Steigeren met opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponymens

Steigeren met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:19

Ik ben 4 weken geleden begonnen met het beleren van een pony. Hoofdstelletje, pijpkousen, longeren, aan de hand, langs de weg, etc. alles gaat uit het boekje. Superbrave pony die goed meewerkt en er ook duidelijk plezier aan beleeft.

ongeveer 2 weken geleden voor het eerst een longeersingel omgedaan, hij heeft even gebokt en gesprongen maar na een paar rondjes liep hij keurig zijn rondjes. De volgende dag ging het hetzelfde, wat ik normaal vind bij een jonge pony. Maar de dag daarna liet hij de singel niet meer omdoen, zodra je bukte om die vast te maken kwam hij omhoog en sloeg met 2 voorbenen naar mijn hoofd. Hiervoor heeft hij gruwelijk op zijn donder gehad en na een uur liet hij het uiteindelijk met tegenzin en veel gespring toe.

Nu 2 weken verder komt hij nog steeds omhoog bij de longeersingel of zadel (maakt geen verschil). De ene dag gaat het redelijk maar de andere dag zijn we weer een uur bezig. Straffen helpt niet en omkopen met lekkers ook niet. We doen het met zijn tween, in houd hem vast de ander maakt de singel/zadel vast. We doen dit in de longeerkraal, op stal is te gevaarlijk zowel voor ons als de pony zelf.

Ik heb inmiddels al 10-tallen pony's zadelmak gemaakt maar heb dit nog nooit meegemaakt, dus ik hoop dat iemand mij de gouden tip kan geven.

ellepel

Re: Steigeren met opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:23

heb je niet te vast aan gesingeld die 1e keer?
er is vast echt wel iets goed fout gegeaan, dit dier verzint dit niet zelf

zal vast ergens veel pijn zitten, al zal het een simpele spier zijn die hij verrekt heeft bij de 1e keer.....

ik zou alles door een deskundig iemand laten uitzoeken en tot die tijd maar even geen singel meer omdoen....

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:28

Nee hoor, hij heeft geen pijn en ik heb hem netjes de singel opgedaan. Als de singel eenmaal zit kan je hem ook rustig aansingelen en is er niets meer aan de hand. Hij is bang en/of eigenwijs.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:34

oei....ben ik niet helemaal met je eens hoor.

bang ja. dat kan ,maar zeker nooit never geen opzet hoor. zo denkt een paard echt niet..

stapje terug doen in je africhting, lijkt me toch beter en laat toch een deskundige er naar kijken, t komt namelijk echt wel heel vaak voor dat de spier die vlak achter het voorbeen van het paard langsloopt beknelt is geweest en dat dieren daar een enorm trauma aan kunnen overhouden---->singeldwang

wat gebeurt er als je met je handen dat gebied bevoeld?
zie/voel je dan reactie?
even zelf heel goed mee bezig gaan, zacht masseren, kneden met je vingers, en je moet een reactie voelen, daar zit dan je probleem.

van daaruit kun je dan werken aan een oplossing, andere singel stukje schuim er tusen wil ook wel helpen of toch heeeeeeel langzaam aansingelen..

mijn pony viel je aan als je aansingelde, trauma was bij hem enorm, bleek allemaal te komen van een spier die beknelt had gezeten en dus beurs aanvoelde bij hem.....

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:38

Ik wil niet eigenwijs doen maar ik heb vrij veel ervaring in het zadelmak maken en deze pony heeft nergens last van hij laat zich alleen niet opzadel, zodra je de singel "los" vast hebt gemaakt laat hij zich zonder probleem gaatje voor gaatje aansingelen en dan zou juist hier het probleem moeten zitten en dat is er niet. Als je gaat hangen zonder zadel komt hij ook omhoog.
Stapje terug heeft geen zin, dan moeten we weer "gewoon" longeren en dat gaat prima.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 22:15

probeert hij misschien niet onder het werk uit te komen. zodra hij de singel ziet aankomen weet hij dat hij aan het werk moet. misschien stelt hij zich dan toch aan? als het niet zijn spieren zijn. of misschien heeft hij gewoon een hekel an de singel maar je zei ookdat hij steigerde als iemand over hem heen leunde. misschien het gevoel van iets op zijn rug en dat hij het er probeert af te krijgen voordat je de singel kan vastmaken.anders zou ikhet eerljk gezegd niet weten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 08:34

das een lastig probleem, het enige wat je kan doen is snel genoeg zijn en het paard naar voren werken.

degene die het paard vast heeft moet zijn hoofd zo laag mogelijk houden, desnoods met behulp van een emmertje peenjtes oid op de grond, en het zichtsveld van het linkeroog zo veel mogelijk belemmeren.

succes, dit is een lastige

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 09:40

Eerst een tip: zorg dat je je helm op hebt als jullie met hem gaan werken!

En dan mijn stiekelstokje: Kan je wel een deken opleggen? Wie weet heeft hij nog te weinig( goede) ervaring met dingen aan zijn lijf. Lekker dekentje opdoen en zo laten. Keertje los laten lopen met een singeltje( voor mijn part zo'n elastiekding voor een zweetdeken) en wat hooi geven( daarna weer afdoen anders zakt hij misschien naar zijn lendenen. Gewoon wat meer aan hem zitten dus.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:11

amondi schreef:
Eerst een tip: zorg dat je je helm op hebt als jullie met hem gaan werken!

En dan mijn stiekelstokje: Kan je wel een deken opleggen? Wie weet heeft hij nog te weinig( goede) ervaring met dingen aan zijn lijf. Lekker dekentje opdoen en zo laten. Keertje los laten lopen met een singeltje( voor mijn part zo'n elastiekding voor een zweetdeken) en wat hooi geven( daarna weer afdoen anders zakt hij misschien naar zijn lendenen. Gewoon wat meer aan hem zitten dus.

Ik dacht dus precies hetzelfde en dit gaat prima. Ik heb hem geschoren dus hij de deken inmiddels gewend. Met een elastieken singel gaat het prima maar met longeersingel trapt hij er niet in.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:18

Jammer, kun je misschien een zweetdeken oplaten en daar de longeersingel overheen?

Die beesten verzinnen ook iedere keer iets nieuws hé. Ze doen het nooit volgens het boekje.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:36

ponymens schreef:
Straffen helpt niet en omkopen met lekkers ook niet.

Niet om banketstaaf over te komen hoor, maar (stokpaardje mijnerzijds) probeer in ieder geval consequent naar het dier toe te zijn. Mijn ervaring is dat straffen ("negatieve associaties") vaak niet werkt, of hooguit even. Probeer duidelijk te zijn, en beloon ieder positief ding in de juiste richting.

Ik neem hieronder even aan dat je lichamelijke klachten hebt uitgesloten, en ook dat je met je handen iedere plek waar de singel drukt zonder problemen aan kunt raken:

Dek op gaat prima. Heb je al wel eens een elastieken (dek)-singel alleen geprobeerd? Die dingen kun je zo kopen in de winkel. Doe dat om, en als dat goed gaat: uitvoerig belonen, en daarmee even longeren enzo. Mocht het niet goed gaan: eerst weer het dek.
Als het wel goed gaat, daar echt een paar dagen mee blijven oefenen, dan de longeersingel weer even proberen.

Longeersingel in het begin lekker los doen. Verder geen tierelantijnen zoals pessoateugels etc, gewoon: longeersingel erop, en dan aan het halster/hoofstel/kaptoom longeren. That's it in het begin.

Als dat goed gaat kun je het zadel weer eens proberen. Ook nu weer: niet meteen te vast willen zetten. Bouw het rustig op!

Hoop dat je hier iets aan hebt. Succes!!!

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 10:41

Elastieken singels blijven niet zitten als het paard gaat bokken/steigeren/rennen, die belanden in hun liezen en dan hebben we helemaal de poppen aan het dansen. Ik heb het wel gebruikt maar dan aan de hand stappen over een deken en dat gaat prima.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 10:57

Maar het gaat erom dat het paard NIET gaat bokken/steigeren/rennen, toch? Als ie dat wel doet, dan moet je dus NOG een stapje terug. Longeer dan eens met dek op bijvoorbeeld. Kan makkelijk, er zijn zat paarden die in de wei spelen met dek op, de meest vreemde capriolen uithalen, en het dek blijft gewoon zitten.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:04

Roadracer schreef:
Maar het gaat erom dat het paard NIET gaat bokken/steigeren/rennen, toch? Als ie dat wel doet, dan moet je dus NOG een stapje terug. Longeer dan eens met dek op bijvoorbeeld. Kan makkelijk, er zijn zat paarden die in de wei spelen met dek op, de meest vreemde capriolen uithalen, en het dek blijft gewoon zitten.

Dat is inderdaad niet de bedoeling maar als het allemaal zo simpel was had ik geen probleem gehad.

Dekens, elastieken singels, etc. geeft hij niets om, het gaat om een longeersingel, zadel waar hij moeilijk over doet.

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:10

En de longeersingel over de deken heen? Wil dat misschien wel?

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 11:13

Roadracer schreef:
En de longeersingel over de deken heen? Wil dat misschien wel?

Het is een hele slimme en trapt hier niet in, de eerste keer wel maar de tweede keer had hij het door.

Ik ga het maar met een streepje sedalin proberen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:04

waarschijnlijk past je zadel niet

lindavd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:08

singelbondje miscchien iets??
probeer het ff zou k zeggen!!

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:17

Sfiejj schreef:

??

Niet goed gelezen, het gaat niet om het zadel.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:18

Dat is best nog een idee, bij de DA( drogist, niet de dierenarts) kun je Bach Resque kopen in een spuitbusje, 2 spuitjes op de tong effe( paar seconden) wachten en ze worden relaxed. Igg die van ons, kost iets van een 10tje maar is veel veiliger dan Sedalin.

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:21

lindavd schreef:
singelbondje miscchien iets??
probeer het ff zou k zeggen!!

Het probleem is dat je de singel niet kan pakken/vastmaken.

Het zadel / longeersingel kan je zonder probleem op zijn rug leggen maar zodra je de singel wilt pakken klapt hij omhoog en krijg je de singel dus niet vast. Zodra je singel met moeite vast hebt (losjes) is er geen probleem meer en kan je rustig aansingelen.

Het probleem zit hem dus in het vasmaken van zadel en singel!

ponymens

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 12:23

amondi schreef:
Dat is best nog een idee, bij de DA( drogist, niet de dierenarts) kun je Bach Resque kopen in een spuitbusje, 2 spuitjes op de tong effe( paar seconden) wachten en ze worden relaxed. Igg die van ons, kost iets van een 10tje maar is veel veiliger dan Sedalin.

Dit ga ik proberen! Ik weet ook geen oplossing meer dan hem wat "rust" te geven.

sundance11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:30

Hoe weet je dan dat je paard geen pijn in zijn spieren heeft, heeft ie dat tegen je gezegd ofzo, ik wil niet raar over komen ofzo.

Mijn paard heeft ook maanden gelopen met moeilijk doen met opzadelen en wilde absoluut niet stil staan met opstijgen, dit is dan wel geen steigeren maar toch, kep alles geporbeerd toen er uiteindelijk een man kwam soort paarden fluisteraar en wat bleek ze zat helemaal vast in de nek rug en heupen, na zijn behandeling gaat het stukken beter.

Ik zou als ik jouw was voor de zekerheid iemand erbij halen voor zijn spieren, dan kun je dat in iedergeval uitsluiten of er wat aan doen.

Sharonaa_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:35

hij kan vast ergens last van hebben waardoor het pijn doet als een singel om zijn buik gaat. ik zou ff wat gaan informeren,, mijn pony had dat ook,, hij wou ook geen singel om de buik. we hebben er iemand naar laten kijken en wat het nou uiteindelijk was, mijn pony had spanning op de buik. dat kwam door het verkeerde voer wat hij heeft gekregen. dus toen moest ik mijn pony rescue druppels van bach geven. elke dag ongeveer 6 druppels in het voer. en ander voer gegeven, en dat heeft wel geholpes.

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 12:36

Sfiejj schreef:

Ja dat zou ik ook zeggen bij het lezen van de titel. Maar misschien is het slim om de volgende keer ook de inhoud even te lezen.

Ontopic: Moeilijk probleem zeg! Ik ben benieuwd hoe het gaat met die Rescue. Veel succes ermee!