Net nieuw paard, nog geen vertrouwen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romantic

Net nieuw paard, nog geen vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:38

hoi,

ik heb sinds maandag een nieuw paard,
ik heb bij haar oude stal ook gereden en toen was ze heel braaf, volgens de eigenaresse was ze ook niet schrikkerig.

het is een merrie van 12, ik heb haar dus nu bijna een week en de eigenaresse zei ook dat ze na 1 week niet rijden nog steeds hetzelfde was. aangezien ik nog geen mogelijkheid heb gehad om er zelf op te rijden( heb zelf geen bak) en omdat ik eerst les wil voor dat ik zelf begin te klooien, ben ik van de week met r buiten wezen wandellen
gewoon ernaast

alleen ze loopt steeds gespannen met dr neus te snuiven en vrachtauto's tractors en andere auto's of gewoon normale geluidjes vindt ze eng, dan duwt ze me zowat omver of wil ze me naar huis rukken, dit vindt ik dood eng omdat ik niet op een platte overgereden knol zit te wachten, ik blijf zelf heel nuchter en ga liedjes zingen als ze gespannen wordt maar ze vertrouwt de omgeving en mij niet...

hoe kan ik hier aan werken om haar vertrouwen te winnen en hoe kan ik voorkomen dat ze me niet omduwt als ze echt bang wordt?

hadden jullie dit ook in het begin met jullie paard? en lijkt het jullie ook verstandig om eerst prive les te nemen voordat ik zelf ga rijden of weer in mn oude rijverenigings les stap?

alvast bedankt

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:46

Lijkt mij dat je er ook gewoon rustig alleen eens op kan gaar rijden. Het zal toch wat tijd kosten voordat je haar goed aanvoelt en je elkaar vertrouwt.
Verder lijkt het me dat je goed bezig bent door lekker met haar te wandelen, longeer dr wat, ga lekker meuten met poetsen. Lekker de tijd nemen om elkaar te leren kennen.

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:56

Een paard heeft ook tijd nodig om te wennen, het ene paard wat langer dan de ander. Het is best logisch dat ze nog niet veel vertrouwen heeft, alles anders, geen houvast aan bekende dingen. Ik zou idd lekker omtutten met het paard, geef haar de tijd om te wennen en laat haar het vertrouwen krijgen door er te zijn en leuke dingen te doen. Tegelijkertijd kan je het dier ook wel aan het werk zetten, dat kent ze immers. En als je redelijk kunt rijden kan je er best zelf mee aan de slag, kun je elkaar een beetje aftasten zonder dat er iemand in het midden van de bak staat te roepen hoe je het paard het beste kan rijden. Je moet elkaar eerst een beetje leren kennen voordat je direct serieus aan de slag gaat.

Les houden is altijd goed. En priveles is naar mijn mening altijd fijner, maar als het rijden goed gaat en je normaal altijd in de verenigingsles rijdt waarom zou je nu dan prive les nemen?? heel veel succes!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:01

ik denk dat je al heel goed bezig bent door met haar te wandelen! En je paard moet natuurlijk nog even wennen. Hij is nu in een nieuwe omgeving. Ga gewoon lekker poetsen, longeren en wandelen. Probeer heeel rustig te blijven, want een paard kent lichaamstaal en ziet precies wanneer jij bang bent. Je paard neemt dit over. Lekker rustig tegen haar praten enzovoort. Ook heel goed dat je gelijk les neemt

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:28

Ben het er helemaal mee eens, gewoon rustig aan doen alles op zijn tijd en elkaar leren kenen doe je niet in een weekje of een maandje, vertrouwen moet groeien.
Bij het eene paard duurt het een twee maanden bij het andere paard (mijne) een half jaar.
Laat haar zien door lichaamstaal en zelf rustig blijven dat ze jou kan vertrouwen in enge situaties, maar blijf wel consecuent. Zorg dat ze geen loopje met je gaat nemen.

LittleRose

Re: Net nieuw paard, nog geen vertrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:39

Heb ik ook . Heb me paard nu 2 en halve maand. Kan nog steeds niet alleen met hem naar buiten, dus ga ook steeds wandelen wel met een hengstenketting door het halster. Als die dan iets doet dan geef je een ruk en dat is geen prettig gevoel voor je paard .
Maar zou idd gewoon alles beetje opbouwen, komt vanzelf wel .
Succes iig .

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:42

Vertrouwen heeft tijd nodig
Gewoon rustig en kordaat verder gaan, dan komt het vanzelf. Ik vind het wel prettig om al snel les te hebben zodat ik er zelf niet te veel fouten inrijd, maar dat staat los van de vertrouwenskwestie.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:42

Persoonlijk zou ik ook niet met een nieuw paard zomaar naast de weg gaan wandelen, das al best heftig om mee te beginnen. Wandel eerst een wat in de wei/bak of het erf. Minder risico en zo leert ze haar thuis kennen. Minder eng voor haar zodat ze ook meer op jou kan letten, als ze bang is is dat voor haar natuurlijk moeilijk.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:44

Een paard heeft tijd nodig om te wennen inderdaad.

Hoe bedoelde de vorige eigenaresse dat: na een week niet rijden gewoon braaf? Was dat wel met elke dag weidegang en voldoende beweging?

Hoeveel beweging heeft ze nu op dit moment? Alleen wat wandelen aan de hand en verder op stal?

Ik kan me zo voorstellen dat elk paard op dit moment, met dit weer, wat hipserig wordt als ze de hele dag op stal staat en alleen wat wandelen aan de hand.

Ik zou toch als ik jou was zo snel mogelijk gewoon gaan rijden.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:49

Als je gaat wandelen, wel zorgen dat je de baas blijft! Je hoeft niet boos te worden, maar je paard mag je in geen enkel geval omduwen, ook al schrok ze ergens van. Jij hebt jouw ruimte en daar mag zij niet in komen. Hou haar aandacht bij jou en als ze tegen je aan gaat hangen, even van je wegtikken met de lijn of op de plek stilzetten.

Mijn merrie is ook behoorlijk nerveus buiten, ook aan de hand. Dat heb ik ook zo aangepakt en verder heb ik elke keer een handvol brokken mee. Dan zet ik haar even stil en gaan we (nou ja, zij) even een brokje eten. Ook als ze een stukje relaxed stapt krijgt ze een brokje. En ze mag vooral niet tegen mij aanhangen/tegen mij oplopen, dan wordt ik toch even streng. Zij ziet wel gevaar maar ik niet, dus ze let maar gewoon op mij.

Ik heb altijd een hoofdstel op, longeerlijn door de binnenste bitring aan de buitenste vast en dan maak ik een lus van het stuk onder haar kin en dat hou ik dan weer vast met de rest van de lijn (euh, snap je?). Zo heb ik meer macht als het nodig is.

Ondertussen vindt ze wandelen keigezellig en bepaalt ze zelf wel wanneer ze een brokje verdient heeft, erg grappig.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:01

Toen ik de eerste keren alleen met Lotte ging rijden vond ik het ook doodeng. Ik was veel te gespannen en daardoor ging Lotte ook alles eng vinden. Ik ben ook heel vaak afgestapt omdat ik het te eng vond worden. Door veel samen te doen en elke keer iets verder te gaan kregen we vertrouwen in elkaar. Nu snap ik niet waar ik me toen zo druk om maakte
Dus doe rustig aan, alles op je eigen tempo. Doe veel leuke dingen zodat je paardje aan je kan wennen en jij aan haar en dan komt het vanzelf goed. Succes!

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:09

Ik heb mijn nieuwe paard ook nog maar 2 en een halve maand. (Sörli) Hij vertrouwde me in het begin ook helemaal niet. Volgens de vorige eigenaar kon er een motor door zijn wedstrijd ring rijden (was ook een keer gebeurt) en hij liep zijn proefje toch nog. Bij mij dus niet , alles wat onverwacht hard langs de rijbak kwam (of een eikel op zijn kont krijgen) *vroem vroem bok vroem bok* Ik begin nu steeds meer te merken dat hij me toch gaat vertrouwen. Als hij schrikt, is het gelukkig niet meer zo erg als eerst *afkloppen*
Ik denk dat het gewoon geduld hebben is. Ik weet het, het is best moeilijk, mijn vorige paardje vertrouwde me namelijk meteen vanaf de eerste minuut en bij Sörli moet ik gewoon het vertrouwen winnen. Maarre, dat komt vanzelf hoor!!!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:42

Je bent goed bezig hoor En het zal heus wel waar zijn wat die eigenaar heeft gezegd (de vorige) want ze is nu in een heel nieuwe omgeving met vreemde mensen enz. Gewoon ook veel borstelen en praten tegen d'r. En dat priveles is echt heel goed wat je gaat doen, de meeste mensen beginnen zelf gewoon een beetje aan te modderen.
(Zag dat je in Lutjewinkel woont.. vrienden van me wonen in Winkel, 'Spaansen', ken je vast wel In ieder geval hun naam.)

romantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 22:50

heel erg bedankt iedereen voor de leuke tips, wow amigo wat bedoel je met geef je haar een tik als ze tegen je aan begint te duwen? ze wordt door tikjes nog zenuwachtiger of ze gaat rondjes draaien.. mischien een oplossing?

spaansen ja dat is hier HET grote/bekende bedrijf van de noordkop met helaas veel vrachtauto's

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 00:08

Die van mij was een ontzettende etterbak toen ik haar net had. Ze heeft me alle hoeken van de stal en de bak laten zien. Ontzettend nukkig als ik op stal kwam. Elke dag kwam ik jankend thuis dat ik het zo'n misselijk dier vond en haar niet wilde houden. Mijn familie maar zeggen geef haar tijd jullie moeten elkaar leren kennen. Nu is het een heel ander paard. Het is zo'n omschakeling voor zo'n paard logisch dat ze ineens van alles zien en vervelend doen. Geef het tijd en wees voorzichtig langs de weg! Direct les gaan volgen heeft mij toen erg geholpen ook om mijn zelfvertrouwen terug te vinden. Die was namelijk aardig ver weg gezakt, door haar gedrag!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 01:48

Ik moet zeggen dat ik bij een nieuw paard altijd eerst ga wandelen, maar dan met een hoofdstel om (las niet of jij dat ook had)
De eerste keer is meestal pas kort nadat je een paard hebt, en dan vind ik een extra voorzorgsmaatregel in de vorm van een hoofdstel wel zo handig...zoals je zelf al aangeeft wil ik geen plat paard...rijdt zo moeilijk

De eerste keer erop zal ik altijd longeren voor ik erop stap, gewoon even humeur bekijken en kans geven uit te razen.

Misschien voor jezelf wel fijn om een instructrice erbij te hebben, vooral als je het zelf al zo spannend vind.

Maar het vertrouwen komt wel goed.

romantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 22:16

ok bedankt mistral dat geeft me veel hoop, alleen dat is ook een kwestie van klikken en vertrouwen en ik denk dat jij je paard veel vertrouwen heb gegeven, knap hoor! dat geeft me hoop!

aan sily> ja ik had een hoofdstel om ghehe maar dan nog springt ze van hot naar her op de weg vandaag heb ik er nadat ik bij de vorige eigenaar heb gereden weer op gezeten, we moeten wel 3 km over de weg voordat we bij de bak zijn, ze was erg gespannen en soms stijgerde en sprong ze, mn hoop was meteen in duigen gezakt, ik dag o' mijn god waar ben ik aan begonnen, maar goed eenmaal in de bak aangekomen voor de zekerheid gelongeerd ( zonder longeren durfde ik er zeker niet weer op) en na het longeren ging het vrij goed en leek ze wel helemaal op mij gericht

maar ik ga wel priveles nemen aangezien ik haar niet helemaal aan de teugel krijg, soms hangt ze in mn teugels en soms gaat het goed, hoe krijg ik dat gehang aan de voorkant eruit en dat ze constant onspant? iemand een idee?

alvast bedankt voor al jullie reacties

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:40

Komt vanzelf goed hoor, niet onzeker worden. Als het rijden daar goed ging gaat het hier ook goed.

Wel zou ik gelijk duidelijk zijn tegen het paard. Je platdrukken mag nooit en wijs hem dan ook resoluut terecht. Hij moet gelijk leren wat hij aan je heeft en hij heeft niets aan een leider die zich plat laat drukken. Vooral bij een nieuw paard moet je goed de regels duidelijk maken. Dat is voor jullie beiden het fijnst en dan komen er straks minder problemen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:02

grondwerk en veel tijd samen is super voor het vertrouwen. ze leert je kennen, en andersom. ik zou idd wel vast even rijden, dan leer je haar aan te voelen, en zij jou. ze is natuurlijk in een nieuwe omgeving, en ziet allemaal nieuwe dingen. dat kan ook een rol spelen bij het schrikkerige gedrag. ik denk dat het met jullie wel goed gaat komen, want zo te horen heb je het beste met haar voor, maar ben je nog een beetje onzeker (?).
komt vast goed, succes!

romantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 13:06

ok bedankt voor jullie moed insprekende berichtjes, ik ben idd heel onzeker aangezien mn andere paard verkocht moet worden omdat het absoluut niet klikt (ruzie,ruzie en nog eens ruzie), hoop ik nu een paard te hebben waar het wel mee gaat lukken, ze is nogal schrikkerig en ben ik bang dat ik dr met het wandellen nog eens los laat

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:52

Hoi

Jouw paard heeft zoals eerder genoemd meer tijd nodig om te wennen aan de gehele situatie.

Ik zou eerst wat meer vertrouwen opbouwen voordat ik met haar zou gaan wandelen in het verkeer. Zorg er eerst voor dat je haar kent en zij jou en weet wat je aan elkaar hebt. De baas spelen over je paard heeft geen enkel effect, ze is naar wat ik lees gewoon bang. De baas spelen heeft dan een averechts effect.

Ik zou dus eerst vriendjes proberen te worden door er gewoon te zijn in de wei of iets dergelijks. Geef haar een paar weken rust om haar aan de hele situatie te wennen.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:40

spyro schreef:
Hoi

Jouw paard heeft zoals eerder genoemd meer tijd nodig om te wennen aan de gehele situatie.

Ik zou eerst wat meer vertrouwen opbouwen voordat ik met haar zou gaan wandelen in het verkeer. Zorg er eerst voor dat je haar kent en zij jou en weet wat je aan elkaar hebt. De baas spelen over je paard heeft geen enkel effect, ze is naar wat ik lees gewoon bang. De baas spelen heeft dan een averechts effect.

Ik zou dus eerst vriendjes proberen te worden door er gewoon te zijn in de wei of iets dergelijks. Geef haar een paar weken rust om haar aan de hele situatie te wennen.

Haha de baas spelen heeft nooit een averechts effect. Een paard is geen mens. Je moet niet zijn gelijke worden, maar zijn meerdere.

Als ze bang of onzeker zijn moet jij leidend optreden. Dat betekent kordaat optreden en zelf niet bang zijn. Hoe bang ie ook is, hij mag nooit je persoonlijke ruimte betreden. Dat zou hij bij de leider ook niet doen.

Een paard wordt bloednerveus van mensen die vriendjes met hem proberen te zijn. Wees duidelijk, en altijd eerlijk, dat vind je paard heerlijk. Dat geeft hem vertrouwen, want de baas, die loopt voorop en zal het wel weten.

Met worteltjes heeft nog nooit iemand het respect van een paard gewonnen hoor. Zodra het dier ergens van schrikt, loopt ie over je heen en zal hij het zelf gaan uitzoeken, omdat er geen leider voor hem is om te vertellen wat hij beter kan doen. Kom dus nooit in die positie.
De worteltjes vinden ze alleen leuk zolang er niets aan de hand is en er niets gedaan hoeft te worden.

romantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 20:20

hoi venetia je geeft mooi advies, maar kan je ook een paar voorbeelden geven hoe je je paard kan laten zien dat jij de leider bent, ook in een angstige situatie?

Siddieqje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:04

Toen ik mijn paard verhuisde van stal heb ik haar eerst een week vakantie gegeven. Ze was opeens ook niet aangenaam meer, héél nerveus, liep met mij gewoon uit de stal en uit de wasplaats.

Heb gewoon iedere dag naar haar toe geweest, hele dagen op de wei en iedere dag gepoetst (en af en toe eens blauwe plekken omdat ze mij ergens tegensleurde).

Na een weekje was dit zo goed als over en was ze weer de oude.Gewoon rustig laten wennen.

Persoonlijk zou ik nog niet gaan wandelen langs de straat, op het erf wel.

Je wil dat je paard zich ontspant, maar je geeft haar geen kans om te ontspannen. Ze is al gestresst en dan nog meer nieuwe, onbekende factoren zijn geen reden tot meer ontspanning.

Geef ze een weekje vakantie, dan beginnen met een dagje te longeren en dan rijden, best met privéles, zodat je steun vind in je lesgever moest het de eerste keer wat minder gaan.

EN daarna de dagelijkse routine weer beginnen opnemen en eens ze rustig is bij de basiszaken, eens denken aan iets nieuw,zoals vb gaan wandelen of dergelijke.

Veel succes met je paard, en alles komt zeker en vast goed, geef het eventjes zijn tijd.

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:12

romantic schreef:
hoi venetia je geeft mooi advies, maar kan je ook een paar voorbeelden geven hoe je je paard kan laten zien dat jij de leider bent, ook in een angstige situatie?

Haha ok, hier heb je een punt!

Wat ik heel belangrijk vindt, is dat wanneer je in een mogelijk angstige situatie komt, je zeker weet dat je die aankunt. Ben je er niet zeker van, zoek die situatie dan niet op, want dan heb je grote kans dat het mis gaat.
Als je in een beheersbaar angstige situatie komt is het van belang je groot te maken, het paard niet in je ruimte te laten komen en naast of achter (of onder ) je te houden. Adem rustig door en kijk zelf niet overdreven naar het enge object. Doe net of het niets is en loop er met zelfverzekerde grote passen langs. Laat het dier er niet uitgebreid naar kijken, naar iets dat niet eng is hoeft toch niet gekeken te worden? Even stilstaan is niet erg, maar zet hem dan bijvoorbeeld een pasje terug, zodat het dier met zijn aandacht weer even bij jou komt. Gebruik geen andere signalen dan dat je in een rustige situatie doet, dus geen overdreven lieve woordjes, maar ook geen overdreven afstraffing. Alles wat je anders dan anders doet maakt het dier onzeker.
Accepteer in de omgang thuis ook nooit dat ze je omver lopen of in je persoonlijke ruimte komen (ongevraagd). Dan is het ergens anders niet verwarrend als je je dier daaraan houdt.

Het klinkt heel simpel, maar is eigenlijk het moeilijkste dat er is.