mijn nichtje heeft een pony gekregen, haar lieveling van de manege. Maar het is een beetje een probleempony. Ik zal eerst even iets over zijn voorgeschiedenis vertellen
Het is een E-pony van 9 jaar die M2 dressuur gelopen heeft en daarna verkocht is aan de manege. Hier heeft de pony ongeveer 2 jaar gestaan. In die tijd is hij ontzettend verandert doordat er verschillende ruiters op reden en vrij hard in zijn mond waren. Hij was vrij gevoelig in zijn mond en goed aan het been toen hij kwam. Nu is het een sterrenkijker en een ja-knikker, kortom erg onrustig met zijn hoofd. Hij zet zijn rug vast en is totaal niet aan het been.Hmmm jullie zullen nu wel denken waarom hebben ze die pony dan gekocht. Nou ja het was haar lieveling en het is echt een pony die één goede baas nodig heeft. Je zag het beestje gewoon wegkwijnen en vandaar dat de prijs ook vrij laag was. Dus eigenlijk meer een beetje uit medelijden
.De pony is goedgekeurd en de paardentandarts is langs geweest, maar hij had geen haken o.i.d. Ze hebben ook gelijk een fysiotherapeut langs laten komen. Deze heeft de pony behandelt. Conclussie pony is erg stijf in het lijf en de rug. Ze komt over 2 maanden kijken om te zien of hij wat losser is nadat hij 2 maanden gelongeerd (2x per week) en gereden is.
Ik ben haar nu aan het helpen om te zorgen dat haar pony wat soepeler wordt en beter gaat lopen. We hebben eerst aan de dubbele longeerlijnen gewerkt en we zijn begonnen met het longeren met de pessoa. Dit hebben we natuurlijk heel langzaam opgebouwd en doen we 2 keer in de week. De pony reageert er super op!!! Loopt lekker over zijn rug en voorwaarts neerwaarts.
Maar tijdens het rijden blijft het een ja-knikker. We zijn eerst gaan rijden met heel erg licht teugelcontact en de pony aan het been maken. De pony is op dit moment goed aan het been en loopt wel lekker over de rug en met zijn neusje voor de loodlijn. Maar hij blijft soms onrustig met zijn hoofd en kan zo nu en dan ineens hard ja-knikken. Dan doe ik maar even mijn handen naar voren om te zorgen dat hij geen klappen in zijn mond krijgt, want hij is erg gevoelig in zijn mond. We zijn nu 5 weken 'bezig' met longeren en rijden. Hij wordt gereden met een dubbel gebroken watertrends van aurigan, dus een zacht bit. Wel zien we het paardje opknappen en vinden we dat hij 'vrolijker' is met de omgang en het rijden.
Hoe zouden jullie in deze situatie omgaan met een ja-knikker (rij-technisch) en hoe zouden jullie dit aanpakken?

]