Hoofd schudden van links naar rechts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Palma_Dees

Hoofd schudden van links naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 15:13

Ik rij een welshje voor een stalgenootje voor mij en die gaat in de galop erg hard en op een gegeven moment gaat ze hoofdschudden van links naar recht en als ik haar dan probeer naar beneden te krijgen dan gaat ze bokken.

Wie weet wat we hieraan kunnen doen want mijn stalgenootje durft niet meer te galoperen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:21

terug nemen en op nieuw aanspringen, of met bijzet teugels longeren

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:49

als zij heen en weer gaat met je hoofd, en jij probeert haar naar beneden te rijden kan het heeeeel goed het geval zijn dat je teveel met je handen doet! En wat Hollybolly zegt, oefen de galop met bijzetteugels. Maareh, is het niet iets lichamelijks aangezien ze gaat bokken als jij haar door de rug naar beneden vraagt?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:52

je paard kan ook te stijf zijn, of bang om zijn rug te gebruiken. wanneer en paard aan de teugel gaat lopen, gaat zijn rug bol staan, en geeft dat een verend gevoel. wanneer een ruiter bijvoorbeeld niet goed zit, of stuiterd, durft het paard niet zijn rug te gebruiken. en zal dus tegenwerken, ik zeg niet dat je niet goed zit hoor, maar het kan.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:55

Inderdaad lijkt het mij dat je teveel met je handen doet. Bijzetteugels nemen het schudden misschien weg maar lossen het probleem niet op. Het probleem moet rijtechnisch opgelost worden en ik raad dan ook aan bij iemand les te nemen die daar verstand van heeft.
Het naar beneden dwingen met je hand is geen oplossing. Zorg dat je pony in balans en op eigen benen gaat lopen. Door te dwingen gaat ze zichzelf alleen maar meer vasthouden en verzetten. Het is niet perse nodig dat een paard altijd in de "krul" loopt. En die "krul" is dan iets heel anders, als nageeflijk lopen.

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 21:09

ik heb het ook met een shet die ik bijrijdt ( een grote maat hoor) je moet aan gaan voelen wanneer ze wil gaan beginnen en voordat ze begint even een schopje geven een goed voorwaarts rijden ( werkt bij de shet iig heel goed)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:46

je kan je paard pas aan de teugel rijden, wanneer het paard zijn achterhand eronder plaatst, lenig en soepel is, correct reageert op de hulpen, voldoende voorwaarts is en met de zachte hand gereden wordt.

Pauline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:18

Is het gebit al eens nagekeken= Past het zadel goed, dat zijn vragen die meteen boven komen bij mij. Als je pijn hebt uitgesloten kun je evt. verder met oefeningen, eerst zeker weten dat er geen pijn is.

loes14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:04

als ik je verhaal zo lees, lijkt het of hij/zij stug is in zijn rug.
ik denk dat je eens moet proberen om met wat langere teugels moet gaan rijden, niet helemaal los maar iets richting halsstrekken.
je zorgt er dan eerst voor dat je pony zich helemaal loslaat en dan moet je eens proberen aan te galloperen. gaat ze pony bokken rijd je terug naar draf en ontspan je eerst weer!
succes ermee!

oryantje

Re: Hoofd schudden van links naar rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:08

je blokkert hem met je handen zo kan hij niet lekker lopen en vindt het niet fijn en daarom gaat hij schuden dat is zijn protesst .stop hiermee, en neem goed les en rij hem op ontspanning vw nw onder goeie begleiding.een paard kan pas nageven als hij zijn rugspieren onspant en zijn buik spieren aanspant.en als je gaat trekken dan spant ie zijn rugspieren en gaat ie in protest om dat dit niet fijn voelt

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:19

dus als een paard niet onder die spanning kan uitkomen van een ruiter.. en de ruiter blijft maar het in de krul trekken dan gebeeuurt er dit..Het paard gaat met zijn hoofd schudden of steekt met zijn neus hard naar beneden om onder de druk van de teugels vandaan te komen.
Als de ruiter punt 1 niet opmerkt en de handen (laag en wijd) vast zet, kan het paard gaan bokken...dus stop hiermee en nem goeie begeleiding,, hij vindt dit totaal niet fijn

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:38

Ik probeer haar niet aan de teugel te rijden alleen om haar hoofd ietsje naar beneden te krijgen omdat ik niet eens kan zien waar ze heen gaat zo hoog houd ze hem dan.
Ik heb goede les en ik trek ook totaal niet aan de teugel het enige wat ik doe is handen sluiten en los handen sluiten en los telkens weer.

Vandaag ga ik haar weer rijden en heb een paar goede tips gelezen van jullie die ik ga proberen, allemaal bedankt voor jullie reactie's

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:40

oryantje schreef:
dus als een paard niet onder die spanning kan uitkomen van een ruiter.. en de ruiter blijft maar het in de krul trekken dan gebeeuurt er dit..Het paard gaat met zijn hoofd schudden of steekt met zijn neus hard naar beneden om onder de druk van de teugels vandaan te komen.
Als de ruiter punt 1 niet opmerkt en de handen (laag en wijd) vast zet, kan het paard gaan bokken...dus stop hiermee en nem goeie begeleiding,, hij vindt dit totaal niet fijn
oryantje schreef:

Sorry maar ik trek haar niet in de krul, ik rijd mijn eigen haflinger ook niet aan de teugel en bij haar ook niet het enige wat ik doe ik handen sluiten en los laten telkens weer zodat ze iets naar beneden komt zodat ik over haar heen kan kijken waar we heen gaan want ze gooit hem gewoon in de lucht.

Overigens doet ze dit niet alleen bij mij maar ook bij het meisje waar hij van is die is 10 en lest net als ik ook heel veel en die heeft aan de teugel rijden niet eens geleerd.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:41

zal vanavond weleens mee kijken, ik denk niet dat het aan je rijhouding ligt. het is waarschijndelijk een aanwensel geworden. Paardje in kwestie is al 17 jaar oud (niks mee hoor) weten er weinig van, is nog niet zolang bij de eigenaar. Met longeren loopt ze heel ruim, netjes in stelling, rustige galop, maar wel idd met een stijve rug.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:41

Als je paard zijn hoofd zo hoog draagd dat jij niets kan zien, dan heeft ie duidelijk ergens last van niet gaan pushen, maar er iemand bij halen of je rijstijl aan passen (lees; les nemen!)

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:42

misschien ligt het toch aan der rug, vanavond ook alles eens nakijken bit zadel etc.

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:44

Kris25 schreef:
Als je paard zijn hoofd zo hoog draagd dat jij niets kan zien, dan heeft ie duidelijk ergens last van niet gaan pushen, maar er iemand bij halen of je rijstijl aan passen (lees; les nemen!)

Misschien is er inderdaad iets anders, les hebben we dus dat is alleen maar goed.
Vanavond eerst eens alles nakijken maar ja tis niet mijn paardje dus als er iets niet goed is kan ik ze niet pushen iets anders te kopen helaas.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:52

Iets anders kopen hoeft ook niet meteen, maar een fysio kan vaak al heel erg veel doen en kost niet zo heel veel!

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 11:55

Kris25 schreef:
Iets anders kopen hoeft ook niet meteen, maar een fysio kan vaak al heel erg veel doen en kost niet zo heel veel!

Ja dat is waar, het is heel moeilijk net wat Esmeralda schrijft ze is al 17 en ze kennen geen achtergrond helemaal niks die wie weet wat het beestje heeft of hoe ze altijd is gereden tis heel moeilijk.
Ik rij ook maar 1 keer per week dus echt veel verbetering erin brengen lukt dan ook niet

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:28

probeer eens een keertje met een lange teugeltje te galopperen als ze dan steeds harder gaat pak je teugels weer op en laat je ze wwer lang.mischien heeft je paard dan meer ruimte van voren en zal ze mischien niet meer schudden,en mischien blokkeren jullie haar te veel met je zit,zodat zij de rug spieren gaat aanspannen,probeers eens een paar rondje de verlichte zit in de galop met een los teugeltje..en als ze met teugel lang en de verlichte zit nog steeds zo raar doet zal het probleem niet je rijstijl zijn,,maar zal er bij het paard iets niet lekker zitten...

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 16:34

oryantje schreef:
probeer eens een keertje met een lange teugeltje te galopperen als ze dan steeds harder gaat pak je teugels weer op en laat je ze wwer lang.mischien heeft je paard dan meer ruimte van voren en zal ze mischien niet meer schudden,en mischien blokkeren jullie haar te veel met je zit,zodat zij de rug spieren gaat aanspannen,probeers eens een paar rondje de verlichte zit in de galop met een los teugeltje..en als ze met teugel lang en de verlichte zit nog steeds zo raar doet zal het probleem niet je rijstijl zijn,,maar zal er bij het paard iets niet lekker zitten...

zal ik zeker gaan proberen, denk zelf ook dat het der rug is

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:06

laat je me het effe weten ben nieuwsgierig hahah

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:07

is goed vanavond laat ik weten hoe het ging

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:21

Nou heb haar nog even gereden en de galop ging wel een beetje hard maar ging met veel overgangen maken een heel stuk beter.
Ze heeft 1 keer gebokt maar op dezelfde hand en later op de andere hand niet meer

We zijn er nog lang niet want het moet langzamer maar het begin is er en langzaam gaan we steeds een stapje verder proberen

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:33

ja ze liep lekker gistere.
denk gewoon dat ze erg stijf in haar rug is, zal van de week eens kijken met longeren, of we iets kunnen verandere (bijzetteugels ofzo)Ze galopeert een beetje hertachtig stijve sprongen, d,r benen zijn ook recht, is geen gesprongen galop om het zo te zeggen.

Palma liep gistere ondanks d,r hete kop ook lekker, teminste dat vond ik
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 30-11-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt