'flitsend aan het been', moet dat altijd het streven zijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

'flitsend aan het been', moet dat altijd het streven zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 16:50

Wat ik mij weleens afvraag: waarom wordt er toch altijd zo de nadruk gelegd op je paard 'flitsend aan het been hebben'? Mensen klagen al heel snel dat hun paard niet genoeg aan het been is en de meeste adviezen luiden dan: schop 'm eens een keer naar voren, dan leert hij wel op je been te reageren. Is de reactie niet snel genoeg? Hup, schop. Of zwiep.
Volgens mij wordt hierbij de 'fout' soms te veel bij het paard gezocht. Want zou het niet zo kunnen zijn dat veel paarden helemaal niet zo snel op je been KUNNEN reageren, omdat ze die voorwaartse beenhulp domweg niet zo snel kunnen omzetten in voorwaartse impuls? Bijvoorbeeld doordat ze (nog) niet snel genoeg zijn in hun achterbeen, of niet sterk genoeg. Of omdat hij niet ontspannen en nageeflijk genoeg is. Of omdat de ruiter elke keer dat ie zijn paard naar voren schopt, uit balans gaat zitten en zo zijn paard stoort. Of omdat de ruiter sowieso zijn paard stoort in het ontspannen voorwaarts gaan. Een paard kan toch pas flitsend op een hulp reageren als alle randvoorwaarden daarvoor in orde zijn. Anders forceert ie zichzelf en dan wordt ie hooguit bang voor je been.
Dit verschilt natuurlijk van paard tot paard, en dat is misschien ook wel het probleem. Niet ieder paard is een geboren dressuurwonder met een superatletisch, soepel lichaam en een gevoelig temperament. En veel ruiters kunnen zich beter eerst concentreren op het ontwikkelen van een onafhankelijke zit in plaats van op het 'elektrisch' laten reageren van hun paard. Kortom, moet je er in eerste instantie niet gewoon genoegen mee nemen dat je paard uberhaupt reageert en voorwaarts denkt, al is het dan niet flitsend? Dat flitsende komt eventueel later wel, als zowel ruiter en paard er aan toe zijn. Wat vinden jullie?

VValar

Re: 'flitsend aan het been', moet dat altijd het streven zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:54

Askja schreef:
Wat ik mij weleens afvraag: waarom wordt er toch altijd zo de nadruk gelegd op je paard 'flitsend aan het been hebben'? Mensen klagen al heel snel dat hun paard niet genoeg aan het been is en de meeste adviezen luiden dan: schop 'm eens een keer naar voren, dan leert hij wel op je been te reageren. Is de reactie niet snel genoeg? Hup, schop. Of zwiep.
Volgens mij wordt hierbij de 'fout' soms te veel bij het paard gezocht. Want zou het niet zo kunnen zijn dat veel paarden helemaal niet zo snel op je been KUNNEN reageren, omdat ze die voorwaartse beenhulp domweg niet zo snel kunnen omzetten in voorwaartse impuls? Bijvoorbeeld doordat ze (nog) niet snel genoeg zijn in hun achterbeen, of niet sterk genoeg. Of omdat hij niet ontspannen en nageeflijk genoeg is. Of omdat de ruiter elke keer dat ie zijn paard naar voren schopt, uit balans gaat zitten en zo zijn paard stoort. Of omdat de ruiter sowieso zijn paard stoort in het ontspannen voorwaarts gaan. Een paard kan toch pas flitsend op een hulp reageren als alle randvoorwaarden daarvoor in orde zijn. Anders forceert ie zichzelf en dan wordt ie hooguit bang voor je been.
Dit verschilt natuurlijk van paard tot paard, en dat is misschien ook wel het probleem. Niet ieder paard is een geboren dressuurwonder met een superatletisch, soepel lichaam en een gevoelig temperament. En veel ruiters kunnen zich beter eerst concentreren op het ontwikkelen van een onafhankelijke zit in plaats van op het 'elektrisch' laten reageren van hun paard. Kortom, moet je er in eerste instantie niet gewoon genoegen mee nemen dat je paard uberhaupt reageert en voorwaarts denkt, al is het dan niet flitsend? Dat flitsende komt eventueel later wel, als zowel ruiter en paard er aan toe zijn. Wat vinden jullie?

Omdat alles gaat en staat met een actief van achter naar voren gereden voorwaarts paard.
Voor de rest ben ik het helemaal met je eens.

_mrie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:43

Precies wat ik wilde zeggen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:46

Als de motor het niet doet, kun je niet verder met de rest

Uiteraard moet er wel begrip zijn voor hoever de training is van een paard.
Maar dat aan het been zijn, is wel 1 van de eerste dingen die je aanleert.
Tuurlijk word je daar naarmate te training vorderd strenger in.
Maar been is idd wel reactie, na een paar keer al.
Of dat nu weinig of desnoods een galop is, bij nog geen bevestiging, maakt nog niet veel uit.
Als er maar reactie is

En als je dat beheerst en consequent doet, hoeft dat geen belemmering voor de ontspanning te zijn

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 19:31

Aan het been zijn is gewoon het basisprincipe van alles.
Dat de ruiter daarnaast zijn zaakjes voor elkaar moet hebben, is natuurlijk ook gewoon waar. Het een sluit het ander niet uit.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:07

De beenhulp is niks anders dan een aangeleerde reactie. Hij zal dus op elk stadium van de training flitsend moet reageren. Hoever hier bij wordt ondergetreden door de achterhand hangt af van de graag van africhting maar absoluut niet met het wel of niet aan het been zijn. Op elk africhtings nivo hoort het paard direct te reageren en dat heeft niks met wel of niet kunnen te maken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:15

Ieder paard kun je aan het been krijgen!
zelfs mijn boerenpaardje is lekker snel voor het been, en ja ,er is daarbij veel getik gepaard gegaan.
Maar ik geef ze dan ook wel de tijd.
de eerste keer geef ik been, geen reactie, dan geef ik een paar seconden wat harder been samen met een tikje
dus ze heeft zowiezo een paar seconden om te reageren, en als dat bij men koudbloedje genoeg is is dat bij ieder paard genoeg.
ik heb zelfs een manegepaard zover gekregen (dat normaal loom en lui was), door er een keer per week mee te rijden, om ze ook goed voor men been te krijgen!
dus alles kan!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:19

Je moet er alleen wel rekening mee houden dat als het paard niet reageerd op de lichte hulp en je geeft hem een tik met je kuit dat je de overgang daarna ommiddelijk herhaalt. De tik van de kuiten is immers niet de hulp voor de overgang maar de lichtere hulp wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:21

Marije1984 schreef:
De beenhulp is niks anders dan een aangeleerde reactie. Hij zal dus op elk stadium van de training flitsend moet reageren. Hoever hier bij wordt ondergetreden door de achterhand hangt af van de graag van africhting maar absoluut niet met het wel of niet aan het been zijn. Op elk africhtings nivo hoort het paard direct te reageren en dat heeft niks met wel of niet kunnen te maken.

Dit vind ik goed uitgelegd, zoiets bedoelde ik ook

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 11:07

Alleen denk ik dus dat sommige ruiters zich hier zo op blindstaren dat de hele harmonie in het rijden verloren gaat. Dat je een duidelijke voorwaartse reactie wilt op je been, okee, dat is inderdaad een basisgegeven, dat bestrijd ik ook niet. Maar dat heeeele flitsende, elektrische dat sommigen zo belangrijk vinden (misschien omdat ze te veel kijken naar de topdressuurcombinaties?), flitsende overgangen, flitsende reacties, daar moeten ruiter en paard wel klaar voor zijn. Het vraagt om een behoorlijk verfijnde coördinatie. Gaat de voorwaartse impuls nog niet soepel van achter naar voren door het hele paardenlichaam, loopt het paard dus niet 100% nageeflijk over zijn rug en zit de ruiter niet 100% onafhankelijk, dan is die verfijde coördinatie er niet en is een rijtechnisch correcte flitsende reactie niet mogelijk. Het functioneren van het paardenlichaam gaat boven de reactiesnelheid. Ieder paard is superflitsend aan het been te krijgen, tuurlijk. Een paard is een vluchtdier. Maar als je paard gewoon goed reageert op je been en je verder werkt aan nageeflijkheid, ontspanning, balans, regelmaat etc., zal hij dan niet vanzelf na verloop van tijd 'flitsender' worden in zijn reacties?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:10

Askja schreef:
Alleen denk ik dus dat sommige ruiters zich hier zo op blindstaren dat de hele harmonie in het rijden verloren gaat. Dat je een duidelijke voorwaartse reactie wilt op je been, okee, dat is inderdaad een basisgegeven, dat bestrijd ik ook niet. Maar dat heeeele flitsende, elektrische dat sommigen zo belangrijk vinden (misschien omdat ze te veel kijken naar de topdressuurcombinaties?), flitsende overgangen, flitsende reacties, daar moeten ruiter en paard wel klaar voor zijn. Het vraagt om een behoorlijk verfijnde coördinatie. Gaat de voorwaartse impuls nog niet soepel van achter naar voren door het hele paardenlichaam, loopt het paard dus niet 100% nageeflijk over zijn rug en zit de ruiter niet 100% onafhankelijk, dan is die verfijde coördinatie er niet en is een rijtechnisch correcte flitsende reactie niet mogelijk. Het functioneren van het paardenlichaam gaat boven de reactiesnelheid. Ieder paard is superflitsend aan het been te krijgen, tuurlijk. Een paard is een vluchtdier. Maar als je paard gewoon goed reageert op je been en je verder werkt aan nageeflijkheid, ontspanning, balans, regelmaat etc., zal hij dan niet vanzelf na verloop van tijd 'flitsender' worden in zijn reacties?

Jup Helemaal mee eens. Wat heb je aan een paard dat flitsend reageerd, maar helemaal onder je uit rent en uit elkaar valt? Kan het beter iets minder flitsend en correct zijn. Dat 'flitsende' word vanzelf beter naarmate je paard sterker wordt! Het eindresultaat zal dus ook mooier zijn. Is dat btw niet het doel van de nieuwe dressuurproeven

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:14

Waarom zou een paard dat flitsend is onder je uit rennen?

dan heb je een vluchtend dier, dat heeft weer niks met flitsend te maken

Ook een paard waar je je benen vanaf moet houden, omdat hij gaat rennen op een normaal hangend been, is ook niet goed aan het been.
Hij vlucht weg van het been.
En dat is ook weer niks
daar kun je ook niks mee, zoals naar de hand toe rijden

nooit is het goed in de paardensport

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:25

een paard wat niet flitsend aan mijn been staat (zoals we het hier dan noemen) krijg ik ook niet lekker nageeflijk lopend. Ik heb 1000x liever dat ik been geef en dat hij met zijn kop omhoog netjes voorwaarts loopt, dan dat ik been geef en na 2 seconden pas reactie krijg, hoe rond hij van voren ook mag zijn.

Als hij niet 100% reageert op het been kan ik niet even been geven om hem van voren los te maken van dat bit wat hij even vastpakte, ik kan hem niet corrigeren omdat hij zijn achterhand naar buiten zwiebert, ik kan hem niet vragen dat achterbeen iets meer onder de massa te zetten.
Dat mijn overgangen dan niet zo super eruit zien omdat mijn paard tegen de hand komt omdat hij niet rechtgesteld is, omdat hij nog de zwak is om veel van achter te gaan dragen of wat dan ook, dat neem ik voor lief. Ik verwacht in die fase ook echt niet dat ze een proef in gaan. Hij mag ook best nog eens een foutje maken dat ik vraag het achterbeen er meer onder te zetten en dat hij begint te galopperen. Allemaal goed. Die afstemming komt later wel. Maar ik begin wel met reactie op het been, en die moet goed zijn voor ik verder begin te werken.

En ik denk trouwens niet dat er hier een ruiter op Bokt te vinden is die ECHT 100% onafhankelijk zit en zijn paard nergens belemmerd. Je hebt gewoon bepaalde blokkades in je lichaam, je hebt een voorkeurskant. Zoals je een paard niet volledig recht kunt krijgen, kun je dat bij jezelf ook niet. Het verschil is minimaal te maken maar een volledige tweehandigheid lukt echt niet. Dus als ik daar op moet wachten kan ik beter gaan dammen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:30

Citaat:
Als hij niet 100% reageert op het been kan ik niet even been geven om hem van voren los te maken van dat bit wat hij even vastpakte, ik kan hem niet corrigeren omdat hij zijn achterhand naar buiten zwiebert, ik kan hem niet vragen dat achterbeen iets meer onder de massa te zetten.
Dat mijn overgangen dan niet zo super eruit zien omdat mijn paard tegen de hand komt omdat hij niet rechtgesteld is, omdat hij nog de zwak is om veel van achter te gaan dragen of wat dan ook, dat neem ik voor lief. Ik verwacht in die fase ook echt niet dat ze een proef in gaan. Hij mag ook best nog eens een foutje maken dat ik vraag het achterbeen er meer onder te zetten en dat hij begint te galopperen. Allemaal goed. Die afstemming komt later wel. Maar ik begin wel met reactie op het been, en die moet goed zijn voor ik verder begin te werken.

idd helemaal mee eens
zonder reactie kun je niks
eerst zal hij van achteruit iets moeten doen.

en idd, aan de hand van hoe ver een paard in de africhting is, pik je de dingen zoals aan galloperen wel of niet.

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:41

Hmm k had een ander idee bij flitsend , kdacht dat jullie een extreme reactie bedoelden. Natuurlijk moet je paard ten alle tijden aan het been zijn! Maar zo snel mogelijk reageren en al het andere vergeten vind ik niet echt goed (ja behalve een echt jong paard dan he :p die kent al dat andere nog niet).
Een goed afgericht paard kan wel zo'n hele goede reactie geven, en daarbij volledig in harmonie blijven, maar idd als paard en ruiter hier nog niet aan toe zijn, zul je zo'n vluchtreactie krijgen (volgens mijn idee van flitsend dus).

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:54

een vluchtreactie vind ik niet flitsend aan het been.
Ik zie het meer als twee verschillende manieren van niet aan het been staan: niet reageren of vluchten voor het been. Het ene rij ik met zo min mogelijk been eraan, het andere met het been er voortdurend wakend aan.
Overigens leg ik ook dan mijn prioriteit even bij het aan het been zetten van een paard omdat het vluchten voor het been ten koste gaat van de ontspanning en dan kun je imo de rest ook wel vergeten

Een paard wat normaal netjes aan het been staat, kan ooit wel eens dromen en geen reactie geven maar dat is met een paar overgangen ook wel weer voorbij, en vind ik zelf meer een teken dat ik het paard niet aan het werk heb gezet.
Dat is in elk geval mijn gedachte erover

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 19:19

Ik denk dat ik niet ver genoeg sta om hierover mijn mening te geven, ik zat immers een beetje met dezelfde vraag als de TS. Als ik bij mijn paard mijn kuiten aansluit voel ik hem meteen reageren, maar toch is hij niet meteen baf-boef-holder-de-bolder in draf. Ik voel het een beetje aan als een soort van progressieve overgang, hij reageert wel maar zet er eerst een "half" drafpasje bij.

Als hij niet op die manier reageert dan durf ik al wel eens wat harder zijn, maar dan draaft hij gegarandeerd aan met een huppeltje, wat toch wel bewijst dat hij zijn balans dan een beetje kwijt is. Wat is er dan beter, met een half drafpasje in balans of meteen uit balans in draf?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:11

dat halve drafpasje in balans
Overigens huppelde mijn paard destijds bij de overgangen omdat ik (onbewust) teveel vast hield van voren. Misschien heb je daar iets aan?

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:46

Als een paard aandraaft met een huppeltje heb je hem niet goed voorbereid op de overgang

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:28

Urielle schreef:
dat halve drafpasje in balans

Daar wou k dus ook heen

sandradeboer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 23:52

Urielle schreef:
een vluchtreactie vind ik niet flitsend aan het been.
Ik zie het meer als twee verschillende manieren van niet aan het been staan: niet reageren of vluchten voor het been

Liever een paard dat 'vlucht' voor mijn been, dan 'vlucht' voor een conifeertje aan de rand van de dressuurring!
Dit heeft overigens niets met angst te maken, slechts met een geconditioneerd patroon. Been = naar voren. Te allen tijde!!!!!!!

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 10:26

sandradeboer schreef:
Liever een paard dat 'vlucht' voor mijn been, dan 'vlucht' voor een conifeertje aan de rand van de dressuurring!
Dit heeft overigens niets met angst te maken, slechts met een geconditioneerd patroon. Been = naar voren. Te allen tijde!!!!!!!

Een paard dat echt vlucht is bij mij niet aan het been; hij knijpt er nl. tussenuit op dat moment. Hij reageert wel - en dat is het postitieve, maar de reactie op zich is niet ok. 'Naar voren' heeft ook niet zoveel te maken met 'harder lopen', maar veel meer met de voorwaartse reactie die je wilt. Een ietsje meer 'voorwaarts denken' is soms al genoeg.
(Wat onverlet laat dat ik het verder met je reactie helemaal eens ben, het is prettiger als ze meer op jouw been reageren dan op bloemstukken en coniferen...)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:27

ik wil ze ook niet vluchten voor het been hebben
want dat is net zo iirtant als niet aan het been
want met beide kun je niks

dat is idem als tegen het bit, als achter het bit zijn
met beide kun je niks, al lijkt het voor een leek dat een paard dat achter het bit loopt, wel mooi voor elkaar is

BelleFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 15:19

Marije1984 schreef:
Als een paard aandraaft met een huppeltje heb je hem niet goed voorbereid op de overgang

Vandaar dat ik dus zeg dat hij uit balans is. Wanneer ik hem dan toch eens wat harder probeer aan te pakken, en hij dus na mijn eerste keer kuit, eerste keer voet enz niet luistert, dan schop ik hem eens... dan is hij per definitie dus niet echt voorbereid. Overigens, het is een vreemd gevoel, niet echt het huppeltje wat bij jonge paarden soms voorkomt.

@Urielle : bedankt voor de tip, maar als ik er mijn tijd voor neem maakt hij wel een goede overgang. Verder hebben we, zoals iedereen, nog veel te leren.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:11

Askja schreef:
Maar als je paard gewoon goed reageert op je been en je verder werkt aan nageeflijkheid, ontspanning, balans, regelmaat etc., zal hij dan niet vanzelf na verloop van tijd 'flitsender' worden in zijn reacties?

Het is een visieuze cirkel. Een paard zal niet correct nagefelijk ed. lopen wanneer hij niet correct aan het been is. Maar het is gemakkelijker een paard correct aan het been te krijgen als hij correct nagefelijk is. Leuk hè paardrijden

Maar je moet prioriteiten stellen in je training. Mijn top-prioriteit is áltijd en op élk paard "flitsend aan het been" op welk niveau dat paard dan ook is. Bij het zadelmak maken beginnen wij aan de longeerlijn en ik ga pas los als dat paard op mijn been reageert. Reageert het paard namelijk op mijn been, dan reageert hij ook een stuk gemakkelijker op mijn eerste teugelhulpen.
En zelfs bij dat jonge paard eis ik metéén reactie en genoeg reactie. Zo blijf ik ontspannen zitten en doe helemaal niks, kom rustig met mijn been eraan (de eerste paar keren ondersteund door de longeerzweep van mijn hulp op de grond, zodat het paard de link kan leggen) geen reactie paar passen flink naar voren (wel controleerbaar!!!) en dat paar keer herhalen. Ook veel schijn overgangen aan de longe en na een paar keer zijn de paarden zo fijn aan de hulpen en ontspannen dat ze vaak uit zich zelf na een paar keer al voorwaarts neerwaarts beginnen te lopen.
Je kunt ook aan die nagefelijkheid gaan werken en ruzie krijgen met je paard omdat hij tegen je been is. Dan gaat dat na een tijdje misschien wel goed als je het gewonnen hebt maar dat kost veel (blijvende/herhalende) problemen.

En bij een paard op hoger niveau idem dito. Denk aan passage bijvoorbeeld. Je krijgt nóóit een goede passage als je paard niet genoeg voor het been is. Dan kun je wel aan de passage blijven trainen in de hoop dat als het paard sterker wordt dat de passage beter gaat en hij vanzelf beter aan het been is. Je kunt ook een stapje terug zetten. Terug naar de eerste basis: Flitsend voor het been rijden en de passage er een stuk makkelijker en spectaculairder eruit rijden.

Nu heb ik twee voorbeelden gegeven waarom het zo belangrijk is dat een paard goed aan het been is. Met flitsend aan het been wordt dus niet direct bedoeld dat je paard meer onder gaat treden in een verzameling oid. Daarmee wordt puur bedoeld dat je paard direct reageert op de beenhulp. Naarmate het niveau stijgt wordt ook verwacht dat er correcter gereageerd wordt. Maar dat heeft niks te maken verder met de prioriteit van het flitsend aan de hulpen rijden.

Wat Kawa al zei:

Citaat:
Als de motor het niet doet, kun je niet verder met de rest.