3,5 jarige laten nageven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

3,5 jarige laten nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 21:32

Hoi!
Ik heb een 3,5 jarige pony en het rijden gaat erg lekker,ik ben veel bezig met rechtrichten en lekker voorwaarts houden en overgangen rijden ,en het schakelen in de overgangen, Amigo wil dan wel gaan nageven, hij komt dan zelf naar beneden, maar na 3 passen komt hij terug in tempo en gaat hangen in de teugels ik geef dan been om wat meer op te richten,en dat hij dan niet zo gaat hangen maar dan komt hij weer helemaal omhoog versnelt wat,en daarna verliest hijw eer tempo en komt weer te hangen in de teugels
Wat moet ik hier nu aan doen? gewoon vooruit blijven rijden en het nageven laten zitten, om te voorkomen dat hij daarna gaat hangen..of is er een andere manier?
groetjes Samantha

elmiran

Re: 3,5 jarige laten nageven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 21:46

Eerst zorgen dat het tempo goed is en hem op eigen benen laten lopen. Ik heb altijd geleerd als iets niet goed gaat(of als ze iets doet dat niet mag) om m'n paard eerst goed vooruit te rijden. als ze in een tempo door kunnen lopen vraag ik ze pas om na te geven. goed vooruit rijden, vooral veel figuren en overgangen rijden.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 22:31

Sinds hij nog 3,5 is zou ik me eerder concentreren op het naar voren rijden en het activeren van de achterhand dan om de nageeflijkheid.Als ik het zo hoor ben je heel goed bezig zo =) ik zou hem laten nageven waneer hij al vanzelf aangeeft dat hij wil en dan buitenteugel (niet te strak maar toch goed) vasthouden en kneepjes geven met je binnehand..ook binnenbeen gebruiken hierbij..ook is het kneden met beide handen ( alsof je tuttefrut aan't kneden bent) ook goed om hem naar beneden te krijgen.

Maar ik zou me eerst richten op de tact van zijn gangen.tuurlijk wiebelt hij nog wel en loopt hij onregelmatig soms(kan niet anders op zijn leeftijd) maar te grote verschillen kunnen niet natuurlijk =)

Wij rijden ook 4 jarige paarden die soms nog naar boven komen met hun hoofd..zolang je vanachter genoeg activeert en de teugels correct aanhoud kan dit niet zo'n kwaad..wel zou ik hem bij het stappen om te beginnen en dan later ook bij de andere gangen ,goed over de rug rijden..dit betekent niet perfect ineens oprichten en aan de teugel maar je paardje gewoon z'n nek naar beneden toe laten ontspannen door middel van activering van het achterbeen en eventueel lichte teugelhulpen

Maar je doet het zo te horen goed hoor! veel sucses

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:42

Als je paard hangt, hangen er twee zei mijn instructrice altijd. Als je paard hangt is het dus een teken dat je voor teveel druk hebt.
Probeer om hem zelf meer lucht te geven voor en er achter actief onder te rijden.
Je bent al bezig met overgangen en tempowisselingen om hem beter aan het been te krijgen, dus zodra hij lichter aan het been wordt, krijgt hij de kans ook niet meer om te vertragen. Hij is nog jong, hij zoekt balans en zoekt dat nu in het terugkomen in tempo en het contact met jouw hand. Stimuleer hem door los te laten om op eigen benen te lopen, en ga lekker door met je basiswerk dan komt het vanzelf goed.

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:48

Hoe kan ik m´n paard rijden en overgangen rijden, rechtrichten en voorwaarts rijden als mijn paard niet nageeft. Elke ophouding waar bij het paard niet nageeft is trekken. Enk eerst maar eens na wat nageven is.

Rechtrichten van een paard kan men alleen als het paard in balans is dus tussen twee teugels gereden is, van de hand weg en weer in de hand gereden worden kan.

Een ophouding is: met gewicht(hulp) been(hulp) het paard drijven, de hand dan aannemen en weer nageven. Wat gebeurd er n.l. al ik drijf en aanneem: de onderkaak krijgt druk door deze druk gaat de mond open en door dat ik nageef met de hand sluit de mond.(kauwen)
Dan als ik het paard in de houding wil rijden vertraag ik het nageven door m´n hand te laten staan (niet trekken) mijn paard gaat dan afbuigen in de nek (dit noemt men nageven in het nekgewricht) en dan geef ik na met de hand.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:48

Mijn gevoel zegt dat je als ruiter ´anders´ gaat zitten of reageren zodra je paard nageeft. Dat gaat heel snel, misschien ben je iets te gefocust op dat nageven, zodra dat gebeurt wil je dat zo houden en werk je misschien onbewust teveel met je teugels in oid.

Als ik zo lees volgt bij je na het nageven terugval in tempo. Daaropvolgt hangen in de teugels, ofwel.. Je paard is helemaal op t moment dat ie wil gaan nageven waarschijnlijk niet voorwaarts en aan je been (probeert ie dan onder het werk uit te komen?). Dus probeer je paard actief te houden, wees zacht met je handen en houd licht contact. Wees blij met de kleine stukjes dat ie nageeft, maar stel dit niet als doel. Je doel is oefenen dat je paard jouw hulpen accepteert zonder dat ie bv tegen de hand wordt enzo. En goed reageert op je been.

oprichting zou ik bij een jong paard nog niet van willen praten. Je geeft geen been voor oprichting, jij moet been geven om hem voorwaarts en onafhankelijk van je teugels op zijn eigen benen te laten lopen denk ik eerder.

Heb je les? Leg het je instructrice anders voor en vraag hoe hij/zij denkt dat je dit het beste kunt aanpakken.

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:49

Bienotje schreef:
Mijn gevoel zegt dat je als ruiter ´anders´ gaat zitten of reageren zodra je paard nageeft. Dat gaat heel snel, misschien ben je iets te gefocust op dat nageven, zodra dat gebeurt wil je dat zo houden en werk je misschien onbewust teveel met je teugels in oid.

Als ik zo lees volgt bij je na het nageven terugval in tempo. Daaropvolgt hangen in de teugels, ofwel.. Je paard is helemaal op t moment dat ie wil gaan nageven waarschijnlijk niet voorwaarts en aan je been (probeert ie dan onder het werk uit te komen?). Dus probeer je paard actief te houden, wees zacht met je handen en houd licht contact. Wees blij met de kleine stukjes dat ie nageeft, maar stel dit niet als doel. Je doel is oefenen dat je paard jouw hulpen accepteert zonder dat ie bv tegen de hand wordt enzo. En goed reageert op je been.

oprichting zou ik bij een jong paard nog niet van willen praten. Je geeft geen been voor oprichting, jij moet been geven om hem voorwaarts en onafhankelijk van je teugels op zijn eigen benen te laten lopen denk ik eerder.

Heb je les? Leg het je instructrice anders voor en vraag hoe hij/zij denkt dat je dit het beste kunt aanpakken.

Lees toch eens de handleiding door: zonder ophoudingen kan ik een paard niet rijden.
De eerste nageeflijkheid begint in de mond dan in de nek. Als een paard nageven kan, kan hij tot meer oprichting (zelfdragen van de hals) gebracht worden.
Doordat het paard nageeft (op de ophoudingen) kan ik het tempo regelen.

Een ophouding heeft niet het gevolg dat een paard langzamer gaat het is een aannemende en nagevende hand die de energie die door mijn voorwaartsdrijvende hulpen in de hand krijg en die ik er weer uit wil hebben, en dat is door na te geven. En dan komt het gevoel erbij in wat voor mate ik dit doe en in welke oprichting (ofniet) ik het hoofd en hals wil hebben.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:04

Nou professor, blijkbaar is niet iedereen zo goed als jij denk ik dan....

En zeg nu zelf, als je een ruiter als doel geeft om het paard nageeflijk te krijgen. Hoe groot is de kans dat de ruiter dan onbewust teveel pluk en trekwerk gaat toepassen in de mond van het paard?

Maar nu wordt ik dus wel nieuwsgierig, professor jij zet voornamelijk feiten neer. Maar wat zou jij de topic starter dan aanraden om dit op te lossen?

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:22

Door goed les te nemen, want als je een jong paard inrijdt moet je deze basis gegevens beheersen anders moet je je vingers weg laten van zo´n paard.
En laat je het rijden door een ruiter die dit wel beheerst.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:26

een van m'n pony's is nooit nagevelijk gereden(was een westernpaard) ik heb haar al weer een paar jaar en ben dit jaar al erg vooruit gegaan met dressuur(met een ander paard) dus reed ik de pony ook nog wel eens en heb haar geprobeerd nagevelijk te rijden. Iedere keer als je maar heel iets druk op de teugel had ging ze trager lopen, wat je ook deed...aansporen hielp niet. Ik heb haar toen een tijdje alleen maar goed voorwaarts laten lopen, uitgestrekte draf en toen merkte ik gewoon dat het dan veel makkelijker ging en ze in een tempo door bleef lopen. Ik heb altijd geleerd om eerst goed voorwaarts te rijden dan komt het nageven pas.

Elskevree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:33

Nageven is een gevolg van correct rijden dus je moet je niet op nageven (oftewel hoofd naar beneden) concentreren. Concentreer je op de juiste reactie op been, zit en hand. Niet teveel en te hard met je hand (terug) werken. Het hoofd kan daardoor wel naar beneden gaan (als hij niet gaat staken) maar dan is hij niet correct nageeflijk. Goed les nemen is een must bij het paardrijden vooral als je nog niet veel ervaring hebt. Succes!

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:44

Elskevree schreef:
Nageven is een gevolg van correct rijden dus je moet je niet op nageven (oftewel hoofd naar beneden) concentreren. Concentreer je op de juiste reactie op been, zit en hand. Niet teveel en te hard met je hand (terug) werken. Het hoofd kan daardoor wel naar beneden gaan (als hij niet gaat staken) maar dan is hij niet correct nageeflijk. Goed les nemen is een must bij het paardrijden vooral als je nog niet veel ervaring hebt. Succes!

Nageven (hoofd naar beneden) dit begrijp ik niet dit is russich.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:52

ga dan rusisch leren

Ze bedoelt zeker in de krul trekken.

Citaat:
Het hoofd kan daardoor wel naar beneden gaan (als hij niet gaat staken) maar dan is hij niet correct nageeflijk.

staat toch ook niet bij dat hoofd naar beneden nagevelijk rijden is.....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:13

elmiran schreef:
een van m'n pony's is nooit nagevelijk gereden(was een westernpaard) ik heb haar al weer een paar jaar en ben dit jaar al erg vooruit gegaan met dressuur(met een ander paard) dus reed ik de pony ook nog wel eens en heb haar geprobeerd nagevelijk te rijden. Iedere keer als je maar heel iets druk op de teugel had ging ze trager lopen, wat je ook deed...aansporen hielp niet. Ik heb haar toen een tijdje alleen maar goed voorwaarts laten lopen, uitgestrekte draf en toen merkte ik gewoon dat het dan veel makkelijker ging en ze in een tempo door bleef lopen. Ik heb altijd geleerd om eerst goed voorwaarts te rijden dan komt het nageven pas.

voorwaarts is niet hetzelfde als actief en met impuls.
In jouw geval had je imo beter eerst aan de tempocontrole kunnen werken (actie=reactie) ipv aan de aanleuning.
Altijd voorwaarts rijden sta ik helemaal niet achter, resulteert vaak meer in over hun tempo rennende paarden die alsnog hun achterhand er een halve meter achter hebben hangen.
Kan best dat het voor jou werkte, maar als tip zou ik het zeker niet geven.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:28

Naar mijn mening moet je een paard (zeker zo'n jong paard als 3.5) vooral voorwaarts en naar de ontspanning toe rijden. Daarbij zo weinig mogelijk aan de teugels zitten, maar veel tempowisselingen(liefst op zit) en veel figuren rijden.
Als het paard gaat ontspannen en de achterhand meer draagt zal de hoofd-halshouding vanzelf lager worden.
Oprichting bij een paard van 3,5 vindt ik onzin, leer ze eerst maar ontspannen(met goed ruggebruik) en aan het been te lopen. Daar hebben ze het eerst moeilijk genoeg mee. Alles op zijn tijd.

Voorwaarts is bij mij actief lopen. Niet over het eigen tempo lopend.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:02

Patriesje, je moet je paard toch ook actief terug kunnen rijden dus het zijn toch twee totaal verschillende begrippen?
Paard loopt actief imo als hij lekker op eigen benen loopt met zijn achterbenen goed onder de massa door swingend, het tempo doet er daarbij niet toe en of je nu verzameld draaft of uitgestrekt dan moet dat gewoon behouden blijven. Vind ik.

Jade91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:04

het is nog een best jonge pony om z'n hoofd lang naar beneden te brengen. probeer eerst de overgangen en zijn tempo goed te krijgen en ga dan later pas aan het beneden houden beginnen

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:13

Ehm wat een discussie over nageven zeg, ik zou proberen de pony naar de teugel (hand) toe te rijden van achter, en later pas meer aan de teugel gaan vragen.
En dat is precies wat je nu doet, dus vooral doorgaan zo.

Als hij wil gaan hangen: voorwaarts rijden, probeer niet zijn hoofd omhoog te "trekken/tillen", maar probeer door het voorwaarts rijden de pony zelf zijn hoofd weer te laten dragen, daarna begin je weer van voor af aan waar je mee bezig was...

Zo te lezen ben je gewoon goed bezig hoor!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:49

Urielle schreef:
Patriesje, je moet je paard toch ook actief terug kunnen rijden dus het zijn toch twee totaal verschillende begrippen?
Paard loopt actief imo als hij lekker op eigen benen loopt met zijn achterbenen goed onder de massa door swingend, het tempo doet er daarbij niet toe en of je nu verzameld draaft of uitgestrekt dan moet dat gewoon behouden blijven. Vind ik.

Klopt. Actief voorwaarts is maar een van de verschillende manieren van actief lopen. Elk tempo en elke overgang moet er natuurlijk actief gereden worden.
Ik had moeten zeggen actief en voorwaarts lopen, was misschien wat duidelijker geweest .

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 12:16

Iedereen erg bedankt voor de goede tips !

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 14:03

Als een paard niet nageeft, dan kun je overgangen, rechtrichten en voorwaarts rijden nooit goed gereden hebben.

Het rechtrichten van een paard kan alleen maar als een paard in balans gaat. Het paard moet van de hand weg en weer in de hand gereden kunnen worden.

Door halve ophoudingen (aanhoudingen) ontstaat er druk op de onderkaak, waardoor de mond van het paard opent. Door met de hand het nageven toe te staan, sluit het paard de mond weer. Het paard begint te kauwen.

Als het paard eenmaal nageeft met de onderkaak, dan kun je door de hand aan te houden, het nageven van de onderkaak vertragen. Het paard gaat hierdoor nageven in de nek. Daardoor kun je het paard in een houding laten rijden. Als het paard nageeft in de nek, moet de ruiter dit toestaan.

Als een paard niet nageeft, hoe kunnen alle andere reacties en oefeningen die worden uitgevoerd, dan goed zijn uitgevoerd ?

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:50

Vaak wordt de oorzaak bij het paard gezocht, maar de ruiter moet naast de andere aangegeven zaken ook een goede onafhankelijke zit hebben, van daaruit kun je een eerlijke hand voor de verbinding met de paardenmond ontwikkelen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:13

Volgens mij is het ook wel erg belangrijk dat je je er niet al te druk over maakt; wij waren gisteren bij de clinic van Hinneman/Coby vB; daar liepen dus ook 3jarigen - en wat men daar dus deed was inderdaad rechtrichten, zoeken naar balans, gehoorzaamheid. Nageeflijkheid werd natuurlijk gewaardeerd, maar ze deden er gewoon niet zo moeilijk over. Met de kop de lucht in was natuurlijk niet de bedoeling, maar voor 't overige reden ze eigenlijk in dit opzicht een beetje voor het vaderland weg. Ik moet zeggen, de paarden zagen er ontspannen uit en juist doordat niemand zich erg druk maakte over de nageeflijkheid, werden ze het.
Iedereen weet dat natuurlijk ook, als jij je paard netjes rechtricht in een basistempo, dan lopen ze op een gegeven moment toch min of meer je hand in, en dan zeg je dank je wel en beloon je ze stevig...

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:30

Jonge paarden kunnen ook, wanneer ze gaan nageven, na een tijdje met hun hoofd lopen schudden... Dit doen ze vaak omdat hun rug nog niet voldoende ontspannen is. Rij je paard dus goed voorwaarts en aan je been en zorg dat ie in zn hele lijf los is waardoor hij kan ontspannen en uiteindelijk je hand volgt wanneer je m aan je been hebt.

ProfessorJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:05

Goofy44 schreef:
Als een paard niet nageeft, dan kun je overgangen, rechtrichten en voorwaarts rijden nooit goed gereden hebben.

Het rechtrichten van een paard kan alleen maar als een paard in balans gaat. Het paard moet van de hand weg en weer in de hand gereden kunnen worden.

Door halve ophoudingen (aanhoudingen) ontstaat er druk op de onderkaak, waardoor de mond van het paard opent. Door met de hand het nageven toe te staan, sluit het paard de mond weer. Het paard begint te kauwen.

Als het paard eenmaal nageeft met de onderkaak, dan kun je door de hand aan te houden, het nageven van de onderkaak vertragen. Het paard gaat hierdoor nageven in de nek. Daardoor kun je het paard in een houding laten rijden. Als het paard nageeft in de nek, moet de ruiter dit toestaan.

Als een paard niet nageeft, hoe kunnen alle andere reacties en oefeningen die worden uitgevoerd, dan goed zijn uitgevoerd ?

Je hebt het goed overgeschreven Goofy44 (copy right)