neusriem of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

neusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:36

hey,

Ik mag mn bijrijpaard met of zonder neusriem rijden(ze wordt zonder gereden) .Is het beter om met te rijden?

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 04:59

Zonder neusriem kan het bit sneller door de mond gaan. Met heel voorzichtige handen kun je wel zonder problemen zonder neusriem rijden.

omaxje

Re: neusriem of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:53

met neusriem rijden !!!!!

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:59

Ligt een beetje aan jezelf en het paard. Gewoon proberen zou ik zeggen, bij mij maakt het iig niks uit of ik met neusriem of zonder rijd!

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 21:03

ok bedankt voor het advies!. Ik zal het de volgende keer mèt gaan proberen. Mijn bijrijpaard is altijd met losse teugel ("waslijntjes")gereden en ik wil toch graag "contact"met de mond hebben (dat hoort toch ook?) Maar als ik de teugels op maat neem dan gaat ze nerveus met dr hoofd in de lucht lopen en dribbelen. Moet ik omdat ze al heel lang gewend is om zo gereden te worden het gewoon maar zo laten , of kan ik het wel veranderen? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 15:45

Ja, gewoon met neusriem, kan er niets mis gaan En het paard is het dus niet gewend om zo gereden te worden, dus gewoon heel langzaam opbouwen met de teugels oppakken. Steeds stukje voor stukje en heel veel ontspannen met je handen. Probeer anders eens te longeren met touwtjes of bijzet Komt vast wel goed

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:43

je bijrij paard is duidelijk niet gewend om in zn mond gezeten te worden...

maar iig MET neusriem rijden...

zoals andere al zeiden zorgt tie ervoor dat het bit beter op zn plek blijft zitten.

als je aan het rijden ben laat je teugels dan tijdens het instappen dan lekker lang...pak ze steeds stukje voor stukje bij...

gaat ze dribbelen of dr hoofd omhoog doen dan maak je heel zachtjes een ophouden en geef been...zodat ze dr hoofd weer naar beneden laat zakken...

mag ik vragen hoe oud het paard is en hoe lang die gereden word met waslijntjes:P

groetjes

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 21:11

ze is acht en voor zover ik weet is ze altijd al met waslijntjes gereden

Amadeo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:34

PeruaansePas schreef:
Zonder neusriem kan het bit sneller door de mond gaan. Met heel voorzichtige handen kun je wel zonder problemen zonder neusriem rijden.

Met heel voorzichtige handen? Is dat niet een beetje overdreven?

Je kunt prima zonder neusriem rijden, je mag (met of zonder neusriem) het bit niet door de mond trekken, maar als het goed is stuur je met 2 teugels en zal het bit dus nooit door de mond getrokken worden!

De neusriem zorgt ervoor dat het paard/ de pony de mond niet kan openen. Doet een paard dit wel, is de invloed van het bit minder.

Mijn voorkeur gaat uit naar een neusriem die niet strak zit.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:37

Als ze zonder neusriem wordt gereden en met 'waslijntjes', kan het dan wellicht zijn dat degene die er normaal op rijdt Western met haar probeert te rijden?

Wat wil je bereiken met de pony? Wil je dressuurmatig aan de gang of wil je buitenritten gaan maken?

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:34

Ik sluit me bij Apple aan: wat is het doel van het rijden?

Zet een paard dat fel reageert op contact met de mond nooit vast met touwtjes!! Vaak levert dat veel stress op en een hele strijd! Ik ken ook zo'n paard, die wordt bijna panisch als je em rond probeert te rijden. Dat dier heeft ook een hele stijfe rug.

Vraag anders aan de eigenaar wat de reden is van rijden met zogenaamde waslijntjes Misschien dat je daar wat meer uit kunt halen Succes!

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 19:20

Ik wil haar dressuurmatig iets beter gaan tijden. Natuurlijk maak ik ook buitenritten ter afwisseling. Ook wil ik gaan springen maar eerst de dressuur op orde. De Bazin heeft geen western bedoelingen (nooit gehad) ze wil dr paard gewoon niet in de mond zitten.

braafpaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:22

Geloof dat je goed moet overleggen met de bazin van het paard en het paard dan ook echt samen gaan rijden. Je kan niet ineens van het paard verlangen dat het nu anders gaat lopen daar moeten jullie met z'n drien samen aan wennen. en of dat nou met of zonder neusriem moet ? Vind dat ik daar geen oordeel over kan doen. Je moet dan toch zien hoe die reageerd je kunt het natuurlijk wel proberen.

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 14:31

Ik ben het wel met braafpaard eens. Je moet maar eens goed gaan overleggen met de eigenaar. Ik zou me altijd aanpassen aan wat de eigenaar doet. Dit wil ik als eigenaar ook. Ik wil dat mijn bijrijdster zoveel mogelijk rijd als ik dat doe. Als ik zonder neusriem rijd, wil ik dat zij dat ook doet..

Ik weet niet hoe de eigenaresse van jouw verzorgpaarjes hier over denkt, maar daar zou ik het wel even over hebben als ik jou was!

Ik zou nl niet willen dat iemand mijn paardje zou "veranderen" dus opeens met korte teugels zou gaan rijden terwijl ik dat niet zou doen.

Dus nogmaals, ik denk dat je maar eens goed met de eigenaar moet overleggen!!

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:24

Idd langzaam opbouwen, eerst beginnen met een licht contact, en heel belangrijk (je handen) ontspannen, als jij niet ontspannen bent, dan is het paard dat ook niet. Als hij gaat dribbelen, ophouding maken met je zit, als je dan nog meer in z'n mond gaat zitten word tie alleen maar dribbeliger..

kaatje123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:39

Ik ben het er mee eens dat je eerst met de eigenaresse moet overleggen voordat je het dier op 'jouw'manier gaat rijden. dat kan een boel narigheid voorkomen. Wanneer het bit niet te laag hangt en jij niet op een teugel rijdt ipv op twee dan gaat het bit ook niet van links naar rechts door zijn mond! dus dat hoeft niet de reden te zijn voor een neusriem. wel als hij zijn mond gaat openen tijdens het rijden, en daar mee gaal lopen klieren, dan zeker een neusriem. succes

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:56

ik zou met gaan

Bounce

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 19:07

met neusriem gaan rijden zou ik zeggen anders kan het paard de mond open doen en zo de druk van de teugels ontlopen. Ik heb ook een tijdje zo'n paard gereden en ik heb er direct een neusriem met sperriem omgedaan en gewoon langzaam opbouwen de druk die jje op de teugels zet, dan komt alles vanzelf goed

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 22:23

Nou ik heb vandaag met neusriem gereden. Wat een verschil! Denk dat ze idd dr mond open deed als ik aan de teugels zat want nu ging het reageren op teugelhulpen veel beter. Ook gaat het met contact met mond houden beter. Maar ze was hengstig dus voor de rest was ze erg vervelend (stond hengst in de wei naast de bak)

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:15

neusriem hoeft niks te zeggen, kijk maar naar westernpaarden. als je zonder neusriem rijdt, zorg dan iig voor een kinriempje. dat voorkomt dat het bit heen en weer wordt gezaagd door de mond. natuurlijk is de teugelvoering wel heel anders bij westernrijden...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:24

Als je een neusriem nodig hebt om ervoor te zorgen dat je paard zijn mond dicht houdt, zijn er 2 mogelijkheden :
1. het bit past niet bij dit paard
2. je bent te hard in je handen voor dit paard

Het dicht houden van de mond is dus symptoombestrijding. Zoek de oorzaak en doe daar wat aan.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:29

samie schreef:
met neusriem gaan rijden zou ik zeggen anders kan het paard de mond open doen en zo de druk van de teugels ontlopen. Ik heb ook een tijdje zo'n paard gereden en ik heb er direct een neusriem met sperriem omgedaan en gewoon langzaam opbouwen de druk die jje op de teugels zet, dan komt alles vanzelf goed

Neusriem is vaak symptoom bestrijding, paard dat zijn mond open doet heeft ergens last van. Zorgen dat hij zijn mond niet meer open kan doen lost het probleem niet op.

Waarom wil je met steeds meer druk gaan rijden? Dan ben je toch meteen de lichtheid van je hulpen kwijt?

Antgillya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:31

Ik ben het met tamary eens,
Ik rij zelfs tegenwoordig bijna zonder neusriem (hij zit er in de proef om omdat dat nou eenmaal moet)maar amper vast en mijn paard loopt veel beter nu!

dus als je de neusriem nodig heb is er ergens iets mis in de communicatie met je paard.

lovermierJarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 23:33

hoi

het ligt eraan.. hij is het niet gewend.. maar ik heb ook een tijdje me paard met een gecombineerde neusriem gereden en dan het sperriempje eraf gehaald.. ging ook heel goed.. zo zou je het eerst kunnen doen.. maar ik denk zelf dat paarden er niet veel last van hebben.. want bij een jong paard rijd je ook vaak meteen met neusriem..
als je een rustige hand hebt maakt t helemaal niks uit...

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:46

lovermier schreef:
hoi

het ligt eraan.. hij is het niet gewend.. maar ik heb ook een tijdje me paard met een gecombineerde neusriem gereden en dan het sperriempje eraf gehaald.. ging ook heel goed.. zo zou je het eerst kunnen doen.. maar ik denk zelf dat paarden er niet veel last van hebben.. want bij een jong paard rijd je ook vaak meteen met neusriem..
als je een rustige hand hebt maakt t helemaal niks uit...

Maar waarom rij je een jong paard meteen met neusriem?