rechter galop aanspringen tips...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Maggy_

rechter galop aanspringen tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 13:54

ik heb een vzp een hafje maar ze is heel vervelend in de rechtergalop iedereen geeft altijd wel tips maar het help niet echt..
in linkergalop is ze juist heel lief.. heeft misschien iemand tips?
alvast bedank!

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:20

wat doet ze precies??

Het is belangrijk dat je ze wel voorwaarts rijd, en dan met je buiten teugel opsluit, buitenbeen achter leggen, binnenbeen op de singel. Probeer dit maar eens op een volte of in een hoek, en dan telkens herhalen.

Het kan ook zijn dat ze rechts vast zit, probeer daar ook goed op te letten.

succes laat even weten hoef of wat ze precies doet

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 14:22

Met losrijden veel rechterstelling, en op een volte aanspringen kan ook nog wel eens helpen .

Met het inrijden de rug goed loswerken door diep, rond + stelling te rijden kan veel doen. En natuurlijk wel de goede hulpen geven.
En als iemand een tip geeft kan het nog wel een goede zijn, maar werkt die niet naar 1 keer. Doorzetten!

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 16:11

ja bedank kijk als ik probeer aan te galoperen op de rechterhand spring ik aan in de hoeken! ik zet haar ook altijd wel in de stelling in de hoeken enzo maar dan wordt ze zo sterk in de mond.. en dan probeer ze zo hard mogelijk te gaan draven.. en als ik haar dna in de galop krijg dan springt ze meestal ook verkeerd aan.. heeft iemand daar tips voor ??

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:37

GOED OPSLUITEN (MET JE BUITENTEUGEL) DAT IS ZEER BELANGRIJK, ZE MAG ABSOLUUT NIET ONDER JE VANDAAN LOPEN. WANT DAN GAAT ZE EEN SPELLETJE MET JE SPELEN.

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:40

Petersburg schreef:
GOED OPSLUITEN (MET JE BUITENTEUGEL) DAT IS ZEER BELANGRIJK, ZE MAG ABSOLUUT NIET ONDER JE VANDAAN LOPEN. WANT DAN GAAT ZE EEN SPELLETJE MET JE SPELEN.

Idd, klopt.

Kon ook zonder hoofdletters.

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:50

Petersburg schreef:

dit zeker, maar het valt me op dat iedereen het alleen maar heeft over het opsluiten en de houding van het hoofd, maar als heb je die stelling bij het hoofd heb je het nog niet over zijn hele lichaam.
bij veel paarden werkt het al goed als je het hoofd en schouders juist recht houd. je moet wel de heup van je paard iets naar binnen vragen, dat doe je door je buitenbeen naar achter te leggen en je binnenbeen op zijn plaats te houden daarmee mag hij niet tegen je binnenbeen aan gaan hangen. als hij dat wel doet moet je hem daar wat harder drijven totdat hij daar niet tegenaan hangt. als je hem zover hebt dat hij dat soepel doet zal je zien dat hij soepeler in zijn heupen wordt en je hem makkelijker in de rechtergalop krijgt. succes.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:54

ik ben het best eens met de tips hierboven alleen of dat nou werkelijk in het begrip van spelletje spelen is dat geloof ik niet.
eerder denk ik aan krachtverlies en/of gebrek aan balans.
probeer veel te schakelen om de achterhand krachtiger te maken en rijd dus veel (schijn)overgangen. dus draf-galop-draf-galop. wanneer dit goed gaat kun je oefenen stap-galop. spieren moeten dus sterker worden dus houd daar rekening mee dat dat tijd kost...dus denk niet in dagen of 1 week dat het dan zomaar lukt. hier moet je tijd insteken en geduld hebben.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:02

Ja sorry van de hoofdletters was niet de bedoeling haha!! ik zag het later pas.

Ja ik bedoel het opsluiten, omdat je paard dan niet onder je vandaan kan lopen.

En dat kost zeker veel tijd! probeer het ook eens aan een longeerlijn, met bijzet teugels? en dan op dezelfde manier doen als hoe je moet rijden! ze mag dan niet in eens weer onder je vandaan lopen, begrijp, je longeert hem precies zoals je rijd.

abcde123

Re: rechter galop aanspringen tips...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 18:45

Ik had dit probleem ook wel, gelukkig niet zo erg. Maar ik kreeg als tip:

Goed voorin het zadel zitten, niet teveel met je hand gaan doen, want dat gaat die zich opkroppen. Dus handen ontspannen, hakken goed uitdrukken, en beetje op je kleine teen drukken, en jezelf 5 cm langer maken. Dus je moet goed voorin het zadel zitten, en je houding moet goed zijn. Dan ga je doorzitten, en in de hoek houd je je buitenteugel ietsje tegen, en speel je goed met je binnen teugel. Als ze rustig draaft, leg je je buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, en geef je een goede druk met je been, als die dan weg loopt, ga je niet aan je teugels trekken. Maar ga je weer geod voorin zitten en vang je je pony goed op met je zit, en niet met je handen, met je handel speel je een beetje, en als ze niet reageerd een keer tegenhouden maar niet gaan trekken. Je kan hem ook rustig op de volte zetten, dan de volte sluiten. Probeer het dan weer opnieuw, en anders pak je de zweer er bij, laat je hem weer lekker rustig maar wel actief draven. En als je je beenhulpen geeft, geef je er een tikje met de zweep bij. Je buiten teugel kan je wat tegenhouden, zodat die niet weg rent.

Succes! Als je iets niet snapt kan je het gewoon vragen.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 14:58

bedankt ik ga het als ik weer mag rijden proberen het longeren wordt denk ik moeilijk omdat ze niet van mij is. erg bedankt!

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:26

Ik heb ook een paard gehad dat problemen had maar dan met de linkergalop. Mijn springinstructeur gaf me toen de tip om in het begin eerst vanuit stap aan te springen, dan kon ze niet zo onder me vandaan rennen. Mocht je het toch vanuit draf willen proberen en doorzitten lukt niet, ga dan lichtrijden op het verkeerde been. Succes

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 19:25

ja dat heeft ook iemand gezecht maar als je dan ooit, bijv. een dresuur proef moet rijden ziet het er ook wel beejte dom uit dat je dan op het verkeerde been gaat ligt rijden.. ze hadden ook een tip om naar buiten te gaan hangen.. maar dat helpt niet echt.. ik heb het best wel vaak geprobeert ik ga het morgen gewoon allemaal proberen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:36

op een kleine volte zetten (kan ze niet weg) en idd opgesloten houden uhm.. soms help héél even de verkeerde stelling ook om in de goede galop aan te springen

Delriva

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 21:54

binnenhand, in dit geval de rechtse wat hoger houden en natuurlijk rechterzitbeenknobbel ontlasten.

grtz

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 22:24

Achterhand een beetje naar binnen zetten en dan aanspringen?
Verkeerde been lichtrijden?
Heb je die twee al geprobeerd?

Als ze onder je uitloopt voor je wilt galopperen: werken aan je tempocontrole, al in stap en draf heel veel voorwaarts en weer terug rijden en zorgen dat jij het op de pas nauwkeurig kunt bepalen, dus dat je zelfs een pas voorwaarts een pas terug kunt rijden uiteindelijk.
Als ze onder je uitloopt als jij hulp geeft en dus gewoon niet aanspringt: werken aan de reactie van je pony op jouw been
(consequenter zijn)

Verkeerd aanspringen is ook een teken van stijfheid, scheefheid of een slechte balans. Soepel maken op twee kanten, rechtrichten en heel veel oefeningen doen om de achterhand sterker te maken dus.

Delriva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 23:28

Urielle schreef:
Verkeerd aanspringen is ook een teken van stijfheid, scheefheid of een slechte balans. .

In balans brengen van de achterhand oefen je toch juist door in contragalop voltes te maken en die te verkleinen en vergroten dacht ik. Niet juist aanspringen is volgens mij ook een deel ongehoorzaamheid aan de hulpen.

grtjs

Hennutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 08:25

bando schreef:
ja bedank kijk als ik probeer aan te galoperen op de rechterhand spring ik aan in de hoeken! ik zet haar ook altijd wel in de stelling in de hoeken enzo maar dan wordt ze zo sterk in de mond.. en dan probeer ze zo hard mogelijk te gaan draven.. en als ik haar dna in de galop krijg dan springt ze meestal ook verkeerd aan.. heeft iemand daar tips voor ??

je moet proberen nooit met een paard wat al wel een tijdje onder het zadel is... hem in een middendraf aante galoperen....
ik zou gewoon volter rijden en dan voor een hoek aangaloperen dan heb je zowieszo de hele hoek nog om te gebruiken als het mis gaat...
niet onder je weg laten lopen en als ze het wel goed doen HEEL GOED BELONEN...

groetjes en succes

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 13:35

Delriva schreef:
Urielle schreef:
Verkeerd aanspringen is ook een teken van stijfheid, scheefheid of een slechte balans. .

In balans brengen van de achterhand oefen je toch juist door in contragalop voltes te maken en die te verkleinen en vergroten dacht ik. Niet juist aanspringen is volgens mij ook een deel ongehoorzaamheid aan de hulpen.

grtjs

Contra is idd een goede oefening om de soepelheid en balans te verbeteren MITS je hem goed rijdt (recht, verzameld, genoeg sprong, etc.) en ik denk zo dat deze combinatie nog niet zover is om een goede contra te rijden
Ik denk bij deze combinatie in eerste instantie nog aan het pure basiswerk, afgaande op het bericht en de vraag.

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:21

je gaat eerst normaal lichtrijden aan de rechterkant. je gaat een kleine volte maken in het midden van de bak en geef wat stelling. dan ga je wijken naar grote volte en als je op grote volte zit moet je meteen 3-5 pasjes doorzitten en aangaloperen.

dat is mijn gouden tip dat bij meeste paarden helpt

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 00:55

Wat het beste werkt is je paardje goed rechtrichten. Als dat in orde is heb je geen galopproblemen meer. Succes!

zipje71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:51

[quote="bando"]ja dat heeft ook iemand gezecht maar als je dan ooit, bijv. een dresuur proef moet rijden ziet het er ook wel beejte dom uit dat je dan op het verkeerde been gaat ligt rijden.. ze hadden ook een tip om naar buiten te gaan hangen.. maar dat helpt niet echt.. ik heb het best wel vaak geprobeert ik ga het morgen gewoon allemaal proberen [/quote

Sorry hoor maar als je paard niet fatsoenlijk kan aanspringen ga je toch nog niet starten of ben ik nou gek? Dit zijn tips om in je training toe te passen en niet als je voor een winstpunt moet rijden.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 15:26

ik ga ook geen wedstrijden rijden maar gewoon misschien af en toe een spelletjes dag maar soms moet je daar ook in de galop en daarom wou ik tips om haar iets makkelijker in de galop te krijgen ook voor het gewoon rijden

maar ik heb het gister geprobeert en het ging al veel beter ze bleef wat rustiger en sprong meteen aan in de goeie galop..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:35

oefening baart kunst en geloof me oefen het elke dag voor een week en je zult zien dat je zo vergeten bent dat het in het begin niet ging. Probeer er gewoon elke dag tien minuutjes(allebei de kanten he!!) aan te besteden en je merkt het verschil.

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 15:35

Dit heb ik ook gehad!
In de hoek je paard zijn hoofd iets naar buiten zetten, zodat de binnenschouder vrij is om de beweging naar voren te kunnen maken.
Gewoon de goede beenhulpen geven, en netjes rechtop blijven zitten, en niet naar kijken!
Als je ernaar kijkt tijdens het aanspringen, ga je onbewust iets naar de binnenkant zitten.
Dan belast je dus de kant die naar voren moet.
Probeer dus het binnen-voorbeen te "ontlasten" zodat die de ruimte heeft om naar voren te springen!
Bij mij is het nu opgelost
Veel Sucses ermee!