Paard springt veel te hoog

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SjilliejJj

Paard springt veel te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:59

Hoi,

ik heb een 3 jaars paardje
dat springen echt heel leuk vindt we rijden zowat vanalles en doen ook wat VD

het probleem is dat hij zo graag springt dat hij echt over de hoogte van de hindernispalen springt

ik rij 12 jaar paard (ben nu 16)
maar ik kom van een pony dus ik moet ook mijn galoppassen leren enz.
met me pony heb ik wekelijks springwedstrijden gereden op niveau 1m20

maar als ik met mijn paard spring vlieg ik er altijd over
hij maakt zijn nek lang en zweeft over de hindernis op de sprong doet hij dan nog eens extra moeite ookal zitten we dan al over de springstaander hoogte en dan werpt hij zijn kont helemaal naar boven en dan vlieg ik erover

het balkje staat dan maar op 30 cm en vliegt er ongeveer op 1m60 over en dit is echt hoog voor me

we hebben hem voor veel geld kunnen verkopen maar omdat ik hem al 3 jaar heb en hij me zeer vertrouwd wil ik hem echt houden ik heb al een stijgbeugelriem rond zijn hals gedaan als houvast maar ik kan echt niet blijven zitten

hij is niet bang van de sprong maar hij doet het gewoon veel te graag als ik hem in de paddok laat met een hindernis neemt hij een aanloop en blijft erover zweven

hoe kan ik hem iets lager doen springen zonder dat hij zijn kont helemaal in de lucht werpt ?
Laatst bijgewerkt door Apple op 30-10-05 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel duidelijker gemaakt

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 00:00

owja met erover vliegen bedoel ik dat ik vanaf val mocht dat niet zo duidenlijk zijn

Sky_Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 02:21

ik weet het niet zeker maar je zou eens kunnen proberen een tijdje gewoon alleen balkjes te draven of alleen te stappen,, of een HELE lage hendernis neerzetten en er in stap op aanrijden,, dan lukt het zeker niet om 160 te springen

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 02:27

Hij is nog maar 3.
Dus TIP 1: geef hem de tijd!
TIP2: als ie wat ouder is gewoon veel oefenen.
Door veel oefenen worden de hindernissen minder imposant voor een paard het word normaler.
en zal hij waarschijnlijk er minder moeite voor doen als nu.
verder ga nu lekker balkjes draven en af en toe een hupje maken, maar nog niet zo veel.
het is nog een jong paard.

Demini

Re: ik zoek dringend een oplossing

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:40

Ik denk gewoon dat jij een heel getalenteerd paardje onder je kont hebt, want je geeft aan dat hij niet bang is om te springen maar dat hij juist veel moeite wilt doen om er zo hoog mogelijk overheen te komen. ik denk dat je trots mag zijn op wat hij in huis heeft en dat jij jezelf een beetje aan moet gaan passen aan zijn manier van springen, dat is natuurlijk anders dan dat van een pony. Hoe vaker jij met hem springt hoe beter het moet gaan denk ik, hij krijgt vanzelf een keer door dat hij best iets lager kan springen.
Als je balkjes draaft, springt hij er dan ook over?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:44

idd, oefenen
dan worden de hindernissen wat minder spannend en zal hij ze ook normaler springen.

Alleen als je dan op concours komt en de hindernis is eng, doet hij het ook nog

Het enige wat je kunt doen is je hakken en benen flink uit drukken zodat je wat steviger zit.
En misschien is een zadel met flinke kuitwrongen wat, dan blijf je daar achter hangen met je been ipv dat je gaat vliegen

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:45

Hij is nog maar 3 dus dat gaat wellicht vanzelf beter .

Ik zou ook veel balkjes draven enzo zodat het normaler wordt .

nitouche

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:57

ik zou proberen een 1 of 2 drafbalkjes ervoor te leggen en vanuit draf te springen. Het paard moet het nog leren, dus neem ook het geduld ervoor.
Plaats eens een foto hiervan dan kan ik je misschien helpen.
Succes er verder mee.

Princess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:07

neem goed les!!

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:39

hey,

balkjes draven doet hij zeer goed en vindt hij ook leuk over balkjes gaat hij heel normaal enkel als ze dan ook maar 5 cm van de grond liggen gaat hij zo hoog springen.

en hij heeft echt nergens bang van
vandaag heeft er een andere ruiter opgezeten die de masters enzo rijd en die is er 5 keer blijven opzitten hij zegt dat hij een heel goede techniek heeft en zeker beloftevol is in de springsport en dat ik hem vaker vrij moet laten springen omdat hij het zo beter kan leren .

ik heb 12 jaar les en heb met mijn pony heel hoog gespronge en ver geraakt dit paardje is dus enkel wat aanpassen voor me

maar als ik val schrikt hij niet hij blijft meteen staan en komt met zijn hoofdje naast me hangen om te kijken of ik me niet bezeerd heb

ik vindt het echt erg voor hem als ik val want dan denkt ie echt dat hij iets misdaan heeft en dat vindt ik echt zielig.

Suzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:42

ik hoop dat het beter gaat over een tijdje als je misschien meer hebt geoeffent enzo en ben benieuwd hoe die later is misschien word het wel een internationale springer

eszie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:16

hey
ik rij ook een paard dat veel te hoog springt, meestal kunnen ze idd heel goed springen, maar ik weet niet of dat aan de leeftijd ligt want dit paard is nou 10. Ik weet wel dat ze heel zuinig zijn op hun benen meestal. Je moet gewoon een tijdje de zelfde hoogte elke x dat je springt dat die van zelf begint te begrijpen dat als hij lager springt het hem minder moeite kost en hij zijn benen niet verwond. Ik denk in ieder geval dat die wel hoger kan

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:27

ja ik probeer zo wel wat dat hij met zijn voorbenen zo hoog springt maakt niet uit maar het is als hij zijn kont zo hoog in de lucht brengt dan vlieg ik erover

eszie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:29

hey,
ik snap het maar ik denk dat dat met zijn kont omhoog wel minder wordt want dat is puur lol, zo'n halve natrap

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:32

Niet meer aan beginnen. Laat hem maar springen met iemand anders. Het is een jong paard waarmee je vertrouwen zo weg kunt rijden. Ook al heb je ervaring met springen, geef je al aan dat dit niet echt gaat. Misschien kun je even op een ervarener paard het gevoel krijgen van het springen met een paard. Zou toch zonde zijn als je paard het vertrouwen kwijt raakt...!

SjilliejJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:38

sorry maar ik ben niet bepaald een kluns ofzo ik maak jonge paarden zadelmak en heb met me pony op nationaal niveau gereden er heeft een heel ervaren ruiter opgezeten enz.. hij zwaait gewoon zijn kont heel heel hoog omhoog

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:42

is 120 pony's nationaal nivo?

maar kluns of niet
als je eraf valt/ lngs hangt, doordat hij zijn kont zo hoog gooit, kun idd wel het vertrouwen van het paard wegnemen
En ben je daarin nog niet zo goed getraind

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:52

SjilliejJj schreef:
sorry maar ik ben niet bepaald een kluns ofzo ik maak jonge paarden zadelmak en heb met me pony op nationaal niveau gereden er heeft een heel ervaren ruiter opgezeten enz.. hij zwaait gewoon zijn kont heel heel hoog omhoog

Ik zeg ook niet dat je een kluns bent, totaal niet. Maar ervaring wil niet altijd wat zeggen. Ik geef je alleen een tip, want ondanks je ervaring, schijnt het toch niet te lukken. Aan jou de keus of je hem toepast of niet...! En je geeft zelf aan dat je het paard qua galopsprongen niet kan volgen... sorry, maar je moet niet alles meteen negatief opvatten wat ook positief bedoeld kan zijn. Ik heb zelf meer respect voor mensen die hun jonge paard in de leer zetten bij een goede ervaren springstal, dan zelf aan hun paard gaan zitten proberen omdat ze het zelf denken te kunnen. En nee, nu val ik je niet aan, maar dit is mijn kijk op de algemene zaken.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 01:13

Apple schreef:
Hij is nog maar 3 dus dat gaat wellicht vanzelf beter .

Ik zou ook veel balkjes draven enzo zodat het normaler wordt .

Moeilijk te zeggen. Wij hadden ook een paard en hij was 17 en hij deed het nog net zo erg als toen ie nog drie was.

Ik zou gewoon regelmatig een sprongetje maken zodat het niet meer zo spannend is en tegen de tijd dat je hem mee kan nemen op concours, altijd met regelmaat gaan.

Door niet te springen haal je niet de spanning eraf.
Wees wel erg zuinig met je paard, die van ons had ook de grote prijs van londen gewonnen!
En veel internationaal. Zodra hij even een paar weken niet op concours ging, knalde hij weer zo belachelijk hoog over de sprong.

Waarschijnlijk is ie super voorzichtig! zet vooral een oxer niet te breed.
De kans dat ie op de achterste paal land is erg groot en dan word ie angstig en springt ie de volgende keer twee keer zo hoog.

succes! Het is erg moeilijk, maar waarschijnlijk heeft ie echt heel veel kwaliteit.

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 02:23

ben ik de enige die het afkeurd dat ze met een 3jarige springt

Troeta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 03:35

neehoor..

tessyke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 03:44

dacht ik toch ook....

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:03

tessyke schreef:
ben ik de enige die het afkeurd dat ze met een 3jarige springt

Volgens de TS springt ze nu nog maar 30 cm... of dat de werkelijkheid is hangt dan natuurlijk af van onze geloofwaardigheid... maar ik ga helemaal met je mee, alleen daar gaat dit topic niet over... om even ontopic te blijven

tessyke

Re: Paard springt veel te hoog

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:03

ok ik zal ontopic blijven
je paard springt te hoog?
leer eerst je 3jarige fatsoenlijk onder het zadel te lopen en laat het springen tot hij 4 is
jeweetwel op de leeftijd dat een paard normaal pas mag beginnen te springen
en vraag het ons dan nog maar eens...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:14

Met een 3 jarige (nu dus 3,5) is af en toe springen helemaal niet verkeerd.
Gewoon wat balkjes draven en eens een klein sprongetje kan geen kwaad.
Echter moet je wel weten wat je aan het doen bent.

als een paard 4 is mag hij B en L starten, dit kan natuurlijk niet zonder enige oefening