paard wil niet aan het werk

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pammy

paard wil niet aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:22

Mijn paard komt in verzet als ik haar aan het werk wil zetten.
Het losrijden gaat heel goed lekker laag en rond mooi over de rug. Maar als ik haar dan wil oppakken, hoger in stellen wat ze best kan komt ze in verzet, dan gaat ze bokken en niet zo'n klein beetje ook ze probeert mij er echt af te gooien, het is haar nog niet gelukt om mij eraf te krijgen.
Als ze zo dwars doet, dan doe ik gewoon door, geef been en rij haar voorwaarts, maar ik wordt ersoms zo moe van.

Heeft iemand nog tipt zodat ik dit er uit kan krijgen, oja ik heb elke week les van iemand die Z2 rijd.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:27

mmm, dit lijkt mij in eerste instantie een ander probleem, behalve rijtechnisch. Heeft je paard nergens last van? vaak is het zo als paarden 'iets' mankeren dat ze nog wel door de pijn heen lopen als ze wat langer en losser mogen lopen. Maar zodra er meer in verbinding wordt gereden, en de spieren echt gebruikt moeten worden, blokkeren ze.
Probeer in eerste instantie te kijken of je het met rijden op kunt lossen. Pak je paard niet in één keer op, maar doe dit eens stap voor stap, en gebruik bv 15 min. voor het van lang en laag naar mooi opgepakt rijden. Stap voor stap. Kijk wanneer het fout gaat en ga dan een stapje terug.
Laat er ook eens iemand anders (meer ervaren) naar kijken en je paard rijden. wat voelt deze persoon/personen? Misschien vinden zij de oorzaak?
Mocht dit niet werken of resultaat geven, kijk dan of je paard echt niets mankeert. Hoe ligt het zadel (zou ik soweiso even kijken), hoe beweegt het paard? Kijk hoe het paard reageert als je het longeert met bv bijzet. En dan zonder de last van een ruiter op de rug.
Succes!

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:32

Ik rij altijd 20 min los en het begint 5 min nadat ik haar opgepakt heb.
Met longeren doet ze precies het zelfde, zowel met bijzet als zonder.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:36

Dan zou ik haar toch echt een na laten kijken, vooral de rug. Reageert ze als je op haar rug drukt? Ga de wervelkolom eens af, en druk iedere keer wat harder op alle plaatsen. Meestal is de plaats achter het zadel het gevoeligste, wanneer er rugproblemen zijn. Laat er eens een ervaren iemand naar kijken, ef eventueel een arts, wil je het zeker weten.

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:45

hoi even ontopic wij hebben ook een merrie van de hengst abendprinz, het is een E pony van 4 jaar oud, moeder is een gelders tuigpaard. het beestje kan super lopen en is nu 3kwart jaar onder het zadel, zeer fijn en meewerkend en echt een dressuurprikkertje wel af en toe wat schrikachtig.wij hebben de merrie laten dekken bij jan klomphaar in laren. als je wilt pb me maar een keer.ontopic, kan je hier niet mee helpen ik heb zelf ook een merrie die zolang ze in ontspanning gereden word alles doet maar pak haar op en het is spanning, alles is nagekeken van zadel tot kiezen volgens mij zit het tussen haar oren, ook moet ik zeggen dat het paard geen ideale bouw heeft om makkelijk na te kunnen geven, kijk daar bij jou paard ook eens naar.

_RobinA_

Re: paard wil niet aan het werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:49

Ik zeg even bij voorbaat: ik hoef geen half bokt over me heen voor mijn reactie hoor!!!

Er kan idd iets lichamelijks zijn, maar sommige paarden willen gewoon echt niet werken en gaan dan staken. Ja, ik ken zelf een voorbeeld die gewoon kerngezond was, maar zo gauw je haar ging oppakken in een echte rodeoknol veranderde. Soms had ze een goede dag en deed ze alles, maar de volgende dag kon je er gewoon weer mee rechtop staan. Met andere woorden het kan ook gewoon aan het karakter liggen!!!!

bruine1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:52

fijn dat er iemand is die dit herkent, mijn paard word geen rotbok maar ze doet het gewoon niet, behalve iid als ze een goed dag heeft dan loopt ze de sterren van de hemel

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:52

Ik las dat ze dit gedrag ook vertoond als je haar longeert zonder bijzet maar dan zet je haar niet aan het werk en begint ze toch te bokken.Hierdoor denk ik dat je haar toch eens na zou moeten laten kijken want dat is geen normaal gedrag.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:55

Unika schreef:
Ik zeg even bij voorbaat: ik hoef geen half bokt over me heen voor mijn reactie hoor!!!

Er kan idd iets lichamelijks zijn, maar sommige paarden willen gewoon echt niet werken en gaan dan staken. Ja, ik ken zelf een voorbeeld die gewoon kerngezond was, maar zo gauw je haar ging oppakken in een echte rodeoknol veranderde. Soms had ze een goede dag en deed ze alles, maar de volgende dag kon je er gewoon weer mee rechtop staan. Met andere woorden het kan ook gewoon aan het karakter liggen!!!!

Natuurlijk is het mogelijk dat dit in het karakter zit. Maar het lijkt me dat je als ruiter alles uit wilt sluiten, en het paard fijn aan het lopen wil krijgen. Dan zuk je toch echt alles na moeten kijken en eventuele blokkades en/of oorzaken uit moeten sluiten.

renes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:56

monsera schreef:
Ik las dat ze dit gedrag ook vertoond als je haar longeert zonder bijzet maar dan zet je haar niet aan het werk en begint ze toch te bokken.Hierdoor denk ik dat je haar toch eens na zou moeten laten kijken want dat is geen normaal gedrag.

Precies! Luister naar je paard! Het geeft aan dat het niet fijn loopt en het niet naar de zin heeft. Als eigenaar/ruiter lijkt het me dat je dit op wilt lossen.

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 16:00

Ik zal haar zeker laten na kijken dat staat voorop, want wat renes zegt is waar als ruiter wil je alles uit sluiten.

Maar ik neig er meer naar dat het in het karakter zit. Want soms loopt ze zo een paar maand goed en dan is het of er een knop om gaat en ze niet meer wil.

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:06

Eerst dacht ik karakter van het paard! Maar ja we moeten niet altijd zo snel de schuld bij het paard neerleggen..ga eerst even wat dingen onder zoeken :past het zadel wel goed?Heeft ze geen last van de rug?Of juist als jij haar hoger in wil zetten heeft ze geen last van de spieren?Ja ik weet het niet maar bekijk dat eerst maar eens..Ik rijd ook een paard die is ook zo..Bij mij heeft ze dat rodeobokken nog niet gedaan (rijd haar nogmaar net)maar bij de vorige amazone heeft ze het een jaar lang gedaan zowel thuis als op de wedstrijd..Ze heeft gwoon doorgezet niet gaan afwachten maar voorwaards rijden..Bij mij moet ze altijd even 3 keer bokken tegen mijn been want dan verzet ze zich ook en dan is het goed..Dan gebruikt ze haar achterhad goed..Maar bij mijn paard is het echt het afwerpen!Want ze is nagekeken heeft een zadel op maat (prestige).Dus dat is gewoon haar karakter..Ik zou zeggen succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 02:29

Ik zou voordat je het op karakter gooit eerst het paard eens laten nakijken, rug, zadel en tanden, misschien zit er in haar mond iets in de weg waardoor ze met oppakken zo reageerd.

1 keer goed doorlichten en je weet iig zeker dat je nooit spijt krijgt, wat de kans natuurlijk wel is als je er vanuit zou gaan dat het karakter is en achteraf lichamelijk blijkt te zijn.

Is het karakter zou ik zeggen doorgaan, misschien een keer een second opinion halen bij een andere instructeur/instructrice.
Ik heb 1 vaste instructrice, maar soms les ik gewoon eens bij iemand anders, altijd handig.

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:05

Sily aan haar mond ligt het niet die laatst nog na gekeken en ik les ook af en toe bij iemand anders die zegt ook dat het het karakter is. Maar ik laat haar zeker na kijken.

Maar mensen als het aan het karakter ligt, dan heb ik nog geen oplossingen gehoort, van hoe ik het dan het beste kan aanpakken

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:39

Ik heb met mijn IJslander ook veel problemen gehad met rijden. Echt staken, bokken, steigeren. Hij deed echt niks meer normaal.
Aan de buitenkant was niks te zien, zadel lag gewoon goed.
Dus toen heb ik er een paardenfysio bijgehaald, die heeft hem een aantal keren behandeld aan zijn rug en toen zag je hem gewoon opknappen.
Van een draak werd hij weer een leuk, werkwillig paard!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:57

Mijn paardje wil ook niet werken. Wanneer hij bij de vorige eigenaar een keertje bokte of met de voorbeentjes van de vloer kwam werd ze bang en ging ie weer op stal.
Toen hij bij mij kwam moest hij echt aan het werk. Ik heb hem helemaal door laten lichten voordat ik hem kocht en hij was kerngezond. Zodra ik na het loswerken wilde aandraven begon hij te bokken en om te draaien en zelfs op zijn rug te vallen vanuit het steigeren.
Ik heb hem er echt door heen moeten slaan want dit was echt een dominantie probleem. Bokken=met de zweep erover, bokt ie nog een keer, dan sla jij nog een keer. Jij moet de laatste tik uitdelen. Voorwaarts houden en flink aan het rijden gaan.
Santhos en ik zijn nu de beste vrienden en ik kan alles met hem. Iemand anders op zijn rug is geen optie, want dat wil hij gewoon niet hebben. Dus als het bij die van jou in het karakter zit, dan zul je hem toch echt aan moeten pakken. Die van mij bokt en steigerd nooit meer...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:06

Net ook weer gehoord over een paard die het tot zijn 13e gepresteerd heeft zich onder het werk uit weten te werken, gewoon gevaarlijk werd. Sinds zijn 13e ineens mee ging werken in korte tijd ZII met gemak deed, nu 21 is en relaxed nog wat B doet, helaas veel tijd verloren.

Eigenlijk heb ik ook zo eentje die van jongere jaren gewoon onwerkbaar was, nu is hij 12 en lijkt het alsof hij nu wel wil gaan werken, dagen de ijverigheid ten top.

Als je zeker weet dat je paard het kwa bespiering aan kan en dit kan je het beste via longeermethodes opbouwen, dan goed opwarmen met rijden en los maken, dan moet hij het aankunnen. Als de bovenlijn voldoende ontwikkeld is en hij los door zijn lijf loopt tijdens losrijden, moet hij die houding aan kunnen nemen. Dan wellicht even door laten rijden door een ervaren ruiter die netjes, rustig en weet wat die doet, maar wel boven de trukjes van je paard staat.

Mijn paard is ook in 3 sessies even er door gereden. Halthouden en aandraven, ging met steigerpartijen. Niet omdat hij ergens last van had, maar gewoon omdat hij pisneidig was. Rustig blijven, steeds opnieuw doen, bij goed meteen belonen, bij fout niet bestraffen. Gewoon doen of je neus bloedt, gewoon doorzetten. Na 3 keer rijden, doet hij het zonder morren en meteen helemaal goed. Effe die bokkepruik eraf rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:13

Kris25 schreef:
Mijn paardje wil ook niet werken. Wanneer hij bij de vorige eigenaar een keertje bokte of met de voorbeentjes van de vloer kwam werd ze bang en ging ie weer op stal.
Toen hij bij mij kwam moest hij echt aan het werk. Ik heb hem helemaal door laten lichten voordat ik hem kocht en hij was kerngezond. Zodra ik na het loswerken wilde aandraven begon hij te bokken en om te draaien en zelfs op zijn rug te vallen vanuit het steigeren.
Ik heb hem er echt door heen moeten slaan want dit was echt een dominantie probleem. Bokken=met de zweep erover, bokt ie nog een keer, dan sla jij nog een keer. Jij moet de laatste tik uitdelen. Voorwaarts houden en flink aan het rijden gaan.
Santhos en ik zijn nu de beste vrienden en ik kan alles met hem. Iemand anders op zijn rug is geen optie, want dat wil hij gewoon niet hebben. Dus als het bij die van jou in het karakter zit, dan zul je hem toch echt aan moeten pakken. Die van mij bokt en steigerd nooit meer...

weet je ik snap dit wel, heb ik ook geprobeerd. Maar op een pisneidig paard kun je niet rijden. Ik had iemand die niet bang is en gewoon steeds de oefening opnieuw inzette, al werd het 10 uur s'avonds. Na een dik uur ging hij wat overgeven en als hij dan 5 minuten redelijk netjes ging lopen, stopten we, belonen en gewoon lief met je paardje zijn. De volgende dag weer een uur diezelfde ellende maar toen ineens meewerken, een kwartier heel netjes en heerlijk soepel gereden, super houding, daarna stoppen en extra belonen. Een heerlijk rustig ontspannen paard dat tevreden uit zijn ogen kijkt. De 3e dag alleen de eerste 5 minuten, daarna een paard dat gewoon ging werken. Niet te lang, een minuut of 20 gewerkt, daarna lekker de hele dag op de wei, (kan nu niet ) Ik heb dus nu geen probleem meer met hem op die manier. Heerlijk. Mijn paard pissig maken dooor het llaatste woord met zweep te hebben, bereik je helemaal niks mee. Hij is dan al pissig als je de bak weer inkomt en houd alles vast om zich voor te bereiden op strijd. Gewoon doen alsof het normaal is en gewoon heel rustig blijven bij verzet en steeds opnieuw als malle eppo beginnen, heeft helemaal goed gewerkt. Hij kon niet kwaad blijven, de ruiter was ook niet kwaad,

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 11:43

Belonen deed ik bij de mijne ook hoor, maar als hij steigerd en zich op zijn rug wil laten vallen, dan ga ik hem toch echt vooruit meppen met de zweep. Liever op een boos paard rijden dan. Die van mij moest echt even weten wie de baas was en dat bereik ik bij hem niet met lieve woordjes.

Voor iedereen die mij nu een dierenbeul vind, liever mijn paard met de zweep slaan dan zelf hard in contact komen met het zand op de grond! Respect kun je nl wel afdwingen bij sommige paarden....

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:27

Pammy, kun je vertellen wat het moment is dat je paard blokkeert? Vanaf het moment dat je extra been geeft om hem op te richten? Pak je je teugels korter of meer op druk en reageert hij daar fel op? Wanneer hij 'opgericht' loopt en je geeft extra been om de achterhand er nog meer onder te zetten? Wanneer je oefeningen inrijdt?
Misschien dat we dan wat meer gericht kunnen kijken naar wat er precies gebeurt wanneer je paard besluit 'En DIT doe ik niet!'

Mijn paard vond het oprichten vroeger trouwens ook niet leuk en erg moeilijk, hoewel hij het nooit zo geuit heeft als de jouwe. Ik had zelf het gevoel dat hij zoiets had 'Eerst loop ik frank en vrij met mjn kopje omhoog, dan vraag je me te zakken en nu kan ik dat en nu vraag je weer iets nieuws ?!' Waarschijnlijk is dat puur mijn gedachte en voelde hij het gewoon hard in zijn spieren ofzo, maar hij vond het in elk geval absoluut niet leuk. Er is nodige tijd overheen gegaan voor ik hem op elke hoogte in kon stellen.

pammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 13:45

Ze blokkeert meerdere malen. het losrijden gaat goed, lekker voorwaats ook, als ze los is ga ik terug naar stap.
Dan pak ik de teugels korter, is het even strijd maar in de stap zo over, draaf ik aan 1-2 ronde gaat vaak goed, dan probeer ik vaak de achterhand er onder te krijgen, krijg ik een bok, dus weer voorwaats, laat haar vanvoor iets los, dat ze wel goed weet dat vooruit moet. Zo gaat het een poosje door, dan is er vaak ineens een klik en doet ze het. Als ik na de bok een trap geef of een tik, krijg ik een nog hogere bok, zit wel stevig, maar had gister toch bijna dat ik er af lag. Dan kan ik haar ook doorzitten en alles met haar doen schouder voor, wijken, keertwending etc.

Maar dan wil ik galoperen, als ik haar voor die tijd even hals laat strekken (wat vaak in de les moet), wil ik haar weer wat ronder in zetten (laag of hoog maakt niet uit) gooit ze de kop de lucht in is een 10-15 min onbestuurbaar, na die tijd is weer boos probeert en constant onderuit te komen, galopeer aan, is een super galop, wil super na geven (wel een beetje snel), kan in de galop hals laten strekken weer oppakken geen probleem, andere kant zelfde verhaal eerst klieren, bokken en zodra ze in de galop zit is ze weer goed.
Ga weer terug naar draf lekker uitdraven met hals laten strekken gaat goed, overgang naar stap ook.

En wat ze de laatste twee keer ook in de les deed was gericht op andere paarden slaan.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 14:18

Citaat:
Kris25

Belonen deed ik bij de mijne ook hoor, maar als hij steigerd en zich op zijn rug wil laten vallen, dan ga ik hem toch echt vooruit meppen met de zweep. Liever op een boos paard rijden dan. Die van mij moest echt even weten wie de baas was en dat bereik ik bij hem niet met lieve woordjes.

Voor iedereen die mij nu een dierenbeul vind, liever mijn paard met de zweep slaan dan zelf hard in contact komen met het zand op de grond! Respect kun je nl wel afdwingen bij sommige paarden....

Helemaal mee eens!!! Sommige paarden blijven anders aan het etteren!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:22

Kris25 schreef:

nee hoor, ik vind je geen dierenbeul. Dat wat jouw paard flikt is het uiterste, krijgt hij bij mij ook slaag.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:52

Dan is het goed!

Marus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:31

Ja ik heb altijd geleerd nooit onder de training hals laten strekken, want dan heb je bij ''sommige'' paarden 10min werk om ze er weer wat te krijgen!!Maar die bok maak je daar niet te druk om, als ji vraagt om voorwaarts te gaan en hij doet dat met een bok nou goed toch als hij maar reageerd.Ik denk dat je dat voor lief moet nemen want er zijn namelijk veel paarden die zo reageren.Ik vind het belangrijker dat ze doet wat wat ik vraag.Meestal gaat het bij ons dus ook zo en daarna na 3x bokken loopt ze super!