Ontzettend stijf in de rug

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Ontzettend stijf in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:15

3 maanden geleden heb ik een Engels Volbloed gekocht.
Helaas blijkt het paard niet helemaal in orde, hij heeft pijn in zijn rug.

De veearts is geweest en denkt dat mijn paard is gereden met een verkeerd zadel en dat hij daarom rugpijn heeft.
Ook zit mijn paardje helemaal vast omdat hij natuurlijk steeds zijn rug spant omdat hij pijn heeft.

Ik moet hem nu longeren en de volte steeds een beetje kleiner maken en weer groter en weer kleiner enz.
Ik moet 8jes met hem lopen.
En de veearts raden de wortelproef aan, naast het paard gaan staan en hem laten buigen met zijn hoofd om te wortel te pakken.

Deze oefeningen doe ik allemaal.
Ook geeft ik hem rugcomposium en ik spuit zijn rug in met spierspray (om de spieren warm te maken)

Heeft iemand misschien nog tips wat ik nog meer kan doen om mijn paard zijn rug soepeler te maken? (niet onder de man want rijden doe ik verlopig niet)

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:41

Ik denk dat je al op de goeie weg bent met deze oefeningen. Inderdaad als je ook volte verkleind met longeren, probeer te kijken naar beenstand, of hij het binnenachterbeen onder de massa zet, zodat hij zichzelf draagt. Meer kun je denk ik toch even niet doen, dit heeft tijd nodig. Sterkte ermee.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 10:51

Ik merk ontzettend als ik een bochtje met hem draai of hem longeer op de volte dat hij zijn rug (bijna) niet buigt, als ik een bochtje met hem draai dan wil hij zelfs even stil staan om te draaien.

Ik ben bang dat hij dat zo blijft doen, denk je dat het wel beter word?
Ik weet namelijk niet hoelang hij al met dit probleem rond loopt.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:52

Een paar keer naar de fysio, die voelt dan ook hoe het ermee staat.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:53

Ja daarom zal het toch wel behoorlijk wat tijd gaat kosten. Paard moet het wel aankunnen en dan kun je het wel gaan forceren, maar daar heb je niets aan. Als je twijfelt zou ik iemand erbij halen (DA of fysio die er verstand van heeft en er keer bij komt kijken als jij te werk gaat en hun advies opvolgen)dat is nu eenmaal moeilijk via de pc.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 10:56

Je bent nu al op de goede weg! Vervelend dat je een paard koopt en er de eerste maanden alleen maar langs mag gaan staan.
Het belangrijkste is dat je paardje zijn rug leert te ontspannen, dit kun je ook eens proberen door lange wandelingen met hem te maken in het bos, mits het geen stress kip is, want dan bereik je er niets mee. Hij moet zoiets wel echt leuk en lekker vinden.
Ik zou ook om de maand even een fysio erbij halen. Die kan precies voelen hoe het ermee staat in zijn rug.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:43

Je doet het al goed. Maar om er helemaal zeker van te zijn dat er niets in de rug vast zit en je hem niet verder kan verknallen zou ik naar een fisio gaan! Die kunnen je heel goed helpen.Het kost wel wat, maar dat heb je als je paarden hebt

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 15:57

23 november komt de fysiotherapeut, een stalgenootje van mij laat haar ook altijd komen dus konden we meteen samen de voorrijkosten betalen.
In de tussentijd doe ik de oefeningen die de veearts mij heeft aangeraden.
En de fysiotherapeut die bij mij komt is helemaal niet zo duur hoor geloof ik.
Het loopt in ieder geval niet in de honderden euro's.

Don_Zhivago

Re: Ontzettend stijf in de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:39

ik raad je ook aan om dr eens een fysio naar te laten kijken.

ik heb zelf 3 jaar en pony gereden die heel vast zat..daar ben ik mee gestopt toen die op rust ging... nu rij ik weer een pony met het zelfde probleem.

wat jemoet doen is het volgende...

rij hem over zn rug zn hoofdje lekker laag en zn hals licht gebogen..meestal vinden ze dit moeilijk..

doe dan het volgende.. rij hem rond en strek op het moment dat tie ontspannen is je handen naar voren dan zal je zien dat ze je hand volgen en zakken probeer hem dan daar te houden.

gaat tie weer omhoog dan doe je weer het zelfde...

je was al redelijk goed opweg door 8"jes te rijden en heel veel te buigen...

eerst goed losrijden voordat je serieuzer gaat rijden...

balkjes lopen is meestal ook goed voor de ontspanning in de rug maar dat zou ik dan voor de zekerheid navragen aan de fysio.

als je vragen heb kan je het altijd vragen of me een pb sturen...

succes ermee...

groetjes

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:46

De oefeningen onder de man kan ik nu nog niet doen omdat ik de komende 6 weken niet mag rijden.
Ik doe de wortel proef met hem, staart hangen, benen strekken, benen lichtjes ronddraaien, masseren, 8jes lopen, en longeren op een kleine/grote cirkel.

Ik hoop echt dat het beter word.

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:05

Ik hoop ook voor je dat het beter gaat. Als je merkt dat hij moeite heeft om zijn achterhoef in het zelfde spoor als de voorhoef te plaatsen tijdens het longeren (dus als hij een beetje in schouderbinnenwaarts of juist in een lichte travers door de volte loopt) dan zou je eens kunnen proberen met de dubbele longe te longeren, maar als je dat niet kunt dan moet je er ook maar niet aan beginnen want dan kan het ook meer kwaad natuurlijk! Je moet dan ook vooral zorgen dat je hem ook niet te veel op gaat sluiten van voor, hij moet juist lekker ontspannen.
Als hij goed rechtgericht gaat lopen op de volte dan gebruikt hij ook de juiste spiergroepen tijdens het lopen en dan zal zijn rug steeds minder gevoelig worden. Maar hij kan niet van het een op het andere moment ineens kaarsrecht zijn natuurlijk, rustig aan!
Heel veel succes ermee in ieder geval!

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:07

Dit is trouwens mijn paardje, hij heet Porto.

Afbeelding

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:09

Ik doe het ook ook zeer zeker rustig aan, anders doe ik hem pijn en gaat hij alleen maar meer spannen.
Maar soms is dat wel moeilijk, je wilt natuurlijk dat het zo snel mogelijk over is.
Maar ik forceer Porto absoluut niet hoor.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:09

Een vriendin van mij haar paard was drachtig. Nadat het veulen was gekomen en ze weer wilden gaan rijden ging ze bijna op de grond liggen als ze het zadel er weer opgooiden..... waarschijnlijk had ze vast gelegen toen het veulen kwam.... Er is toen een soort kraakster bij geweest, en daarna was het gelijk helemaal over, zal effe voor je vragen wie dat was

Leuk paardje trouwens

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:11

Ja laat maar weten!
Ben ik zeker in geintresseerd.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:12

Heb al een mailtje voor je gestuurd, dus zal het zo wel horen van haar

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:13

Zij woont ook in naarden trouwens.....
Stond vroeger met haar paardje op stal Pronk

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:42

Top dankje wel gianlucka!

Ik ken stal Pronk maar ik sta daar niet.
Ik sta met mijn paardje in kortenhoef op echt een top stal, er is een ontzettend groot weiland waar de paardene elke dag lekker kunnen spelen en grazen.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:46

Leuk! Die van haar staat nu op Texel in de opfok. Komt in april naar manege kalverhoek in zaandam om zadelmak te worden gemaakt. Dan is ie 3!

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 10:49

Spannend, hou je ons op de hoogte op bokt?

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:27

Die oefeningen zijn sowieso goed, maar als ik jou was zou ik er ook een fysio/acupuncturist naar laten kijken.

Ikzelf heb bv ook chronische nekklachten en hoezeer ik ook oefeningen doe: zonder massage en kraken lost het probleem zich niet in het geheel op.

Doordat de spieren strak en vast zitten, is de aan-en afvoer van voedings- afvalstoffen niet goed. Daar kan een massage een oplossing bieden om die weer te stimuleren.

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:54

Ik ga hem ook zeker laten behandelen door de fysio.
Laat jij je ook wel is behandelen door een acupuncturist?

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:56

Ik heb het even gevraagd en ze gaat even zoeken... Die vrouw heette in ieder geval Ingrid Kuijpers ofzo, maar ze gaat even kijken voor en telefoonnummer of adres

Don_Zhivago

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:16

longeer je hem "los" of met een bijzet...

want als je dat mag doen zou ik dat doen en dan lekker laag laten lopen.

iig heel veel succes ermee.
en laat ons weten wat de fysio zei

gillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 15:35

Ik weet niet of hij er al aan toe is, maar ook tijdens het longeren tempowisselingen. Als het goed is, krijgt hij steeds meer de neiging om dan zijn hals te gaan strekken.