Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jarrah

Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:30

Naar aanleiding van het topic van okkie1, ging ik nadenken en bedacht ik me dat er zoveel termen gebruikt worden met paardrijden zoals:
*paard valt uit elkaar
*paard loopt op de voorhand
*paard loopt te diep
*paard loopt achter het bit
*paard loopt voor de LL
*paard loopt achter de LL
*paard loopt niet op het achterbeen
*paard loopt goed op het achterbeen
En nog meer van dat soort dingen, ik heb het idee dat iedereen die termen op een andere manier gebruikt waardoor er ontzettend vaak onenigheid ontstaat hier op bokt.

Nu ben ik ontzettend benieuwd wat jullie onder die termen (en als je er nog meer weet) verstaan.

Ik zet hieronder een aantal voorbeelden van mijzelf aan het werk met mijn paarden (ik moeten ook nog een hoop leren, maar ik vraag daar voor de rest geen commentaar op) maar ik ben puur gewoon ontzettend benieuwd hoe iedereen in die termen de foto's beschrijfd. Ik heb namelijk het idee dat iedereen dat anders zal omschrijven.

Ik weet dat er aan alle foto's het e.e.a. scheelt, er is er geeneen waarvan ik zeg: hier heb ik mijn paard echt goed voor elkaar. Paarden zijn allebei 5 en ongeveer L-niveau.

Hier zijn de foto's.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

Ik zou het leuk vinden als iedereen eerst even de definitie's opschrijft van de termen hierboven en vervolgens die termen toepast bij de foto's Het gaat dus puur en alleen om de houding van de paarden op deze foto's!!!

Ik ben benieuwd, suc6 ermee!

Groetjes Lisette

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:44

Leuk dat ik de mensen aan het denken zet

De foto's vind ik niet zo'n geschikte voorbeelden omdat het slechts moment opnames zijn en je hiervoor beter 'extremere' voorbeelden kunt gebruiken denk ik. Ik wil wel toewijden wat mijn definitie van de termen is maar daar ga ik zometeen na het eten even goed voor zitten

Solvej

Re: Discussie n.a.v. 'te diep' van okkie1 met foto's!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:56

Om te beginnen....

Ondanks de hele evolutie van het paard, mede door fokkerij van de mens, zijn er aardig wat oorspronkelijke eigenschappen van het paard overgebleven. Zo is het paard van nature een grazer, daardoor heeft hij een lange nek en heeft het vier benen om in evenwicht te blijven staan en sneller te kunnen vluchten (vluchtdier).
Het paard is dus eigenlijk niet gebouwd om bereden te worden. Door het extra ruitergewicht raakt het paard uit balans met het meeste gewicht op de voorhand van het paard.

Dressuur betekend niet meer of minder dan de bespiering en bewegingen van het paard te verbeteren met behulp van gymnastiek.

Alle dressuuroefeningen zijn alleen hulpmiddelen daarvoor!

Dressuur is weer alle basis voor de andere takken van de sport. Zonder dressuur geen paardensport.

Als we verder ingaan op de anatomie van het paard merken we dat het voorbeen een dragende functie heeft.
Het achterbeen heeft zowel een dragende als een stuwende functie en bestaat daarbij uit hoeken. Dat maakt het mogelijk om het gewicht van het paard (én de ruiter) op de achterhand te zetten.

Door een beetje logisch te beredeneren kun je gemakkelijk bedenken dat de eerste (tevens moeilijkste) opgave voor de ruiter is, het gewicht te verdelen en het balans te verbeteren aangezien de ruiter dit ook verstoord. In andere woorden: Al het paardrijden begint bij het 'op de achterhand rijden'. Oftewel het steeds meer verzamelen, hoeveel is afhankelijk van de leeftijd en het niveau van de combinatie ruiter en paard.

Een paard dat niet op het achterbeen loopt (= dus met het gewicht vooral op de voorhand) is dressuurmatig niet goed te rijden.

Je kunt dan al ervan uit gaan dat hij problemen heeft met de aanleuning.
Dus het paard is niet op elk moment, zo laag of zo hoog als de ruiter (die de hulpen beheerst) vraagt in te stellen.

Dat paard zal daardoor minder lenig zijn, meer moeite hebben het het oprekken van de spieren en dus ook eerder in protest gaan. Of in andere woorden zoals veel ruiters het zeggen 'een lastig paard zijn'.

Ik ben van mening dat elk paard dat gezond is en geen erg afwijkende gedragsstoornissen om welke reden dan ook heeft goed op de achterhand gereden kan worden. In elke vorm dat dat niet gaat is er iets mis in de africhting. Zoals mijn onderschrift al zegt: "Een paard loopt zoals je hem gereden hebt."

Om daar even vanuit te gaan:
jarrah schreef:
*paard valt uit elkaar

Het paard heeft moeite met het gewicht op de achterhand plaatsen en probeert eronderuit te komen door zich lang te maken. De rugspieren rekken op zonder dat ze actief gebruikt worden. Elk paard is het wel eens gelukt om op de een of andere manier onder het werk uit te komen, al was dat bij het zadelmak maken. Aangezien een paard een gewoonte dier is herhaald hij die manier waarop het gelukt is gegarandeerd elke keer als het moeilijk wordt. Het ene paard verhoogt zijn tempo, het andere bokt/stijgert en in dit geval maakt het paard zich lang. De ruiter die hier niet handig is verliest een stukje controle etc. etc. Op te lossen door met de juiste begeleiding beter te leren verzamelen.

jarrah schreef:
*paard loopt op de voorhand

Deze lijkt me na al mijn uitleg hierboven wel duidelijk

jarrah schreef:
*paard loopt te diep

Ja... Zie mijn topic

jarrah schreef:
*paard loopt achter het bit

Oftewel 'achter de teugel' dit is ook een van die manieren van het paard om het zichzelf makkelijker te maken. Het paard houdt zijn rugspieren te gespannen, verkort de monnikskapspier (de spier onder de schoft en het begin van de nek) en ontkomt aan de druk van de teugel. Je kunt een paard in de verzameling zo fijn aan de hand hebben dat je geen druk meer op de teugels hebt maar dan is dat gevraagd en met een correcte aanleuning. In dit geval is het ongevraagd en verkrampt. Kan komen door tandpijn of het is een rijtechnische fout waarbij het paard weer niet voldoende op de achterand loopt. Op te lossen door meer over de rug te rijden (voor de een vwnw, de ander ldr etc.) als het paard maar lager komt en actiever van achterkomt en de hand volgt wanneer de ruiter dit vraagt.

jarrah schreef:
*paard loopt voor de LL

Er is een verticale lijn getrokken en wanneer het paard daarover heen gaat met zijn neus loopt die voor de loodlijn. In de dressuurring wordt dit verwacht. In de training wilt het naar mijn mening niet veel zeggen omdat je het paard prima achter de loodlijn kan trainen zonder dat je aanleuningsproblemen hebt.

jarrah schreef:
*paard loopt achter de LL

Zie bovenstaande. Maar dan erachter ipv ervoor. Een goed gereden paard kan op elk moment van hoofd-halshouding veranderen zonder in aanleuning af te zwakken en kan dan zonder veel moeite voor of achter de loodlijn komen.

jarrah schreef:
*paard loopt niet op het achterbeen

Het gewicht is voornamelijk op de voorhand met alle gevolgen vandien. Heb dat hierboven ook al eens uitgelegd.

jarrah schreef:
*paard loopt goed op het achterbeen

Vanzelfsprekend na de tekst lijkt mij.

zilverster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:04

Ik denk dat er weinig valt toe te voegen aan jou antwoord Okkie!!
Ik ben het er iig wel mee eens..
Fijn om dit zo nog even te kunnen lezen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:58

De paarden lopen vrij diep en behoorlijk op de voorhand. Probeer iets meer het paard te laten "dragen ". Verder zou ik persoonlijk de beugels een gaatje korter doen om zelf beter een meer in het zadel terecht te komen.
Paard valt uit elkaar is als je een paard lekker in de hand hebt gesteld en die houding eigelijk uit elkaar laat vallen als een kaartenhuis, je ziet het wel eens bij de overgangen rijd de ruiter super naar de overgang toe, komt de overgang laten ze alles los. Op de voorhand, lijkt me duidelijk zie fotos. Te diep tja niet voldoende in de oprichting eigelijk hangt dat weer samen met het op de voorhand lopen het is meestal een combi. Achter het bit kun je in een woord schrijven met achter de LL het paard loopt met zijn neus achter de loodlijn, de lijn die je vertikaal vanaf het voorhoofd naar benenden laat lopen naar de grond, zelfde als voor de LL wat eigelijk meer dan prima is vooral voor een dermate jong paard. Niet op het achterbeen dat is eigelijk het paard loop niet gedragen, oftewel hij loop met zijn gewicht op de voorhand.

Dan weet ik er overgens nog wel een paar uit de sportwereld.
Paard gebruikt hand als vijfde been,
Ruiter heeft een stoelzit, voeten als kapstokken,
Paard is een sterrekijker, paard wil zijn boeg bekijken, paard sloft, pas op je valt nog om, zagen, niet aan het been zijn, niet aan de zit gereden, zet je paard in de houding.

Ach zoveel opmeringen. een is belangrijk als je het niet snapt altijd vragen overal.

Askja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:11

Ik ben het niet helemaal eens met bovenstaande observatie van Kafue. Het gaat om jonge paarden. Mijns inziens lopen ze mooi ontspannen in horizontaal evenwicht met een goede aanspanning van de bovenlijn. Inderdaad nog niet opgericht en verzameld, maar daar lijken ze mij ook nog niet aan toe. Of ze ook met voldoende impuls lopen, zichzelf dragen (niet in je hand hangen) en voldoende rechtgericht zijn, is zo op foto natuurlijk niet te beoordelen. Het achterbeen lijkt er in ieder geval redelijk goed onder te komen.
Zelf zit je op enkele foto's iets te ver naar voren met je bovenlichaam (die neiging heb ik zelf ook, bleek laatst tijdens een zeer nuttige zitles ). Als je iets rechter gaat zitten, maak je het misschien nog wat gemakkelijker voor je paarden om met een actief ondertredend achterbeen en vrij uit de schouder te lopen. Maar verder vind ik de totaalindruk positief en harmonisch.

jenn66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:32

Ten eerste een GEWELDIG topic, ik denk dat we met zn alle hier veel van leren!!

Verder heb ik nu niet zoveel tijd om hier een duidelijke mening over te geven,deze komt later nog wel.

Ik wil wel even iedereen erop wijzen dat de hele dressuur trainingen en proeven B,L,M,Z is een leerproces voor paard en ruiter. Het is ook goed in elkaar gezet, want het paard moet eerst voldoende op L niveau zijn getraind ( kwa spieren en kracht) voordat je kan beginnen met de oefeningen uit de M.

Hier bedoel ik mee, denk niet in perfectie,deze paarden zijn bezig met een leerproces,sterker nog een L paard bvb altijd recht op de loodlijn rijden is erg slecht want deze spieren zijn daar nog niet klaar voor. Hou hier rekening mee met de beoordeling.

Verder wil ik ook nog zeggen dat het er op het eerste gezicht voor 5 jarige niet slecht uit ziet.
Vervolg komt nog

Venetia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:40

Ik vind de paarden in een prima aanleuning lopen.

Meer oprichting moet komen vanuit de schoft, doordat de achterbenen meer dragen. Daar kun je in de aanleuning weinig aan veranderen, dat moet door actiever onderkomende achterbenen komen.

Dus de aanleuning, daar is op alle plaates IMO niets mis mee.

Maak vooral niet de fout ze te willen oprichten in de hals. Dat gaat ten koste van de rug. Ze lopen nu mooi over de rug. De enige manier voor die oprichting, is ze meer te sluiten.

Dat ze op de voorhand lopen, zoals gesuggereerd, is logisch in jouw stadium van africhting.
Maak je daar dus geen zorgen om.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:03

Oprichting is als je het goed doet niet bereikbaar vanuit de hand het is alleen bereikbaar vanuit de activatie van de achterbenen die moeten er actief onder.
Op de voorhand lopen heeft in die zin ook heel erg weinig te maken met leeftijd maar meer met africhting.
Met een vijfjarige mag je iets verwachten, en het streven is nooit naar het op de voorhand lopen en dat kan en mag je ook niet zomaar tollereren.
Een vijfjarige kan best zijn gewicht dragen, tenzij die net een maand of wat onder het zadel is dan niet natuurlijk dan is hij niet sterk genoeg.
Een paard mag je idd wel meer en actiever rijden en meer vragen voor, meer opsluiten tussen been, zit en hand daar is niks mis mee. Dat is zelfs beter voor het paard dan hem daar laten lopen. En als je goed ziet zit er een foto richting oprichting tussen, niet correct maar de stap ernaar toe is gezet.

Bij ons lopen driejarigen die net een maad of drie vier onder het zadel zijn al naar de relatieve bij hun trainingsniveau passende oprichting toe.
Zij is heel erg op de goede weg en het ziet er gewoon vriendelijk uit, alleen zit er veel meer in en dat komt er nu even niet uit.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:09

Ik ben het er niet mee eens dat er wordt gezegd dat deze paarden op de voorhand lopen. Ten eerste kun je dat nauwelijks bepalen van foto's en daarbij oogt het voor mij helemaal niet zo.

Op sommige foto's mag hij van mij iets meer sluiten maar daar moet het paard ook klaar voor zijn. En het lijkt of hij soms iets meer zijn rug bol mag maken van achter het zadel, maar nogmaals om dat goed te kunnen beoordelen moet je erbij zijn en het eventueel zelf aanvoelen. Ik vind het er vooral ontspannen uit zien, niet extra of spectaculair maar dat hoeft ook nog niet op die leeftijd vind ik.

Ik vraag me trouwens af waarom zoveel mensen de nadruk leggen op de oprichting. Wat voor extra waarde heeft dat?
Zo denk ik dat het paard op een bepaald moet kúnnen oprichten, maar dat gaat vanzelf als de rest in orde is. Dus vanwaar constant die nadruk op de oprichting?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:10

zilverster schreef:
Ik denk dat er weinig valt toe te voegen aan jou antwoord Okkie!!
Ik ben het er iig wel mee eens..
Fijn om dit zo nog even te kunnen lezen.

dankjewel

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:55

Nee de nadruk moet liggen op het juist van achter naar voren rijden van je paard, het aan je been en je zit rijden. Opsluiten tussen been, zit en hand driehoeksverhouding. Activeren van de achterhand.
De begrippen TAKT, ONTSPANNING, AANLEUNING, schwung en dergelijke.

Het gemakkelijke gaan van het paard. En met ons op de rug hoort daar ook bij dat een paard NIET op zijn voorhand moet lopen maar in het trainings en leerproces het gewicht leert overnemen op zijn achterhand.
Op de voorhand lopen is derhalve in het begin oke.
Maar als je het paard goed aan de hulpen hebt, juist rijdt dan zal het zich gaan ontspannen in het kaakgewricht en dan ook mooi gaan ontspannen en zijn rug gaan gebruiken. Dus rijd je juist komt de oprichting inderdaad vanzelf. En bij een vijfjarige hoor je daar al iets van terug te zien.
Zorg er altijd voor dat het paard zo snel mogelijk in evenwicht komt en leert dragen, dit ook voor de balans van het paard.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:39

Kafue daar ben ik het helemaal mee eens en dan komt oprichting vanzelf. Maar ik vind gewoon niet dat de foto's eruit zien of ze erg op de voorhand lopen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 20:53

@Okkie1: ik vind dat jij het goed en duidelijk verwoord hebt! Ik heb het idee dat veel mensen dat niet kunnen! Ik heb het idee dat jij wel weet waar je over praat!

@Kafue: Ik vind jou uitleg een beetje kort door de bocht (wat niet zegt dat ik het niet met je eens ben, daar hebben we het al eerder over gehad) maar jij zegt dat je 'het op de voorhand lopen niet zoomar mag tolereren, maar ik denk dat het op de achterhand krijgen een proces is van jaren. Dat is niet een kwestie van tolereren of niet! Ik weet dat mijn paarden nog niet 100% dragen (ok...ze dragen allebei een veulen, haha ) maar daar heb ik op dit moment ook nog niet de ervaring voor in huis, ik heb ook vorige maand pas voor het eerst in mn leven L1 gestart!

@Askja:
Dankjewel voor de tip van het recht zitten, daar word erg hard aan gewerkt! Dat harmonische is ook echt mijn uitgangspunt, ik streef naar een op en top samenwerking tussen mij en mijn paarden, ik merk ook dat ze er altijd lol in hebben om te werken, maar dat is allemaal offtopic!
Wij werken niet gericht aan de oprichting, maar zoals meer aan de punten die jij o.a. noemt: impuls, takt, ontspanning, aanleuning en het rechtrichten e.d.. Door middel van tempowisselingen, overgangen, zijgangen en figuren! We hebben nog een hele lange weg te gaan, waarbij we waarschijnlijk wel 1000 keer op ons bek zullen gaan, maar wij zullen ook alle 1000 keren weer opstaan en weer verder gaan!

@jenn66:
Ik ben het helemaal met je eens! Mijn paarden kunnen dan wel (al) 5 zijn, maar als de graad van africhting de oprichting nog niet toelaat wegens gebrek aan ervaring e.d. kan ik dat ook niet van ze verwachten, dat komt met de tijd hoop ik! We trainen er erg hard voor, maar dat gaat niet van de ene op de andere dag!

@venetia:
De fout die ik te lang gemaakt heb met Tif (die bruine) is om die voorhand op te willen tillen, Tif was als 3jarige al 1.75 en heeft gewoon ontzettend veel tijd nodig, die is nu nog steeds volop aan het ontwikkelen! En dat is ook de reden waarom zij moeite heeft met het dragen. De laatste tijd laat ik haar juist meer lager over de rug lopen en ik merk dat dat het dragen ten goede komt!

Okkie1 schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat er wordt gezegd dat deze paarden op de voorhand lopen. Ten eerste kun je dat nauwelijks bepalen van foto's en daarbij oogt het voor mij helemaal niet zo.

Op sommige foto's mag hij van mij iets meer sluiten maar daar moet het paard ook klaar voor zijn. En het lijkt of hij soms iets meer zijn rug bol mag maken van achter het zadel, maar nogmaals om dat goed te kunnen beoordelen moet je erbij zijn en het eventueel zelf aanvoelen. Ik vind het er vooral ontspannen uit zien, niet extra of spectaculair maar dat hoeft ook nog niet op die leeftijd vind ik.

Ik vraag me trouwens af waarom zoveel mensen de nadruk leggen op de oprichting. Wat voor extra waarde heeft dat?
Zo denk ik dat het paard op een bepaald moet kúnnen oprichten, maar dat gaat vanzelf als de rest in orde is. Dus vanwaar constant die nadruk op de oprichting?

Dat vraag ik me idd ook weleens af, mensen kijken zo vaak naar het momentopname! Ze kijken op een bepaalde manier zo van: ik trek een lijntje langs de neus naar beneden.....''ja erachter, helemaal fout'' of ''ja ervoor, paard valt uit elkaar'', veel mensen kijken niet verder dan dat!

Ik vind een ontspannen samenwerking tussen mens en paard het aller, allerbelangrijkst, zowel mens als paard moet lol hebben in het werk!

Nu ben ik wel streng voor mezelf en kan tegen kritiek, het houd me scherp. Maar het valt me op dat sommige medebokkers helemaal doodgegooid worden met de termen als bovenaan genoemd, dat ze er helemaal niks meer mee kunnen.
Vandaar dat ik dit topic geopend heb!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 20:59

Dankjewel Ik doe m'n best

Wil er nog even aan toevoegen dat er vaak te weinig rekening gehouden wordt bij het kunnen van de ruiter bij het beoordelen. Ik zou ook het liefst willen dat ik mijn paarden zo goed gereden kreeg dat er zomaar een passage of piaffe voor een 10 uitkwam, dan zijn ze immers toch wel netjes op de achterhand Maar dat kan ik gewoon nog niet. En nu spreek ik even over mezelf. Maar dat geldt voor iedereen denk ik.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:07

Ik geloof dat Okkie het allemaal gezegd heeft, beter dan ik zelf kan denk ik zo
Mijn uitleg is altijd iets minder technisch, dus neem gewoon even Okkie haar uitleg over.

En een gedeelte van Kafue kan ik me ook in vinden, alleen in een ander soort vorm omschreven.

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:34

Ik heb het hele topic nog niet gelezen maar ben dit zeker van plan. Beter dan Okkie kan ik het niet omschrijven denk ik. Deze termen zijn ook vrij duidelijk en worden door vele mensen gebruikt. Anders wordt het als er termen als 'je buitenkant meer voelen', 'sturen met je buitenbeen en je buitenteugel', 'meer de buitenkant opsluiten' enz gebruikt worden. Uitspraken van verschillende instructeurs die ik ken, en allemaal bedoelen ze hetzelfde, en toch verwoorden ze het anders. Communicatie (bv tussen leerling en instructeur) berust in dit geval vooral op goede afspraken, en als je allebei al begrijpt wat je met een bepaalde term wil bedoelen ben je al een heel eind op weg.

Over de foto's durf ik me niet uitspreken, het zijn momentopname's en ik vind persoonlijk dat ik er nog niet genoeg verstand van heb. Ik vind het wel een erg interessant topic. Kun je nog eens linken naar het topic waaruit dit ontstaan is?

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:42

Wat een lap tekst zeg, overgeschreven uit een boek?
Het lastige van de foto's is inderdaad dat het een momentopname is. Wil je een oordeel van je mede boktschrijvers? Dan zou je een video op bokt moeten plaatsen van tenminste 10 minuten. Dat zal dus niet werken.
Wat mij opvalt op de eerste foto's is het volgende, als je dan toch commentaar wilt op de houding van het paard: Het bruine paard loopt in een mooie aanleuning, de nek buigt mooi rond af, zonder dat het paard achter de teugel of met de neus achter de loodlijn loopt. Wel heeft het paard de neiging om wat lang in het lichaam te blijven waarmee je een risico loopt dat het paard zich nog langer wil maken en daardoor op de voorhand zal gaan lopen. Bij dit paard moet je dus veel beenhulpen gebruiken en gymnastiseren om het sterker in de achterhand te maken.
Het donkere paard is volgens mij nog een jong paard, gezien de geringe bespiering nog i.t.t. het bruine paard van de eerste foto's. Je kan wel zien dit paard zich wat kort in de hals maakt. Bij dit paard moet je ook veel beenhulpen geven en meer naar de hand toe rijden. Een paar milimeter ruimte in je hand, geeft je paard wat meer ruimte om zijn hals iets langer te maken en daardoor wat mooier ronder kan afbuigen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:18

@Karijn: Ik vraag niet zozeer commentaar.....maar ik vraag me af hoe ieder deze momentopnames interpreteerd om het zo maar even te zeggen
Zo zie jij bijvoorbeeld: het bruine paard heeft een mooie halshouding maar maakt zich lang, valt uit elkaar en daardoor op de voorhand.
Okkie1 ziet een paard wat niet zozeer op de voorhand loopt, maar zou graag zien dat ze iets meer dr rug gebruikt/bol maakt en iets meer mag sluiten zodat de achterhand meer gaat zakken en de voorhand vrij komt.

En zo ziet iedereen het anders, vandaar mijn topic, ik ben gewoon benieuwd hoe iedereen die beelden bekijkt!

Dat zwarte paard is net zo oud als die bruine alleen heb ik die bruine al 1,5 jaar en die zwarte rij ik nog maar 3 maanden (die ging tot die tijd alleen maar omhoog en dat soort dingen), dus vandaar dat zij minder spieren heeft!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:27

@jarrah: ik zeg niet dat het paard op de voorhand loopt, in tegendeel. Het loopt mooi in balans over 4 benen maar goed... ik zal mij verder van commentaar onthouden.
By the way: ik vind het wel leuke paarden om te zien. Wat zit er achter qua bloed?

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 09:11

Bij een foto kun je wel degelijk je een beeld vormen. Maar lijntje kun je niet trekken je moet naar het geheel kijken. En een aantal fotos neigen naar op de voorhand. Daar kun je lang en kort over discussieren. Die tijd kun je ook gebruiken om je paard te zadelen en weer van achter naar voren met zit, been naar de hand toe te drijven.
Dragen is belangrijk dat komt niet vanzelf daar moet je actief voor rijden.
Natuurlijk komt het wel maar na jouw actieve inbreng en niet vanzelf er zijn maar weinig paarden met een goede eigenhouding. Het geheel is idd ontspannen gereden en ziet er goed uit, maar je moet nu gewoon meer gaan vragen.

Overleg maar met je instructeur beide paarden lijken er aan toe te zijn. Natuurlijk is het ook een kwestie van ervaring, maar die krijg je alleen door veel verschillende paarden te rijden, te voelen en les te hebben van een goede instructeur of instructrice.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:05

Kafue schreef:
Bij een foto kun je wel degelijk je een beeld vormen. Maar lijntje kun je niet trekken je moet naar het geheel kijken. En een
Overleg maar met je instructeur beide paarden lijken er aan toe te zijn. Natuurlijk is het ook een kwestie van ervaring, maar die krijg je alleen door veel verschillende paarden te rijden, te voelen en les te hebben van een goede instructeur of instructrice.

Ik vind persoonlijk dat er toch wel heel veel verschil tussen bruine paard en de zwarte zit.

Ik vind die bruine netjes gereden voor L1 nivo. Die oprichting dat komt wel. Hoeft ook nog lang niet.
De zwarte valt inderdaad nog uit elkaar, wordt te lang, veel meer kan ik niet zien zo op de donkere foto's.
Maar je ziet duidelijk verschil in graad van kunnen.
Dus die zwarte is daar volgens mij(op foto) nog lang niet aan toe.

En ik heb een beetje moeite met je uiteg over dat sluiten, komt me over dat er dan veels te veel druk op komt.
Dragen, oprichten komt door training, spieren kweken.

En nog twee opmerkingen. Op een foto kunnen wij bv niet zien of het paard niet af en toe netjes een paar passen draagt.

Ten tweede. In het M/z gaan we pas echt aan de oprichting denken. Nu gaan ze zelfs leeftijd naar 6 jr verlegen voor het z. En nu kom jij met paarden van 3 jr die al kunnen dragen, oprichten....
Ga niet zeggen dat het niet kan hoor!!! Maar is m'n manier zeker niet en ook m'n verwachtingen niet. Denk zelfs niet dat ik zo'n paard zou kopen.......

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:51

Als je oprichting vraagt door druk te leggen dan krijg je hem niet, dan krijg je verzet. Als je oprichting vraagt door juist van achter naar voren te rijden krijg je hem wel. Het is inderdaad een proces, en ik dacht dat beide paarden vijf jaar waren.
De oprichting die ik bedoel is overigens niet de oprichting die in de M/Z proeven gevraagd wordt. Een verzamelde oprichting is iets anders dan een oprichting in de B.
Dragen kun je wel zien aan een foto en je kunt de spierontwikkeling waarnemen, de paarden zijn er gewoon aan toe. Wij hebben een 6 jarige die net een jaartje onder het zadel is die heeft ook al oprichting zonder dwang zonder druk, terwijl die door degene die hem in heeft gereden hem altijd juist extreem op de voorhand heeft gezet.

Het in de hand stellen en meer en actievere achterhand met ondertredende achterbenen was mijn manier ook nooit. Maar ik heb nu geleerd dat het wel moet. En ik heb gezein dat ze het kunnen. Dus oprichting kan in verschillende fases. Je kunt een beetje dragen of bijvoorbeeld uit de passage tour heel veel met het makkelijkst gezegt met dalende achterhand.
En als je het vanuit je zit en je been doet naar de vriendelijke hand toe, eerlijk en met verstand trainen is het prima. Weet je niet precies hoe overleg dan met de lesgever, vragen mag trekken nooit.

Dat een paard pas met 6 Z mag lopen is alleen maar goed, gun ze de tijd.

jarrah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 11:00

karijn schreef:
@jarrah: ik zeg niet dat het paard op de voorhand loopt, in tegendeel. Het loopt mooi in balans over 4 benen maar goed... ik zal mij verder van commentaar onthouden.

Sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen. Dat is ook wee het lastige van schrijven op de computer, het word vaak verkeerd opgevat, terwijl jij het niet zo bedoelt, sorry!

By the way: ik vind het wel leuke paarden om te zien. Wat zit er achter qua bloed?

Dankjewel, ik ben ook erg blij met deze twee kanjers
De bruine is een Krack C X ster v. Equador x keur pref. v. Octaaf x Keur v. Solaris. Deze merrie is nu 5,5 maand drachtig van UB40!!!
De zwarte is een Peterpan X Burggraaf X Le Mexco, ze komt uit de Utopia stam. Deze merrie is nu ruim 5,5 maand drachtig van Conterdro 2

Even nog in het algemeen: deze paarden lopen idd nog op de voorhand en de zwarte valt idd nog vaak uit elkaar, maar op dit moment ben ik met die zwarte alleen maar grotendeels naar de ontspanning toe aan het werken. Tot twee maanden geleden kon je nog geen 'boe' zeggen of dat beest vloog de lucht in.
Tijdend het rijden zitten er ook wel stukken bij, dat ik ze meer oppak en er meer aan ga rijden (maar ik heb persoonlijk niet het idee dat ze er op dit moment meer van gaat dragen of actiever word, ze krijgt wel spanning, maar kan dat op dat moment nog niet zo verwerken dat ze daarvan gaat dragen). Zoals hier bijvoorbeeld, maar dat doe ik altijd korte stukken, omdat ik bang ben dat de spanning op dat moment te veel word voor dr!
Afbeelding
Ik rij mijn paarden gedurende de tijd dat ik erop zit nooit in 1 dezelfde houding, ik vind het belangrijk dat ik ze daar kan rijden waar ik dat wil, zoals hier:
Afbeelding
Hier geef ik dr weer meer lengte en ja...dan valt ze nog op de voorhand, maar op dat moment vind ik dat niet erg, de ontspanning is er iig en daar ben ik met dit paard erg blij mee!

@ Kafue: ik ben het helemaal met je eens..... wat instructeur/trice betreft ben ik nog hard zoekende, ik heb er al een aantal gehad, maar nog niet de degene gevonden waarmee het klikt! Ik heb ook het geluk dat ik meerdere paarden kan rijden, ik merk dat ik daar elke keer weer van leer!
We zijn iig hard op zoek naar instructie, dus als iemand nog iemand weet in de buurt van alphen a/d Rijn, PB me!!!

Moniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:12

jou paard loopt goed techt gericht dat kan je heel goed zien op de foto's heel goed zelfs want je ziet dat de achterhoef in of over de afdruk van de voorhoef treed.
jou paard loopt dus zeker niet uitelkaar.
van nature loopt een paard met drie vijfde deel van zijn gwicht op de voor hand en met twee vijfde van het gewicht op zijn achterhand.
daarom dus de loodlijn.
ga je het paard berijden dan belast je de voorhand nog meer want een ruiter zit dichter bij de achterbenen van het paard.
om je paard zo min mogenlijk te belasten dat doe je om het gewicht te verdelen dus meer op de achterhand laten lopen.
met andere woorden de achterbenen zullen meer gewicht moeten overnemen om het paard in een goede everwicht te laten lopen.
je paard moet dan met voldoende impuls gaan.
impuls is de voorwaartse drang .
hoop dat ik een beetje duidelijk ben geweest het is moeilijk om de juiste woorden te vinden pfffff