo'n saai paard heb dat het gelijk allemaal wel even voor je doet, als het je uiteindlijk toch gelukt is je pony te laten lopen zoals je wilde, kan je trots zijn op je zelf inderdaad Lins _ vetra

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:59

Vraag je instructrice om ook een stapje terug te doen als het bij jou niet gaat. Zij kan er wel elke keer op gaan zitten maar jij zal het toch moeten doen. Gewoon weer even terug naar het begin. Rustig weer opbouwen tot je er weer een goed gevoel over krijgt. Ik heb er ook wel eens last van.

Hedwigb

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:19

Heey! ik denk dat veel dingen al gezegd zijn. misschien is het handig je pony z'n tanden te laten controleren, en ook z'n rug te laten voelen(dit kan je instructrice waarscheinlijk ook wel) ik denk niet dat het hier aan ligt, aangezien je pony bij je instructrice wel goed loopt, maar zou het toch voor de zekerheid even controleren. Het is eigelijk je instructrice haar taak jou die handigheid te leren die zij ook heeft, al moet je hiervoor natuurlijk wel heel veel oefenen. Dus heel goed opletten bij alles wat ze zegt..en als ze er zelf opzit..heel goed opletten wat ze doet. Verder zou ik gewoon 2/3 keer per week goed aan de slag gaan, en verder buitenritjes maken of balkjes draven/springen, hierdoor word je pony ook sterker, en vind ie het dressuuren vast ook makkelijker! Ik hoop dat je dipje snel weer over is...!

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:32

Als je instructrice het zonder probleem kan, is er niks met de pony aan de hand. Gewoon een kwestie van veel rijden, voelen, les nemen en uurtjes maken. Iedereen heeft die "dip" wel gehad. Gewoon doorzetten dus.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 00:51

Je kan proberen of het een idee is dat eerst even je instructrice haar rijd en daarna jij.
Dan kan je het gevoel ervaren waar je naartoe moet rijden met je pony.
Ik zou het niet zo snel op geven hoor!

Zo kan je misschien steeds meer uitbouwen, naar dat je instructrice wat korter rijd tot het helemaal zelf gaat.

Gewoon geduld hebben, daar bereik je het meeste mee. Je kan inderdaad even een stapje terug doen, misschien geeft je paard jou wel aan dat het even iets te snel gaat.
En veel afwisseling!

En tja dat je nu die snelheid en handigheid nog niet hebt zoals je instructrice zegt is niet erg!
Dat komt allemaal vanzelf!
Jullie zijn tenslotte allebei nog in de leer, dus er is helemaal niets ergs aan.
Die dip kom je echt wel weer uit, paardrijden gaat altijd met ups en downs.

Suc6 verder!

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:56

Lekker makkelijk, een ander paard kopen..

Kom op, beetje doorzetten!! Je weet dat je paard het kan. Zie dat juist als een voordeel en dat je instructrice het beter lukt.Tja, waarschijnlijk rijd ze al wat langer dan jij?!

Die handigheid komt uit ervaring, net op het juiste moment aanvoelen wanneer je hand te openen of te sluiten. Door veel te oefenen leer je dat.

Ik rijd hetzelfde paardje al twee jaar en als een vriendin van mij erop stapt krijgt zij hem netter voorwaarts dan ik. Kan ik als demotiverend zien. Maar ook juist als motivatie, oefening baart kunst.

Een makkelijk paard rijdne kunnen de meesten wel, ikzelf zie er meer uitdaging in om een minder standaard paard te rijden. Als ik dan uiteindelijk vooruitgang boek heb ik naar mijn mening ook wel even het recht om trots op mezelf te zijn!!

Dus doe er je voordeel mee, blijf oefenen en als jij het goed doet volgt je paard. Want je weet dat hij het kan..

Succes!

Roxy20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 14:05

Heel erg bedankt voor deze reacties, ik voel me nu al stukken beter hierdoor. Voelde me even best verdrietig. Ik ga doorzetten!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:06

Ik ken dat gevoel.... het gevoel dat je even blijft hangen en een steuntje in je rug nodig hebt van wie dan ook.

Misschien even iets anders gaan doen dan rijden.
Longeren = observeren hoe hij loopt en eventueel met hulp teugels, voordeel is dat hij onderhand ook losser en sterker word.
Grondwerk oefeningen = bouw een band op en leer van elkaar.
Of ga eventueel lekker luchtige kunstjes leren.

Er zijn in ieder geval genoeg dingen te doen of je even van het rijden af te zetten.
Houd het leuk voor je paardje maar zeker voor jezelf