Help me paard struikt vaak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rashja

Help me paard struikt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 18:01

Ik heb sinds kort een nieuwe paardje.
Ben er super blij mee.
Hij struiktel alleen heel erg vaak.
En gister is hij zelf 2 keer door zijn achter hand gezakt.
Ik natlijk er gelijk af gespongen om te controlen maar kon niets vinden.
Hij stond even vrolijk altijd altijd me aan te staren van wat doe jij nu weer langs me.
Allemaal heel erg vreemt vind ik.
Bij het begin had hij ook erg veel last van dat hij zijn voorhoeven rakte zo erg zelf dat na een rit hij net bij de kroon rand 2 diepe wondjes had.
Dat heb ik gelukkig kunnen op lossen door spring schoenen en ander voedig.
Maar dat struikelen is niet minder gworden.
En vriendin van me vertelde dat het best eens kon komen omdat hij best wel sloom is of dat hij soms te ontspannen loopt.
Het zal best wel eens kunnen want is is heel erg sloom.
Hij krijgt witte haver + 5 grane muslie en sport brok maar hij word er niet echt sneler van.
Maar hij is wel daar door minder gaan sloffen.
Heeft iemand enig idee waar door het komt dat hij zo veel struikelt en of hoe ik er het probleem kan oplossen.
Mischien door meer voeren of mischien ander pees beschermers of zo.
Of zal het iets medich zijn of mischien zijn leeftijd?

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:49

het kan zijn dat de rug spieren te lang zijn. Ik weet niet precies hoe het zit maar een paard van mn opa heeft het ook gehad, daar zijn we mee naar allemaal verschillende dierenkinieken geweest en toen kwam dat eruit. Ze zeiden dat we het op konden lossen door veel te trainen, zeker 4 xr in de week rijden en elke dag ff aan de hand stappen 10 minuten.

ik hoop dat je er wat aan hebt

unamie

Re: Help me paard struikt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 20:08

lijkt mij verstandig om er eens mee naar de dierenkliniek te gaan
dit klink toch niet oke
heb je een foto van (de zijkant) het paard

joycje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:29

Idd zou naar de kliniek gaan en laten doorlichten.. Wie weet ataxie????
Verder zou ik ook een hoefsmid laten kijken... Misschien dat hij je paard zou kan bekappen dat hij wat makkelijker afrolt. En dus minder snel struikelt.. Ook aan het aantikken van zichzelf kan de hoefsmid wel een beetje sleutelen. Als dat niet beter wordt zou ik tot die tijd springschoen van neopreen aandoen. Dit om zijn eigen benen te beschermen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:39

Een paard gaat ook struikelen als zijn rug vast zit. Een osteopaat kan dat onderzoeken en behandelen. Kan in 1 keer over zijn.

Rashja

Re: Help me paard struikt vaak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 11:35

Dit is een foto van hem

Afbeelding

Op deze foto had ik hem net 2 weken hier is hij ook nog best mager op.
Hij is nu wel wat diker en hij heeft al wat meer spier achter.
Heb helaas geen goed foto van hem van hoe hij er nu uit ziet

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 15:40

zoals ik in je andere topic al zei, sluit eerst al het medische uit...echt dat je zeker weet dat het niks lichamelijks kan zijn. als je daar zeker van bent denk ik dat je je paard zijn achterhand sterker moet maken. dit kun je doen door tempo-wisselingen te rijden en overgangen. door te schakelen in gangen wordt hij sterker en komt de achterhand er beter onder waardoor hij beter gaat dragen. uiteindelijk zal je paard dan niet meer struikelen. hij moet leren om op zijn eigen benene te lopen.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:32

Zie ik dat je paardje beslagen is zou ik daar het ook in zoeken paarden die niet beslagen zijn voelen beter waar ze hun voeten neerzetten is het hoefmechanisme ook veel beter..

IK zou hem zeker goed na laten kijken door een natuurlijk bekapper en ook door die hem laten doen..
SInds mijn merrie door zoiemand bekapt word sloft ze helemaal niet meer en struikeld ook niet,omdat ze gewoon beter voelt waar de grond ligt daar dat met een stuk ijzer ertussen nooit te voelen is!

Amerika is op dat gebied zoieso al veel verder kijk maar naar barefoothorse.com en sites van PEte Ramey(en boeken) etc.
En NLse sites als paardenservice.nl en hoefnatuurlijk.nl etc of google op natuurlijk bekappen en/of paarden op blote voeten..

met vr gr MiLeNa

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 17:28

Een paard hoort niet te struikelen denk niet dat er enig verschil zit in met of zonder ijzers. Struikelen komt niet vaak doordat ze de grond niet voelen. Dit komt vaker door een beenprobleem als stijfheid of artrose.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:44

Weer 1 die het beter weet...pffffffffff
Als er al stijfheid en artrose is zouden ijzers dit ook maar verergeren..maja ieder zn mening maar:(

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:52

ik zeg dat ik dat denk!!! Ik ben helemaal niet tegen natuurlijk bekappen (blijkbaar denk jij dat dat de enige oplossing is) Ik ken paarden die er goed op reageren en paarden die er slechtop reageren. Ik ken zelfs een paard die anderhalf jaar natuurlijk bekapts is en heel slecht bleef lopen. Toen er weer een ijzer onder zat was er niets meer aan de hand. Het is dus niet zo dat dat altijd de oplossing is. Struikelen heeft niets te maken met voelen. Ik voel toch ook niet eerst de bodem voor ik struikel. Dit komt omdat ik mijn been niet optil of omdat er een obstakel in de weg ligt.

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:28

Ja maar een paard is geen mens en zit dus anders in elkaar..
Mensen willen al gauw genoeg HUN behoeften op hun paard projecteren...een paard is een paard en die heeft andere behoeften dan een mens! ZOals de grond voelen om beter te lopen..zucht...
En dat paard waar jij het over had daar is de eigenaar te vlug weer op ijzers teruggekomen in de meeste gevallen heeft een paardje wel 2 jaar nodig om de schade te herstellen..Hadden dus meer geduld moeten hebben!en ligt ook zeker hoe erg de schade is in dit geval ;mijne woord nu ook een jaar gedaan en ook nog niet alles is eruit gegroeid uit de hoef.Duurd zeker 2jaar wann de witte lijn zich hersteld heeft.Maar loopt al veel beter dan eerst..

Waarom op oude gewoontes terugvallen als er allang nieuwe methodes uitgevonden zijn...
Had je nu nog steeds op je typmachine getypt en niet op je compu haha

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 13:50

Na anderhalf jaar zel er toch enige verbetering in moeten komen. Lijkt me sterk dat als een paard anderhalf jaar natuurlijk wordt bekapt hij nog steeds zo loopt als net na de eerste keer zonder ijzers en dat ie dan in een half jaar wel opeens super zou kunnen lopen. De smid die hem natuurlijk bekapte heeft er uiteindelijk voor gekozen om hem weer op ijzers te zetten. Toch apart dat ook de mensen die er helemaal van overtuigd zijn dan van gedachten veranderen.
De paarden zijn ook niet meer zo als vroeger anders reden we nog steeds op barokke paarden. met het doorfokken zijn ook andere hoefstanden gekomen en andere hoeven. Wat ik dus al eerder zei. Het is niet per definitie voor elk paard de uitkomst. Ik ben er helemaal niet tegen laat dat duidelijk zijn maar ik wil wel duidelijk maken dat het dus niet altijd de besteoplossing is.

Leg mij even uit waarom een paard beter voeld (tastzin, zenuwen) als hij op blote voeten staat!!!

CooLLady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:22

Wij zijn ook niet op 1 op andere dag genezen van een kwaal(als je toch met mensen wilt vergelijken)en als een natuurlijk bekapper teruggrijpt is het geen Echte natuurlijk bekapper;die zijn namelijk allang overtuigd van het kwaad wat ijzers aan richtten,dus die zullen daar niet op teruggrijpen na een wat lange genezingsperiode!Dit paard waar jij het overhad had gewoon een langere periode van genezing nodig!

Er zijn dus genoeg kwakzalvers ook ondder natuurlijk bekappers Hoefsmeden die het erbij doen voor wat extra klanten werving,omdat ze ook wel zien dat meer mensen overstappen op het natuurlihjk bekappen+ houden van paarden.

Het is ook wel erg raar dat mensen terug grijpen naar de verandering die door fok plaats vind ;een paard blijft paard en die heeft geen ijzer nodig aan zn voeten nodig om rond te lopen zo zie je maar weer de paarden in de natuur hebben ook geen hoefgebreken is alleen gekomen door de invloed van de mens en hun ijzers..
oorsprong de middeleeuwen waar de paarden op ijzers gezet werden toen ze ook op stal kwamen,waar ze dus hoefgebreken kregen.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:28

CooLLady schreef:
Wij zijn ook niet op 1 op andere dag genezen van een kwaal(als je toch met mensen wilt vergelijken)en als een natuurlijk bekapper teruggrijpt is het geen Echte natuurlijk bekapper;die zijn namelijk allang overtuigd van het kwaad wat ijzers aan richtten,dus die zullen daar niet op teruggrijpen na een wat lange genezingsperiode!Dit paard waar jij het overhad had gewoon een langere periode van genezing nodig!

Er zijn dus genoeg kwakzalvers ook ondder natuurlijk bekappers Hoefsmeden die het erbij doen voor wat extra klanten werving,omdat ze ook wel zien dat meer mensen overstappen op het natuurlihjk bekappen+ houden van paarden.

Het is ook wel erg raar dat mensen terug grijpen naar de verandering die door fok plaats vind ;een paard blijft paard en die heeft geen ijzer nodig aan zn voeten nodig om rond te lopen zo zie je maar weer de paarden in de natuur hebben ook geen hoefgebreken is alleen gekomen door de invloed van de mens en hun ijzers..
oorsprong de middeleeuwen waar de paarden op ijzers gezet werden toen ze ook op stal kwamen,waar ze dus hoefgebreken kregen.

Leg mij even uit waarom een paard beter voeld (tastzin, zenuwen) als hij op blote voeten staat!!!

Toch apart dat het paard nadat hij ijzers kreeg weer zo fris als eenhoentje was en niet meer onregelmatig liep Ik gun zo'n paard niet nog een jaar van lijden en pijn

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:39

inderdaad oosterhoff; je hebt helemaal gelijk!! er zijn mensen of moet ik zeggen paarden die er baat misschien bij hebben bij het natuurlijk bekappen, maar er zijn paarden die er alleen maar slechter van worden. ik heb zelf de intentie gehad om mijn paard natuurlijk te bekappen maar na een heleboel reacties en ervaringen van anderen heb ik besloten om het niet te doen. ik heb foto's gezien van paarden hoeven...oh my god!!! zagen er niet meer uit!!!!! bovendien staat er een tijd van 1 jaar voor het wennen aan het natuurlijk bekappen dus 2 jaar is belachelijk om het dier zo te laten lopen...dan maar liever weer ijzers. verder zegt
cooLLady dat een paard niet geboren is met ijzers dat klopt en in de natuur lopen ze er ook niet mee, MAAR de paarden van vroeger zijn niet meer de paarden van nu en bovendien moet je dan niet alleen het bekappen aanpassen maar ook de omgeving, want paarden lopen niet meer zoals vroeger in de vrije natuur op rotsen en dergelijke.. paarden zijn meegegroeid in de evolutie en en hebben dus niet meer dezelfde leefomstandigheden..vandaar dat ijzers zijn uitgevonden!

edit; bovendien vind ik het niet nodig dat je oosterhoff een beetje belachelijk maakt omdat ze een andere mening draagt dan de jouwe...

SeesJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:48

En als een paard 2 jaar nodig heeft om te wennen aan natuurlijk bekappen...laat dan maar. Natuurlijk bekappen is niet DE oplossing voor alles. Mijn paard staat blootvoets en dat vind ik al natuurlijk genoeg.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:53

Sees schreef:
En als een paard 2 jaar nodig heeft om te wennen aan natuurlijk bekappen...laat dan maar. Natuurlijk bekappen is niet DE oplossing voor alles. Mijn paard staat blootvoets en dat vind ik al natuurlijk genoeg.

hihi ik ook

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:02

Nou hier is de TS erg mee geholpen ..

Ik zou het paar ook eerst fysiek even goed laten nakijken. Een paard hoort met of zonder ijzers niet te struikelen.
Verder kan het wel zijn dat het paard niet voorwaarts genoeg gereden wordt en op de voorhand loopt. Als je de paarden dan activer gaat rijden en dan inderdaad met oevrgangen en tempowisselijgen werkt, zal het beter worden.
Maar dus eerst medische oorzaken uitsluiten en er zeker van zijn dat het paard geen last of pijn heeft.
Dan een goede instructeur zoeken die je verder helpt met rijden.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:05

Riant schreef:
Nou hier is de TS erg mee geholpen ..

Ik zou het paar ook eerst fysiek even goed laten nakijken. Een paard hoort met of zonder ijzers niet te struikelen.
Verder kan het wel zijn dat het paard niet voorwaarts genoeg gereden wordt en op de voorhand loopt. Als je de paarden dan activer gaat rijden en dan inderdaad met oevrgangen en tempowisselijgen werkt, zal het beter worden.
Maar dus eerst medische oorzaken uitsluiten en er zeker van zijn dat het paard geen last of pijn heeft.
Dan een goede instructeur zoeken die je verder helpt met rijden.

als je goed leest dan zie je dat ik al een goede tip had gegeven...die overigens erg op die van jou lijkt ...om dan die opmerking te plaatsen vind ik een beetje overbodig...

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:40

denk dat CooLLady ook hele dagen op blote voeten loopt omdat ze dan minder struikeld.

sorry kon het niet laten. voelen met hoeven...? en uberhaupt voelen tegen het struikelen...? dan staat je paard elke stap stil. even tasten en weer een pasje. wordt een kort ritje als je een uur de tijd hebt. Het deel waar het paard zijn/haar ijzer zit is volgens mij zo dood als maar kan zijn. als dat niet zo was liepen er een stuk minder paarden met ijzers omdat ze zich dan niet lieten beslaan.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 20:48

oosterhoff schreef:
denk dat CooLLady ook hele dagen op blote voeten loopt omdat ze dan minder struikeld.

sorry kon het niet laten. voelen met hoeven...? en uberhaupt voelen tegen het struikelen...? dan staat je paard elke stap stil. even tasten en weer een pasje. wordt een kort ritje als je een uur de tijd hebt. Het deel waar het paard zijn/haar ijzer zit is volgens mij zo dood als maar kan zijn. als dat niet zo was liepen er een stuk minder paarden met ijzers omdat ze zich dan niet lieten beslaan.

Lest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:01

Volgens mij worden jullie het toch niet eens en heeft de TS hier niet zo bar veel aan.

Is de DA al een keer wezen kijken?? Misschien geeft dat opheldering.

oosterhoff

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 21:03

dat lijkt mij ook het verstandigst

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 02:46

@ oosterhoff: met zulke mensen niet in discussie gaan. Moet mezelf ook erg inhouden, maar het is het best voor beide partijen

Maar even ontopic: het kán zijn dat z'n hoeven te lang zijn, dan struikelen ze ook vaak. Veel paarden geven op die manier aan dat ze opnieuw beslagen moeten worden. En ja, als dat het niet is... Osteopaat ernaar laten kijken?

Heb je het paard trouwens laten keuren voor aankoop?