Kijkerig paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Stipje

Kijkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-05 21:49

Rijtechnisch probleem tja voor mij wel. Ik heb een lieve merrie van 6 jaar, heeft nog nooit gebokt of gesteigerd. Is alleen zo ontzettend kijkerig dat ze niet fijn te rijden is. Schrikken van alles, snel afgeleid etc. Hoe los ik dit op?? Alle tips zijn welkom. En aan het werk zetten weet ik ook wel dat doe ik maar toch nog elke keer dat kijkerige.

Lisette

Re: Kijkerig paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 21:52

Negeren misschien?

QueenBeeBee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-05 22:00

Het paard dat ik nu bijrij is ook erg snel afgeleid. Wat heel goed werkt, bij mij, is de wereld van je paard verkleinen door op een volte te gaan rijden. Op deze manier heb je gemakkelijke stelling en verklein je d emogelijkheden dat ze meer kan kijken om zich heen. Dus steeds op de volte en dat desnoods weken volhouden totdat ze rustiger is, dan kun je het uitbouwen naar grotere voltes totdat je weer stukke nrecht uit kan.

Daarnaast is het erg belangrij kdat JIJ je heel goed concetreert, met dit soort paarden is het vaak zo dat als jij 1 tel aan iets anders denkt je paard al weer iets engs heeft gezien. Wat ik moet doen van mij lerares is naar mijn paard kijken. Ik ben nu dus zo geconcentreerd dat ik niets of niemand om mij heen zie
Maar het werkt wel, want je voelt je paar dheeeel goed aan waardoor je er meteen op kan reageren.

oh en nog een tip; niet afwachten totdat ze schrikt maar echt flink rijden en aan het werk zetten!! niet meeliften... maar haar echt aan het werk zetten zodat ze geen tijd heeft om te schrikken, niet bang of angstig zijn voor het schrikken!!

Veel succes!!!!!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:37

heeeeeel veel afwisselen, ik heb ook zo'n draak!

ik kreeg nog de tip om wat lijnzaad olie of andere olie over het voer te doen, zo is de concentratie beter, en bij de mijne werkt dat dus ook, hij is veel relaxeder.

veel afwisselen dus, geen enkele keer hetzelfde gaan doen, veel tempo wissellingen gaan rijden.

als je dier toch kijkerig word, niet gaan terugnemen, normaal gesproken werkt het vaak zo dat als je dier schrikt je het terugneemt in stap, ga juist het tegenovergestelde doen.
bij schrikreactie ga je juist tempo versnellen, flinke draf en slangevolte gaan rijden of iets anders..
succes!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 16:50

Het is juist fijn om een kijkerig paard te hebben daar kan je meestal wel op vertrouwen dan die dooie beestjes die nooit wat doen, totdat ze ineens de benen nemen en ze oncontroleerbaar zijn.

Ralinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:01

mijn merrie is ook heel erg kijkerig en schrikkerig.
dit is erg irritant. je moet je proberen goed te concenteren op je paard als is dit soms heel moeilijk en flink blijven rijden.
het blijven rijden is erg belangrijk zo heeft het paard weinig tijd om te schrikken. ik wachtte zelf in het begin af wat mijn merrie ging doen en dat ging vaak niet goed want dan gaan ze juist schrikken en kijken.

ppl0026

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:39

Ik heb ook een kijkerig paard, erg irritant. M'n instructrice zegt dat je idd niet moet afwachten tot je paard iets verzint, maar gewoon zélf iets verzinnen, dus hard werken.

noraahlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 21:53

Heej,
Ik heb ook een kijkerige pony, Het is soms heel lastig en irritant.
Maar als je aan het rijden geen moment het zelfde doen,
Dus veel figuren achter elkaar rijden, en tempowisselingen rijden ook heel veel overgangen rijden, voorwaarts rijden!! Is ook heel belangrijk. Anders gaan ze dingen zoeken om kijkerig op te reageren.
Wat bij die van mij ook heel erg helpt is: volte's openen en verkleinen.

Op de plaats waar hij op dat moment heel kijkerig is een overgang rijden, dus hij kijkt, en wil bijvoorbeeld gaan schrikken ga jij een overgang rijden, dat wil ook altijd wel helpen. Tenminste dat helpt mij heel erg goed.

Ook moet je proberen er niet op te reageren. Waar ik eigenlijk nog wel moeite mee heb, want dan ben je net weer lekker aan het rijden, en is de pony weer kijkerig, en schrikt ie weer, ben je weer een uit je ritme, maar ik probeer altijd gewoon door te rijden. Het lukt natuurlijk niet altijd.

Ik hoop dat je hier wat mee kan. Succes verder met je paard!!

oeps beetje lang verhaal geworden

karton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:50

Niet op reageren en gewoon bezig blijven.
Van had veranderen, enorm veel figuren, overgangen, wat nieuwe dingen gaan proberen zodat ze geen tijd heeft om overal naar te gaan kijken of van te schrikken.
Dus idd, haar bezighouden in plaats van zij jou
Succes ermee.

Graaskorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:57

Ik heb hetzelfde probleem met onze bolle. Hij is niet schrikkerig maar wil dus echt alles zien wat er om hem heen gebeurt. Om die reden mennen we ook met oogkleppen.

Met rijden hou ik hem steeds bezig met van alles, veel overgangen en figuren rijden. Bewust daarheen sturen waar hij heen loopt te staren. En het negeren, hoe moeilijk het ook is. Maar het gaat steeds beter.

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:51

ik heb er ook zo een!soms weet ik het allemaal ook niet meer maar ik heb wel geleerd om gewoon door te rijden en zelf te negeren en desnoods waar ze naar kijkt extra tempo maken! heel vaak blijft die van mij het ook doen hoor maar je leert er wel mee omgaan, met wedstrijden ben ik ook heel benieuwd hoe dat zal gaan, hoe doen jullie dat op wedstrijd met kijkerige paarden? die van mij is ook nog eens bang voor tegemoetkomende paarden die vreemd zijn, iemand daar tips voor?)

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 03:32

Ik heb ook een heel kijkerig paard, maar ik negeer het gewoon en dat werkt bij die van mij wel

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:49

die van mij is ook kijkerig en snel afgeleid. gewoon bezig houden en veel afwisseling dat ie het niet saai gaat vinden. en als ie wel schikt gewoon negeren en verder rijden of der niks aan de hand is.
en op wedstrijd laat ik hem de eerste 5 / 10 min gewoon aan slap teugeltje rond stappen dat hij alles kan zien wat ie wil zien en daarna moet ie aan het werk dat werkt bij hem. dan kan die op ze gemak lekker alles zelf bekijken en heeft ie niet op eens als ik der langsrij oh wat is dit omdat ie het dan al gezien heeft

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 09:42

viewtopic.php?f=8&t=453193

Een topic van 4 pagina's dat ik heb geopend over een paard met hetzelfde probleem. Zitten een aantal goede tips tussen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:52

Lisette schreef:
Negeren misschien?

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, kort door de bocht en hier heeft ts geloof ik weinig aan.

Mijn paard is ook enorm kijkerig, schrikt van alles, vind de sloot langs de bak eng terwijl hij hier dagelijks staat enz enz.

Wat ik van mijn instructrice moet doen is er idd niet op reageren, maar het belangrijkste is voorkomen dat hij gaat of kan schrikken. Dus ik weet dat hij 1 bepaalde hoek eng vind (dat merk je na het 1e rondje stappen wel al) dan moet ik steeds voor die hoek zorgen dat mijn paard goed aan mijn binnenbeen en buitenteugel is, zodat ik hem iets naar binnen kan stellen en hem dus niet de gelegenheid geef om te kijken.
Het domme is namelijk, hij vind het eng, maar wil er ook altijd naar kijken. Vervolgens gooit hij zijn hele gewicht over de binnenschouder en valt helemaal naar binnen en rent dan het liefst ook nog eens zo hard mogelijk weg. Doet ie dit een aantal keer en ga je er dus al maar meer op reageren, dan wordt het alleen maar erger en op den duur kom je de bak helemaal niet meer rond.

In het begin vond ik dit heel moeilijk, ik had namelijk altijd het idee van je bent een dikke aansteller, loopt hier dagelijks en je loopt gewoon iets te zoeken en bent een dikke scheiterd. Ik werd dan dus boos en ging ook mijn aandacht helemaal focussen op die hoek die hij eng vond. Ik kwam dan dus helemaal niet meer aan rijden toe en de spanning werd al maar erger.

Gelukkig snapt mijn instructrice mijn frustaties af en toe heel goed en helpt me hier wel heel goed in. Het is alleen wel heel erg moeilijk en vaak moet ik echt wel tot 500 tellen als ie weer zo'n dag heeft. Ik hoop gewoon nog steeds dat het ooit over gaat of iig minder wordt, want nu met al die enge waaiende en vallende blaadjes is alles toch ook wel weer heel eng en dat rijd gewoon waardeloos af en toe...

Succes!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:03

Meer aandacht van je paard vragen dan je paard voor andere dingen heeft!

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:11

Lekker fanatiek doorrijden! Niks van aantrekken.
Wat ik in het begin weleens deed wanneer mijn paard extreem keek, kleine volte rijden, aandacht vragen, die kleine volte weer netjes uitrijden en mocht ie weer kijken, weer kleine volte. Dan krijg je een soort van Olympisch teken...
Wat vooral belangrijk is, dat je gewoon doorrijdt en er niks van aantrekt! Hoe moeilijk dit soms ook is... Ik heb nl ook een kijkpaard.
Als hij in de draf kijkerig is op een bepaald punt, ga ik gewoon galopperen.. en andersom... Proberen dmv simpele oefeningen de aandacht bij je te houden..
Succes!

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:59

mijn paard is op de wedstrijden heel kijkerig. in het begin zat ik ook gewoon te wachten tot er wat gebeurde maar ja dan ben je al te laat. aan het werk zetten en zoek het probleem maar eens op. als je paard in een bepaalde hoek bijvoorbeeld steeds schrikt rijer maar steeds langs en laat haar dan dingen doen. bijv versnellen of terug vragen en zorg dat je je binnen been er bij hebt dat je haar kan op vangen. gaat ze bijvoorbeeld helemaal naar buiten kijken neem je je binnen hand van de hals en je buiten hand tegen de hals en dan je binnen been er bij . daardoor dwing je je paard om naar binnen te kijken en kan ze niet meer naar het geen kijken waar ze van schrikt. en haar bezig houdenmet allerlei oefeningen zoals hier al gezegd werd. mijn instructrise zegt tegen mij altijd zoek het maar op dan weet je wat je moet doen binnen been er aan houden en haar opvangen voordat ze wat van plan is. en consequent blijven doet ze het een keer doet ze het de volgende keer weer alleen dan moet je haar voor zijn en streng blijven. maar zoek het op zodat ze weet dat ze er toch langsmoet

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 22:01

sorry lees dat ik net een fout heb gemaakt. je buiten hand moet van de hals en je binnen hand tegen de hals en dan je binnen been erbij en vragen met je binnen hand

Lexitje4ever

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:46

Ik heb hier ook zo'n paard. Na enkele dingen gelezen te hebben over andere afstammelingen van Faram (vader van mijn paard), ben ik tot de conclusie gekomen dat dat paard het kijkerig zijn doorgeeft aan ongeveer al zijn nakomelingen. Als ik dat eerder geweten had... Bij Presley is het soms echt verschikkelijk.

In het begin hielp negeren heel goed. Maar na een tijdje deed hem dat niets meer, hij rende weg en ik probeerde gewoon door te rijden, te doen alsof er niets aan de hand was, eenmaal hij gestopt was met rennen, vond hij weer wat nieuws. Echt niet leuk. Toen ben ik keer op keer naar de plek waar wat "was" toegereden. Er was nooit iets hoor, Presley ziet en hoort gewoon spoken. Om gek van te worden. Dit werkte ook weer even, maar na een tijdje "schrok" hij er steeds weer van. Als ik hem dan aan de hand naar die plek meenam, was er plotseling "niets" meer dat eng leek. Terug erop, en juist hetzelfde.

In het begin was mijn paard ook voor de rest erg onrustig, dat is nu gebeterd en ik moet zeggen, sinds hij "zijn innerlijke rust" weer bijna gevonden heeft, is hij veel fijner te rijden, en "verschiet" hij tenminste niet meer van alles. Hoewel... soms ben je rustig aan het draven en hangt er een zadeldek ofzo over de omheining van de piste, dán moet je hem eens zien rennen... Of erger nog, als er iemand in de piste tegen de omheining staat. Dan krijg je hem gewoon niet meer gestopt. Ik geef het op, met mijn paard. Ik heb me er bij neergelegd dat het wel altijd zo zal blijven. Intussen probeer ik hem te laten wennen aan allerlei "enge" situaties, maar zonder succes. Zelfs na 20 keer durft hij nog niet dichter dan 20m van een (dan nog speciaal een bruine zodat het niet té hard opvalt!) doek die op de grond ligt te komen Jeetje, van een aansteller gesproken...

Maar er zijn voedingssuplementen die je bij kan geven zodat je paard rustiger wordt. Dat moet ook wel helpen. Pavo heeft er zo wel enkele. Je kan misschien eens op die manier proberen of het helpt.

groetjes

lievebella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:50

schouder binnenwaards rijden

ppl0026

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:47

Probeer de oplossing eens bij jezelf te zoeken. Meestal ben je zelf zenuwachtig van het idee alleen al dat je paard kijkerig is. Dat voelt je paard aan en ja die gaat dan inderdaad kijken wat er zogenaamd aan de hand is. Ik weet dat het moeilijk is je te ontspannen en die gedachte uit je hoofd te zetten, maar je moet het echt proberen.
Ik heb het probleem ook (gehad). Ik was zó bang en daarom ging m'n paard d'r ook zó hard vandoor. Vroeger ontweek ik de 'enge" plekjes, maar nu maak ik desnoods 20 keer een volte bij en als ik voel dat 'ie weg wil spurten drijf ik bij en dan loopt 'ie wel normaal door.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:27

Goede tips. Ik heb er zelf ook zo een. Vaak bij bepaalde punten erg schrikkerig en naar binnen toe weg willen lopen. Is ook snel in die reaktie.
Doen als bovenstaande helpt, maar vergeet ook niet op de punten van spanning, zelf heel rustig uit te ademen.
De neiging is om je adem in te houden bij zo'n snel reflex, wat de situatie verergert.
Probeer de spanning ook eens van de teugels af te halen. Dus even de verbinding verbreken.
Als het paard niet vastgehouden wordt van voren kan het meer vertrouwen van zijn berijder krijgen, van:"Het is wel goed joh."
Die van mij loopt dan vaak rustiger langs dat punt, dan dat ik de nageeflijkheid probeer aan te houden.
Gewoon even de verbinding verbreken dus(= maar 1 cm. speling) en het vertrouwen even aan je paard geven.

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:35

Ik heb ook altijd een paard flink aan het werk gezet als hij/zij zo kijkerig was. Gewoon veel wendingen, overgangen, zijgangen etc. Nu rijd ik een merrie die daar alleen nog maar heter van wordt. Hierbij rijd ik haar in het begin onder het tempo. Niet gaan jagen en vooral niet gaan trekken, gewoon een beetje rond joggen tot het paard aangeeft dat hij ontspant (briesen, over de rug gaan, sloom worden etc.)
Dan pas gaan werken. Werkt bij dit paard ideaal. Misschien even uitproberen?
Succes.

MijnMullino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-05 16:36

en ja de mijne doet 't ook.
Ik probeer zelf niet van te voren na te gaan denken waar hij kan schrikken, dus zwaar geconcentreerd blijven op het rijden.
En ten tweede, daar waar hij schrikt (blijft schrikken en kijken) voltes gaan rijden, klein voltes, tot dat hij helemaal weer geconcentreerd is op mij.
Sinds ik deze twee dingen doe is het al stukken minder geworden!