vrolijk paard bokt ruiter eraf tijdens een buitenrit

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

unamie

vrolijk paard bokt ruiter eraf tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:41

mijn 4 jarige (overigens altijd brave) paard is buiten soms zo vrolijk dat ze een paar enorme hoge bokken geeft en tja.. dan vlieg ik er dus af
ze doet het bij het galoperen
in de bak doet ze het nooit en ook bij het zadelmak maken heeft ze nooit gebokt
ze krijgt 2 keer daags een schepje equiral stud en veel hooi
verder staat ze de hele dag in een (ruime) paddock of op het land
het is een flegmatiek paard dus geen bloedkikker of zo

ik heb het idee dat als ik het niet de kop indruk
dat ze het een leuk spelletje gaat vinden....
ze is n.l. superslim

een vriendin van mij raadde al een slofteugel aan en zodra ze begint te bokken meteen een flinke ruk in de mond en haar een knal geven zodat ze er meteen mee ophoud
ze mag van mij bokken zo vaak als ze wil
alleen niet als ik er op zit

wie heeft er nog meer een goede tip

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:43

martingaal?

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:49

Staartriem. Wat ook wel werkt is zodra je paard bokt een fikse tik op zn kond, als hij daar met een bok op reageert krijgt hij nog een knal, net zo lang tot jij wint. Maar dit moet je ook maar diervriendelijk genoeg vinden.

unamie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 17:52

Elsemiekje schreef:
Staartriem.

waarom zou een paard niet bokken met een staartriem

Juco

Re: vrolijk paard bokt ruiter eraf tijdens een buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:55

Vaker naar buiten?
Slof heeft alleen nut als paard teugels uit je handen trekt.
Eerst gewoon rijden en dan naar buiten?

Ik had ook last van een te enthousiast paard zodra ik naar buiten ging, aker een buitenrit en eerste keren eerst gewoon rijden heeft bij mij geholpen. Nu is hij wat ouder en minder baldadig...

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:03

martingaal kan je een beetje helpen om in ieder geval zijn hoofd laag te houden. Misschien is een bok riempje handig om de bokken uit te kunnen zitten. Verder je paard goed voorwaarts houden. Hoe meer jem terug rijd hoe makkelijker t voor hem is om te bokken. Misschien kun je m voor je naar buiten gaat even uit laten dollen in een bak of zo.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:07

unamie schreef:
een vriendin van mij raadde al een slofteugel aan en zodra ze begint te bokken meteen een flinke ruk in de mond en haar een knal geven zodat ze er meteen mee ophoud

vind dit een beetje eng en lomp, en niet de manier waarop je een slof moet gebruiken!!
idd een martingaal kan een idee zijn.
Of gewoon eerst losrijden in de bak of longeren? Dan is de meeste pit er al uit aangezien het geen bloedkikker is.
En gewoon op zn sodemieter geven, met je stem of een tik.
Maar een paard in zijn mond gaan rukken omdat ie bokt vind ik slecht.

Mirthe_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:13

Mijn pony was/is ook te enthousiast met buitenrijden. Dan doet ze ook dingen die ik niet wil. Maar dan ging ik gewoon heel vaak langs dat punt waar ze vervelend was. Misschien is dat een idee. En dan gewoon boos worden als ze vervelend doet. Succes!

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:21

unamie schreef:
Elsemiekje schreef:
Staartriem.

Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:25

eerst in de mond rukken en dan een mep geven lijkt me niet de oplossing.
Dan zeg je eigenlijk HO en Schiet op naar voren na elkaar......

misschien nog even niet gallopperen buiten?

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:26

[/quote]

Als je dat ding strak genoeg doet krijgt je paard een ruk als die bokt. Nogal pijnlijk lijkt me.
[/quote]

lijkt mij persoonlijk geen juiste oplossing om iets strakker vast te maken dan dat t hoort te zitten. T is eigenlijk het probleem van de ruiter die de bokken niet uit kan zitten en m zo voorwaarts kan rijden. En van het probleem van de ruiter moet je niet het (pijnlijke )probleem van t paard van maken. Er zijn wel betere oplossingen lijkt mij[/quote]

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:50

sandr0 schreef:

[/quote]

lijkt mij persoonlijk geen juiste oplossing om iets strakker vast te maken dan dat t hoort te zitten. T is eigenlijk het probleem van de ruiter die de bokken niet uit kan zitten en m zo voorwaarts kan rijden. En van het probleem van de ruiter moet je niet het (pijnlijke )probleem van t paard van maken. Er zijn wel betere oplossingen lijkt mij
[/quote][/quote]

Tuurlijk zullen er betere optie's zijn, zoek jij ze?! En al is het het punt van de ruiter die niet kan blijven zitten. ZIJ vroeg een oplossing en ik geen EEN suggestie. Als dat paard op zo'n manier stopt met bokken is het voor de ruiter stukken fijner lijkt mij. (Let voortaan even duidelijk op je quote's..)

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:53

Klinkt alsof je paard heel vrolijk is buiten en dan dus vreugdesprongen maakt. Vervelend dat je het niet uit kan zitten. Ik zou haar eerst beweging geven in de bak (evt longeren) en daarna buiten gaan rijden. Zo'n bokriempje aan je zadel is wel handig, dat kan net het verschil betekenen tussen vallen en blijven zitten. Bokt ze gelijk na het aanspringen of pas later? Dan kan je bijv. hele korte stukjes galoperen en terug naar draf voordat ze gaat bokken.

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:59

Elsemiekje schreef:
sandr0 schreef:

ja maar je gaat toch niets iets wat past niet passend maken omdat t het paard dan zeer doet als hij gaat bokken??? Als je m te strak doet merkt hij dat ook gewoon met rijden want anders zou de staartriem dus zitten zoals ie hoort. Maar goed zoals met alles hoe meer mensen hoe meer menigen.

lijkt mij persoonlijk geen juiste oplossing om iets strakker vast te maken dan dat t hoort te zitten. T is eigenlijk het probleem van de ruiter die de bokken niet uit kan zitten en m zo voorwaarts kan rijden. En van het probleem van de ruiter moet je niet het (pijnlijke )probleem van t paard van maken. Er zijn wel betere oplossingen lijkt mij
[/quote]
[/quote]

Tuurlijk zullen er betere optie's zijn, zoek jij ze?! En al is het het punt van de ruiter die niet kan blijven zitten. ZIJ vroeg een oplossing en ik geen EEN suggestie. Als dat paard op zo'n manier stopt met bokken is het voor de ruiter stukken fijner lijkt mij. (Let voortaan even duidelijk op je quote's..)
[/quote]

sandr0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:03

Sorry ik maak er een zootje van: dit was mijn reactie op elsemiekje:
ja maar je gaat toch niets iets wat past niet passend maken omdat t het paard dan zeer doet als hij gaat bokken??? Als je m te strak doet merkt hij dat ook gewoon met rijden want anders zou de staartriem dus zitten zoals ie hoort. Maar goed zoals met alles hoe meer mensen hoe meer menigen.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:03

Vaak is een paard buiten iets frisser als in de bak. Probeer je hulpen iets lichter te geven. Ben voorbereid op zijn bok en hou zijn hoofd omhoog. En probeer hem naar voren te rijden als hij bokt.

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:08

Marja1988 schreef:
eerst in de mond rukken en dan een mep geven lijkt me niet de oplossing.
Dan zeg je eigenlijk HO en Schiet op naar voren na elkaar......

misschien nog even niet gallopperen buiten?

wat ik doe als ik weet dat een paard gaat bokken is zorgen dat hij zijn hoofd niet naar beneden kan doen.
als hij zijn hoofd naar beneden doet en gaat bokken dan zal ik zijn hoofd weer omhoog halen en daarna weer naar voren drijven, maar in de mond rukken en een mep geven zal meer verwarring brengen bij een paard.

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:17

Een slof zorgt toch juist dat een paard zijn hoofd niet in de lucht kan gooien? dan zou het niet handig zijn om slof te gebruiken omdat ze hoofd dan naar beneden getrokken word om het zo maar even ruw te zeggen.. maar het kan ook zo zijn dat ik er helemaal naast zit hoor

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:23

Vaker naar buiten gaan, voorlopig misschien niet galopperen buiten.

Verder inderdaad longeren van te voren.

Als je toch wilt galopperen doe dit dan alleen als je al een heel flink stuk gedraafd hebt zodat de scherpe kantjes eraf zijn. Als paarden bokken brengen ze hun hoofd naar beneden, dus probeer dit te voorkomen door je ene hand een stuk hoger te houden dan je andere hand (dan heb ik het over een centimeter of 20). Verder goed achterover zitten (staan) en voorwaarts houden. Niet tegen gaan houden, maar voorwaarts oplossen.

Hoe galoppeert je jonge paard in de bak? Het kan nl ook nog zijn dat ze gaat bokken bij het aangalopperen uit een balansprobleem en dat ze door te bokken gewoon aan het zoeken is in welke galop ze het beste kan vertrekken.

Farjen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:38

Als ze bokt, handen (of één hand) hoog zodat ze de kans niet krijgt van haar hoofd omlaag te doen. Verder is mijn jong paard al bang als ik eens luid roep erna (bv HEY! ) dan durft hij niet meer

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:48

goed bezighouden wil ook nog wel eens helpen. ga gewoon dressuurrijden in het bos

frappa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:14

sandr0 schreef:
martingaal kan je een beetje helpen om in ieder geval zijn hoofd laag te houden. Misschien is een bok riempje handig om de bokken uit te kunnen zitten. Verder je paard goed voorwaarts houden. Hoe meer jem terug rijd hoe makkelijker t voor hem is om te bokken. Misschien kun je m voor je naar buiten gaat even uit laten dollen in een bak of zo.

Hier ben ik het helemaal mee eens en anders gewoon even niet aangalopperen buiten. Dan op zo'n moment niet de joligheid op zoeken een buitenritje zonder galop kan net zo leuk zijn.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:32

Mijn 3,5 jarige verzorgappaloosa bokte in het begin ook als ik buiten aan galoppeerde. Puur uit joligheid hoor, niets gemeens.
Bij hem was het gelukkig maar één bok, toen ik dat eenmaal wist ging ik gewoon even staan met aangalopperen.

Omdat ik het toch tamelijk irritant vond, het hoort gewoon niet. Ik galoppeerde pas aan na een stuk draf, dan is het heetste er al vanaf. Dan rustig aan proberen te springen, meestal hoefde ik maar met mn tong te klikken. Als hij dan bokte riep ik boos "hey!" oid en dan nam ik hem na een paar galopsprongen weer terug om vervolgens nóg een keer te proberen. De eerste keer dat ik het zo deed duurde het 5x voorat meneer doorhad hoe het moest. Toen hij eenmaal aansprong zonder bokken ging ik helemaal uit mn dak "hoe goed hij wel niet was!". Sindsdien heeft hij nog maar 2x een blijheidsbokje gegeven buiten, maar dat was wel op een gigantisch grasveld, dus dat kon ik hem niet kwalijk nemen, hij blijft jong & vrolijk

danifur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:57

sowieso vind ik een paard op de mond pakken een slechte zaak!

In principe is het geen slechte zaak dat ze zo vrolijk is, ze vind het dus wel heel leuk en je doet haar er een plezier mee!
minder is wel dat je haar daardoor niet kan uitzitten!
Dus zou ik haar voordat je naar buiten gaat even laten uitrazen aan de longe, houd er rekening mee dat ze tenslotte nog maar 4 is!

Suc 6

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:27

tot zover bedankt voor jullie reactie's

ze bokt niet bij het aanspringen in galop maar later tijdens het galopperen geeft ze ineens op een onverwacht moment een paar mega hoge bokken
ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed ben in het uitzitten van bokken sprongen
verder zit ik vrij lang in mijn beugels
misschien kan ik beter mijn beugels een gaatje korter doen en in mijn beugels gaan staan bij het galopperen..
ik heb nooit eerdere bokkende paarden gehad
tenminste niet die zo enorm hoog bokte
ik ben meer gewend aan steigeraars maar dat heeft ze nog nooit gedaan

ik ga een paar keer per week naar het bos/duin
meestal na het rijden in de bak ga ik nog even een kort rondje door het bos en daarna stap ik nog uit over de weg
ik ben ook al en paar keer op het strand geweest en daar was ze heel erg braaf
ze ging zo de zee in en in galop was ze juist weinig voorwaarts en niet gek of zo

kunnen ze met een slof minder "uit hun dak gaan" of maakt dat niets uit
ik heb geen slof dus als ik dat wil proberen moet ik er eentje kopen of lenen van iemand
misschien voel ik me dan wat zekerder

een goed idee lijkt mij...... kleine stukjes galopperen en weer draven.
nadat ik er afgevallen ben ben ik er weer opgestapt en toen heb ik ook nog een paar keer een klein stukje gegaloppeerd en dat ging toen goed

en inderdaad een beetje boos toespreken..daar zal ze ook we van onder de indruk raken

@Apple
in de bak galoppeerd ze gewoon normaal
ze heeft een goede balans en kan makkelijk schakelen
ze heeft totaal geen moeite met de galop en maakt makkelijk een changement

@elsemiekje
een staartriem zie ik niet zo zitten
zou het jammer vinden als ze daardoor het vertrouwen in de mens kwijt zou raken
het is verder een schat van een paard
ze is niet gemeen maar gewoon heel slim en vrolijk