Dribbelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Oliver

Dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:55

Ik rij een pony voor iemand. Dit paardje gaat tijdens de buitenrit als er andere paarden bij zijn, onwijs lopen dribbelen. Ze doet verder niet wild, bokken of schrikken doet ze niet.
Kvind dribbelen op zich niet heel erg, maar als je 3 uur lang geshaked wordt, ben je het wel zat.
Als ik dr van voren (met mn teugels) meer bij me hou, gaat ze alleen meer 'omhoog' dribbelen.
Hoe lossen jullie dit op als je paard dribbelt? Of zeggen jullie negeren is de enige oplossing.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:17

Hoe meer je de teugels vasthoudt, hoe meer ze zal gaan dribbelen. Durf de teugels eens wat langer te houden. Rijd je tussen de paarden, achterop of voorop? Het wel nog wel eens helpen om voorop te rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:21

karijn schreef:
Hoe meer je de teugels vasthoudt, hoe meer ze zal gaan dribbelen. Durf de teugels eens wat langer te houden. Rijd je tussen de paarden, achterop of voorop? Het wel nog wel eens helpen om voorop te rijden.

ik heb ongeveer hetzelfde probleem met mijn paard, maar ook met lange teugel hezelfde, ze gaat er dan echt vandoor, ze wil alleen maar rennen, voorop wil het nog wel eens minder zijn, maar ook als ik alleen met haar ben is ze een dribbelaarster, ik ga dit topic volgen....

santos

Re: Dribbelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 01:21

Mijn paard doet dit ook en ook als ik alleen ben en op de terugweg naar stal.
Ik geef dan regelmatig een flinke ophouding met 1 teugel.
Dit heeft wel effect, maar dient regelmatig herhaald te worden.

succes

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 01:42

Mijn paard doet/deed dat buiten ook.
In het begin deed ze het in de bak ook dus had al adviezen van mijn instructrice daarin gehad.

Wat bij mij dus iig hielp:
Niet de teugels strakker nemen maar gewoon ontspannen, normaal zeg maar.
Diep ademhalen, diep gaan zitten alsof je langzamer wilt en je been er aan houden.
Zo stapte die van mij van dribbelstand over naar een normale stap.

Uiteraard moet je paard dan wel reageren op je zit en bij mij was het in de bak al geprobeerd omdat ze het daar ook deed, maar bij mij werkt het iig goed.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:25

Inderdaad, gewoon teugels langer (wel contact houden) en heel ontspannen zitten. Heb het zelf gehad met een Engels volbloed (lees: een zenuwpees) en wanneer ik ging ontspannen deed hij dit ook.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 10:24

Idd, ontspannen en niet tegen houden. Probeer eens voorop te lopen, maar ook eens achterop en in het midden. wat doet hij dan?
Als hij gaat dribbelen, even laten halthouden (desnoods met de hele groep) en weer verder stappen. Keer een volte linksom en rechtsom (mits het pad breed genoeg is) en weer doorstappen. Je moet je pony enorm gaan bezig houden in het bos.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:01

Alle problemen los je in principe voorwaarts op. Je paard extra bij je houden zal dus niet helpen. Als ze gaat dribbelen dan draaf je echt aan en neem je paard dan weer terug. Draven is best, maar dan wel echt draven en niet dribbelen. En inderdaad rustig blijven zitten.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:05

Even stilstaan heeft geen zin, want dan gaat ze springen en opzij lopen.
Ze MOET constant voorop lopen, vindt ze.
In draf gaan helpt ook niet, want dan denkt ze dat ze écht' hard mag, en wil ze keihard draven.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:06

Als je dan aandraaft is het wel de bedoeling dat je controle houd, jij bepaalt het tempo. En wil ze hard, galoppeer dan eens flink vooruit en neem haar dan goed terug. Hou je paard ook bezig door veel figuren te rijden. (als je daar mogelijkheden voor heb tijdens de buitenrit )
Laatst bijgewerkt door horse_girl op 21-11-05 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:10

ohh, ik ga dit topic ook volgen...
ik maak af en toe een harde ophouding met 1 teugel en dan gaat t ff goed maar dan begint ze vrij snel weer. Een paar pasjes normaal gaat wel maar daarna... ik ben benieuwd naar meer oplossingen. Gewoon ontspannen werkt niet (gaat natuurlijk wel beter dan wanneer je er gespannen op zit ) en langere teugels hmm.. dan gaat ze meteen weg.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:11

Ja dat is het probleem dus juist, ze blijft onuitputbaar doorgaan. Ik kan haar ook wel onder controle houden, ze gaat er niet vandoor ofzo. Maar ze blijft druk, ze is alleen maar bezig met zo hard mogelijk gaan. Als ik een figuur rijdt, een volte ofzo, gaat ze daarna 2 keer zo hard om weer bij de rest te zijn.

Even halthouden enzo helpt trouwens wel als ik alleen rijdt.

horse_girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:14

Misschien kun je proberen haar van te voren te longeren of een half uurtje in een bak te rijden, zodat ze alvast wat energie kwijt is?

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:22

Ga anders voorop rijden en laat de andere paarden halthouden als ze gaat dribbelen. Ze wil de andere paarden toch bijhouden? Dan zal ze op deze manier langzamer moeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 05:25

alles wat hier beschreven staat helpt bij mij echt niet, ontspannen zitten, longeren vantevoren, cirkeltjes, de hele trukendoos is leeg bij mij, helaas, helpt allemaal niet, madam blijft dribbelen, als ik een stukje aandraaf.....dat kan ze dan niet eens, gaat in een springend galopje over, soms nog overdwars ook, als ze maar kan rennen.

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 09:29

@ Phannie, dat heeft die van mij dus ook. Als ik alleen rijd is er niets aan de hand, maar zodra er andere paarden bij zijn MOET ze rennen.
Stukje aandraven gaat idd niet, dan moet ze springen en doen. Halthouden gaan ook niet, want dan gaat ze wel springen op de plaats.
Ze is niet heel nerveus ofzo, ook altijd de oortjes wel naar voren.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:18

Oliver schreef:
@ Phannie, dat heeft die van mij dus ook. Als ik alleen rijd is er niets aan de hand, maar zodra er andere paarden bij zijn MOET ze rennen.
Stukje aandraven gaat idd niet, dan moet ze springen en doen. Halthouden gaan ook niet, want dan gaat ze wel springen op de plaats.
Ze is niet heel nerveus ofzo, ook altijd de oortjes wel naar voren.

precies wat jij zegt doet mijn merrie ook, maar die van mij doet het ook als we alleen zijn.

memerel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 11:32

ik reed op ponykamp een haflinger, en die kon dus op buitenrit ook alleen maar dribbelen, maar als je achterop gingen rijden, dan was hij niet vooruit te branden en ik galop werd hij dan vrolijk en ging hij bokken... Maar zijn bokken zijn zoo gemeen!
maar als ik dan voorop ging rijden ging hij dribbelen, maar als je de teugels ontspande ging hij wel lief stappen, maar hij liep ook altijd uit zichzelf rond buiten...

was een beetje een rare haflinger hoor, hij is in de bak namelijk al helemaal een draak...

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 18:12

uhh sorry maar memerel wat heeft zij nou eigenlijk aan dit verhaaltje Ik denk dat tamary een hele goede oplossing heeft. Maarja, het moet ook een keertje normaal kunnen. Blijf gewoon ontspannen en hou de teugels in een licht contact. Ik heb wel eens van een meisje gehoord die had een clinic bij ?Emiel Voest? ofzo geleerd dat je je paard dan gewoon hard moet laten wegdraven bij de anderen. Als ze er zo graag bij wil blijven, gaat er vanzelf een keertje een lampje branden van heej, als ik nou is blijf stappen. Maar.. je moet hier zeer consequent in zijn. 1 dribbelpasje is gelijk weg. Echt het helpt hoor!

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:16

ik ken dit heel erg goed. ik heb 2 pony's gereden die echt niet konden stappen op buitenritten en als we gingen draven alleen maar hard wouden. het paard waar ik nu op rijd kon ook alleen maar stuiteren en dribbelen. ga eens gewoon stap buitenritten maken. niet draven en niet galopperen. een buitenrit moet ook ontspanning kunnen zijn. bij deze 3 was het racen in de kop geboord dat was dus het probleem. je maakt je zelf waar en blijft goed zitten in het zadel je houd goed contact met de mond en praat veel. als ze niet direct reageren maak je een keer een strenge ophouding. en dat herhaal je gewoon een paar keer. ga neit met een te grote groep. en blijf eerst voorop rijden. lukt het je eindelijk om voorop te stappen dan kan je langzaam aan wat midden in de rgoep rijden. het paard waar ik nu op rijd kan ik nog steeds niet goed in de groep galopperen alleen voorop want hij wordt goed sterk. je zult veel geduld moeten hebben. maar 1 ding helpt echt niet om je pony te laten gaan op de zandpaden als je dat doet zou je het nooit voor elkaar krijgen. echt alleen stap buitenritten helpen maar veel geduld en als het lukt langzamer hand stukken draven en dan weer stappen tot je pony echt aan de hulpen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:45

ladyzwien; ook alleen maar stappen helpt bij mij paard ook niet, ze gaat toch dribbelen, ik ben bang dat er niks is wat helpt bij mij paard, ik rijd haar al 15 jaar en ben geen racer, zeker nu niet met mijn rugklachten, ik maak veel buitenritjes met alleen stap, helpt ook niet.

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 17:55

je zou veel afwisseling kunnen maken van draf naar stap
en ik weet niet of ze de hulpen voor schouderbinnenwaart kanmischien kun je dat ok proberen mijn paard word daar wel wat rustiger van en mischien stevig doorstappen ?

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:36

mijn nieuwe doet het ook heel veel. als ik haar gewoon heel erg voorwaarts rijd, en veel been er aandoe, gaat het wel goed. zolang ik maar niet ga stappen, want dan wordt ze weer vervelend. als ze voorop loopt, doet ze het trouwens minder dan achteraan.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:53

Mijn paard bleek in een groep ook heel druk en voorwaarts, terwijl hij dit alleen niet is. Hij leek harder te willen en in te willen halen, dus liet ik hem voorop lopen, dit hielp echter niet. Op een gegeven moment was ik ten einde raad en heb ik de groep verteld lekker door te rijden, ik ging wel alleen verder. En plots bleek dat hij ong. 20 meter achter de rest zijn rust terugvond.. geheel niet te verwachten..

ik heb niet echt tips voor je, maar ook al lopen ze vooruit te drammen, soms voelen ze zich juist op een andere plek dan vooraan het fijnste..
Overigens heb ik ook meerdere malen 3 uur op een dribbelende pony gezeten, maar heb er nooit echt problemen mee gehad, gewoon niet druk maken en lekker blijven zitten..

succes ermee!

PaardenMeisJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:55

Eén van mijn verzorgpony's doet dat ook, wel irri als je idd er lang op zit......