Overgang galop -> draf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

fourth

Overgang galop -> draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:42

De laatste tijd gaat het rijden heel erg lekker met mijn bijrijdpony, ik voel haar steeds beter aan en zij gaat hierdoor ook steeds harder werken voor mij.
Op dit moment gaat eigenlijk alles heel erg goed, behalve de overgang van galop naar draf. Het probleem ligt iig bij mij, al weet ik niet zo goed wat ik fout doe. Op het moment heb ik even een maandje geen les, vandaar dat ik hier vraag. Het is ook wel iets van de laatste twee weken.
Ze loopt iig heel fijn nageefelijk, is heel licht in de hand en haar achterbeen is zeer actief. Maar toch, als ik haar terugschakel vanuit de galop naar draf, breekt ze gewoon af en gaat ze eerst vrij hard draven met haar hoofd zo ver mogelijk in de lucht. Om haar terug te laten komen begin ik met Hooo en meestal is dat wel genoeg [ik bedoel hier mee: dat doe ik vanuit de galop, en natuurlijk ook wel de zithulpen]. Ik doe niets met mijn handen dan, vaak luistert ze gewoon naar mijn stem. Maar goed, ze valt dus gewoon weer keihard in draf, en na een paar meters heb ik de boel weer onder controle maar zo hoort het natuurlijk niet.
Iemand tips?

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:39

Niemand?

Sylf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:01

Als j haar in galop in de hand rijd , zouu je haar dan niet kunnen in draf zetten ,maar je handen laag houden n niet lossen ofzo , verder heel erg onder controle houden met je zit zou ik zeggen ...

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:08

probeer je pony op een kleine volte terug te laten komen, dan kan ze meestal niet zo hard meer draven.... goed je paard onder controle proberen te houden, laat haar op de volte, aanspringen naar galop, en naar een paar passen weer terug naar draf gaan..... zorg voor een goede stelling succes ermee

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:35

Overgangetjes van galop naar draf heb ik al veel gereden maar het blijft zo lomp gaan.
Denken jullie dat ik duidelijker met mijn hand moet zijn? [daar doe ik dan dus in principe niets mee, ik probeer het op stem en zit hulpen te doen]

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:14

je kan best wat duidelijker zijn met je hand, ho is ho, probeer het eerst met je zit, doet hij het niet? dan mag je best even goed streng zijn met je hand, laat hem anders naar de rand van de bak rijden, maak een klein stukje van te voren een overgang naar draf, tot aan de rand, dan moet hij wel stoppen. Zelf zou ik persoonlijk goed optreden, wanneer ik een rustige draf wil, krijg ik een rustige draf. Ik ben niet zo heel voorzichtig op dat gebied, want ik ben gewend dat mijn paard soms de baas wil zijn en op de gekste momenten je gewoon domweg aan het uitproberen bent. gewoon consequent zijn, duss...

monsera

Re: Overgang galop -> draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:21

Ga ook ens lekker aan het werk met de galop dus ga eens schakelen.Ga eens een pasje vooruit en laat hem eens een pasje terug komen in de galop zo kun je nog beter aanvoelen en gaat hij beter op jouw letten.Ga ook echt eens tot het uiterst dus laat hem zover terug komen dat hij bijna terug komt naar de draf maar ga dan weer weg dan maak je een schijn overgang.Wil je nu echt een overgang maken naar draf ga dan op de volte galoperen en laat hem al iets terug komen en maak dan de echte overgang.Op de volte kan je paard moeilijker wegstormen en kun je hem beter bij je houden.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:51

meer met je handen doen, halve ophouding geven als je terug wilt. vanuit een heel rustig galopje terug gaan naar de draf, Veel schakelen en figuren rijden.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:27

Misschien dat je juist te weinig met je handen doet? (klinkt vast heel raar )
Als je normaal rijdt, overgangen en figuren rijdt gebruik je je handen ook, niet overdreven maar wel waar nodig is neem ik aan.

Ook de overgangen terug moet je rijden, dus niet trekken maar wel ondersteunen.
Het klinkt nu idd alsof ze er in 1 keer uitdonderd en hard draaft om haar balans weer te vinden.

Schakel idd wat in de galop, paar passen weg en weer terug, en probeer haar eens helemaal terug te nemen alsof je gaat draven waarna je weer gewoon doorgalopeert in normaal tempo.

Dan steeds verder terug rijden zonder het Ho geluidje waar ze normaal op terug komt, van voren wel goed contact houden en zo steeds langzamer.
Been eraan houden en diep zitten.
Voor de overgang terug dus wel een ophouding maken.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:24

Zoals al gezegd zou ik eerst proberen van haar wat te leren schakelen, en dan je galop-draf overgang erg goed voorbereiden; Geleidelijk aan meer sluiten, bij voorkeur zonder veel sprong te verliezen (maar dat is echt niet makkelijk vind ik zelf) en pas wanneer ze goed teruggekomen is je zit als het ware loslaten, zonder ze voorin door te laten (dus zonder ze door je hand te laten lopen), door te proberen van een ophouding te maken. Als ze je zit goed snapt (en eigenlijk altijd) ondersteun je die ophouding met je zit. Verder weet ik het ook niet, toch maar eens je instructie vragen op het einde van de maand?

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:54

Alles gister even doorgelezen.
Nouja, rijden ging echt heel slecht vandaag, alles. Ik voel me op dit moment niet zo geweldig, daar reageert ze vrij sterk op. Maar nog even niets toegepast dus, meer een beetje oefeningen gedaan die nuttig voor mij zijn. Als ik op een dag als vandaag meer van haar ga vragen zitten we elkaar echt enorm tegen te werken.
Maar er staan een hoop goeie dingen tussen, ik ga de tips in elk geval proberen, jullie horen het!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:26

owkee, k ben benieuwd of er een tip werkt!! ik hoop dat het gaat lukken.... suc6 vanillaQueen

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:30

probeer niet te sterk te zijn in een overgang, eigenlijk moet je haar proberen goed op te sluiten en je ben er bij houden ,zodat ze niet als een gek vandoor gaat of uit elkaar gaat lopen.

Probeer haar in de galop ook terug te rijden en dan naar bijna draf bijvoorbeeld en dan weer been er bij en naar voren, maar sluit haar wel goed op met je buiten teugel! Wees niet te sterk.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 02:21

Been er aanhouden doe ik inderdaad ja. Morgen ga ik het allemaal proberen!
Ohja, wat raden jullie mij aan te doen zodra ze dus afbreekt en met haar hoofd in de lucht gaat draven ? Ik rij haar nu dan terug naar een rustiger tempo en rij haar dan weer nageefelijk zoals het hoort, dan laat ze haar hoofd vrijwel meteen zakken en is de ontspanning er weer. Maar moet ik op dat moment al harder zijn? Als het toch al is gebeurd? Op dat moment sterk en duidelijk zijn puur met mijn handen?

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 02:34

Eerst oefenen in schakelen in de galop, dus langzamer galoperen zonder terug te gaan in draf. Dit herhalen en dan overgang naar een (rustige) draf. Mocht ze onder je wegrennen flinke ophouding maken zodat het paard bij je blijft.
Als ze na de galop hoofd omhoog gooit kan het helpen door overgang terug te rijden op de volte. Hierbij goed aan de stelling en buiging werken en tempo zo snel mogelijk laag brengen.

magriet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 11:37

Probeer haar in de galop in draftempo te rijden. Als je op de linkergalop zit moet je je gewicht op de rechterachterbeen zetten. Dan komen ze meestal wel fijn terug

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:04

Ik heb nog een tip voor je net geleerd in de les Ga in de draf al oefenen dat ze goed de hoeken in moet lopen dat is niet gelijk voor het mooie maar zo moet hij meer zijn achterbeen onder de massa zetten.Oke nu ben je aan het galoperen en maak je voor een hoek een overgang naar draf en duw je je paard meteen de hoek in en zal hij terug komen.Wat ook wel wil helpen is om na de overgang terug naar draf even helemaal terug laten komen naar de stap.En veel blijven oefenen dus niet een aantal rondjes blijven galoperen maar maak maar eens een aantal overgangen na elkaar zodat het steeds gewoner en makkelijker wordt.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:12

VanillaQueen schreef:
Morgen ga ik het allemaal proberen!

Je moet niet alles gelijk gaan proberen pik er 1 of 2 dingen tussen uit die jou het meest aanspreken en ga dat proberen anders loop je de kans dat je na de tijd niet meer weet wat nou wel goed werkte voor jou en je paard en wat niet.En je paard moet ook begrijpen wat jij nu precies bedoeld en kan daar dan op reageren doe je nu 5 dingen tegelijk zal hij er niets meer van snappen.Kijk het even aan hij zal mss niet gelijk begrijpen wat je bedoeld maar na een paar keer herhaling zal het kwartje vallen of niet en kan je wat anders proberen.

goukstra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 11:53

probeer heel erg langzaam te galopperen, en dan pas al je hulpen geven . als ze het nog steeds doet mag je best wel een flinke ophouding geven. Als je paardje goed ingereden is weet hij het wel, maar heeft er wat moeite mee. gewoon consequent zijn. En heel veel herhalen en goed belonen als ze het goed doet. (zo heb ik het mijn paardje ook goed geleerd)

Jeany

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 13:50

je binnen hand heb je voor de stelling, en de buiten hand voor de rest, dus ook voor de ''rem''.

je laat je paard in galop dus stelling aan nemen dus bijvoorbeeld op een grote volte. je maakt dan ophoudingen met je buiten hand zodat ze terug komt maar die buitenhand niet vast blijven houden want dan krijgt ze verzet of gaat ze naar buiten kijken. dus korte ophoudingen en geef haar ook tijd om te reageren. in het begin zal dit niet meteen lukken maar daarmee moet je gewoon doorgaan.

ja gaat door met die ophoudingen tot ze rustig in draf is. als dat allemaal goed is gaat ze na eentijdje van galop over na een ophouding in een rustige draf. maar zorg dat je die stelling houd anders kan ze niet rustig terug komen( vraag me niet waarom).

veel succes!!!

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 17:09

En tip die mij wel heeft geholpen is om je overgand terug naar draf aan het einde van een lange zijde te rijden : dus vóór de hoeken. Op die manier is je paard minder geneigd hard te geaan draven want het moet gelijk de hoek door, korte zijde over en nog een hoek. Juist de hoeken kan je heel goed gebruiken om het tempo te gaan controlleren.

En wat veel moeilijker nog is maar wel erg nuttig : oefen als je er aan toe bent de overgan galop - stap met behulp van een instructeur.
Dit is ook erg nuttig want als je galop - stap beheerst kan je de overgang galop - draf vind ik fijner en preciezer aan het been rijden. Gebruik ook je stem er veel bij, dat helpt enorm. Ik spring voornamelijk en heb mijn paard nu voor veiligheid geleerd dat als ik HOO zeg dat het meteen terugkomt en als ik HOO roep en mijn had sluit staat ie meteen stil. Als ik zachtjes Hooo zeg en een ophouding maar kan ik verder met mijn been bepalen welke overgang ik wil gaan maken..

Lang verhaa; maar ik heb dit probleem zelf dus ook gehad en dit heeft mij wel geholpen

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 19:28

monsera schreef:
Ik heb nog een tip voor je net geleerd in de les Ga in de draf al oefenen dat ze goed de hoeken in moet lopen dat is niet gelijk voor het mooie maar zo moet hij meer zijn achterbeen onder de massa zetten.Oke nu ben je aan het galoperen en maak je voor een hoek een overgang naar draf en duw je je paard meteen de hoek in en zal hij terug komen.Wat ook wel wil helpen is om na de overgang terug naar draf even helemaal terug laten komen naar de stap.En veel blijven oefenen dus niet een aantal rondjes blijven galoperen maar maak maar eens een aantal overgangen na elkaar zodat het steeds gewoner en makkelijker wordt.

Zou ik persoonlijk niet doen.
Mijn paard 'knalde' dus letterlijk van galop terug in de stap, als ik mn benen erbij hield viel hij compleet uit mekaar, wél in draf.
Kwestie van veel oefenen, voel je dat je paard in galop goed aan je been en licht in de hand is, maak dán je overgang terug en niet eerder. Als mijn paard moeilijk doet een aan het drammen is of graag terugvalt ga ik absoluut geen overgang terug maken; hij valt dan compleet uit mekaar. Probeer ook na de overgang door te zitten, als je meteen wil gaan lichtrijden val je vaak iets voorover. Kort gezegd; diep zitten in een actieve galop, handen sluiten, benen er tóch aan en terug in draf, doorzitten.

Heel veel succes

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 20:18

Het is juist de bedoeling dat je de overgang aan je been gaat rijden dus zo gek is galop - stap niet hoorl.

Wat jij beschrijft is terugvallen op de voorhand en op zo een moment neemt je paard de overgang over en is er niks meer aan te rijden.
Je bereid je overgang voor en dan RIJD je de overgang , de hulpen geven en je paard uit elkar laten vallen is dus niet goed.
Voor houd je hem soepel en de mond en met je been houd je hem aanelkaar, neigt je paard op de voorhand dan gelijk weer verruimen en vooruit terug op het achterbeeen,

Als je galop - stap galop - halt en galop -draf juist kan afwisselen ervaar ik dat het paard steeds afwachtender en alerter word.
Een afwachten en oplettend paard is op zijn ruiter geconcentreerd en zal minder snel gaan drammen en uitelkaar vallen.

Als je paard terug knalt is de overgang wel niet goed maar het is wel gehoorzaam, en trainen en overgangen verbeteren begint met een gehoorzaam dier.

Dus eerst moet ie terug en luiteren op een normale manier, dan ga je het steeds netter en mooien maken. Zodat uiteindelijk ook je overgangen terug van achter uit gereden worden.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 21:16

Riant schreef:
Het is juist de bedoeling dat je de overgang aan je been gaat rijden dus zo gek is galop - stap niet hoorl.

Wat jij beschrijft is terugvallen op de voorhand en op zo een moment neemt je paard de overgang over en is er niks meer aan te rijden.
Je bereid je overgang voor en dan RIJD je de overgang , de hulpen geven en je paard uit elkar laten vallen is dus niet goed.
Voor houd je hem soepel en de mond en met je been houd je hem aanelkaar, neigt je paard op de voorhand dan gelijk weer verruimen en vooruit terug op het achterbeeen,

Als je galop - stap galop - halt en galop -draf juist kan afwisselen ervaar ik dat het paard steeds afwachtender en alerter word.
Een afwachten en oplettend paard is op zijn ruiter geconcentreerd en zal minder snel gaan drammen en uitelkaar vallen.

Als je paard terug knalt is de overgang wel niet goed maar het is wel gehoorzaam, en trainen en overgangen verbeteren begint met een gehoorzaam dier.

Dus eerst moet ie terug en luiteren op een normale manier, dan ga je het steeds netter en mooien maken. Zodat uiteindelijk ook je overgangen terug van achter uit gereden worden.

Voor dat ik aan de galop begin [afgezien van het losrijgalopje dan] rij ik al de meeste mogelijke overgangen, en dan is ze dus zéer alert aan het been. Dan kan je dus echt hele fijne hulpen geven waarop veel reactie komt. Alhoewel ik me nu bedenk dat die reactiesnelheid vooral met voorwaarts gaan erg goed is, misschien moet ik nog meer naar halthouden/stap gaan. Verder hebben we overigens ook geen problemen met rijden, ze is niet echt ontdeugend, of lui, ze loopt echt geconcentreerd onder je en ze gebruikt haar achterbenen goed. In de galop is ze ook makkelijk te hanteren, ik rij haar [mede door dit probleem ook] veel vooruit, dan weer wat langzamer, voltes, gebroken lijnen e.d. Dat gaat echt goed.
Overigens, ze heeft een afwijking aan haar linkerbeen, komt door een rugwervel. Hierdoor loopt ze ook vaak wat minder [heel erg op de voorhand lopen], maar sinds ze wordt behandeld door een fysiotherapeut gaat het weer erg goed, en aangezien er verder geen problemen zijn qua rijden leg ik die link toch niet zo snel...Bovendien merk je dat vooral in de stap en draf, de galop blijft meestal wel haar sterkste gang.
Ik heb inmiddels dus nog steeds niets kunnen doen, nu heeft ze haar mondhoek flink opengekrabt met haar achterhoeven, dus dat laat ik eerst even genezen voor ik er weer opspring. Gaat lastig zo. Ik kan eigenlijk niet wachten om dit te gaan oefenen, er staan echt bruikbare tips tussen. Bedankt allemaal

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 22:39

Galop is ook de makkelijkste gang voor een paard en veel natuurlijker ook dan de draf.

Veel mensen denken met het rijden vaak vooruit, overgangen vooruit, verruimen , strekken etc. In principe goed natuurlijk

maar inderdaad juist de overgangen terug zijn de moeilijkte overgangen. Een goede overgang stap - draf - halt.. is echt wel een lastige om goed te rijden en voorwaarts te rijden. Zo ook Galop - draf, het is gewoon een lastige overgang on echt netjes te rijden.
Ik ben helemaal geen dressur ruiter maar zelfs netjes actief correct en vierkant halthouden, is voor veel ruiters nog een redelijke opgave. Ik vind dat zelf ook nog niet eenvoudig.

En vergis je niet: een afwijking an een been kan gemakkelijk doorwerken in de rug. Juist bij overgangen terug moet het paard de rug fors aanspannen en gebruiken om netjes op het achterbeen te blijven. Het hoeft er niet mee te maken te hebben , maar het kán wel.