Hartstikke leuk dat je even komt kijken!
Sorry voor de wat flauwe topic-titel, maar ik wilde mijn papierloze merrie een eerlijke kans geven. En eerlijk is eerlijk, naar topics over paarden met interessante papieren wordt over het algemeen eerder gekeken...
Achtergrondinf:
- 5 jaar, merrie, 1.73 (en ik 1.81
)- Tuigerbloed
- Thiedemann zit eraan omdat ze bij ons in de omgeving aan het jagen zijn, hij kan niet losser dan hoe hij nu zit.
- Ik rij met een dubbelgebroken K&K aurigan 21 mm
- Ik heb maar slappe armpjes en beentjes, dus op kracht rijden zit er voor mij niet in, al zou ik willen...
- Normaal rij ik een gaatje langer, maar omdat ik het idee had dat ik wat ongelijk zat, hebben we beide beugels een gaatje korter gedaan. Ik heb het idee dat ik nu wat kort zit, maar goed...
- Het lijkt op veel foto's of ik enorm terugwerk met mijn binnenhand. Dat is NIET het geval. Ik ben het absoluut eens met het feit dat mijn handhouding een verschrikking is en ze steeds op plaatsen zitten waar ze niet horen, maar ik trek niet.
Ik hoop echt dat jullie zinvol commentaar voor me hebben. Daarbij ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie vinden dat Mulan loopt en of dat past bij haar bouw en leeftijd.
Verder mijn welgemeende excuses dat de storende factor in elk plaatje meestal mijn eigen houding is...
Ik heb juist ook alle slechte momenten erop gezet omdat ik commentaar wil waar ik iets mee kan en foto's die een eerlijk beeld geven van hoe het gaat en wat er allemaal misgaat.

1. Mulan en Lara. Mulan heeft een verhoging op haar stal omdat ze er uitsprong.

2. Maar je ziet, ze kan nog steeds met haar hoofd naar buiten....

3. Bij elk geluidje wordt er even gekeken wat er aan komt... als ik met mijn auto aan kom rijden, dan ploep...ploep... twee hoofden naar buiten!

4. Hakken uitdrukken komt in mijn woordenboek nog niet voor...

5. Handen bij elkaar ook niet overigens...

6. Tja... dit zal je nog op veel foto's zien... ze geeft wel na in haar kaak, maar heeft moeite met het ronder afbuigen... hoe zeg je dat, wat meer vanuit de schoft zeg maar....
Al moet ik dan weer oppassen dat ik niet dit krijg:

Beetje 'ik ga een koprol maken-idee'. Daar heeft Mulan namelijk ook gauw last van, het ligt niet aan de ruiter die er hier opzit, ik heb het ook als ik er zelf opzit, maar daar had ik geen foto van.

7. Ook bij ons in Oudelande komen er struik-kabouters voor...

8. Stukje caroussel rijden...

9. Drafje...gekke foto.. lijkt net of ik met zadel en al naar rechts eraf glij...

10. Veel schakelen in draf... ze is erg loperig maar heb ondertussen wel geleerd dat dat niet automatisch 'goed voor het been is' , hahaha...

11. Beetje terug...

12. (
Die handen!! Argh!!)Je ziet hier al dat ze graag 'stuwend' loopt i.p.v 'dragend, al valt het hier nog mee.
Op de volgende drie foto's zie je wat er dan gebeurt als ik dan niet ingrijp en de verkeerde handelingen verricht (ik ga bijvoorbeeld mee voorover i.p.v. terug te zitten):

13.

14.

15.
Dat wordt dus weer terugnemen:

16.

17. Waarbij ik dan weer moet oppassen dat ze niet tegen de hand komt of zich oprolt, want dat kan ze overigens ook goed!

18. Hier dus bijvoorbeeld...
19. Jawel... ik zie 1 positief puntje... ik kijk in de richting waar ik heenga!

20. Mulan heeft een: 'in-3-sprongen-een-lange-zijde-galopje' Om haar een beetje door te sluiten / wat meer te verzamelen, is heel erg moeilijk omdat haar balans nog niet zo goed is (en ik help daar vaak ook niet echt aan mee) We oefenen het met kleine stukjes, als de ergste looplust eraf is en ze niet meer aan 'ontploft' in galop maar gewoon aanspringt.

21. Weer zo'n raar voorbeen-moment...

22. Ondanks het feit dat ik mijn handen erg beroerd hou, is Mulan hier wel fijn en licht in de hand...

23. Ook in de galop veel schakelen in tempo, op deze lange zijde even flink vooruit...

24. Hier...

25. en hier....

26. en hier ook...
't Is wel goed te zien wat mijn vriendin interessant vond om op foto vast te leggen, hahaha..
Al heb ikzelf geloof ik nog niet helemaal door dat mijn paard vooruit moet, en niet ikzelf

27. Hmmm... in real life was dit best een heel beheerst galopje, maar op deze foto lijkt het nog steeds een 100 km p.u. galop.

28. Tja...

29. Hier zie je een probleem waar ik ook tegenaan loop: ze wil graag om zich heen kijken en dan bovenin kruipen om goed om zich heeb te kunnen loeren. Ze blijft wel goed actief vanachter en het is ook weer niet zo dat ze haar rug helemaal wegdrukt, maar toch piept ze er vantussen. Ik vind het zo moeilijk om haar op zulke momenten met m'n been naar m'n hand toe te rijden omdat ze dan al zo loperig is. Of ik vang haar onvoldoende op, of ik ben aan het gas geven met de rem erop...

30.

31.

32. De ergste foto die ertussen zat: spaar me maar een beetje, ik vind het erg genoeg om naar te kijken...
Ik weet niet wát ik Mulan hier aan d'r verstand probeer te peuteren, maar dat de boodschap niet aankomt is op de volgende foto wel te zien...

33. Je ziet echt zo'n uitdrukking op dat hoofd van: Huh?! Ik snap er niks meer van!

34.
Hier nog zo'n
-moment: hoe laat je je paard uit galop in de draf vallen: nou, zoals hier boven dus...
35. Dan is de daarop volgende draf heel mooi op de voorhand...

36. Nog wat geblunder: stelling vragen.. ik lach wel maar het is om te huilen hoe ik erbij zit...

37. Maar goed, Mulan gaat nog vrolijk briesend door de bak, komt niet in serieus verzet en heeft lol in d'r werk, dus zal ze er nog niet ál te erg onder lijden... en we gaan gewoon keihard door met oefenen!
Nou kom maar op!
Beeld je maar gewoon in dat je instructrice bent;
wat zou je me te vertellen hebben?

ik zou het niet weten.