5-jarige merrie ( Unknown x No Idea) @ Dressuur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mulan

5-jarige merrie ( Unknown x No Idea) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:49

Hoi hoi!

Hartstikke leuk dat je even komt kijken!
Sorry voor de wat flauwe topic-titel, maar ik wilde mijn papierloze merrie een eerlijke kans geven. En eerlijk is eerlijk, naar topics over paarden met interessante papieren wordt over het algemeen eerder gekeken...

Achtergrondinf:

- 5 jaar, merrie, 1.73 (en ik 1.81 )
- Tuigerbloed
- Thiedemann zit eraan omdat ze bij ons in de omgeving aan het jagen zijn, hij kan niet losser dan hoe hij nu zit.
- Ik rij met een dubbelgebroken K&K aurigan 21 mm
- Ik heb maar slappe armpjes en beentjes, dus op kracht rijden zit er voor mij niet in, al zou ik willen...
- Normaal rij ik een gaatje langer, maar omdat ik het idee had dat ik wat ongelijk zat, hebben we beide beugels een gaatje korter gedaan. Ik heb het idee dat ik nu wat kort zit, maar goed...
- Het lijkt op veel foto's of ik enorm terugwerk met mijn binnenhand. Dat is NIET het geval. Ik ben het absoluut eens met het feit dat mijn handhouding een verschrikking is en ze steeds op plaatsen zitten waar ze niet horen, maar ik trek niet.

Ik hoop echt dat jullie zinvol commentaar voor me hebben. Daarbij ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie vinden dat Mulan loopt en of dat past bij haar bouw en leeftijd.
Verder mijn welgemeende excuses dat de storende factor in elk plaatje meestal mijn eigen houding is...
Ik heb juist ook alle slechte momenten erop gezet omdat ik commentaar wil waar ik iets mee kan en foto's die een eerlijk beeld geven van hoe het gaat en wat er allemaal misgaat.

Afbeelding
1. Mulan en Lara. Mulan heeft een verhoging op haar stal omdat ze er uitsprong.

Afbeelding
2. Maar je ziet, ze kan nog steeds met haar hoofd naar buiten....

Afbeelding
3. Bij elk geluidje wordt er even gekeken wat er aan komt... als ik met mijn auto aan kom rijden, dan ploep...ploep... twee hoofden naar buiten!

Afbeelding
4. Hakken uitdrukken komt in mijn woordenboek nog niet voor...

Afbeelding
5. Handen bij elkaar ook niet overigens...

Afbeelding
6. Tja... dit zal je nog op veel foto's zien... ze geeft wel na in haar kaak, maar heeft moeite met het ronder afbuigen... hoe zeg je dat, wat meer vanuit de schoft zeg maar....
Al moet ik dan weer oppassen dat ik niet dit krijg:
Afbeelding
Beetje 'ik ga een koprol maken-idee'. Daar heeft Mulan namelijk ook gauw last van, het ligt niet aan de ruiter die er hier opzit, ik heb het ook als ik er zelf opzit, maar daar had ik geen foto van.

Afbeelding
7. Ook bij ons in Oudelande komen er struik-kabouters voor...

Afbeelding
8. Stukje caroussel rijden...

Afbeelding
9. Drafje...gekke foto.. lijkt net of ik met zadel en al naar rechts eraf glij...

Afbeelding
10. Veel schakelen in draf... ze is erg loperig maar heb ondertussen wel geleerd dat dat niet automatisch 'goed voor het been is' , hahaha...

Afbeelding
11. Beetje terug...

Afbeelding
12. ( Die handen!! Argh!!)
Je ziet hier al dat ze graag 'stuwend' loopt i.p.v 'dragend, al valt het hier nog mee.
Op de volgende drie foto's zie je wat er dan gebeurt als ik dan niet ingrijp en de verkeerde handelingen verricht (ik ga bijvoorbeeld mee voorover i.p.v. terug te zitten):

Afbeelding
13.
Afbeelding
14.
Afbeelding
15.

Dat wordt dus weer terugnemen:
Afbeelding
16.
Afbeelding
17. Waarbij ik dan weer moet oppassen dat ze niet tegen de hand komt of zich oprolt, want dat kan ze overigens ook goed!

Afbeelding
18. Hier dus bijvoorbeeld...

Afbeelding
19. Jawel... ik zie 1 positief puntje... ik kijk in de richting waar ik heenga!

Afbeelding
20. Mulan heeft een: 'in-3-sprongen-een-lange-zijde-galopje' Om haar een beetje door te sluiten / wat meer te verzamelen, is heel erg moeilijk omdat haar balans nog niet zo goed is (en ik help daar vaak ook niet echt aan mee) We oefenen het met kleine stukjes, als de ergste looplust eraf is en ze niet meer aan 'ontploft' in galop maar gewoon aanspringt.

Afbeelding
21. Weer zo'n raar voorbeen-moment...

Afbeelding
22. Ondanks het feit dat ik mijn handen erg beroerd hou, is Mulan hier wel fijn en licht in de hand...

Afbeelding
23. Ook in de galop veel schakelen in tempo, op deze lange zijde even flink vooruit...

Afbeelding
24. Hier...

Afbeelding
25. en hier....

Afbeelding
26. en hier ook...
't Is wel goed te zien wat mijn vriendin interessant vond om op foto vast te leggen, hahaha..
Al heb ikzelf geloof ik nog niet helemaal door dat mijn paard vooruit moet, en niet ikzelf

Afbeelding
27. Hmmm... in real life was dit best een heel beheerst galopje, maar op deze foto lijkt het nog steeds een 100 km p.u. galop.

Afbeelding
28. Tja...

Afbeelding
29. Hier zie je een probleem waar ik ook tegenaan loop: ze wil graag om zich heen kijken en dan bovenin kruipen om goed om zich heeb te kunnen loeren. Ze blijft wel goed actief vanachter en het is ook weer niet zo dat ze haar rug helemaal wegdrukt, maar toch piept ze er vantussen. Ik vind het zo moeilijk om haar op zulke momenten met m'n been naar m'n hand toe te rijden omdat ze dan al zo loperig is. Of ik vang haar onvoldoende op, of ik ben aan het gas geven met de rem erop...

Afbeelding
30.

Afbeelding
31.

Afbeelding
32. De ergste foto die ertussen zat: spaar me maar een beetje, ik vind het erg genoeg om naar te kijken...
Ik weet niet wát ik Mulan hier aan d'r verstand probeer te peuteren, maar dat de boodschap niet aankomt is op de volgende foto wel te zien...
Afbeelding
33. Je ziet echt zo'n uitdrukking op dat hoofd van: Huh?! Ik snap er niks meer van!

Afbeelding
34.
Hier nog zo'n -moment: hoe laat je je paard uit galop in de draf vallen: nou, zoals hier boven dus...

Afbeelding
35. Dan is de daarop volgende draf heel mooi op de voorhand...

Afbeelding
36. Nog wat geblunder: stelling vragen.. ik lach wel maar het is om te huilen hoe ik erbij zit...

Afbeelding
37. Maar goed, Mulan gaat nog vrolijk briesend door de bak, komt niet in serieus verzet en heeft lol in d'r werk, dus zal ze er nog niet ál te erg onder lijden... en we gaan gewoon keihard door met oefenen!

Nou kom maar op!
Beeld je maar gewoon in dat je instructrice bent;
wat zou je me te vertellen hebben?
Laatst bijgewerkt door Mulan op 13-11-05 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

NWDynamite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:54

zoveel foto's zijn niet toegestaan voolgensmij...
mooie merrie hoor, lekker donker...
et er wel op waar je handen geen gaan en druk je hakken uit!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 16:57

NathalieW schreef:
zoveel foto's zijn niet toegestaan voolgensmij...
mooie merrie hoor, lekker donker...
et er wel op waar je handen geen gaan en druk je hakken uit!

Oei, help... hoeveel foto's mag ik dan?
Of ligt het aan de grootte en moeten ze kleiner?
Zal eens even gaan zoeken in de Bokt-regels...

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:59

leuk paard??

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:06

Wat zegt je instructeur er van? Je geeft de punten zelf aan.
Gaaf zo'n spiegel in de bak! Zou ik ook wel willen, heerlijk lijkt me dat!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:12

gabyfedde schreef:
Wat zegt je instructeur er van? Je geeft de punten zelf aan.
Gaaf zo'n spiegel in de bak! Zou ik ook wel willen, heerlijk lijkt me dat!

Ik heb een nieuwe instructrice die me mijn paard wat hoger in laat stellen dan ik gewend was.
Ik ben nu van het 'koprollen' af, maar nu rolt ze zich soms wat op naar haar borst toe, of kruipt af en toe wat achter de teugel of piept er naar boven tussenuit.
Ik moet 'drijven en opvangen', NOOIT terugtrekken maar steeds loslaten, euhm... volgens mij doe ik af en toe zoveel tegelijk fout dat mijn instructrice ook niet weet waar ze moet beginnen met aanwijzingen geven

Zelf vraag ik me af wat erger is:
een paard dat op de voorhand duikelt maar wel beter afbuigt vanuit de schoft, of een paard dat loslaat in de kaak en minder in de hals omdat het zich er wat uit probeert te wringen naar boven.

Ik moet haar aan het begin wat lager en ronder rijden, maar dat kost me best veel moeite omdat Mulan niet zo graag wil zakken.
Wel aan de losse teugel, ze draaft en galoppeert met het grootste gemak met haar neus (en in stap LETTERLIJK af en toe) door het zand...

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:19

Van mij mogen je beugels nog wel twee gaten korter
Succes met de training!

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:22

VValar schreef:
Succes met de training!

Grapje zeker??

Dan zit ik toch helemaal met mijn knieën over mijn wrongen heen

suppiej

Re: 5-jarige merrie ( Unknown x No Idea) @ Dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:29

ik denk eigelijk ook dat het helpt als je je beules wat korter doet...
ik denk dat je je hakken dan ook wat meer uit drukt

Elsemieke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:37

Mulan schreef:
VValar schreef:
Succes met de training!

Grapje zeker??

Dan zit ik toch helemaal met mijn knieën over mijn wrongen heen

kheb hetzelfde probleem en korter zou ik ze zeker niet maken. Als jij er gewoon op blijft hameren ja hakken uit te drukken komt dat echt wel goed hoor!! Succes ermee. Leuk paard heb je trouwens

Charlotte89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:38

Van mij mogen ze ook zeker 2 gaatjes korter..

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:38

Toch vind ik de foto waar geen nummer bij staat en er iemand anders op zit wel een fijne fot om naar te kijken.Ze lijkt hier meer ontspanender.Zo kun je wel even lekker de spieren oprekken van haar oren tot haar staart ze mag zelfs nog wel wat lager in het begin dus nog iets meer het neusje eruit maar wel lekker actief houden van achter.

Verder jezelf echt leren om je handen bij elkaar te houden en net boven de schoft plaatsen dit zal je in het begin wel erg moeilijk af gaan maar het is zoveel makkelijker als je het eenmaal door hebt.Gewoon om de zoveel tijd tegen jezelf zeggen.Ik las laatst een tip van iemand en die zei elke keer als je bv bij de A langs rijdt even controleren of je je handen nog op de juiste plaats hebt.Als je je handen zoals jouw houdt werk je altijd tegen.

De beugels lijken idd wel wat lang nog.

En je hebt het er over dat je het niet van je kracht moet hebben maar paardrijden is geen krachtsport hoor.Hij kan een vlieg voelen zitten dus het lijkt me wel duidelijk dat je met hele fijne hulpen alles voor elkaar kunt krijgen.

Zo dit was het verder ziet het er echt niet verkeerd uit hoor lekker verder oefenen en het zal steeds beter gaan.

Linde90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:41

Je praat er heel negatief over, maar ik vind alles best meevallen!

Je handen en hakken uitdrukken klopt wel, maar je rijd niet ' gemeen' ofzo. Alles op z'n tijd, gewoon samen op jullie tempo doorgaan!

Mulan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:44

monsera schreef:
Toch vind ik de foto waar geen nummer bij staat en er iemand anders op zit wel een fijne fot om naar te kijken.Ze lijkt hier meer ontspanender.Zo kun je wel even lekker de spieren oprekken van haar oren tot haar staart ze mag zelfs nog wel wat lager in het begin dus nog iets meer het neusje eruit maar wel lekker actief houden van achter.

Ik las laatst een tip van iemand en die zei elke keer als je bv bij de A langs rijdt even controleren of je je handen nog op de juiste plaats hebt.Als je je handen zoals jouw houdt werk je altijd tegen.

En je hebt het er over dat je het niet van je kracht moet hebben maar paardrijden is geen krachtsport hoor.

Ik weet dat paardrijden geen krachtsport is en ik wil haar ook niet op karcht rijden. Ik zeg het erbij, dat wanneer mensen denken dat ik veel kracht zet, ze weten dat dat niet zo is omdat ik niet veel kracht HEB.

Verder ben ik dus inderdaad ook gewend haar lager en wat ronder te rijden.
Nu doe ik dit met longeren en met behulp van de pessoa zodat ik haar zoveel mogelijk over haar rug kan laten lopen zonder dat ze naar voren duikelt.
Maar in de les is dat alleen aan het begin en einde, het tussenstuk van mijn les (het grootste gedeelte, waar deze foto's van zijn) moet ik haar dus hoger instellen, en ik zei het al, da's voor mij ook even wennen....
De tip van 'bij A controleren' ga in zeker doen!

_Romy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:48

Hoi hoi,

Ik vind die titel wel goed bedacht hoor
Ik vind dat je paardje er netjes loopt.
Alleen moet je je hakken uitdrukken he
Ik doe ze zelf ook steeds omhoog , is zo lastig om ze laag te houden.

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:52

Eerst wil ik even zeggen dat je een super mooi paard hebt (slim, slijm ) En het valt me ook op dat hij er op iedere foto heel oplettend uitziet, volgens mij heb je z'n volle aandacht. Ik denk dat je zelf heel goed weet waar je fouten en zwakke punten zitten. (Zo te lezen uit je commentaar) Jammer dat het zo moeilijk is om dat dan juist goed te doen he Maar aangezien je ook les hebt zal het wel goed komen. Ik vind het er in ieder geval wel ontspannen uitzien, volgens mij ben je ook erg eerlijk tegenover je paard.
Ik vond je achtergrondinfo trouwens ook heel zinvol

Mulan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:56

Perlina schreef:
Eerst wil ik even zeggen dat je een super mooi paard hebt...
...volgens mij ben je ook erg eerlijk tegenover je paard.

Nou, dat vind ik toch twee hele lieve complimenten!
Dankjewel!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:08

Ik vind ook dat je beugels korter moeten.
Voor de rest zitten er een paar goeie plaatjes tussen. En zoals iemand reeds zei: je moet niet alles direct willen, alles op zijn tijd!
Op je vraag of 1 van beiden beter is, geen 1 van de 2!

MaiNat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:11

Ik vind de afstamming van je paardje echt leuk gevonden
ook mooi paard.

kerstkrans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 18:13

leuk paard.
maar let op je handen.
vooral je buitenhand er meer bij houden, en niet over de hals halen.
binnehand mag iets meer meegeven

nelis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:39

ik vind ten eerste je eerlijkheid echt toppie!!!

ten tweede vind ik het een erg leuk paard
maar wel een die vrij moeilijk imo bij elkaar te rijden is zonder koprol of sterren kijken praktijken.
denk dat je met longeren met touwtjes of pessoa voor het rijden je je zelf het al wat makkelijker zou maken aangezien hij dan al lekker een beetje kan ontspannen en hem langzaam omhoog kan werken.
ik zelf zie er geen probleem in als het paard zeg maar voorwaarts neerwaarts gereden wordt mits het maar vanuit het achterbeen komt en die er goed onder blijft.
ik zou inderdaad veel schaduw overgangen rijden en veel werken aan het been zijn.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:45

vind je paard een vervelende hals hebben....
en jou houding er erg storend uitzien.

verder vind ik het wel een heel leuk paard...
je manier van rijden is ook wel vriendelijk, maar wel storend vind ik.... altans zo ziet het eruit op de foto's
Laatst bijgewerkt door _Nann_ op 13-11-05 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:47

foto 15 vind ik heel erg lachwekkend
Verder vind ik de zit wel meevallen hoor
Verder ook wel leuk paardje

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 20:58

Kom ik ook nog even met "Beugels 1 of 2 gaatjes korter"

Maar je hebt een heel mooi paard onder je, en loopt heel mooi.
Over het hoger of lager instellen ik zou het niet weten.
Ik vind dat hij nu wel ongeveer op de juiste hoogte zit!

Veel succes met haar, maar dat gaat vast wel lukken!

venga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 21:20

Ik vind dat je een heel leuk paard hebt, mooie maat ook!
Volgens mij is-ie niet makkelijk te rijden en je hebt inderdaad wel wat aan je houding te sleutelen.
Persoonlijk vind ik je teugels vrij lang, daardoor heb je je handen vaak op je benen zitten. Als ze korter zouden zijn, heb je je handen iets meer voor je uit.
Wat ik wel heel goed van je vind, is dat je niet zo naar beneden zit te koekeloeren, je kijkt mooi voor je uit en waar je heen gaat (niet alleen op die ene foto). Met het lessen kom je binnenkort vast wel tot verbeteringen, succes!