na een oproep hier op bokt dat ik mensen zocht die mee wilden doen aan een vrijheids dressuur dagcursus van ruim 4 uur lang.
Ik gaf deze cursus voor de allereerste keer en wilde weten of het mij zou lukken met een grotere groep vreemden en paarden.
En dat lukte zeker!
Dus hier het verslag van een gezellige dag met veel aanpassingen en vooral veel plezier, leerervaringen en gezellige paarden.
het begon met een gezellig samenzijn waarbij bokker m_n4ever het leuk vond om de hele omgeving met auto en trailer een inspectie te geven, en de Ijslander van 1 van de cursisten besloot de stal af te breken omdat ze onze hangbuikzwijntjes niet zo geslaagd vond

daarna ging het eigenlijk als een trein.
We hadden aan bokkers/mensen en paarden:
Cynthia (bokker Cynthy) fotograaf
Cynthia (bokker Lowara) als leraar met Tinker Lowara als voorbeeldpaard
Vera ( bokker dressagelady) met mijn arabier Cezanne
Jolieke met haar bonte Rowan
Hester ( bokker... ???) met haar Ijslander
Manon ( bokker Bjarni) met mijn Welsh A Choice
Madelon ( bokker m_n4ever) met haar paard Niek
zus van Madelon als ehm.. extra cursist

en toen de bak in...
vlnr
Hester met Ijslander, Jolieke met Rowan en Vera met Cezanne luisteren naar mijn uitleg over de basis van vandaag:

uitleg voor Hester met de basis

en toen ging het goed! ( samen met buddy Manon)

Jolieke en Rowan met het basiswerk. Hier had Jolieke nog wat moeite mee, maar aan het eind gingen ze perfect!

Choice samen met Manon bezig om de beginselen van de Spaanse Pas erin te krijgen. We werkten met Buddy's, dus elke cursist had een hulpje uit de andere groep die haar kon assisteren. hier is de buddy Vera

Madelon met haar Niek, die netjes aan het opletten was en hier leert om op commando met 2 voeten op een plastic doek te staan

en de slechts 2.5 jarige Choice laat zien dat ze ook erg goed kan opletten! ( Manon had er weer een vriendinnetje bij
)
Vera heeft mijn leer en voorbeeldpaard Lowara ingepikt en heeft schijnbaar een onderdonsje met haar

Druk aan het uitvogelen hoe de hulpen nou ook alweer waren om Lowara te laten buigen

en ook Cezanne moest eraan geloven. de smiecht kent het commando prima, maar had dondergoed in de gaten dat het vandaag anders was, en nam daar dankbaar misbruik van

Hester ziet het licht!

Hester tracht haar ijslander zover te krijgen om 1 been op het blok te doen, maar de slimmerd maaide het ding steeds half plat, vandaar de houtgreep

Poging tot draaien op commando. Fout nummer 1, die mogen jullie raden dmv dit plaatje
( touw veel te laag)
en ook Niek doet een poging:

filmpje:
ik met lowara tijdens het einde van de Spaanse Stap
http://www.zippyvideos.com/849740450199 ... ssuur_012/
al met al erg gezellig!
hoe er rekening mee dat op 1 cursist na niemand er ooit ook maar iets aan Vrijheids dressuur, NH of clickertraining heeft gedaan, dus fouten maken horen bij het leren.
dit is trouwens maar een topje van wat we gisteren allemaal hebben gedaan, dus het was wel erg intensief.
maar.. ik heb ervan genoten!

Heb ook nog ergens een filmpje, maar die kon niet op de uploadsite dus zal m hier zelf wel even neerzetten