Geen rem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ppl0026

Geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:40

Ik ging vandaag weer met de groepsles meerijden en ik werd er echt niet goed meer van!!
Als ik met een groepje rij in de bak kan ze ALLEEN maar hard draven en in galop alleen maar hard en als ik haar terug wil nemen moet ik haast haar kiezen eruit trekken voordat ze eindelijk reageert. En dat heb ik liever niet... Ik heb al geprobeerd zwaar te zitten, maar dan krijg ik het pas na 5x uitrazen over de hoefslag voor elkaar.
En aan de andere kant, als ik voor mezelf rij loopt ze in een sukkeldrafje! Ik snap het echt niet...
Ik ga niet beginnen aan scherpere bitten oid en ander voer is ook niet mogelijk, ze krijgt al het minimum aan krachtvoer.
Heeft iemand raad?

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:42

probeer haar op je zit op te vangen. als je in een binnenbak rijdt, kan je haar naar de bakrand sturen.
Probeer veel overgangen te rijden, zodat ze goed reageert.
dus veel stap, draf, stap, halthouden, stap, draf etc...

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 20:47

Mijn paard veranderd in gezelschap ook van relaxe sukkel in een raceknol. Idd veel overgangen rijden en lekker voor jezelf rijden, zoveel mogelijk bij anderen uit de buurt blijven (voor zover dat gaat), dus niet achter een ander paard aangaan bv..
tja.. verder veel oefenen denk ik..

Lianne007

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:22

als ze zo nodig in galop wil gaan,dan zal ze ook,
de volte op sturen en laat haar maar galopperen,als ze niet meer wil dan Juist door pakken door haar expres een paar rondes in galop te laten gaan,net zolang totdat JIJ er genoeg van hebt.
op de bakrand afsturen zou ik niet doen,of naar een muur,dat is eerder een noodrem i.p.v. het probleem zelf aan te pakken.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:38

ja.. dat wel... maar als ze echt hard aan het rennen is, en ze kan der niet meer houden... dan is het trouwens beter om zo'n paardje op de muur af te sturen, dan hard in de mond te gaan trekken...

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 21:40

Ja dat galopperen op de volte doe ik best vaak, maar het punt is dat ze er vaak uitvalt of gaat bokken oid.. Dus dan is het voor mij best moelijk om net zo lang te galopperenals ik wil.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:41

als ze eruitvalt: opnieuw aangaloperen
bokje: laten merken dat je daar niet van gediend bent!

YMJArabians

Re: Geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:29

Heei
Ik rijd nu op een 3,5 jarige merrie, en zij is erg gevoelig en supersnel. Dus aan de teugels trekken als ze te hard gaat helpt niet...

Misschien een tip voor je ?

Rustig achterover zitten,
En tijdens het draven, rustig gaan lichtrijden, ophoudinkjes maken, en inderdaad, veel overgangen en figuren.
In volle galop op een muur of bakrand kan vervelend zijn,
Heb ik ook een keertje gedaan, maar die pony begon zo te twijfelen welke kant ze opwou, dat ze bokte en bijna dr tegen opknalde....

XoXo Joyce

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:53

Als je paard heel erg op je zit reageert (ik weet niet of dat zo is, maar stel...) dan span je je misschien (onbewust) aan, zodat ze alleen mara harder gaat.
Als dat zo is, dan moet je (klinkt raar, I know ) 2 keer staan, 1 keer zitten (dus staan staan zit, ipv staan zit staan zit) 1 keer proberen... meestal komen ze dan wel terug

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:45

Overgangen en figuren rijden. Jij bent toch de baas, dus JIJ bepaalt het tempo en de kant die je opgaat.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:15

ik ben het echt helemaal eens met Lianne007! Als jij hem op die manier helemaal uitput, zal hij dat niet snel vergeten voor de vorige keer!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:18

voor de volgende keer.. sorry

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 20:18

Jaah,, en als ze wil renne, mooi laten renne, (tenzij de instructeur er iets van zeg, als je in de les rijd)
Van het rennen word ze wat moeier, en dan gaat de pony vanzelf
naar je luisteren, praat ook veel met je pony....Helpt goed

tamara_15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:01

heeey hallo ik weet wat je bedoelt ik had ook zoon ponny maar weet je wat je moet doen laat hem/haar maar door galoperen en dan als hij moe is dan geef je de sporen en dan zeg je en nu moet je van mij dat helpt meestal wel maar probeer het eens veel sucses groetjes tamara

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:12

Ik heb een paard gehad dat in de galop altijd zich sterk maakte en te hard ging. Hoe meer ik tegen ging zitten werken hoe sterker ze werd en harder ze ging hoe gefrustreerder jij wordt en hoe meer je respect verliest voor elkaar.

Probeer eens niets te doen. Dus niet proberen te stoppen en niet juist willen rijden. Teugels langer, rustig contact en rustig zitten en wachten. Dan laat jij het dier in haar waarden en hoe je geen gevecht aan die je niet wint. Bij mij was dat dé oplossing !!

Toen dat er eenmaal inzat kon ik op den duur echt in de galop gaan rijden. (zo ook natuurlijk in de draf)

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:24

Tijdens een groepsles is het natuurlijk verre van gepast om een paard als een gek door de bak heen te laten crossen.. Dus een paard aansporen en maar uit laten razen lijkt me erg storend voor de anderen, in een groepsles ben je niet de enige die in de bak rijdt en moet je rekening houden met anderen naar mijn idee.

Wat raadt je instructrice aan? Misschien eens wat werken op een volte openen en sluiten. Denk eraan, een ophouding terug is een ophouding terug. Reageert je paard niet, dan maar met iets strengere hand (als je maar voorkomt dat het een touwtrekwedstrijd wordt, liever een keer een erg strenge ophouding en reactie als 3 rondjes lang continu getrek aan de teugels). Heb je de gewenste reactie, ontspan je handen en als je merkt dat je paard weer harder gaat. Direct weer een ophouding en ontspannen daarna.

Bij sommige paarden die te hard willen helpt het om ze juist even tussendoor wat langere teugel te geven, vanwege de vrijheid die je ze voor geeft zijn ze even beduusd en als ze wel goed aan het been zijn grote kans dat ze iets later zelf gaan ontspannen..

Heb het er eens over met je instructrice zou ik zeggen, zij kan je precies op de juiste momenten vertellen wanneer een ophouding of een (schijn)overgang terug op zijn plaats is.

Een bakrand gebruiken als noodrem, inderdaad aanpakken van het gevolg. Mocht hij weer gaan rennen, is het een manier om hem weer terug te krijgen. Als je wil voorkomen dat ie volgende keer weer ervandoor gaat zul je moeten leren sneller te worden. Daar bedoel ik mee, sneller worden met aanvoelen wanneer je paard wil gaan zodat je hem voor bent. Terugneemt voordat hij al zoveel vaart in de galop heeft dat er geen houden meer aan is dus.

Succes!

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 16:13

Ja het is idd ongepast om als een gek door de bak te crossen, dus dat is geen goed idee
Mijn instructrice zegt dat ik voltes moet verkleinen en dat werkt erg goed. In de galop helaas minder omdat ze dan zó erg naar binenn valt dat zij bijna struikelt. Ook zegt mijn instructrice dat ik korte ophoudingen moet geven. Ik heb namelijk de neiging om aan 1 stuk door te trekken..
Over dat vrij laten: eigenlijk durf ik dat niet zo goed.. ik ben bang dat ik dan helemaal de controle verlies. Maar misschien moet ik het maar eens proberen!

minia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:36

probeer anders om te leren met been terug te rijden dat helpt heel erg veel als je het zelf niet kan moet je het proberen met een instructeur/instructrice
ik doe het zelf ook op die manier en het bevalt me heel erg goed:)

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:44

Ik ken het gevoel dat het eng is om in eerste instantie los te laten, en in de eerste instantie zal je pony ook wel harder gaan, maar als ze hard gaan is echt bokken daarbij moeilijk, dus hard gaan is het enige dat zal gebeuren. Jezelf dwingen om niet aan de teugels te gaan hangen, echt niet doen.... Dan wordt je pony vanzelf rustiger.

(althans zo was het met mijn paard, ik kan het natuurlijk niet beoordelen van achter de PC, maar het is het proberen waard)

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:55

Mijn haffie heeft hetzelfde probleem, ik rij haar nu veel meer en ben ook veel meer figuren gaan rijden.
Wat er hier al gezegt is ik ben op een gegeven moment me teugels wat losser gaan laten en dat werkte perfect bij haar.
Ik ben er ook nog lang niet maar het gaat zo al een heel stuk beter.

boemel

Re: Geen rem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:10

Je pony maakt zich duidelijk erg druk.
Probeer haar te kalmeren. Niet te veel van haar vragen. Gewoon wat rustig losrijwerk doen. Af en toe een klopje op de hals.
Als ze wat rustiger is, kan je haar gerust wat meer aan het werk zetten, maar let erop dat je spanning voorkomt.

Misschien ook een idee om een paar keer niet mee te galoperen, totdat ze wat meer gewend is en je wat meer controle hebt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:20

Trouwens, met losser laten wordt natuurlijk niet bedoeld dat je ineens je teugels los moet gooien en maar moet afwachten hoe hard je paard gaat. Gewoon eens proberen wat er gebeurt als je je hand iets verder naar voren zet.

En denk erom, niet vergeten ondanks dat je paard zo voorwaarts is wel been te geven. En hoe moeilijk het ook is, probeer telkens weer die ophoudingen. Touwtrekken win je het niet mee..

Succes nog!

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:37

Probeer inderdaad, Open en Sluit, Geen Reactie ? Open en Sluit, maar ietsje strenger. Praat gerustellend tegen je pony, en aai hem een paar keer onder de maantjes als ze luisterd !

Ik rijd nu op een 3.5 jarige merrie, en het helpt súper !

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:49

wat ludora zegt heeft bij mij ook heel goed geholpen.

laat de rest van de mensen die mee rijden wel even in het midden van de bak staan anders word het wel wat moeilijk en dan gewoonje handen ontspannen en langzaam de teugels uit je handen laten glijden niet in een keer alles losgooien, en als ze langzamer gaat galoperen wel been blijven geven zodat ze niet ineens terugvalt in draf, jij hebt je paard zn zin gegeven door meer teugel te geven dan moet hij wel blijven galoperen.

bij mij was het probleem dat ze vaak gewoon te gespannen was in de galop en als het ware 'explodeerde' door meer teugel te geven begon ze te ontspannen dat merkte je ook duidelijk ze begon te briesen en haar hoofd ging omlaag ze liet het bit los en haar rug onspande.

veel succes

YMJArabians

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:57

Jaah, bij mij op de manege is ook zo'n pony. Ik rijd er ook wel eens op. Het beesie zit knalvol energie, en in galop heb je gewoon een bom onder je ! Eerst laat ik dr gwoon op haar manier aanspringen, eventjes rennen, en dan gelijk weer controle vragen, en teugels beetje verlengen. Dat helpt !