Help ...... 'probleem'pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Help ...... 'probleem'pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:16

Hoi,

mijn nichtje heeft een pony gekregen, haar lieveling van de manege. Maar het is een beetje een probleempony. Ik zal eerst even iets over zijn voorgeschiedenis vertellen Het is een E-pony van 9 jaar die M2 dressuur gelopen heeft en daarna verkocht is aan de manege. Hier heeft de pony ongeveer 2 jaar gestaan. In die tijd is hij ontzettend verandert doordat er verschillende ruiters op reden en vrij hard in zijn mond waren. Hij was vrij gevoelig in zijn mond en goed aan het been toen hij kwam. Nu is het een sterrenkijker en een ja-knikker, kortom erg onrustig met zijn hoofd. Hij zet zijn rug vast en is totaal niet aan het been.

Hmmm jullie zullen nu wel denken waarom hebben ze die pony dan gekocht. Nou ja het was haar lieveling en het is echt een pony die één goede baas nodig heeft. Je zag het beestje gewoon wegkwijnen en vandaar dat de prijs ook vrij laag was. Dus eigenlijk meer een beetje uit medelijden .

De pony is goedgekeurd en de paardentandarts is langs geweest, maar hij had geen haken o.i.d. Ze hebben ook gelijk een fysiotherapeut langs laten komen. Deze heeft de pony behandelt. Conclussie pony is erg stijf in het lijf en de rug. Ze komt over 2 maanden kijken om te zien of hij wat losser is nadat hij 2 maanden gelongeerd (2x per week) en gereden is.

Ik ben haar nu aan het helpen om te zorgen dat haar pony wat soepeler wordt en beter gaat lopen. We hebben eerst aan de dubbele longeerlijnen gewerkt en we zijn begonnen met het longeren met de pessoa. Dit hebben we natuurlijk heel langzaam opgebouwd en doen we 2 keer in de week. De pony reageert er super op!!! Loopt lekker over zijn rug en voorwaarts neerwaarts.

Maar tijdens het rijden blijft het een ja-knikker. We zijn eerst gaan rijden met heel erg licht teugelcontact en de pony aan het been maken. De pony is op dit moment goed aan het been en loopt wel lekker over de rug en met zijn neusje voor de loodlijn. Maar hij blijft soms onrustig met zijn hoofd en kan zo nu en dan ineens hard ja-knikken. Dan doe ik maar even mijn handen naar voren om te zorgen dat hij geen klappen in zijn mond krijgt, want hij is erg gevoelig in zijn mond. We zijn nu 5 weken 'bezig' met longeren en rijden. Hij wordt gereden met een dubbel gebroken watertrends van aurigan, dus een zacht bit. Wel zien we het paardje opknappen en vinden we dat hij 'vrolijker' is met de omgang en het rijden.
Hoe zouden jullie in deze situatie omgaan met een ja-knikker (rij-technisch) en hoe zouden jullie dit aanpakken?

mizzpoez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:27

Als eerste zou ik het bit uit de mond halen en gaan rijden met een goede zithouding.
Dat bit heeft genoeg kwaad gedaan en de pony is eigenlijk alleen maar daar mee bezig. Haal deze (voor de pony) bron van ergenis weg, en je zult zien dat ze meteen beter te rijden is. Ja, hoor ik je denken, bit eruit, en dan? Nou, met een touwhalster gaan rijden en proberen zo min mogelijk aan dat hoofd te zitten, dus losse lijntjes. Vertrouwen moet je opbouwen, dus rijd haar in de bak met deze optoming en leer elkaar vertrouwen en probeer niet alleen rijtechnisch maar ook psychisch met haar bezig te zijn. Dus niet de ene manier afwisselen met de andere manier: zie haar niet als een machine, maar als een vriendin. Die 2 manegejaren hebben haar zo'n optater gegeven, dat ze niet alleen lichamelijk maar vooral geestelijk in de prut zit. Probeer haar duidelijk te maken dat ze niet meteen alles moet doen, geef haar ook een beetje denkruimte. Uiteindelijk krijg je daar een superfijngevoelige pony voor terug, die graag voor je werkt maar liever nog MET je werkt!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:34

mizzpoez schreef:
Als eerste zou ik het bit uit de mond halen en gaan rijden met een goede zithouding.

Zithouding is het probleem niet en ik heb maar heel licht contact ik denk dat het meer een gewoonte/angst is Maar ik ga je tip zeker proberen. We hebben er ook aan gedacht het bit eraf te halen en nu zullen we dit zeker doen!!! Maar wanneer beslis je om het bit weer terug in te hangen en wat als de pony dan nog ja-knikt?

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:42

Bit eruit lijkt me geen oplossing. Dan vermijd je het probleem in plaats van dat je het oplost.
Ik zou gewoon rustig doorgaan op de manier waarop je nu werkt. Je zegt zelf al dat het paard enorm verbetert. Dat is toch al een goed teken lijkt mij.
Vergeet niet dat er enorm veel gebeurt met het lichaam van deze pony. Andere spiergroepen worden weer aangesproken en anderen moeten juist leren om NIET gebruikt te worden. Dat laatste is het moeilijkste. Door de manier van werken die je nu hanteert, vol te houden en rustig door te zetten, zal de pony (naar mijn idee) vanzelf rustiger worden en stabiliseren. Geef je pony de tijd en ga lekker verder zoals je nu bezig bent zou ik zeggen!

Mocht het na een paar maanden nog geen verbetering geven, kijk dan de rug even na (daar komt dat vaak vandaan). Maar aangezien de physio er al naar heeft gekeken, komt dat wel in orde.

mizzpoez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:43

Eigenlijk is dat een van de grootste problemen van de paarden in Nederland: er wordt al een bit in gehangen voordat er uberhaupt ooit iemand op heeft gezeten. Het moet andersom: eerst grondwerk, dan bereden worden en als finishing touch: een bit in de mond om het werk te verfijnen.
Een bit wordt hier gebruikt als stuur en handrem. Zo fout als het maar kan, maar omdat iedereen het doet, en wij net apen zijn, is dit gewoon geworden.
Dat bit ga je eigenlijk pas gebruiken als je zover met rijden bent dat je je oefeningen gaat verfijnen.
Gebruik het niet als rem, stuur met je zit en vooral je blik: kijk waar je heen gaat, beter overdreven dan een beetje en als je dit allemaal doet zonder bit, moet jij eens kijken hoe je dat beessie gaat vertrouwen!
Mocht het zo goed gaan dat je met haar zo naar buiten wilt, vergeet dan niet eerst de one-rein-stop te leren! (Even googelen, dan vind je die ook wel!) Buitenritten zijn zowieso cruciaal voor haar: afleiding en ontspanning!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:43

Doet de pony het ook in galop? Vaak worden ze dan wat stabieler, omdat in galop de rug meer opbolt ahw en makkelijekr over de rug kan gaan lopen. Zoek een weg/manier om je pony het fijnste los en over de rug te krijgen.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:46

mizzpoez schreef:
Eigenlijk is dat een van de grootste problemen van de paarden in Nederland: er wordt al een bit in gehangen voordat er uberhaupt ooit iemand op heeft gezeten. Het moet andersom: eerst grondwerk, dan bereden worden en als finishing touch: een bit in de mond om het werk te verfijnen.
Een bit wordt hier gebruikt als stuur en handrem. Zo fout als het maar kan, maar omdat iedereen het doet, en wij net apen zijn, is dit gewoon geworden.
Dat bit ga je eigenlijk pas gebruiken als je zover met rijden bent dat je je oefeningen gaat verfijnen.
Gebruik het niet als rem, stuur met je zit en vooral je blik: kijk waar je heen gaat, beter overdreven dan een beetje en als je dit allemaal doet zonder bit, moet jij eens kijken hoe je dat beessie gaat vertrouwen!
Mocht het zo goed gaan dat je met haar zo naar buiten wilt, vergeet dan niet eerst de one-rein-stop te leren! (Even googelen, dan vind je die ook wel!) Buitenritten zijn zowieso cruciaal voor haar: afleiding en ontspanning!

Deze manier van rijden en aanleren is erg persoonlijk. Aangezien deze pony gewoon engels is gereden, en al een behoorlijk aantal jaren onder het zadel ed is, lijkt me dit niet erg zinvol om het probleem op te lossen. Ieder zijn manier. Niets is heilig, het gaat erom dat je een lijn in de manier van werken ontwikkelt. En ieder zijn manier. Maar om verschillende stijlen door elkaar te gaan 'gooien', lijkt mij niet verstandig. Ik weet dan ook niet of de TS met deze methode is geholpen.

mizzpoez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 15:54

Ik snap het probleem niet, en wat lijkt niet verstandig om verschillende stijlen door elkaar heen te gooien? Welke stijlen dan?
Punt is dat er gekeken moet worden: WAT is het probleem van de pony en niet: HOE bestrijden wij de symptomen?

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:59

renes schreef:
Doet de pony het ook in galop?

Nee, dit doet hij alleen in stap en draf. Ik ken de pony al toen hij op de manege liep. Het was toen zo dat de meeste ruiters hem in stap en draf met zijn hoofd tussen zijn benen konden krijgen. In galop waren ze te veel met zichzelf bezig. Misschien dat dit er ook aan mee kan helpen plus jouw verhaal van de rug opbollen dat hij het in galop niet doet. Door dat er veel in zijn mond gezaagd is denk ik dat het ook een soort van angst is. Dat hij vertrouwen moet gaan krijgen in mijn hand.

Overigens ben ik niet goed bekend met grondwerk (en bijv. one-rein-stop ed.). Ik zie de omgang buiten het rijden ook veel als 'grondwerk'. En we gaan zeker 2 keer per week buitenrijden met hem. En we zien dat hij ervan geniet!!! Maar ook buiten pakken we met de training mee. We kunnen lekker lange lijnen rijden. Ook dan loopt hij lekker ontspannen en over zijn rug. Alleen soms dat ja-knikken.

monsera

Re: Help ...... 'probleem'pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:09

Ik denk dat jullie op de goede weg zitten.Lekker zo door gaan en zo weer het vertrouwen terug winnen wat ze 2 jaar lang niet heeft gehad.Wat het belangrijkste is is dat je er de tijd voor neemt en geduldig blijft ze heeft 2 jaar lang mensen gehad die haar stoorden doordat ze aan de teugels gaan hangen of op de rug bonken.Het kan ook wel zo lang duren om het weer goed te krijgen.Het longeren met pessoa is erg goed en hier zou ik zeker mee doorgaan dan kan ze de rug weer leren los laten zonder dat er iemand op zit en als dat goed gaat zal ze het ook steeds sneller doen als jullie haar rijden.Ben benieuwd wat de fysiotherapeut er van zegt als ze over 2 maanden weer komt.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:26

Precies, gewoon zo doorgaan en de tijd geven.

@Mizzpoes: Nou, dat paard is altijd op dezelfde manier gereden, en zal op die manier ook verder verbeterd moeten worden. Alleen door je een bepaald systeem aan te leren en dit goed vol te houden, kun je lange-termijn verbeteringen verkrijgen. En ik denk dat ze daar nu al goed mee bezig is!

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:33

Gewoon zo doorgaan!!! Klinkt alsof je gewoon helemaal goed bezig bent. Dat ja-knikken kan een hele tijd duren, paard moet gewoon weer vertrouwen krijgen en leren dat het niet meer nodig is. Handen naar voren, en bijdrijven.

Verder zou ik m gewoon lekker aan het werk houden. Veel voltes rijden, gebroken lijnen, niet te lange stukken rechtuit. Mijn eigen (beperkte) ervaring met ja-knikkers is dat ze dit met name doen als ze stukken rechtuit gereden worden, zonder stelling vragen. Dat zijn de momenten dat ze niet meer zo bij de les zijn en zich weer met andere dingen bezig gaan houden. Weet niet of dit bij jullie paardje ook zo is?

Ga zo door!!!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 19:04

Roadracer schreef:
Mijn eigen (beperkte) ervaring met ja-knikkers is dat ze dit met name doen als ze stukken rechtuit gereden worden, zonder stelling vragen. Dat zijn de momenten dat ze niet meer zo bij de les zijn en zich weer met andere dingen bezig gaan houden. Weet niet of dit bij jullie paardje ook zo is?

Hij doet het wel meer op lange lijnen ja, maar op voltes o.i.d. wil hij het ook wel eens doen. In het bos is het een stuk minder, maar dat zal vast te maken hebben met dat ie veel om zich heen 'moet' kijken. Hij wil natuurlijk alles in de gaten houden

@ monsera: de fysio is ongeveer 5 weken geleden gelijk langs geweest dus ze komt alweer over 3,5 week Ik ben ook heel erg benieuwd. Hij voelt in ieder geval fijner en loopt lekker over zijn rug. Maar misschien zou nog een behandeling of een stevige massage absoluut geen kwaad kunnen.

Bubblicious

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 16:38

misschien eens met een tiedeman rijden. die is bijna het zelfde als een martingaal alleen dan anders, komt namelijk niet om de hals.

. het voorkomt geloof ik ook bokken. als het paard namelijk zijn hoofd in de lucht wilt gooien trekt hij zijn singel naar voren geloof ik. het beste kun je dan een springteugel als gewoone teugel gebruiken , het word namelijk door de ringen van het bit gehaald en dan moet het met een clip vastgemaakt worden , en als je dat dan achter zo omhoogstekend ding doet schuift het niet naar voren . zelf heb ik er eens mee gereden bij een manege pony op ponykamp , en braaf dat hij was , zelfs niet gebokt , terwijl het zon bokkert is . of licht dat aan mij dat hij niet gebokt heeft

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 18:05

mizzpoez schreef:
Dat bit heeft genoeg kwaad gedaan en de pony is eigenlijk alleen maar daar mee bezig. Haal deze (voor de pony) bron van ergenis weg, en je zult zien dat ze meteen beter te rijden is. Ja, hoor ik je denken, bit eruit, en dan? Nou, met een touwhalster gaan rijden en proberen zo min mogelijk aan dat hoofd te zitten, dus losse lijntjes. Vertrouwen moet je opbouwen, dus rijd haar in de bak met deze optoming en leer elkaar vertrouwen en probeer niet alleen rijtechnisch maar ook psychisch met haar bezig te zijn. Dus niet de ene manier afwisselen met de andere manier: zie haar niet als een machine, maar als een vriendin. Die 2 manegejaren hebben haar zo'n optater gegeven, dat ze niet alleen lichamelijk maar vooral geestelijk in de prut zit. Probeer haar duidelijk te maken dat ze niet meteen alles moet doen, geef haar ook een beetje denkruimte. Uiteindelijk krijg je daar een superfijngevoelige pony voor terug, die graag voor je werkt maar liever nog MET je werkt!

ik had het niet beter kunnen zeggen! wat ik er nog aan toe wil voegen is dat het bit niet per sé zacht hoeft te zijn voor je paardje. mijn paard heeft het liefst een ongebroken bit in de mond, het verschilt per paard. ik zou idd eerst zonder bit rijden, en (als het nodig is) kijken welk bit het paardje zelf het fijnst vindt.

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:16

Ik denk dat het alleen voorkomt op het moment dat de pony geen verbinding wil maken. Ik zou naar voren rijden en je handen gewoon stil houden, de pony neemt dan het bit waarschijnlijk wel weer aan en houd dan op met ja knikken

Sabientjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:19

Wat voor bit heb je erin?

Nijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 19:28

Een dubbel gebroken water trens

Overigens wou ik even zeggen, dat dit niet betekend dat dit een zacht bit is, wat jij verteld in je verhaaltje.
Het ligt eraan hoe je er mee omgaat, hoe dik/dun het is, en aan de ruimte die de pony in zijn mond heeft.

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 01:02

sophie_kurk schreef:
Ik denk dat het alleen voorkomt op het moment dat de pony geen verbinding wil maken. Ik zou naar voren rijden en je handen gewoon stil houden, de pony neemt dan het bit waarschijnlijk wel weer aan en houd dan op met ja knikken

Precies!

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 15:48

Dit is het fijnste bit voor dit paardje. Het is 18mm dus de pony heeft genoeg ruimte over in zijn mond. Voor dat hij is de lessen mee ging lopen werd hij altijd op dit bit gereden. De vroegere eigenaresse had meerdere bitten uitgeprobeerd en hier liep hij het fijnst mee.

@merrieveulen: aan mijn zithouding ligt het niet. Ik heb een goede onafhankelijke zit en rustige meegaande handen. Ik lig dus niet in zijn mond te trekken of iets. En het bit heeft niet genoeg kwaad gedaan, de handen van onkundige ruiters hebben de pony genoeg aangedaan!!!! De pony is door de dierenarts, paardentandarts en fysio nagekeken. En hij is kern gezond en heeft geen pijn in zijn mond, hij is alleen wat stijf in de rug maar hier wordt hard aan gewerkt.

@ sophie_kurk en renes: ja, dit idee hebben mijn instructrice en ik ook, dat hij het doet wanneer hij geen verbinding wil maken! We hebben ons eerst geconcentreerd op het aan het been maken. De pony is nu heerlijk aan het been en wanneer hij 'ja-knikt' moet ik hem van mijn instructrice iets meer ruimte geven en het voorwaarts oplossen. Ik moet zeggen het gaat inmiddels al een heel stuk beter!!! De pony loopt lekker over de rug en neemt het bit nu aan. Soms 'laat hij los' en gaat ja-knikken, maar als we het voorwaarts oplossen zakt hij weer en neem het bit weer aan. Zowel de duur als de frequentie van het ja-knikken is erg aan het afnemen!!!

Verder lijkt het of de pony vrolijker is en fitter uit zijn ogen kijkt, zijn ogen glanzen ook meer. Dus we gaan de goede kant op!!!

Soph12

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 17:17

Mooi zo, goed om te horen dat het beter gaat!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:52

fijn dat het beter gaat. en gelukkig ligt het dus niet aan het bit. ik wist ook niet dat je al verschillende geprobeerd had, vandaar dat ik het voorstelde. het heeft mijn paar namelijk ook geholpen.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:58

Gewoon doorgaan zoals je bezig bent, en haal het bit er maar een keertje uit, ben heel benieuwd hoe hij daar op reageert

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:33

merrieveulen schreef:
mizzpoez schreef:

ik had het niet beter kunnen zeggen! wat ik er nog aan toe wil voegen is dat het bit niet per sé zacht hoeft te zijn voor je paardje. mijn paard heeft het liefst een ongebroken bit in de mond, het verschilt per paard. ik zou idd eerst zonder bit rijden, en (als het nodig is) kijken welk bit het paardje zelf het fijnst vindt.

Ik sluit me helemaal aan bij Mizzpoez en Merrieveulen [handig, hoef ik het zelf niet meer allemaal op te schrijven ]

Het ja-knikken is geconditioneerd gedrag, dwz je pony heeft het zichzelf aangeleerd om te ontkomen aan de [te harde] ruiterhand.
Hoe zacht je ook met je handen bent, je pony reageert waarschijnlijk op combinatie bit + druk. Als je één van die twee factoren weg laat, zal je pony geen reden meer hebben om te ja-knikken.
Het meest practische in dit geval is het weglaten van het bit, dus bitloos rijden [mijn voorkeur gaat uit naar touwhalster, side-pull of bosal; liever geen mechanische hackamore]

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt met mijn bijrijdpaard, die inmiddels weer met heel licht contact op een [ongebroken] trensje is te rijden

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-05 13:15

@Wranglerbutt: het is inderdaad aangeleerd gedrag. Zijn mond is nagekeken en hij loopt met het bit waar hij bij de vorige eigenaar het lekkerste op liep. Ik heb toen overlegd met de fysiotherapeut en mijn instructrice en beide vonden het beter om gewoon rustig aan met bit te rijden. Want ik kan het bit er nu wel uithalen, maar vroeg of laat zal hij toch met bit gereden moeten worden (wedstrijden). En het gaat er nu puur om dat hij het bit en contact niet met pijn associeerd. En dat heeft gewoon tijd nodig. Maar zoals ik al zij onze aanpak werpt in ieder geval zijn vruchten af. Hij is soepeler in zijn lijf en loopt lekker over zijn rug. Hij is goed aan het been en lekker voorwaarts neerwaarts. Alleen soms laat hij het bit los en gaat ja-knikken, maar dan geef ik hem ruimte zodat hij geen klap in zijn mond krijgt en ik los het voorwaarts op. En zowel de duur als de frequentie van het ja-knikken is erg afgenomen!!! Dus ik denk dat we op de goede weg zijn.