tuigpaard in dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

farrier

tuigpaard in dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 16:03

Ik rijd met een tuigpaard zowel aangespannen als onder het zadel. dressuurmatig in stap heb ik haar nu zover dat ze netjes aan de teugel loopt, maar in draf komt ze dan toch weer omhoog (veel front) en loopt dan met een weggedrukte rug. Als ik haar op een volte zet, en weerstand geef op de buitenteugel (vasthouden, niet trekken) komt ze met veel drijven (zweep of been) uiteindelijk wel terug in tempo en naar beneden. ze wordt dan wat lui en kan ik met mijn binnenhand ook wel wat gaan vragen, en uiteindelijk na een half uur of drie kwartier loopt ze dan ook losjes over de rug en aan de teugel in draf. Zij is dan nog absoluut niet moe, heeft een conditie als een beer, maar ik ben dan gesloopt, pijn in mijn rug en volkomen geblokkeerde schouders. is er een betere manier??

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:01

Pfff sommige dingen herken ik wel een beetje hoor. Tuigers blijven toch een paard apart Maar neem les zou ik zeggen, een instructice kan je beter helpen dan wij hhier op bokt denk ik

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:13

Waarschijnlijk houd je dan toch onbewust wat vast of ga je verkrampt zitten zolang zij nog niet loslaat.

Maar daarvoor moet je idd gewoon iemand op de grond hebben staan die jou daar op kan wijzen. Heb je les?

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:48

Ga echt les nemen. Ik heb sinds de zomer weer les met mijn tuiger en het gaat beter als ooit! In stap en draf is hij toch al redelijk nagefelijk. Zonder mijn instructeur had ik het nooit gered!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:58

Iemand die er naast staat en je continu wijst op van alles zou idd wel goed zijn....
Als jij last hebt van je schouders en rug, dan heb je er toch echt verkrampt opgezeten en daar gaat je paard niet van ontspannen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:27

het duurt ook een tijd voor je zelf en je paard ontspannen kunnen lopen, wanneer een paard een tuiger is

Jorissie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:20

ik heb zelf ook een tuiger waar zowel aangespannen als dressuurmatig mee word gereden en ik ben door middel van goede prive les al erg ver gekomen. maar het blijft altijd moeilijker dan op een dressuurpaard.maar als ik mijn paard eenmaal goed heb loopt hij helemaal super. veel succes

paula1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 22:32

hoi ik heb ook een tuiger die ik in stap netjes aan de teugel heb .
maar in draf gooit hij zijn hoofd in de lucht .
als ik dan de teugels wat langer laat zoek hij wel je hand op maar
neem je later de teugels aan komt hij gelijk weer omhoog.
ik heb elke week les ,en die zegt handen op een plek houden ( dat valt al niet mee) en je binnen hand naar binnen en je binnenbeen erbij dan krijg ik het wel voor elkaar maar ik kan hem niet beneden houden ik moet dan zorgen dat hij met zijn hoofd beneden blijft en dat lukt me niet .
dus je bent niet de enige met dit probleempje (want als dit goed gaat stuiten we weer op een ander probleem ).
maar ik baal wel dat het me niet lukt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:20

lastige van tuiger is dat je moeilijk kan doorzitten , de mijne heeft hackneybloed dus heb medelijden

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:28

Ooh dat is vervelend!! Misschien gaan longeren aan dubbele longe? lijkt mij het beste wordt je niet zo moe van als van rijden. en anders gewoon goed les nemen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:36

ik ga tijdens de training minstens een kwartier doorzitten, dan wen je er wel aan , maar veel punten scoor je niet met je zit, gaat van zelf wel vooruit met de zit, maar het zit minder als een paard met vlakke bewegingen. maar goed, doorzetten

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:37

doorzitten = doorzetten ( voor ieder die een tuiger heeft)

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 11:15

Veel tips, maar het meeste doe ik eigenlijk al wel. 2 x per week aan de dubbele lijnen, 1 x per week les (aangespannen), de wijze waarop nu rijd, neem ik aan van de instructie. het werkt ook, maar in draf loopt ze het eerste half uur met het bit tussen haar kiezen, heel hard zonder enige stelling. links 0f rechtsom maakt niet uit. als ik de buitenteugel maar vast houd komt ze daar uiteindeijk wel op terug. Dat half uur moet ik iedere keer door, al jaren lang. Ik was benieuwd of er een 'binnendoorweggetje' was om dit sneller voor elkaar te krijgen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:55

Even van te voren aan de longe? Zodat ze wat soepeler is als je opstapt?

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 12:48

mmm zou ik kunnen proberen. Ik stap altijd min. een kwartier met haar om haar los en rustig te krijgen. Zij heeft vroeger tuigpaard concoursen gelopen, en het kost wat moeite om haar rustig te krijgen als ze er eenmaal voorstaat. Onder het zadel gaat het losstappen wel veel beter.

Essie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:56

Als ik het goed begrijprijg je aangespannen les... Toch?? Neem toch eens af en toe (liefst wekelijks maar goed) les als je onder het zadel rijdt dat is toch anders...

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:37

volgens mij heeft dit paard erg veel energie en zul je haar dagelijks afwisselend beweging moeten geven waarbij het loswerken erg belangrijk is en iid het eerste kwarier misschien toch even longeren.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 16:36

ik vind het verschil tussen mennen en erop rijden erg meevallen. in wezen is het rijtechnisch identiek, hoewel ik bij het mennen mijn paard kan zien, en onder het zadel voel hoe zij loopt.
Bruine, ik heb niet het gevoel dat het een overschot aan energie is, maar meer een manier van doorwerken.Ik zou dat graag sneller willen, zonder pijn in mijn rug en schouders.
essie, onder het zadel heb ik minder moeite met haar als voor de kar, vandaar dat ik menles neem. als ik allebei wil kom ik met mijn tijd in de knoop. haha

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:48

Je zou kunnen proberen om eens met een gogue te rijden. Daarmee moet je paard lager lopen in de hals. Ze kan zich er dan niet bovenuit werken.
Verder goed proberen te ontspannen. Je hoeft nog nieteens perse echt les te hebben, het kan al helpen als er iemand langs de kant staat die iedere 2 rondjes even zegt dat je moet ontspannen. Dat is de enige manier waardoor je er zelf op den duur ook aan gaat denken.

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 17:06

kylan, hoe ziet zo'n gogue eruit en hoe werkt het. Ik wil het wel eens proberen, maar wil dat wel weten waar ik het paard mee 'opzadel' en wat wel en absoluut niet kan.

Luuxje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:34

Hollybolly schreef:
doorzitten = doorzetten ( voor ieder die een tuiger heeft)

en buikspieren kweeken......

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 14:42

Hollybolly schreef:
lastige van tuiger is dat je moeilijk kan doorzitten , de mijne heeft hackneybloed dus heb medelijden

Mijn tuiger zat heerlijk hoor Kwestie van wennen!

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:49

nou als ze er helemaal door is, kan ik wel doorzitten, maar als ik het daarvoor probeer heb ik blauwe billen, en zij een zere rug (denk ik)

Richtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:56

Ik heb bij mijn gelderse merrie een periode met gogue gelongeerd voordat ik opstapte, dat werkte best. Ze was dan al wat los, opgewarmd en ontspannen voordat ik 'r in de weg kwam zitten

De gogue bestaat uit een stukje achter de oren en touwtjes die via dat stukje en het bit naar de singel gaan. Werkt niet in tenzij het paard z'n hoofd omhoog gooit.

Zal wel eens kijken of ik hier nog een plaatje ervan heb

farrier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 17:58

Richtje, ja graag. ik kan me nog niet goed voorstellen hoe die gogue eruit ziet en hoe hij erkt. maar ben wel bereid om eea te proberen.