Nigel tijdens Dressuur training!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bombarie

Nigel tijdens Dressuur training!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:09

Nou dat is lang geleden zeg. Ik ben inmiddels van stalling verhuids, we staan nu lekker deftig en dat hadden we weleens verdiend. Vorigjaar heb ik het enorm druk gehad en reden we één of twee keer in de week een beetje recreatie enzo. Nu sinds een maand of vier zijn we serieus aan het dressuuren en hij heeft echt enorm talent. Hij vliegt vooruit en ik heb net een wedstrijdoutfit gekocht, startkaart komt aankomende week. Ik heb met de groepsles op de manege een weddenschap, als ik binnen een jaar M2 rij wordt er getrakteerd, ben benieuwd!

hier de eerste foto's
Nou hier even het team van dichtbij, lekkere drollige foto!
Afbeelding
Strekken in stap, hij stapt al ruim van zichzelf dus das niet zo'n kunstje!
Afbeelding
Arbeidsdraf, net een beetje warmgedraaid hij is nog wat gespannen.
Afbeelding
Hier al wat meer verzamelen, 'k weet niet meer wat we hier deden
Afbeelding
Schouderbinnenwaards, beetje veraf foto, jammergenoeg
Afbeelding
Travers links en rechts, hier heb ik geen spiegel, beetje jammer, dan had ik gezien dat hij niet helemaal goed op 't spoor loopt. Maar hij kán het wel hihi!
Afbeelding
Afbeelding
Hier even wat hele mooie impuls foto's, we schakelen tegenwoordig heel veel in alle gangen maar alleen de draf foto's zijn mooi gelukt helaas.
Eerst lekker die achterhand er onder, lekker bij elkaar rijden..
Afbeelding
En als hij dan sterk genoeg loopt......
Afbeelding
Mag je wegspuiten !
Afbeelding
Appuyeren links en rechts, nu het wijken perfect gaat zijn we hier aan begonnen, ik leun nog iets naar de verkeerde kant omdat hij anders te scherp schaart en dan verliest hij zijn stelling, heeft nog heel even tijd nodig.
Afbeelding
Afbeelding

Commentaar kan ik altijd gebruiken dus dat is welkom. Groetjes van Mij!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:12

uhm op die voorlaatste foto zit je scheef
en zet je handen eens niet zo vast (teminste zo ziet dat wel uit )
voor de rest ziet het netjes uit en denk aan je tenen die moeten naar binnen en niet naar buiten

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:13

Ziet er gaaf uit zeg zo'n tink @ dressuur !! Vind het stoer dat je dat doet. Je rijdt hem ook netjes
En only: probeer zelf eens zo'n tinker te rijden..

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:18

Thnx voor het commentaar, en van dat scheefzitten dat had ik bij de foto's al uitgelegd waarom ik dat doe. Het ziet niet netjes maar het helpt hem nog wel een beetje niet naar buiten te vallen, ach zo werkt ieder paard anders. En mijn tenen zijn al wel een stuk verbeterd, het is veel erger geweest, maar het is noueenmaal niet altijd makkelijk met van die lange stelten!

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:23

Nee, begrijp ik want volgens mij is het een best klein paardje.

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:26

Haha in tegendeel, ik ben gewoon megalang, ik ben 1.83 en hij is 1.55 dus 't valt wel mee! Nouja 't zei zo "ik hou van 'm zoals hij is!! :D" en 't gaat prima maar 't kost afentoe zo wat meer moeite.

Missouri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:45

Best een grappige Tink (vergeef me het vooroordeel, ik heb persoonlijk liever iets warmers tussen mijn benen ).

Je schouderbinnenwaarts is geen schouder binnenwaarts. Het heet zo, omdat het de bedoeling is dat de schouder naar binnen komt en niet dat je met je binnenbeen zijn kont opzij duwt.

Het begin van de travers lijkt hij aardig te begrijpen, maar zorg dat je de buiging blijft vragen (anders denk je dadelijk dat-ie super schaart maar dan loopt-ie alleen maar opzij ).
In een appuyement vraag je geen stelling maar buiging. Van zijn staart tot zijn oren moet hij geboren zijn, dit krijg je echt niet voor elkaar door tegen te gaan zitten.
Het is ook onzin dat hij te sterk schaart als je wèl mee zit, want dan heeft jouw been waar hij om moet buigen een begrenzende werking.

Die kunstjes zijn leuk, maar de basis is alles (mee zitten, nageeflijk blijven, noem maar op).

Wel leuk dat je zo serieus met je Tink aan de slag bent. Veel succes!

Bombarie

Re: Nigel tijdens Dressuur training!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 00:11

Thnx voor je commentaar, maar mijn schouder binnenwaarts is wel degelijk gewoon schouderbinnenwaarts, ik krijg ook profi les dus daar ligt 't niet aan, ik leg alleen niet mijn buitenbeen naar achter omdat hij niet uitzwaait, ik verplaats mijn teugels naar binnen en laat hem buiten om mijn binnenbeen enz, dus dat klopt niet helemaal wat je zegt..

en van dat appuyeren, dit is mijn manier om het hem aan te leren, hij valt naar buiten als ik mee ga hangen, we zijn er pas een weekje mee bezig dus ik ben al erg tevree, hij buigt mooi en hij is in de richting gesteld waar hij heen loopt, voor een week is 't prima, maar 't kan inderdaad altijd beter.

Verder oefenen we de travers meestal met een spiegel en ik vind het ook erg moeilijk om aan te voelen of hij goed loopt, meer mijn fout dus want hij kan het wel erg goed, als we hier langer op door gaan leer ik ook wel aan te voelen wanneer hij met de goede stelling en op vier sporen loopt.

Ohwja even even over dat warme, ik heb heeeeeel veel warmbloedjes gereden en dit is het heetste paard waar ik tot nu toe op gezeten heb, óók van de arrabiertjes en dravers! Dus het is inderdaad een vooroordeel, veel tinkers zijn ook in hun verleden gekruist met engelse volboeds ect, dus je weet nooit wat je treft, ach kijk naar de strekfoto enzo, dat zegt genoeg

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:20

Uhm, met schouderbinnenwaarts moet je nog je buitenbeen wat naar achter doen, ookal zwaait hij niet uit.. dat is juist om te voorkomen dat hij uitzwaagt en dus echt moet buigen..
verder ben ik het wel eens met Missouri, en anders gaan zitten lijkt me geen goede manier van aanleren..
Ik zou als ik jou was gewoon eerst lekker rustig de oefenen van de B en L zo goed mogelijk rijden en als je dan in de L2 ofzo zit dan dingen van de M gaan oefenen, als je nog geen wedstrijden rijdt lijkt het me niet zoveel nut te hebben om je pony appuyeren te leren.. (ik rijd nu M1, bijna M2 en we beginnen nu met dr appuyeren te leren)
wel een leuke tinker en leuk dat je er zo serieus mee bezig bent!
maar ik vrees dat binnen een jaar in het M2 zitten nog niet zo makkelijk gaat worden..

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:26

Bombarie schreef:
Thnx voor je commentaar, maar mijn schouder binnenwaarts is wel degelijk gewoon schouderbinnenwaarts, ik krijg ook profi les dus daar ligt 't niet aan, ik leg alleen niet mijn buitenbeen naar achter omdat hij niet uitzwaait, ik verplaats mijn teugels naar binnen en laat hem buiten om mijn binnenbeen enz, dus dat klopt niet helemaal wat je zegt..

Op de foto raakt hij nog net het schot niet met zijn kont, dus...

Als je geen commentaar wilt moet je het ook niet vragen. Je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten. De foto toont duidelijk géén correcte schouderbinnenwaarts. Ik geef je alleen een tip.

En van tegenzitten is nog nooit een paard beter geworden.

_Jitske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:32

ben het wel met Missouri eens.
heb van mijn prive-instructrice ook geleerd dat je nooit verkeerd moet gaan zitten, want je belemmerd je paard/pony dan!
(zij heeft ZZ-Licht gereden en is nu jury t/m M of Z geloof ik)
en bij dat appuyeren moet je buiging door het hele lijf hebben!
dit is niet aanvallend bedoeld, alleen als tips

Gringo_o6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 00:42

Leuke haf ..
En het enigste probeer je handen niet zo laag te houden want, op de eerste foto zetten je je handen een beetje vast

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 01:04

Ik vind het er op zich leuk uitzien maar er zijn nog wel wat puntjes wat echt beter moet en volgens mij komt het voornamelijk omdat je te snel wilt en de basis beter bevestigd moet worden,

ben het met de rest eens dat de schouder binnenwaarts niet korrekt is,

appyeren zou ik nog lang niet mee beginnen je kan ze ook over vragen,
Verder vind ik tegenhangen absoluut niet goed, daar worden ze nooit beter van maar dat is mijn beschijden mening,

Ik rij zelf een tinker en weet dus wel waar ik het over heb,
in een jaar M2 zijn gaat erg moeilijk worden maar wie weet gaat het lukken,

Wel heel leuk om weer een tink te zien dresuuren je bent al wel op de goede weg maar zou eerst wat meer met de basis bezig gaan en lekker gaan starten en als je dan L2 bent eens verder gaan met de oefeningen,

Miepp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:23

ik ben het met Missouri eens. De schouderbinnenwaarts is gewoon nog niet goed. Ik zou als ik jou was ook nog niet na 4 maanden dressuur rijden gelijk met travers en appuyeren beginnen. Daarnaast verbeter je je paard echt niet met het tegen zitten in een appuyement, daar leert je paard geen goede dingen van.
Je zegt dat je dat doet omdat hij anders te veel schaart maar dan moet je hem meer aan je been hebben, hou dan je been er meer bij.

Wel een leuke tinker, ik ben ook wel benieuwd naar de foto's van het wijken want je zegt dat dat perfect gaat.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:33

Ben het eens met Antoontje en Missouri enz

De schouder binnenwaarts ziet er gewoon nog niet goed genoeg uit. Helemaal niet aanvallend bedoeld, maar het is wel zo.

En ik denk dat je te snel wil gaan.. Na 4 maanden al appuyeren ? Ik denk dat je gewoon te snel gaat. Zorg eerst maar dat de basis 200 % is, en dan kun je andere oefeningen gaan oppakken

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 12:10

Hij is al 7 hoor, maar we hebben vorigjaar weinig tijd gehad, de basis was al bevestigd en we zijn nu al wat fanatieker bezig, misschien is dat van dat buitenbeen bij die schouderbinnen toch wel een goeie tip we gaan het proberen. Dat van die jaar M2 dat was ook meer bij wijze van grapje want dan zou ik zowat drie wedstrijden in de week moeten rijden!

appuyeren is pas de eerste week dat we dit een beetje doen dus ben ik best tevreden, ja ik zit niet al te best maar hij loopt 'm best netjes voor zo'n beginnetje vind ik.

Dat ik nog niet gestart ben wil niet zeggen dat ik bepaalde oefeningen niet kan gaan doen. Want dressuur is dressuur en dat doe ik voor mijn hobby, die wedstrijden zijn voor mij ook bijzaak, ik vind het gewoon leuk. Van overvragen is ook geen spraken want we doen alles lekker rustigaan hoor, en moeilijke oefeningetjes zo nu en dan ter voorbereiding. We hebben nog lol en daar gaat het om toch!?

Maar ik zet die foto's er inderdaad niet voor niets op, commentaar is okee en daar leer ik ook weer van maar dat van dat schouder binnenwaards dat weet ik nu wel!

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:58

Gringo_o6 schreef:
Leuke haf ..
En het enigste probeer je handen niet zo laag te houden want, op de eerste foto zetten je je handen een beetje vast

Uuhm, doe maar Tinker

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 18:59

haha, ja op een haflinger lijkt hij toch niet bepaald volgensmij

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:50

Missouri schreef:
Bombarie schreef:

Op de foto raakt hij nog net het schot niet met zijn kont, dus...

Als je geen commentaar wilt moet je het ook niet vragen. Je hoeft niet gelijk in de verdediging te schieten. De foto toont duidelijk géén correcte schouderbinnenwaarts. Ik geef je alleen een tip.

En van tegenzitten is nog nooit een paard beter geworden.

Ben het helemaal met je eens. Ik zou persoonlijk liever aan de basis en met name de lengtebuiging gaan werken voordat je trucjes als travers en appuyeren gaat doen, wat het begin van de travers is er misschien wel, de lengtebuiging is ver onder niveau. En over de Sb heb ik ook nog wel wat te zeuren, maar dat is al gezegd.

En over tinkers, ze kunnen idd behoorlijk heet zijn. Ik heb er van de zomer één ingereden en die was soms heter in het koppie dan mijn eigen warmbloed

Bombarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 10:16

Sja zo is het nou eenmaal, het kan niet allemaal meteen perfect zijn, buigen kan hij zeker wel, alleen het is meer dat hij het bij deze oefeningen nog niet helemaal begrijpt, hij heeft ook vaak de neiging om juist te veel in te buigen, mijn instructrice roept altijd constant "buitenteugel erbij, hou hem rechter enz" omdat hij juist te véél inbuigt, dus ik was wel tevree juist *krijgt een rood hoofd* ach nu is het het allemaal nog nét niet.. maar over een maandje waarsch, net wél.. want hij leert echt supersnel en hij is er nu ook gewoon aan toe. Ik heb hier verder nog niet zo heel veel ervaring mee maar ik krijg goed les het komt allemaal wel goed. thnx voor 't commentaar ik heb er wel het één en ander van geleerd en ik plant er snel weer nieuwe foto's op als er weer vooruitgang in zit.

Let_be

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:29

Dit paard is nog niet toe aan M2 oefeningen..... Hooguit schouderbinnenwaarts. Je moet eerst alles kunnen, laag rijden en oprichtend, dit paard loopt en jij perst er alles uit.
Neem de tijd ervoor, daar heb je veel meer aan uiteindelijk!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 13:41

QuijoSavan schreef:
Dit paard is nog niet toe aan M2 oefeningen..... Hooguit schouderbinnenwaarts. Je moet eerst alles kunnen, laag rijden en oprichtend, dit paard loopt en jij perst er alles uit.
Neem de tijd ervoor, daar heb je veel meer aan uiteindelijk!

helemaal mee eens!! wel leuk beestje!

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:13

Leuke Tinker!
Je doet erg je best, je paard ook, maar er zijn echt nog veel meer basisoefeningen nodig om je paard sterker te maken voordat je travers en appuyementen gaat doen.
De juiste houding is daarvoor ALTIJD nodig, als hij omvalt tijdens je zijwaartse oefeningen, ga je niet scheef zitten, maar ga je telkens een paar passen opzij en dan weer een paar passen rechtdoor zodat hij niet door je been loopt.
Heb je je buitenbeen naar achter, heeft dat een wakende functie en gebruik je die alleen als het nodig is dus blijft naar achter liggen en niet pas doen als het uitkomt.
Er zal eerst meer aan je houding moeten gebeuren, handen rechtop want zo ben je niet ontspannen en je benen mogen iets meer aanliggen, iets meer naar achter en lang maken.
Op zich is het natuurlijk hartstikke leuk om deze oefeningen te proberen, maar het is echt nog te vroeg en op een gegeven moment overvraag je je paard en dat zou toch zonde zijn?
Je moet echt proberen een stapje terug te nemen want op de basis moet je altijd terug kunnen vallen, dat gaat niet als je de helft overslaat......
Ik hoop dat je het als opbouwend commentaar ziet, want ik wil je zeker niet afkraken en paardrijden blijft altijd moeilijk, ik moet zelf ook nog maar zien hoe het gaat als ik mijn eigen paardje heb ingereden.
Veel succes!

pebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 12:44

Kijk ik net bij te koop zie ik dat je je paardje als super leerpaard Mn.
aanbied nou sorry hoor maar als ik deze foto`s zo bekijk mist er nog al wat in je basis, en zijn de oefeningen die je hier laat zien nog lang niet M waardig, beetje jammer,

Palermo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 13:07

Mooi Paard/Pony!
Maar ik vind het een beetje erg jammer dat je zelf niet kunt zitten, en dat is toch wel echt basis. Als ik jou was zou ik veel zonder beugels gaan rijden, je onder benen lang maken en iets naar achter (je zit in de vork-zit) en je handen mee naar voren (zo ziet het er erg trekkerig uit). Verder echt een leuk paardje, maar je moet nog wel heeeeelll veeel trainen voor de M.
Ohwjah in het appuyeren kun je het beste naar z'n binnenachterbeen kijken, dat zit je meteen goed, en als hij te veel buigt hoef je niet tegen te gaan hangen hoor Dat kun je ook gewoon verhelpen door de juiste hulpen te geven
Veel Succes!!!