sloom paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Franciska15

sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 19:36

Hallo,

ik word gek..mijn paard is zo sloom...ik word helemaal gek...ik rijd mett sporen met een bolletje en met een dressuurzweep..maar ze is nie vooruit te krijgen. Nu krijgt ze haver, en heeft nog neit veel nut. Heeft iemand nopg een goed ideE?

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:43

consequent aanpakken, lopen is lopen... maar misschien eerst ff laten checken door de DA...

wyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 19:47

heeft je paardje dit ieder jaar rond deze tijd (okt. nov.)? zweet tie ook meer als normaal? sneller buiten adem?

whisperramse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:01

ja hoor, zo raken we er wel
met even wat sporen er in te rammen en je zweepje laten gelden
is het dier al gekeurd? heeft ze geen hart of longproblemen of iets dergelijks?

monsera

Re: sloom paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:08

wat doe je met rijden wat voor oefening rijdt je om hem lekkerder te laten lopen?En breng je wel genoeg afwisseling in je werk is het niet te saai voor je paard ?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 20:58

Als eerste zal ik je sporen af doen. Sporen zijn een hulpmiddel en niet bedoeld om je paard door te laten lopen. Elk paard moet zonder sporen of ander hulpmiddel gewoon voorwaarts zijn.
Het beste is om les te nemen, wij kunnen hier over de computer niet beoordelen wat je fout doet.
Probeer veel overgangen te rijden, veel afwisseling (buitenrijden, spingen) en wees vooral concequent. Luistert je paard niet naar je dan een tikje er bij. Laat vooral eerst je paard nakijken als dat slome plotseling is. Misschien heeft je paard iets onder de leden, als bloedarmoede en dan kan hij er ook niks aan doen.
Succes

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:24

whisperramse schreef:
ja hoor, zo raken we er wel
met even wat sporen er in te rammen en je zweepje laten gelden
is het dier al gekeurd? heeft ze geen hart of longproblemen of iets dergelijks?

schat...ik ram niet met de zweep..dat heb ik neit gezegd..mn sporen zijn helemaal neit scherp...ik tik haar alleen wat aan om aar te laten weten dat ze wel met reageren..ja ze is gekeurd, nee heeft geen hart en long problemen ofzo..

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:25

monsera schreef:
wat doe je met rijden wat voor oefening rijdt je om hem lekkerder te laten lopen?En breng je wel genoeg afwisseling in je werk is het niet te saai voor je paard ?

ik doe heel veel met haar, ik probeer dingen die ze neit kent, af en toe een sprongetje, neti elke dag, laat haar tempowisselingen maken, maar ze zakt steeds weer af in tempo..

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 21:28

miss_nadine schreef:
Als eerste zal ik je sporen af doen. Sporen zijn een hulpmiddel en niet bedoeld om je paard door te laten lopen. Elk paard moet zonder sporen of ander hulpmiddel gewoon voorwaarts zijn.
Het beste is om les te nemen, wij kunnen hier over de computer niet beoordelen wat je fout doet.
Probeer veel overgangen te rijden, veel afwisseling (buitenrijden, spingen) en wees vooral concequent. Luistert je paard niet naar je dan een tikje er bij. Laat vooral eerst je paard nakijken als dat slome plotseling is. Misschien heeft je paard iets onder de leden, als bloedarmoede en dan kan hij er ook niks aan doen.
Succes

ik gebruik mn sporen ook niet om haar voorwaarts te laten lopen, ik gebruik ze, net als je zegt als hulpmiddel, ik heb les...elke maandagavond, plus af en toe nog bij een springstal, ik spring ook met haar, rij emt haar buiten, dit allemaal regelmatig, dat slome is ook niet plotseling ofzo, maar ik krijg het er maar neit uit om het maar even zo te zeggen. Ze is een poosje terug helemaal nagekeken door de DA en die heeft netis geconstateerd

sharonaollie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 00:29

Veel tempowisselingen rijden.En overgangen.! x been geven.reageerd ze niet een tik.Waarschijnlijk heb je per ongeluk steeds been gegeven waardoor ze nou niet meer reageerd .Is niet heel erg iedereen moet het leren.Probeer je benen meer stiller te houden .En consequent te zijn.Zoals ik al zei 1 x been en ze moet eigenlijk weg zijn.Je geeft 2 x been niet reageren een tikje.En als dat goed gaat.Moet je 1 x been geven niet reageren een tikje.Gaat dat ook .Sporen zoiezo af doen en met je kuiten.Want je eigenlijk altijd met je kuiten rijden.Daarvoor is het ook belangrijk ,als je met sporen rijdt dat je af en toe zonder gaat rijden om te controleren of ze nog wel reageren..

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 14:34

Kijk daar heb ik wat aan..dank je..

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 17:13

Ik heb zo'n zelfde type paard. Ik heb het er nu redelijk uit door heel veel overgangen te rijden. Eerst heel veel stap halt stap. Als je dan stilstaat geef je een kuitdruk en moet het paard wegstappen. Doet hij dit niet krijgt hij kort erop (de tijd ertussen zo kort mogelijk latend) een tik en een schop (klinkt erger dan ik het bedoel). Als hij dan weer stap maak ik zo snel mogelijk weer die overgang, herhalen is erg belangrijk bij het paard leren begrijpen op been te reageren. Dan weer die lichte kuitdruk en bij goed reageren gewoon laten wegstappen en bij niet reageren weer streng zijn. Het is niet altijd even leuk, maar het werkt wel.

Hetzelfde ga je doen met draf stap draf en draf galop draf galop. Ook een goede oefening is om een paard op de volte te zetten en steeds een halve volte draf en een halve volte galop. Je traint ze dan een tempowisseling te maken op lichte kuitdruk. Uiteindelijk zullen ze dit om gaan zetten in algemene reactie op lichte kuitdruk dus ook in tempowisselingen binnen dezelfde gang. Tempowisselingen zijn voor het paard vaak moeilijker dan overgangen, dus darom eerst de overgangen goed leren beheersen. Belangrijk blijft echter dat je consequent bent.

Daarnaast zou ik je nog mee willen geven het spoortje er toch maar af te halen en eerst te zorgen dat de basis helemaal goed is. Ik weet niet of je nog hier wat aan hebt maar tot slot. Veel mensen hebben de neiging bij luiere paarden iedere pas te drijven en te ondersteunen met die benen om maar tempo erin te houden. Hiermee maak je het ook niet beter. Houd je benen zo veel mogelijk stil aangesloten aan je paard en drijf alleen aan als het paard uit een door jou gekozen basistempo dreigt te vallen. Zo leer je het paard op eigen benen te lopen in dat basistempo in plaats van dat het paard op jouw benen loopt. Mijn instructrice zei altijd dat het eigenlijk de bedoeling is dat het paard aan het einde moeier is dan jijzelf. (alleen lukt mij dat nog niet zo, maar het is een leuk streven).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes.

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-05 21:21

ik probeer mn benen zo stil mogelijk te houden..en dat wikl redelijk..verder heb ik vandaag zonder spoortjes gereden..in het ben was ze nog wat sloom...maar ze reageerde steeds beter...en steeds als ze gelijk reageerde, heb ik haar met mijn stem van BRAAF! beloond enzo..

lievebella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:46

veel over gangen rijden dan wored die beter aan je been en dan is die ook niet zo traag meer

chant_xx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:10

ik heb ook dat gehad met mijn paard was niet vooruit te branden
als ze ghoed loopt een kloptje op haar hals zodat ze weet dat ze het goed doet en als paarden weten dat ze het goed zullen ze er ook meer lol in hebben bij mij hielp dat en hij gaat steeds meer vooruit
veel suc6!

Maar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:59

ik zou het echt eerst uitzoeken met de DA..
dan weet je waar je aantoe ben als hij gewoon echt lui is zou ik het even op de harthandigen manier doen! en dat belonen met als hij loopt vind ik ook erg goed
weet je zeker dat hij je niet voor de gek houd

SophievdV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 11:47

Waarom zou je eenn paard altijd meteen moeten laten onderzoeken? Het is op die manier echt niet altijd op te lossen! Dat is eerder geld weggooien...

Meestal is het gewoon een kwestie van willen, of juist niet willen Ik rij op een fries die in het begin alleen het tempo van een minidrafje aan wilde nemen. Met geen mogelijkheid ging ze een pas harder! Zo frustrerend!

Nu loopt ze op een prima basistempo, in de aanleuning en zonder dat ik steeds hoef aan te drijven.

Hoe ik dat gedaan heb? Op de manier die anderen ook al noemen: consequent zijn! Been = reactie, been = geen reactie dan een beste tik met de zweep totdat ze wel gaat. Het klinkt cru maar het is een stukje respect wat je moet afdwingen. Mijn paard loopt nu echt goed en rij alleen met zweep en dus zonder sporen.

Deze merrie hebben wij overigens niet laten keuren oid. Wel hebben we haar wat haver bijgegeven.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 13:41

jeetje, ik vind het gedram over sporen wel niet zo leuk worden. Ik zou een paard dat erg sloom is ook met sporen rijden hoor! Geef haar nog meer haver? Maar laat haar ook even keuren door de DA!

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 14:08

o0maatjeh0o schreef:
ik zou het echt eerst uitzoeken met de DA..
dan weet je waar je aantoe ben als hij gewoon echt lui is zou ik het even op de harthandigen manier doen! en dat belonen met als hij loopt vind ik ook erg goed
weet je zeker dat hij je niet voor de gek houd

ze heeft ook al een paar keer gezegt dat ze al naar de DA is geweest

amaretto20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:34

mijn paard was ook sloom , heb bloed laten trekken en was allemaal niet goed laat hem of haar eerst maar eens nakijken
voor je mety sporen en zo begint

Franciska15

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 15:41

ik heb nou toch echt al gezegd dat ze helemaal is nagekenen door de DA en dat ze gekeurd is en alles! dus wat zeuren jullie nou allemaal nog dat ze naar de DA moet.. ja sorry dat ik eht zo zeg, maar worder even gek van... ik gebruik ook de sporen bijna niet, en als ik ze gebruik, hb ik eerst met mn kjuit beengegeven. dus, als iemand nog iets znnigs heeft, zols overgangen, en tempowisselingen..oke..maar ga a.u.b neit meer zeuren over een zweep of sporen

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 18:13

Precies, ik heb ook wel wat gezegd over de sporen, maar dat is een advies. Je moet zelf kijken wat je daar mee doet. Ik kan je alleen zeggen dat de manier van trainen zoals ik hierboven heb beschreven voor mij heel goed werkt.

Dat gezeur over die dierenartsen wordt ik knettergek van. Ieder paard dat tegenwoordig lui of flegmatiek is en dat zijn er nog genoeg, moet altijd maar wat mankeren. Misschien snappen ze de beenhulp wel gewoon niet, omdat het ze niet goed genoeg is aangeleerd. Sommige paarden zijn snel en sommige paarden niet, eigenlijk net mensen, dus ga er nou niet altijd maar van uit dat zo'n beest wat mankeert.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:17

ja ik ben het zooooooooooooo erg met Sansje eens, als een paard 1x een beetje lui is, moet hij gelijk naar de dierenarts.. pff.. weer 100 euro en 9 van de 10 keer is er niks!! Ik zou gewoon 1x been reageert hij niet gelijk tik met de zweep. Ook goed bezighouden, veel overgangen enz.

_Kimberley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 19:54

mss als je gewoon probeert wat meer overgangen te maken.. en dus niet meteen met sporen dr in rammen nee, dat jullie dat doen okee, maar ik zou toch eerst een Gewone manier zoeken om je paard door te laten lopen.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 20:09

Ik heb precies hetzelfde gehad met een van m'n pony's.
Ik heb haar iedere dag een halfuurtje gereden.
Veel overgangen rijden, dat is belangrijk.
En (wat je zelf ook al bevestigde) veel afwisseling.
Springen, buitenritjes. Mijn pony is er na een tijdje veel fitter er voorwaartser van geworden.

Ik ben het ook niet eens met dat gezeur over de DA, je moet niet altijd gelijk het ernstigste denken.