Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

runningkawa schreef:ja heeft zeker zin
om jou te schoppen
er staan momenteel een heleboel sporen topics, lees daar maar eens
advies, doe de huidige ook af

runningkawa schreef:ja heeft zeker zin
om jou te schoppen
er staan momenteel een heleboel sporen topics, lees daar maar eens
advies, doe de huidige ook af
elmiran schreef:niet doen![]()
Mijn paard heeft het ook gehad. M'n instructrice raade me aan om met sporen te gaan rijden om haar beter aan m'n been te krijgen. Ik heb dit ook een tijdje gedaan omdat m'n instructrice op hoog niveau rijd en ik er vanuit ging dat zij wel wist waar we mee bezig waren, toch was ik het er helemaal niet mee eens..((mijn mening: sporen zijn er voor om de hulpen te verfijnen, voor de zijgangen enz.).met sporen moet je een paard niet vooruit trappen....ik heb ze een paar lessen later af gedaan omdat ik er zelf geen goed gevoel bij had en t mijn paard is, die wil ik echt niet gaan verpesten...
Ze was echt slecht voorwaarts dit is nu gelukkig niet meer zo.
Steeds als ze niet reageerde op m'n been dan gaf ik haar eens een goeie schop(klinkt hard....ziet er ook niet uit maar t helpt wel) daarna weer op de normale manier. Iedere keer als ze gewoon niet snel of goed genoeg reageerde gaf ik een schop...
reageerd ze daar niet op dan een tik met de zweep. Nu is ze zo goed aan t been dat ik haar vanuit stap makkelijk in galop kan krijgen zonder sporen

BasjeGuwrl schreef:Al het bovenstaande
Plus; verwen je paard niet met je beenhulpen.
Been = reactie, en niet een reactie van 3 passen waarna je weer moet drijven. Mijn instructrice zegt altijd: 'Zodra je een paard vooruit moet schoppen is er iets goed mis, je zou je paard eigenlijk de hele tijd alleen maar moeten inhouden.' Misschien een beetje raar uitgelegd, maar de gedachte hierachter is gewoon dat een paard normaalgesproken door blijft lopen op een hulp tot jij het commando tot stoppen geeft.
Heeft je paard wel genoeg conditie, is het geen vermoeidheid?
)
.
). Reageerd ie niet op je been, dan dan een tikje erbij. Let wel dat je hem niet (onbewust tegenhoud met je zit of handen want dan is het logisch dat ie niet vooruit wil.