Hoe vaak 3-jarige rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quir

Hoe vaak 3-jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:54

Hoii!

Ik ga binnenkort mijn 3-jarige merrie zadelmak maken en inrijden, maar ik hoor van verschillende mensen verschillende aantal keren rijden per week, zelf heb ik zo iets van om de dag werken aan de longeerlijn of onder het zadel, niet meer...

Maarandere zeggen dat 2 x in de week genoeg is en weer andere zeggen dat elke dag makkelijk kan, dat laatste wil ik zoiezo niet doen..

Wat is jullie mening hier over?

QuirA

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:59

Een 3 jarige moet je de tijd geven om zichzelf te ontwikkelen. Als hij net zadelmak is mag je rustig bijvoorbeeld 4x in de week rijden. Uiteraard geen uur maar een kwartier tot 20 minuten is meer dan voldoende.

Als je paard enigszins gewend is zou ik hem 2x rijden en 1x longeren. Natuurlijk is ieder paard anders en zul je uiteindelijk zelf moeten bepalen wat goed is voor je paard. En als hij een dag niet goed aanpakt kun je hem best de volgende dag nog eens rijden.
Maar je moet goed bewust bezig zijn en je paard de kans geven zich lichamelijk en geestelijk te ontwikkelen.

Quir

Re: Hoe vaak 3-jarige rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 19:07

De 3-jarige merrie van mij, is zelf nog vrij speels en nog echt een veulen kwa karakter, maar pakt alles wel super op!
Ze was op de keuring geweest, was super braaf en deed alles heel makkelijk, makkelijker als paarden die wel al eens op een keuring geweest waren...
Ze is echt niet bang.

Ik vind het heel belangrijk dat ze goed kan ontwikkelen, geestelijk als lichaamlijk, vandaar deze vraag...

In het begin longeer ik haar om de dag 15 minuten hooguit...
en ga de andere dag andere dingen doen, bijvoorbeeld wandelen in het bos of iets dergelijks...

En met voor de eertse keren er op enzo, wou ik haar om de dag pakken, omstebeurt longeren en er op.. dus longeren, dag vrij, er op, dag vrij, longeren, dag vrij, enz...

Zou dit kunnen? Gewoon kwa leeftijd enzo, kijk natuurlijk zelf of ze het aan kan geestelijk enzo! maar lichaamlijk op deze leeftijd?

QuirA

BasiNami

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:55

Ik rij op een driejarige. Ik rij hem 1 keer in de week een uur in de les, hierna is hij dan wel moe. Verder rij ik hem ongeveer 2 keer in de week een half uur tot drie kwartier, waarbij ik sowieso een kwartier stap.
Naast het rijden longeer ik hem meestal 1 keer per week, dit dan meestal met pessoa en ongeveer een kwartier lang.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:26

het enige wat ik eigenlijk kan zeggen is hoe is je paard. is het sterk en volwassen of nou juist erg kinderlijk en jong van geest. met een jeugdig paard zou ik het rustig aan doen met een paard dat zich al wat volwassener gedraagt zou je in principe al wat meer kunnen doen. mijn merrie was al behoorlijk volwassen en sterk voor haar leeftijd en die reed ik in het begin drie keer per week een half uurtje per keer. soms iets langer soms iets korter afhankelijk hoe ze het deed. was ze erg vervelend reed ik iets langer door tot ze braaf was en dan hield ik op was ze braafr dan reed ik maar een kwartiertje. het belangrijkste vind ik dat je moeet stoppen op het moment dat je paard braaf is.

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:30

Ben blij dat ik de mijne nog wat langer op de wei laat staan... Ik vind 3jr nog best jong om echt te rijden. Inrijden evt en weer terug de wei op...

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:06

2x in de week vind ik wel max ze moeten ook nog alles verwerken en het beesie is nog jong rustig opbouwen weet je zeker dat het goed gaat en deste vaker je 2x in de week erop zit kan je het later als je paard het aan kan 3 x en zoverder als jij merkt van ze kan het hebben dan gewoon verder gaan.
maar ze moet alles nog wel kunnen verwerken.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:56

Mijn 3,5 jarige is nu 3 maanden onder het zadel. Daarvoor heb ik veel aan de hand gewandeld, wat gelongeerd om de stemhulpen te bevestigen en wat met lange lijnen (dus achter het paard lopen) gewerkt om hem een eerste kennismaking te geven van het sturen.

De eerste twee maanden dat hij onder het zadel was heb ik hooguit 2x per week op hem gezeten. Nu ruim een maand rij ik hem 3x per week, en nog nooit op twee achtereenvolgende dagen, waarvan ik 1x per week een buitenrit maak en 1x per week priveles. Daarbij longeer ik 1 of 2 x per week. Werk ik hem wat met lange lijnen (bestaat nog vooral uit stappen) en maak ik zo vaak mogelijk een wandeling aan de hand naar buiten.

Tijdens de weideperiode krijgt hij wel volledige vrije dagen, maar buiten het weideseizoen combineer ik tijdens een ‘vrije dag’ het wandelen met loslopen in de bak. Maar ook voor of na het rijden of longeren ga ik regelmatig nog uit wandelen en in ieder geval komt hij iedere dag met andere paarden los in de paddock. Ook doen we wat aan vrijheidsdressuur en grondwerk; maar omdat het rijden nu mentaal al leerzaam genoeg is staat dat even op een laag pitje; maar gaan we van de winter wel weer oppakken want hij vindt het erg leuk!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:43

Ik vind 4x echt heeel veel! Wat wij meestal doen is als ze net zadelmak zijn er om de dag of elke dag. Dit houdt in: opstappen, zitten en afstappen. Rijden doen we vooral de eerste maanden hooguit 2x en als ze verder zijn 3x. Pas als ze 4 zijn gaan we dit verder uitbouwen. Je kan beter een jaar te lang mutsen met je paardje dan dat je hem op zn 5de al stuk gereden hebt.

Het ligt natuurlijk heel erg aan het soort paardje, de volwassenheid van het paardje, de leergierigheid van het paardje en de kundigheid van de ruiter hoe snel zn beestje vooruit gaat. Maar als je er maar 2x op zit kan je wel gerust nog 2x per week verder gaan met beleren aan de lange lijnen: daar kan je in principe op een jonge leeftijd meer mee dan onder het zadel! Op die manier staat die toch al gauw 4x per week intesief in het werk wat echt voldoende is voor een 3 jarige!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:49

ik rij een drie jarige merrie, en ik rij er 3 keer per week op, en dan loopt ze af en toe ook nog in het 4 span.

de rest van de week loopt ze bij de andere paarden in loopstal en in de wei.

tienus63

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 13:53

Mijn 3-jr werkt hooguit 3 in de week een half uur per keer, ik heb iedere week een half uur les onder het zadel, ze loopt in keer in de week tussen de lange lijnen in het tuig waarbij ze max 5 min een pallet sleept. Ik wandel 1 a 2 keer per week met haar een uur, meestal is het 2 x in de week dat ze echt aan het werk is, alleen toen we haar net zadel mak gemaakt hebben, zijn we er iedere dag even opgegaan om het allemaal te bevestigen. Ik vind 4x veel te veel.

@basinami; Ik ben van mening dat jij veel te veel met je paard doet, als hij verder braaf is, zou ik dat longeren in ieder geval achterwege laten, vanwege de hoge belasting. (daarom wandel ik met de mijne, lekker lange stukken en zij loopt meestal met de snuit over de grond) En niemand vindt het raar als je maar een halve les met je 3 jarige meedoet, als jij nog langer plezier van je paard wilt hebben. De overige keren dat je rijdt zou ik ook iets verkorten. De paarden die braaf zijn, rij het je het eerst kapot.

Als je paard bijvoorbeeld in januari of februari geboren is, is het wel een iets ander verhaal dan wanneer het een zomer veulen is.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:02

Ik rij mijn 3-jarige 3 keer per week. Per keer doen we ongeveer 20-25 minuutjes heel simpel werk: veel stappen, beetje draf, klein beetje galop. Wat overgangetjes rijden, veel rechtuit en af en toe een grote volte. Dit vind ik voorlopig wel genoeg. Braaf en plezier in "het werk" is voor mij op dit moment het belangrijkste. Echt werken komt later wel.

Ik probeer wel regelmatig nieuwe dingen met hem te doen, zoals op verschillende plaatsen rijden, met andere paarden rijden, dan juist weer alleen rijden, een stukje naar buiten. Dit om het afwisselend te houden en om hem nu al aan heel veel dingen te wennen.

Sommige dagen merk ik dat hij wat fanatieker is, bijvoorbeeld als hij indruk op de meisjes probeert te maken. Op het moment dat hij dan wat meer energie aanbied gebruik ik dat en laat ik hem iets meer doen. Maar ik laat hem altijd op tijd weer ophouden, rijd hem dus niet door tot hij leeg is.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:05

drie keer per week half uurtje

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:49

Mijn paard reed ik in het begin wat vaker, tot ik zeker wist dat ie braaf blijft. Nu rij ik hem 2/3 keer in de week een half uurtje. Longeren deed ik in het begin even voor het rijden, verder longeer ik nu zelden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:51

3 keer in de week, 20/25 minuutjes

de rest lekker op het land

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:31

mijn haflinger is iets ouder dan 3.5 en ik rij hem ong. 4 á 5 keer in de week. De ene keer wat langer dan de andere keer.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 22:00

Hoi,

Ze is nu 3 en een half jaar, en nog groen, ofja hoofdstel kent ze wel al door de keuringen, ik ga eerst longeren totdat ze dat onder de knie heeft en het snapt, dan pas ga ik erop...

Ik vind haar zelf nog wat jeugdig, maar wel sterk.

Ik denk dat ik haar in het begin om de dag pak, als ik er gewoon op ga 3 x in de week rijden.

In ieder geval heel erg bedankt!

gr. QuirA

SHADON

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 13:16

heeii QuirA...
Ik heb ook een 3 jarige onder me lopen..!!
Echt een super lief beestje..zit geen vlieg kwaad in..maa ris ontzettend sterk en krijg nu af en toe een eigen willetje..
Maar ik reed haar toen ze net zadelmak was gewoon als ik zelf wilde..bijv. maandag longeren..dinsdag erop..20 min. rijden gaat dit goed..dan woensdag ook rijden..en ook weer tot het goed gaat..donderdags rijden ook 20 min ongeveer..vrijdags reed ik nooit..dit ivm school..dan zaterdags had ik les een half uurtje..dit ging super en dan zondags weer niet rijden..en maandags weer longeren..!! op een gegeven moment ((na 3 weken..)) pakte ze alles heel snel op..en ging ik om de dag rijdne..maar bleef haar wel 1x in de week longeren..!! Laatst ben ik al met haar naar een wedstrijd geweest..Ze vond het geweldig..!! Verder is z enu eigelijk al vaker in het bos en op de weg en ergens anders bij andere paarden, dieren en dingen geweest, dan thuis in d ebak..!!
Ze is ook nergens echt bang van..!! NU rijdt ik haar in een regelmatig schema..maandags longeren, dinsdag rijden,, woensdag rijden..donderdags clubles..vrijdags heeft ze vrij..zaterdags priveles..zondags op het bos in als beloning mag ze zich uitleven..of ze heeft vrij..!! En ze vind het geweldig om voor je te werken..!! ze straalt het plezier gewo0n uit..!!
Maar vaak licht het er ook aan hoe het paard er tegenover staat..maar onthoud JIJ bent de Baas..JOU kan ie vertrouwen..!! En dat begerijpt ie na een tijdje wle..zolang je maar veel met haar bezig bent..ook al is het maar in de wei spelen..of helemaal een poets/wasbeurt geven..!! of haar gewoon knuffelen..of rijden..!! Op een gegeven moment vind ze het heeel leuk om met je samen te werken..!!
Suc6 ermee..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 12:09

Toen mijn paard 3 was reed ik 3x in de week en dan soms nog niet eens een half uur. Nu is ze dus al een paar maanden 4, haar conditie is veel beter en de spieren enz. rijd haar nu 4 tot 5x per week(en daar van is meestal 1x longeren of een keertje vrij springen)
hangt ook een beetje van de bouw van het paard af. die van mij was in het begin aan de dikke kant maar zag er nog wel heel erg jong uit. We zijn daarom ook rustig aan begonnen toen ze 3jaar en 4maanden was. We zijn in september begonnen met zadelmak maken, in december konden we er voor t eerst aan hangen en er op zitten. In januari hebben we haar weg gebracht (had te weinig hulp en voor haar was het gewoon erg belangrijk dat het elke dag een stukje herhaald word)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-05 14:15

Heej,

Verle is in juni geboren en wordt dus in januari 3 1/2, ze kent nog niets...

Dus de eerste 2 weken dat ik erop ga zitten kan ik best haar 5 x in de week pakken, 3 x er 10 minuten opzitten en verder niets doen, niet longeren enz.. en 21 x in de week longeren en 1 dag vrij?

En na die 2 weken haar 2/3 x 'rijden' (als je dat al zo noemen kan) en dat ongeveer ee kwartier 20 minuutjes, en 1/2 x in de week longeren?

Zou dit zo kunnen, of is dit teveel voor der, ze is wel sterk, maar ziet er nog wel jeugdig uit, qua karakter is ze niet erg jeugdig maar zeker nog niet volwassen!

Gr. QuirA

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:19

je kan beter 4 keer inde week 20 min tot 30 min trainen
dan 2 keer per week een uurtje
en 4 keer is niets te veel voor een gezond paard dat niet te twenterachtig is.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:44

Quira, je moet toch vooral kijken naar wat voor jullie straks werkt. Is ze heel erg braaf, dan zou ik minimaal rijden, dus 2/3 keer in de week een half uurtje. Is ze vrij vlug, pak haar dan wat vaker iets korter, zodat ze braaf blijft en je niet elke keer dat je opstapt tegen de frissigheid moet vechten. Longeren zou ik persoonlijk niet al te veel doen vanwege de eenzijdige belasting. Misschien in het begin voordat je opstapt even om te kijken hoe ze die dag is.

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-05 14:50

Ik vind longeren dus niet eenzijdige belastin dat ligt eraan hoe je dat doet.
en ik zal dat zeker wel blijfen doen zeker bij een jong paard.
Het is een zeer goede weg naar het goede rijden je ziet je paard goed in beweigind en ziet dus ook zijn zwakke punten
En dan erbij hij hoeft jou niet te dragen dus zal hij zich eerder ontspannen.
Maar goed ieder voor zich.
veel succes gewenst

Cryssie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 21:34

Niet rijden. Laat hem is eerst goed uitgroeien en ga daarna rustig beginnen met longeren. Ik persoonlijk zou het paard pas op 4/5 jarige leeftijd gaan proberen te rijden. Dan zijn ze al wat meer uitgegroeid.

Quir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-05 22:45

Meghann schreef:
Niet rijden. Laat hem is eerst goed uitgroeien en ga daarna rustig beginnen met longeren. Ik persoonlijk zou het paard pas op 4/5 jarige leeftijd gaan proberen te rijden. Dan zijn ze al wat meer uitgegroeid.

Ik vind dat je een paard bij 3 kan beginnen met zadel mak maken en met 3 1/2 er wel op kunt gaan zitten...

Ze is nu 3 en een half en kent nog niets.. ne ik vind dit neit te vroeg..

Ik ga dadelijk zeker kijken hoe ze het gaat doen met longeren, of ze snel leert, voor je wil werken enz...
en Natuurlijk of ik haar vertrouwen heb!

In ieder geval bedankt voor de reacties!

QuirA