Doorzitten: kent er iemand een goede techniek?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bandero

Doorzitten: kent er iemand een goede techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 13:20

Doorzitten is mij nog steeds een probleem, bij het ene paard lukt dit wel en bij het andere paard niet. soms denk ik het dat het aan mezelf ligt
Want dan begin ik te "wippen", en komt mijn evenwicht in het gedrang én mijn voeten schuiven dan té diep in de stijgbeugels.
En als ik dan in galop moet, dan houdt ik mijn zadel vast omdat ik me niet zeker voel omdat mijn evenwicht gewoon weg is.

Wie kan me hierin wat tips geven? Ik weet wel hoe het moet maar het lukt niet hoe het zou moeten, voor de rest heb ik al veel positieve opmerkingen gekregen op de manège dat het toch wél goed gaat, maar ik vind van niet, zeker omdat ik die galop dan ook niet fatsoenlijk onder de knie heb.
Ik ben al wel wat ontspannender hoor (als Bandero niet uit zichzelf in draf en galop gaat, maar dat is dan weer een ander probleem).

Alvast bedankt

art

Re: Doorzitten: kent er iemand een goede techniek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:22

Probeer goed in je zadel te blijven, een beetje naar achteren te leunen en alleen vanuit je heupen te bewegen.. Alsof je bovenlichaam er niet aan zit...

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:23

Idd, wat art zegt, en probeer er aan te denken dat je je hakken goed uit blijft drukken.

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:24

Met galop moet je doen alsof je in de schommelstoel zit, lekker ontspannen en mee bewegen.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:06

Ja, das moeilijk uit te leggen!!
Maar wat ik wel vroeger had en wat niet goed was, is dat ik teveel méébewoog met mijn bekken. Je moet dus niet teveel van voor naar achter schuiven maar meer de omhoog/laag beweging volgen.
En hoe verder je in de dressuur komt, des te lekkerder gaat je paard zitten. Als ik zelf op een manegepaard ga zitten vind ik het zo beroerd rijden, net alsof je op een plank zit.
Maar idd is ontspannen heel belangrijk!

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:25

Ik heb goed doorzitten geleerd door zonder zadel te rijden.. Ben er dan wel een aantal keer goed afgemieterd maar goed.
Als je dit niet wil, wat ik me wel kan voorstellen, kun je tijdens het draven en/of galoperen je stijgbeugels even uitdoen.. je benen lang en je hakken uitdrukken. Beweeg met de beweging mee door middel van je bekken te bewegen op het ritme van de draf (zo werd het tegen mij gezegt )
Dus niet schuiven maar kantelen, zo blijf je zelf zitten maar kantelt je bekken wel mee..
je geeft aan dat je voeten te ver in de beugels schuiven dat wil zeggen dat je je knieën optrekt. probeer dus je benen lang te houden.
Veel succes ermee, en veel oefenen

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:05

Mijn advies zou ook zijn om zonder zadel te rijden of door aan de longe zonder beugels. Dan kun je je concentreren op je zit en hoef je niet ook op je paard te letten!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:13

inderdaad of zonder zadel of de beugels eraf.
Je moet niet denken maar voelen.
Je moet 1 worden met je paard..en als het ware in hem gaan zitten.
Bijde zit knobbels in het zadel en je benen ontspanen ( en niet gaan knijpen want dan wip je juist uit je zadel )
Probeer je benen zolang mogelijk te maken alsof je de grond wilt raken ( maar wel ontspannen natuurlijk ) en knieen los van je zadel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:16

Bandero schreef:
Doorzitten is mij nog steeds een probleem, bij het ene paard lukt dit wel en bij het andere paard niet. soms denk ik het dat het aan mezelf ligt
Want dan begin ik te "wippen", en komt mijn evenwicht in het gedrang én mijn voeten schuiven dan té diep in de stijgbeugels.
En als ik dan in galop moet, dan houdt ik mijn zadel vast omdat ik me niet zeker voel omdat mijn evenwicht gewoon weg is.

Het ligt ook aan jezelf....
Gewoon goed oefenen....hierboven staan al wat tips - maar het is blijven oefenen.
Zorg eerst dat je het goed door hebt op een makkelijk paard, omdat je schrijft dat het verschilt per paard....

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:39

Zonder zadel rijden is echt de beste oefening. Je zult zien hoe snel je dan vooruit gaat .
Verder proberen te ontspannen (wat soms best moeilijk is als je al moeite met doorzitten hebt). Maak je lang, klem je benen niet te vast, houd je kont goed in het zadel en druk je hakken goed uit. Probeer ook je schouders en armen goed te ontspannen. Wat bij mij ook wel eens helpt, is denken aan iets anders zoals wat je gaat doet van het weekend. Ik merk dat ik dan minder gespannen ga zitten. Let wel op dat je aandacht houd voor je paard en niet gaat dagdromen

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 22:40

Of zonder beugels rijden ja.
Dat helpt heel erg!
Bij mij gaat het vaak wel goed, soms niet, en dan pleur ik die beugels over het zadel en galoppeer ik lekker zonder beugels.

Succes hoor!

combo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:32

Wat ook heel belangrijk is, is dat je je binnenkant van je bovenbenen ontspant, en niet gaan spannen. Het wil ook helpen als mensen naar je kijken, goed kijken, en jou vertellen hoe je zit. Iets naar rechts, of ingeknikt in je heup enz. Vaak moet je ook eerst voelen hoe het wel moet voor je jezelf kan verbeteren. En hoe rechter je zit, hou makkelijker je paard gaat lopen, en jij weer gaat zitten!

Civic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:03

Oefenen oefenen oefenen!
Elk paard zit anders. De 1 gebruikt zijn rug goed..die ontspant en de ander ontspant minder tot niet!

Het belangrijkste is om een onafhankelijke zit te krijgen, zodat je op elk paard in principe makkelijker zou moeten kunnen zitten.
Vaak als je niet goed kan doorzitten verkramp je je op je handen.. je probeert je evenwicht te houden op je handen.
Komt dit je bekend voor?

Het is belangrijk dat je echt op je kont zit en vooral meebeweegt met je paard.. Paardrijden is VOELEN.. heel moeilijk maar tis echt zo.
En oefening baart kunst!
Ik had er ook moeite mee en het is me gelukt.. maar naaaa heeeel veeel kilometers in de bak!

Succes!

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:37

Benen lang maken, hakken uitdrukken en ontspannen in het diepste punt van je zadel zitten.
Door je hakken uit te drukken en je benen lang te maken, verlaag je je zwaartepunt waardoor je minder snel uit evenwicht raakt in het zadel.

Laat ook je armen ontspannen langs je lichaam hangen, als je je armen en schouders optrekt, komt je zwaartepunt weer hoger.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:47

Er is geen techniek voor doorzitten. Gewoon veel oefenen, net als bv zwemmen. Hoe goed iemand je ook uitlegt hoe het moet en hoe de techniek is. Je moet het gedaan hebben en veel geoefend hebben wil het lukken.

Ook ik heb het geleerd door wekenlang iedere les te moeten doorzitten, met of zonder beugels.. Door te oefenen krijg je steeds meer gevoel met je evenwicht. ook met de galop, dat je je evenwicht moeilijk kan houden is niet erg. Liever het zadel een keertje vastpakken dan je evenwicht zoeken in de teugels. Probeer dat langzaam uit te bouwen dat je steeds meer kleine stukjes toch zelf probeert je evenwicht te houden zonder handen aan het zadel.

En verder, denk on je houding ja. Zoals genoemd. Goed je been lang, diep zitten, rechtop en probeer te voorkomen dat je gespannen gaat zitten. Dan eindig je met gespannen opgetrokken benen en kun je onmogelijk met de beweging van je paard meegaan, dat is dat hobbel gevoel..

Bandero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 11:04

Hallo Iedereen
Bedankt zeg voor de vele tips en inderdaad ik moet het nog altijd zelluf doen, maar ik denk wel dat ik hiermee al serieus verderkan hoor.
Ik hou jullie op de hoogte van mijn vorderingen.
Groetjes

Een paard is een uniek dier, hij hoeft niet te kunnen antwoorden om je te begrijpen en je veel vriendschap te geven

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:25

vooral ontspannen.........
en een paard met een beetje een losse rug is ook wel prettig.
nee echt je moet je proberen te ontspannen, doe voor je gein je ogen eens een keertje een tijdje dicht.

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:30

Buikspieroefeningen!

chantal321

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:51

wat ook kan helpen is de passen tellen van je paard (in galop). Zodra hij gallopeert hardop de galoppassen gaan tellen. Dan denk je aan iets anders i.p.v. je evenwicht enz.
En inderdaad zonder beugels/zadel rijden.

Veel succes!

art

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:38

Zorg dat je paard verzameld loopt... Dan wordt zn gang wat gelijkmatiger, minder 'gehobbel', dan zit je lekkerder en gaat het beter

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:45

Ik heb pas zitles gehad van Heather Moffet
Daarvan heb ik geleerd dat je in de draf als je doorzit niet steeds met beide kanten van je bekken moet drijven want dan werk je juist je paard tegen.
Je moet de kant van je bekken naar voren bewegen waar het achterbeen naar voren komt, zo maak je ruimte voor je paard en loop je als het ware mee in het zadel.
Dan duwt je paard je niet uit het zadel doordat je die kant tegen werkt |

Snap ie

En in de galop probeer een ronde beweging te maken in het zadel en als je probeerd te verzamelen een meer ovale beweging zodat je als het ware je paard optilt met je zit.

Ben benieuwd of het helpt.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:47

Het paard moet het niet oploossen, jij moet het oplossen . Elk paard is anders, dus elk paard loopt ook een anders.

Ik heb goed leren doorzitten (en ook ingalop blijven zitten) door veel zonder zadel te rijden. En geloof me, de eerste keren werd ik er moedeloos van. Ik grepe me constant vast aan de manen en hobbelde er elke keer wel een paar keer bijna of helemaal af .

Maar uiteindelijk gaat het elke keer een beetje beter en creëer je wel een onafhankelijke zit .

Maar je moet dus zoals eerder gezegd wel oefenen, het gata neit vanzelf .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:35

art schreef:
Zorg dat je paard verzameld loopt... Dan wordt zn gang wat gelijkmatiger, minder 'gehobbel', dan zit je lekkerder en gaat het beter

Ik denk dat je zonder goede zit, je paard moeilijk aan je zit krijgt.
En het lijkt me dan nog moeilijker om te verzamelen.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:33

Ik deed altijd mn ogen dicht met doorzitten op mn verzorgpony, helpt heel goed

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:36

zorg ook dat je jezelf niet via je beugels uit het zadel drukt, dat was namelijk ook mijn fout.
Verder is echt de beste tip zonder zadel rijden!