Heet Paard=Hard Rennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_SteR_

Heet Paard=Hard Rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:32

Ik heb sinds kort een nieuw paard! Het is een Engels volbloed, en erg heet. We denken dat het een dravertje is geweest.

Nu heb ik een probleempje met dat draven van hem. Als ik begin met rijden is er nog niks aan de hand, dan draaft hij in een normaal tempo. Maar na ong. een kwartiertje begint hij steeds drukker en drukker te worden. Hij gooit dan zijn hoofd omhoog en draaft hard onder me weg. Ik probeer dan maar steeds overgangen enz. te rijden, om hem bij me te houden. Maar hij wordt er alleen maar heter van!

Er is mij geadviseerd eens met thiedeman te gaan rijden, maar hier heb ik totaal geen ervaring mee. Wat vinden jullie?
Ik ga binnenkort wel lessen, maar ik dacht.. Ik kan het ook wel eens even vragen op Bokt.

Alvast bedankt!

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:21

mijn paard (half volbloed) doet ook heel erg rennen maar dan inde galop nu heb ik vandaag geprobeerd om haar gewoon te laten rennen en door gaan als ze moe word pas ophouden als jij dat wil en toen was ze supper fijn. misschien ook iets voor jou?

Sempre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:23

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:34

laat hem eerst eens goed longeren, en draaf op een kleine volte, dan kan je hem makkelijker bij je houden

Sily

Re: Heet Paard=Hard Rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:02

De meeste paarden worden behoorlijk druk van overgangen rijden.
Bij "luie" paarden maak ik altijd wat meer overgangen om ze een beetje gek te krijgen

Misschien een idee om als ze weer wat drukker wodt te gaan stappen, 1 rondje met lange teugel ontspannen en dan weer oppakken.
Even de rust erin zeg maar.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 08:58

_SteR_ schreef:
Ik heb sinds kort een nieuw paard! Het is een Engels volbloed, en erg heet. We denken dat het een dravertje is geweest.

Een Engels Volbloed is een ras, de Draver is een ras. Twee heel verschillende dingen.

De overgangen die je rijdt zijn al goed, probeer dan ook veel voltes en bochten te rijden. Verder vooral niet constant inhouden, probeer hem zoveel mogelijk los te gooien. Een thiedeman zou ik er eerst nog niet aanhangen. Probeer hem eerst maar eens zo te laten lopen.

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:16

Sily schreef:
De meeste paarden worden behoorlijk druk van overgangen rijden.
Bij "luie" paarden maak ik altijd wat meer overgangen om ze een beetje gek te krijgen

Misschien een idee om als ze weer wat drukker wodt te gaan stappen, 1 rondje met lange teugel ontspannen en dan weer oppakken.
Even de rust erin zeg maar.

Mee eens, probeer steeds terug te gaan naar de ontspanning. Een stapje terug doen en opnieuw proberen. Niet te veel spanning krijgen op de teugels, dus niet trekken. gewoon overgang terug rijden en weer langzaam aandraven, in een rustig tempo.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:27

wkoekoek schreef:
_SteR_ schreef:

Een Engels Volbloed is een ras, de Draver is een ras. Twee heel verschillende dingen.

De overgangen die je rijdt zijn al goed, probeer dan ook veel voltes en bochten te rijden. Verder vooral niet constant inhouden, probeer hem zoveel mogelijk los te gooien. Een thiedeman zou ik er eerst nog niet aanhangen. Probeer hem eerst maar eens zo te laten lopen.

Zijn ras is Engels volbloed, en we denken dat hij vroeger voor de sulky heeft gelopen...
Verder bedankt hoor ...

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 15:28

Okay !!
Bedankt, ik zal het straks eens even uitproberen...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:15

_SteR_ schreef:
[Zijn ras is Engels volbloed, en we denken dat hij vroeger voor de sulky heeft gelopen...
Verder bedankt hoor ...
[/quote]

Volbloeds lopen niet voor de sulky, dat zijn alleen de dravers.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:24

wat maakt het ook uit, het is een snelle engels volbloed, en misschien heeft hij enkele draverijen gelopen met een ruiter op zijn rug, het hoeft niet perse een sulky te zijn, dus het kan best hoor ster!

WendyBZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:27

Hollybolly schreef:
wat maakt het ook uit, het is een snelle engels volbloed, en misschien heeft hij enkele draverijen gelopen met een ruiter op zijn rug, het hoeft niet perse een sulky te zijn, dus het kan best hoor ster!

Alleen heten het dan geen draverijen maar rennen, maar goed.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:47

wat jij wil

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:24

Ik zou echt niet met een thiedeman gaan rijden.
Ik heb ook zo'n hete kikker en als ik die met een bijzetteugel rijdt wordt hij helemaal gek. Ik vind zowiezo dat je eerst moet proberen om het zo op te lossen.

Wat je kunt proberen en wat bij mij erg heeft geholpen:
Zodra ze versnelt, benen eraan dan licht opvangen met de hand als het ware opsluiten dus. Ze zal hier niet gelijk op reageren maar blijf consequent. Ook overgangen rijden met benen eraan en dan pas je hand. wanneer ze terugkomt geen been meer geven en hand ontspannen (nageven). Zelf vooral heel erg ontspannen en níet boos worden. Gewoon denken dat je lekker in het bos rijdt op een makke sul. Als ze gespannen wordt rij dan even niet te veel overgangen, hierdoor worden ze vaak alleen maar heter en gaan als het ware voor je uit denken.In ieder geval niet gaan trekken & hangen, want zij is toch veel sterker dan jou. Op de volte gaat het idd vaak wat makkelijker omdat ze dan niet zo kunnen versnellen.

Succes

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 20:43

Derma schreef:
Ik zou echt niet met een thiedeman gaan rijden.
Ik heb ook zo'n hete kikker en als ik die met een bijzetteugel rijdt wordt hij helemaal gek. Ik vind zowiezo dat je eerst moet proberen om het zo op te lossen.

Wat je kunt proberen en wat bij mij erg heeft geholpen:
Zodra ze versnelt, benen eraan dan licht opvangen met de hand als het ware opsluiten dus. Ze zal hier niet gelijk op reageren maar blijf consequent. Ook overgangen rijden met benen eraan en dan pas je hand. wanneer ze terugkomt geen been meer geven en hand ontspannen (nageven). Zelf vooral heel erg ontspannen en níet boos worden. Gewoon denken dat je lekker in het bos rijdt op een makke sul. Als ze gespannen wordt rij dan even niet te veel overgangen, hierdoor worden ze vaak alleen maar heter en gaan als het ware voor je uit denken.In ieder geval niet gaan trekken & hangen, want zij is
toch veel sterker dan jou. Op de volte gaat het idd vaak wat makkelijker omdat ze dan niet zo kunnen versnellen.

Succes

Bedankt voor deze tip! Klinkt erg goed, en zal het morgen gelijk weer proberen.. (als de bak niet te nat is!)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 00:39

IK rijd ook een eng. volbloed. Het probleem is dat als hij warm loopt hij versnelt. Adviesen als, eerst longeren zou ik je niet aanraden. Ikzelf neem hem steeds terug, als ie te hard wil. De ene keer helpt het beter als de andere. Het is me wel opgevallen, dat hij er in de winter meer last van heeft als in de zomer. Deze hele zomer is ie rustig geweest en nu begint het weer. Ik dacht dat het met de kou te maken zou hebben,;maar we kunnen nu toch niet van kou spreken. Het is wel zo dat hij minder uren buiten loopt en daar waarschijnlijk toch last van heeft.

succes

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:23

Hollybolly schreef:

Pfff lekker eigenwijs, dat kan dus ECHT niet. Een engels volbloed loopt geen draverijen. Sterker nog engels volbloeden racen in galop, dravers in draf. Fijn ook dat jullie 1 van de draverexperts van dit forum niet willen geloven.

Maar goed, wat betreft het probleem. Probeer zelf kalm en ontspannen te blijven. Trek vooral niet hard aan de teugels bij dravers is druk op de teugels een teken voor versnelling. Daar heb je nu juist geen zin in.
Als je paard te hard gaat, doe dan een stapje terug. Ga even oefeningen doen in stap. Verder veel figuren o.a. slangevolte rijden.

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:32

Vaak lopen dit soort paarden gewoon door, ook al zijn ze moe. Ze moeten dan een beetje tegen zichzelf in bescherming genomen worden en dat is inderdaad de tip die Derma gaf. Niet laten lopen want paardje wordt alleen maar heter en heter... Succes ermee!

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 11:10

Okay, bedankt hoor !!

Gister was de bak te nat, dus heb ik niet echt veel gedaan.
Vandaag zal ik het weer eens proberen..

Ik zal vanavond hier wel weer even vertellen hoe het gegaan is.. !!

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:18

fransje23 schreef:
Hollybolly schreef:

Pfff lekker eigenwijs, dat kan dus ECHT niet. Een engels volbloed loopt geen draverijen. Sterker nog engels volbloeden racen in galop, dravers in draf. Fijn ook dat jullie 1 van de draverexperts van dit forum niet willen geloven.

Maar goed, wat betreft het probleem. Probeer zelf kalm en ontspannen te blijven. Trek vooral niet hard aan de teugels bij dravers is druk op de teugels een teken voor versnelling. Daar heb je nu juist geen zin in.
Als je paard te hard gaat, doe dan een stapje terug. Ga even oefeningen doen in stap. Verder veel figuren o.a. slangevolte rijden.

hmmz, raar dan, want ik ken er toch echt een die draverijen heeft gelopen (met of zonder ruiter, heb geen idee, maar hij heeft draverijen gelopen)
maar om daar voor de rest niet op in te gaan, ben namelijk niet op zoek naar eindeloze discussies

ff on topic:
ik heb ook een engels volbloed, die heeft L gecrosst en M gesprongen, ook zo'n heet paardje, nergens bang voor maar soms behoorlijk druk.
nou heb ik het geluk dat ze goed op je zit reageert (meestal ) en ik haar dus wel terug kan rijden, maar af en toe, als dat niet werkt, ga ik gewoon in stap oefeningen doen totdat ze weer rustiger is. daarna ga ik pas weer verder in draf.

Le0nie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 14:59

Je kunt er af en toe een hulpteugel opzetten, het belangrijkste is , niet vastzetten, thiedeman zowieso niet te strak doen, je moet je paard op een ontsapnnen manier rustiger zien te krijgen, zwaar zittenm, indd veel overgangen, af en toen een hulpteugel erop zou wel kunnen helpen, maar maak er geen gewoonte van.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 16:02

@ilzjuh, ik had er namelijk ook weleens van gehoord,@ fransje 23 maar ik vind het jammer dat sommige gelijk zo bot reageren, je kunt het ook gewoon vertellen, er hoeft niet altijd zo'n heisa van gemaakt te worden hoor... als je vind dat iemand ongelijk heeft, zeg dat dan gewoon en boor hem niet de grond in... dit keer was het bij mij... maar het gebeurt ook zat bij anderen en dat vind ik gewoon jammer

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:09

Idd, ik had ook al zo iets,.. ik reageer der maar niet op
Mijn instructrice heeft het zo tegen mij gezegd, dus...

Iig, ik heb vandaag gereden, en het ging super goed!
Ik de tips opgevolgd, hij was alleen na de galop nog erg druk..
Maar ik ben tevreden!

Erg bedankt..

fransje23

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:23

Hollybolly schreef:
@ fransje 23 maar ik vind het jammer dat sommige gelijk zo bot reageren, je kunt het ook gewoon vertellen, er hoeft niet altijd zo'n heisa van gemaakt te worden hoor... als je vind dat iemand ongelijk heeft, zeg dat dan gewoon en boor hem niet de grond in... dit keer was het bij mij... maar het gebeurt ook zat bij anderen en dat vind ik gewoon jammer

Persoonlijk vind ik mijn reactie niet bot hoor. Welk deel komt er bot over en waar boor ik iemand de grond in? Dat ik je eigenwijs noem? Het is niet mijn bedoeling bot over te komen maar ik irriteer mij aan het feit dat jullie onwaarheden geloven.

Kan het niet zijn dat iemand gezegd heeft dat het een volbloed is i.p.v. engels volbloed? Dravers kunnen namelijk wel tot de volbloeden gerekend worden. Maar Engels Volbloed is een ras, die dus niet gefokt/ geschikt zijn om hard te draven, ook niet met iemand op zijn rug.

Nog een tip: als je paard iedere keer heel heet wordt na de galop dan sla je de galop toch een tijdje over. Zodra je vanuit ontspanning kan rijden begin je daar dan weer langzaam mee.

_SteR_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 20:01

fransje23 schreef:
Hollybolly schreef:
@ fransje 23 maar ik vind het jammer dat sommige gelijk zo bot reageren, je kunt het ook gewoon vertellen, er hoeft niet altijd zo'n heisa van gemaakt te worden hoor... als je vind dat iemand ongelijk heeft, zeg dat dan gewoon en boor hem niet de grond in... dit keer was het bij mij... maar het gebeurt ook zat bij anderen en dat vind ik gewoon jammer

Persoonlijk vind ik mijn reactie niet bot hoor. Welk deel komt er bot over en waar boor ik iemand de grond in? Dat ik je eigenwijs noem? Het is niet mijn bedoeling bot over te komen maar ik irriteer mij aan het feit dat jullie onwaarheden geloven.

Kan het niet zijn dat iemand gezegd heeft dat het een volbloed is i.p.v. engels volbloed? Dravers kunnen namelijk wel tot de volbloeden gerekend worden. Maar Engels Volbloed is een ras, die dus niet gefokt/ geschikt zijn om hard te draven, ook niet met iemand op zijn rug.

Nog een tip: als je paard iedere keer heel heet wordt na de galop dan sla je de galop toch een tijdje over. Zodra je vanuit ontspanning kan rijden begin je daar dan weer langzaam mee.

Nou, mijn instructrice kon aan zijn hele bouw en koppiej zien dat hij een "draver" is geweest.. Ik heb hier verder ook geen verstand van hoor!
Het maakt verder eigenlijk ook geen verschil hoe en wat hij vroeger allemaal gedaan heeft, ik zat gewoon even met het probleem van dat draven..
Maarja, ik ben gewoon blij met hem, wat voor ras het dan ook maar is. Misschien heeft zij het gewoon iets verkeerd gezegd..
Zou best eens kunnen...

Nog bedankt voor je tip, dit zou misschien ook best wel eens goed zijn.