Keer ander bit proberen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Keer ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 19:43

Hooi,

Arlinde loopt nu op een water trensje, gewoon een normaal bitje niks aparts aan ofzo. Nu pakt ze hem wel goed, alleen ze schiet er soms vandoor en klemt het bit vast. En verlies ik dus de controle (naar mijn gevoel) met zit, en stem bereik je erg veel bij haar, maar toch. Nu zei iemand mij dat ik is een keer een ander bitje moest proberen. Nu heb ik een eigen hoofdstel, en moet er nog een bitje bij. Zal ik dan een ander soort bitje doen dan het watertrensje? Dus gewoon een stangetje? En zo ja; Welk stangetje? Met vaste ringen of losse (zegma)

Groetjes

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:51

Zelf zou ik niet zo snel een ander bitje erbij pakken.
Probeer de oorzaak te vinden, waarom gaat de pony ervandoor en pak dat aan.
Heb je les? Zo nee, zou ik hulp inschakelen en niet zelf aanprutsen

babbeloe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:55

ik zou zelf ook geen ander bitje doen ... als je een beetje kunt rijden kun je het ook met een simpel bitje... en ieder paard kan er vandoor gaan en als het paard het vaker doet dan zal ik eens kijken als je iets kunt ontdekken wat er mis is....

Oakland1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:57

Ander bit heeft maar tijdelijk effect in het koppie oplossen wrm doet ze het en op welke momenten?

Sily

Re: Keer ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:18

Zoals Welsh al zegt is een ander bitje alleen maar een tijdelijke oplossing, is een soort lapmiddeltje.

Maar je zegt ook in je stukje dat ze wel terug te krijgen is op zit en stem toch?
Dan lijkt het me weinig probleem en zat dat vanzelf beter en minder worden.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:41

Geen ander bit inderdaad gewoon veel blijven oefenen en kijken op welke momenten ze er vandoor wil gaan, en leren hoe ze dat aangeeft, als je voelt dat ze dat weer wil gaan doen, haar voor zijn! komt wel goed/
Als je een scherper bit gaat gebruiken namelijk wordt de mond heel hard, waardoor je weer een scherper bit gaat gebruiken en dan weer.. ga zo maar door

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:45

Ik ben het met sammie_44 eens, gewoon vanuit de motor rijden die in de achterhand zit. Betekent dus actiever aan het been dan wat hij nu waarschijnlijk is. Op het moment dat het paard zich sterk maakt duidelijke kuithulp geven. Tactmatig drijven is ook een oplossing voor het probleem, op deze manier moet het achterbeen ondertreden. Overleg met je instructie.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:17

Het gaat nu supper beter. Maar ik ben niet van plan om een scherper bitje te gaan kopen. Maar ik ken iemand die om de zoveel tijd even een ander bitje gebruik, gewoon eventjes (dus een weekje ofzo) en dan weer het bit die ze altijd gebruikt. Ze zegt dat dit wel goed is. Dus geen scherper bit! Met zit en stem bereik je veel bij haar, ze gaat dan iets rustigere lopen maar het probleem wordt niet echt verholpen. Ik krijg les en aan mijn instructeur heb ik niet veel. Ik krijg gewoon manege les, niet prive of club ofzo! Ik ben ook opzoek naar beter les..

Ze loopt nu op dit bitje:
Afbeelding
En ik wil dan zo'n bitje kopen:
Afbeelding

Maar wat voorn effect heeft dat nou? En wat iks nou het verschil?

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 16:55

onderste bit is juist zachter!
sommige paarden lopen er wel beter op hoor, maar als je het bit bekijkt en logisch nadenkt, dan zie je al, dat het onderste bit ook makkelijker vast te pakken is tussen de kaken.
blijf gewoon rijden met je watertrens en probeer inderdaad iemand te vinden die je goed les kan geven, zodat jij en je pony elkaar beter leren begrijpen.

succes

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:35

of een dubbelgebroken trensje proberen

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 18:59

Gewoon iedere dag rijden en niet maar twee of drie keer in de week. gaat ie vanzelf lekkerder en beter van lopen. Niet met bitjes gaan lopen mieren, haalt helemaal niets uit.....

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 19:05

Op maandag + woensdag kan ik zobiezo niet in de winter rijden. Ik ben pas om half 5 uit school! En het wordt dan gewoon te donker, dat lukt dus niet. Ik probeer altijd wel ong. 5 keer in de week te rijden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:11

In een andere topic van je schrijf je dat je in de winter (nu dus) Arlinde maar drie keer in de week rijd en alleen als het niet regent, want dan kun je niet in de wei rijden. Dat is gewoon te weinig voor een pony met teveel pit. Dus niet pony de schuld geven en ander bit in hangen, maar bv stoppen met andere verzorgpony en stoppen met de manege, dan heb je misschien genoeg tijd voor Arlinde en kan het ook echt iets worden. Nogmaals (zie andere topic) jezelf niet steeds zo tegenspreken....

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 19:35

Je kunt best afwisselen met verschillende trensjes, om te kijken wat je paardje het fijnst vind. Bij mijn verzorgpony heb ik er ook een heleboel uitgeprobeerd vordat ik een goede had gevonden.
ik had zo'n beetje hetzelfde probleem. Ze was goed te rijden, maar pakte af en toe het bit vast en werd gewoon volledig onbestuurbaar. Kiezen op het bit, onderhals erop, rechtsomkeert en naar huis. Het enige wat ik nog kon doen was haar omtrekken. Inmiddels rijd ik met een dubbelgebroken watertrens, en met dat bit heeft ze het nog nooit gedaan. ze is ook veel minder gespannen en heeft meer plezier in het rijden.
Wat je ook kunt proberen is het gebit even na laten kijken. Dat scheelt vaak ook een heleboel.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 22:03

Kris25 schreef:
Gewoon iedere dag rijden en niet maar twee of drie keer in de week. gaat ie vanzelf lekkerder en beter van lopen. Niet met bitjes gaan lopen mieren, haalt helemaal niets uit.....

en als je nou geen tijd hebt dan? ze zit ook met school, en het is in de winter vroeg donker.. hoe kan ze dan rijden? Anders had ze dat vast wel gedaan

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-05 22:05

@ Flapper: Aan zo iets heb ik iets. Ik ben ook niet een voorstander van; Als het niet lukt hup ander bit! Ik kijk erg uit met de mond en het bit. Daarom vroeg ik het ook, want zowat iedereen zij tegen mij dat ik is een ander bit moest proberen..

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 11:55

@ wan: Ze heeft nog een verzorgpony die ze twee keer in de week rijd en ze rijd ook nog een keer op de manege. Als ze met andere pony stopt heeft ze al meer tijd voor deze.

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:45

Kris25 schreef:
@ wan: Ze heeft nog een verzorgpony die ze twee keer in de week rijd en ze rijd ook nog een keer op de manege. Als ze met andere pony stopt heeft ze al meer tijd voor deze.

Ja oke, maar de manege neemt niet zo superveel tijd in beslag (meestal )

Feria

Re: Keer ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:52

nou je moet je paardje kunnen rijden op een simpel trensje! Niet wisselen dus, je kan misschien haar gebit laten kontroleren? Of de rug en zo, het kan van vanalles komen! Is er niets te vinden, moet je effe zorgen dat je ten raden kan bij iemand die paarden africht of zo, een kalm persoon, die veel bereikt heeft, die kan je misschien helpen! Ik weet hoe het voelt, mijn merrie deed dat vroeger ook, ik moest haar dan gewoon helemaal op een klein cirkeltje draaien tot ze weer kalmer werd en dan terug controle proberen nemen en pas dan terug uit het cirkeltje! Je kan misschien je paard ook voorwaards neerwaarts rijden, zodat ze zich leert ontspannen, moest dit het probleem zijn.

Nou veel succes! Wat zou het paardrijden zijn zonder uitdagingen! Maar geen enkele uitdaging is onoplosbaar!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 16:57

droefje schreef:
onderste bit is juist zachter!
sommige paarden lopen er wel beter op hoor, maar als je het bit bekijkt en logisch nadenkt, dan zie je al, dat het onderste bit ook makkelijker vast te pakken is tussen de kaken.
blijf gewoon rijden met je watertrens en probeer inderdaad iemand te vinden die je goed les kan geven, zodat jij en je pony elkaar beter leren begrijpen.

succes

precies!! leer elkaar begrijpen...een ander bit is niet altijd de oplossing! neem les bij iemand die jou kan helpen.

esziiY

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:27

Die op dat 2e plaatje lijkt me denk i wel beter.. kan ze niet zo goed vastklemmen. Maar proberen kan gene kwaad toch

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:22

Daar zijn de meningen wat over verdeeld denk ik? Wat is nu zachter een enkel gebroken trens of een stang!?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:54

Een bit kan ook alleen maar zacht zijn wanneer je met een zachte hand rijd. Een stang is niet gemeen wanneer je je hand stil houd en niet gaat trekken....
Dus zonder ervaring niet met stang gaan rijden, maar met een simpel bustrensje.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:59

en het onderste bitje is ook geen stang. dat is gewoon een rechtbitje die heeft een scherpere werking dan een enkel gebroken.
want ik rijd dressuur et een enkel gebroken watertrens en ik spring en cross met een rechtbit omdat die en scherpe werking heeft en anders hou ik me paard niet. hij reageert hier veel beter op. maar met dit paard kan je een paard ook verpesten.

zou gewoon op dit bit wat je hebt blijven doorrijden

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 20:16

Oke bedankt voor de reacties. Ik heb overigens wel ervaring met dit soort bitjes.