mijn voeten, stil houden???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hollybolly

mijn voeten, stil houden???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:48

mijn voeten zijn aardig stil, maar waar ik mij aan erger is dat ik iedere keer wanneer ik ligt rij mijn voeten beweeg, omdat ik dan in de beugels ga staan. hoe los ik dit op?
en moet je je onderbenen recht naar beneden laten hangen vanaf je knie, of wat naar achteren? je tenen moeten nog één lijn zijn met je knieen? nog handige tips omdat aan te leren?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:50

Touwtjes van je beugel naar de singel zou je kunnen proberen. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar eens ergens gelezen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 20:57

moeten die er dan strak aan vast? zal het een keer proberen, wanneer hier bokkers zijn die dit wel een keer gedaan heeft

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:18

heb het ook gelezen volgens mij moeten ze niet heel strak hoor

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:27

hoi
je moet eens proberen je onderbenen iets mer naar achter te leggen je mag je tenen niet zien als je naar beneden kijk..
als het niet helpt kun je alltijd nog een tijdje met spoorriempjes je beugels aan je singel vastmaken, dan raak je hieraan gwent om je voeten stil te houden

maar maak je er niet te veel zorgen om, veel mensen hebben diit.. [color=#40FF40]
[/color]

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 22:44

Als je in een normale kleur typt leest het wel zo makkelijk.......

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 22:57

owkee, gelukkig horse_biitCh, ben druk met mijn houding aan het werk, een ook met die van mijn paard. dan lijkt het tenminste dat ik ook kan rijden maar mijn benen zijn een beetje mijn grote ergenis, zie die van topruiters allemaal mooi stil en dat wil ik ook zo voor elkaar krijgen. al doe ik er jaren over!! al hebben hun een dressuurzadel en ik een veelzijdigheids, dat scheelt misschien ook wel. zal het een keer proberen met die touwtjes. niemand andere tips?

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:01

met je knieen aan het zadel klemmen, dat vaak doen, en dan wen je er vanzelf aan. Zo is het bij mij ook gelukt. (Al klem ik nu niet zo heel erg meer aan het zadel..)

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 00:05

tijdens het lichtrijden met je knieen omhoog komen en niet in de beugels gaan staan, bedoel je dat love_ricardo? (want dat wordt lekker spierpijnen!! maar ik heb het er voorover)

fabienne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 02:17

NOOIT je beugels met een touwtje vastmaken aan de singelstoten of waaraan dan ook.

Hardstikke link. Zou je vallen en je blijft in de beugel hangen, dan kan de beugel niet losschieten, met alle kwalijke gevolgen die je je maar kan indenken!!!!!!

ankem

Re: mijn voeten, stil houden???

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 08:42

Ik had het probleem ook. Lichtrijden vanuit mijn voeten. Ook kreeg ik daardoor ook een fraaie stoelzit.
Nu zit iets korter met de beugels (dressuurzadel) en mijn onderbenen iets meer naar achter. Moet zorgen dat er een kleine hoek blijft ter hoogte van mijn knie. Knie stevig tegen de wrong aan leggen en meer zitten op de binnenkant van je dijen. Als je omhoog komt met het lichtrijden blijven je knieen en bovenbenen gelijk liggen, jij komt alleen iets uit het zadel, zeg maar je buik naar voren gooien. Daarbij goed je hakken uit blijven duwen. Ik trok mijn benen ook vaak op en dan kwam de knie over de wrong. Probeer ik nu heel goed op te letten.
Het kost zeker oefening, het is niet in 1x klaar. Bij mij gaat het al een stuk beter.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 09:02

oke bedankt. ik zal eerst jouw tip proberen, die beugels vastmaken kan inderdaad wel link zijn ja.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:37

Jah, ik bedoel meer vanaf je knie gaan lichtijden, dus niet meer zoveel gewicht op je beugels plaatsen. dan moet het lukken!!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 15:53

ja dat begreep ik wil ja. zal het proberen. helpt zonder zadel hobbelen trouwens?

horse_biitCh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:31

WIE ZEGT OVER die touwtjes da het evaarlijk is
da is nie waar
echt niet
veel mensen dOen het hier inde buurtt..
en nog nooit iets erGs mee gebeurt..
en je beugel lossgieten als je paard ervandoor gaat? nog nooit gehad?
beetje vreemd
je moet het gewoon proberen want op een aantal maneges word dit ook gedaan
mijn ma heeft ut ook gedaan en die heeft nu een keuriGe zit.

demoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:38

Je moet in iedergeval nooit je beugels vastbinden, buiten dat het levensgevaarlijk is verbeter je er niets mee.

Je knieen moet je ook nooit in het zadel gaan klemmen, hierdoor zou je niet meer goed met je onderbenen kunnen inwerken en zou je jezelf omhoog drukken uit het zadel.

Het zou kunnen zijn dat je beugels een gaatje te lang zijn, maar meestal ligt het probleem bij de kuiten.

Je moet jezelf gewoon trainen je kuiten aan je paard te houden, sterker maken dus (gewoon volhouden). Je knie en de punt van je laars horen recht onder elkaar te liggen.

Zonder zadel rijden lijkt me niet de oplossing voor je probleem, zonder beugels rijden zou wel helpen, dan moet je wel je kuiten aanleggen. Dan moet je er wel op letten dat je dan niet je bovenbenen gaat klemmen, die moeten ontspannen blijven.

Als je de wil hebt jezelf te verbeteren, dan lukt het je altijd (maar niet in een keer hoor).

succes

1manier2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:49

Hollybolly schreef:
mijn voeten zijn aardig stil, maar waar ik mij aan erger is dat ik iedere keer wanneer ik ligt rij mijn voeten beweeg, omdat ik dan in de beugels ga staan. hoe los ik dit op?
en moet je je onderbenen recht naar beneden laten hangen vanaf je knie, of wat naar achteren? je tenen moeten nog één lijn zijn met je knieen? nog handige tips omdat aan te leren?

Je moet goed aan je gehele houding werken, want als die goed is hoef je je nooit meer druk te maken over je voeten. Als je aan het rijden bent moet je goed in balans zijn, zoals je rijd zou je ook gewoon moeten kunnen staan op de grond.. Dat je niet naar voren en niet naar achteren kukelt

Serendipity1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 17:51

Touwtje heeft idd niet veel zin. Je went eraan, en het is op wedstrijden hartstikke verboden, dus dan schiet je nog niet op. Je moet eens proberen vanaf je knieen licht te rijden dan moet dus de rest van je houding ook in orde zijn.

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:27

Tsjonge.. ben ik toch niet de enige die raad heeft gekregen om vanaf z'n knieen te rijden... Nadeel is wel dat je veel minder kuitdruk kunt geven...

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:04

horse_biitCh schreef:
WIE ZEGT OVER die touwtjes da het evaarlijk is
da is nie waar
echt niet
veel mensen dOen het hier inde buurtt..
en nog nooit iets erGs mee gebeurt..
en je beugel lossgieten als je paard ervandoor gaat? nog nooit gehad?
beetje vreemd
je moet het gewoon proberen want op een aantal maneges word dit ook gedaan
mijn ma heeft ut ook gedaan en die heeft nu een keuriGe zit.

Er zit waar je beugel vastzit aan je zadel een speciale 'zekering' , (dat stukje wat je kan bewegen). Als je dan valt en in je beugel blijft hangen schiet dit ding open en kan je niet meegesleurt worden. Als je je beugel vastbind werkt dit niet en kan je in de beugel blijven hangen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 20:27

ik moet natuurlijk wel aan mijn zit gaan werken. Mijn beugel zou misschien ook wel een gaatje korter kunnen, want ik heb nu eigenlijk niet veel steun bij mijn knieen, die zitten iets te ver van mijn kussentje vandaan. mijn paard heeft hackney bloed in dr en zorgt dus voor een knieactie. die is niet overdreven bij het rijden, maar het zorgt wel voor een flink gehobbel. daarom schaam ik mij dat mijn voeten soms niet zo zijn als ze behoren te zijn. ik zal eerst maar is beginnen zonder beugels te rijden. Je beugels vast maken, jah.... het is misschien niet veilig, maar als het helpt? ik zal erover nadenken. Ik ga eerst maar eens al die tips proberen en ik hoop dat er nog meer tips komen (als die er zijn hoor)

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 17:07

ik heb vroeger ook met touwtjes moeten rijden en het deed wel pijn maar uiteindelijk hield ik mijn voeten stil. ik moest daarbij ook mijn knieen goed leren aansluiten en daaarvoor stopte ik een bierfoiltje of iets anders tussen mijn knieen

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 18:24

bedankt

kyona2210

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 10:57

Met je knieen pitsen heeft geen nut , bedenk ook dat als je wat verder gevorderd bent je hulpen zal gaan geven met je knieen en dat kan niet als je er constant mee ligt te pitsen.

Dit is hoe ik het heb geleerd in de zit lessen die ik kreeg.
Je hoort op je paard ze zitten op een manier dat als je paard plots zou verdwijnen je op je voeten terecht komt.
Dus niet op je kont zoals de meeste( stoelzit).

Je kan hier op oefenen door recht te gaan staan in je steigbeugels, je teugels los te laten ( mischien best eerst aan de longe oefenen) en zo je evenwicht te zoeken.
Oefen dit in stap draf en gallop.
Let op waar je voeten nu zijn.
Ga dan zachtjes terug zitten en let erop dat je benen en voeten niet van positie veranderen.
Heel veel oefenen en jezelf op deze manier constant corrigeren tijdens het rijden. (even rechtstaan en voelen of je benen nog zijn waar ze horen te zijn).
Tijdens het rechtstaan mag je je zelf niet vasthouden met je knieen of je benen.
Het is de bedoeling dat je je evenwicht vind terwijl je los in de steigbeugels staat zonder je ergens aan je paard vast te houden, niet met de handen en niet met de benen.
Het is wel moeilijk in het begin maar geeft zeer goede resultaten en je corrigeerd je volledige houding.
Je voeten zullen dan ook niet meer zwabberen tijdens het lichtrijden.

Succes Kyona

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 21:30

heel erg bedankt kyona, ik zal het is gaan proberen!!