Tuiger probleem.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xCarlyx

Tuiger probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 20:33

Hoi,

Ik heb een tuiger waar recreatie mee wordt gereden. Nou wil een vriendin van mij toch wat onderlinge wedstrijdjes rijden. Ik heb alleen wel een probleem. Een tuiger loopt van nature op de voorhand. Weet ik wel. Ze kan hem ook goed gebogen en diep laten lopen enzo. Maar wat je ook doet, hoe zeer je hem van achter bij drijft. Hij blijft echt heel zwaar op de voorhand. (doordat hij natuurlijk op de voorhand loopt) Ik heb er zelf ook op gezeten en heb dr achter flink aangezeten, heb sporen aangedaan maar hij blijft gewoon zwaar. Ik zit nou te denken aan een laatste middeltje.. Een ander bitje (hangt nou gewoon een trensje in) Ik wil een wat scherper bitje proberen misschien dat hij dan minder hangt. ik weet echt wel dat alles van achter moet komen maar bij een tuiger lukt dat echt niet hoor. Dus nu de vraag.. Welk bitje zou geschikt zijn?? (NIET TE DUUR!!!)

alvast bedankt!!

M59

Re: Tuiger probleem.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:37

Ik weet niet zeker of een scherper bitje wel werkt, als hij daar eenmaal aan gewent is, gaat hij daar waarschijnlijk ook op hangen.
Ik zou er een dubbel gebroken draaibaar bitje inhangen, Dan kan die daar wat meer mee spelen en dus minder hangen. Ik zou eerlijk gezegt niet weten hoe duur dat biotje kost, maar ik vind het een zeer goed bitje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:29

neenee, je moet hem van achteren trainen en geen bitje kan jou daarbij helpen.

ER zijn oefeningen die je kunt doen. Natuurlijk zijn tempiwisselingen en overgangen rijden heel belangrijk. Een leuke oefeningen is cavaletti. Die leg je wat wijder uit elkaar en dan laat je het paard er overheen lopen, maar niet te snel. Het paard kan het gemakkelijk voorwaarts halen. Maar dat is niet de bedoeling. Ze moet hem ietwat inhouden, zodat het paard meer moet veren en omhoog moet komen als noodzaak om de afstanden te halen. De benen moet hij naar voren zetten, maar hij moet ook OMHOOG. probeer dat eens. Enne.... hou het paard in godsnaam licht in de mond (dus niet met te veel hand rijden) want anders gaat hij echt niet van de voorhand af.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:38

Volgens mij lopen alle paarden van nature op de voorhand. Wij ruiters willen dat ze op de achterhand gaan lopen om ons beter te kunnen dragen , zeg maar.

Onze tuiger kan er echt bij gaan zitten hoor, vanachter. (Voor de wagen meer, dan onder de man, maar toch)

De moeilijk heid bij onze tuiger( en volgens mij, bij de meeste) is dat ze hun hals rechtop hebben staan ipv naar voren als bij een rijpaard.
Maar ook dit heeft de ene tuiger meer als de andere. Hij zal nooit goed voorwaarts neerwaarts kunnen lopen. :

succes ermee.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:09

Volgens mij moet je proberen meer van de voorkant af te blijven. Dat gebogen en diep rijden waar je het over hebt is volgens mij meer in een krul rijden. probeer juist de achterhand te activeren door continue overgangen en schijnovergangen te rijden.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 07:45

Ik heb dit allemaal al geprobeerd!! Het is geen gewoon paard wat je van achter goed dr bij kan rijden hoor! Ik heb ook Kwpn'ers die wedstrijden lopen. En die heb ik allemaal super netjes van achter lopen. Ik zeg ook dat ik echt wel weet dat alles vanuit de achterhand komt. Heb allerlei oefeningen geprobeerd maar het blijft een tuiger. Als je een tuiger eenmaal laag en diep hebt lopen heb je echt je handen vol. Dan kun je er van achter bij drijven wat je wil... Maar dat lukt echt niet hoor! Ik Zit er voor ook niet zo heel veel aan. En nee ik rijdt hem niet in een krul. Dat doe ik NOOIT!! Heb ik een hekel aan. Ik heb liever dat ze wat minder in de hand staan dan dat ze in een krul lopen!! Als wedstrijdruiter weet ik wel wat laag en diep rijden is. (Het hoeft natuurlijk niet bij elke tuiger zo te zijn)
Sorry als ik wat rot overkom maar ik heb niet gevraagt om commentaar want ik weet zelf ook wel dat je de achterhand dan moet activeren. Dit doe ik bij de wedstrijdpaarden wel. Ik ben al 2 jaar met dit paard bezig. Sinds een jaar kan ik hem laag en diep rijden en nu nog dat zware eruit. Het is ook maar voor onderlinge wedstrijdjes om dit meisje te helpen zodat hij ietsjes lichter wordt.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:26

Dan rij je niet zo goed als je denkt, want ook een tuiger kan makkelijk ondertreden van achteren.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:20

Het probleem zit hem in de lengte buiging (lang, laag en rond ingesteld in de hals en ruimte in de rug) en niet in de ronde buiging (stelling en buiging in de wendingen)

Hij moet goed over zn rug komen: stop met hem in de krul rijden en ga eerst een zn achterhand activeren. Rij zoveel overgangen dat je er 10 min over doet om een rondje door te komen in de bak. Hierbij begn je met grote overgangen als halt-draf-halt-draf-halt-draf. Hierbij zijn de overgangen altijd actief, goed aan het been en zonder verandering van druk in de mond. Als deze overgangen goed gaan en je paardje word nagevelijk ga je de overgangen verkleinen naar stap-draf-stap-draf. Als deze ook goed gaan kan je ze nog verder verkleinen dat je bijna stapt en en daar weer weg draaft.

Op deze manier zal die wel op zn achterbeen moeten komen. Dit kan je oefenen in combinatie met rek en strek oefeningen in figuren ed. Ook pasjes wijken in de wendingen hebben een positieve uitwerking hierop.

Als die zn rug los laat, zn achterhand erbij zet zal die zelf je hand gaan opzoeken en aan de teugel gaan lopen. hij zal dan je hand volgen als je deze naar vore doet of met je been aanvult en wat hoger insteld. Dit omdat het een echte nagevelijkheid is, en die hij nu heeft niet!

Succes

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 15:36

sjonge jonge.. betweters :S Ik zei toch dat ik niet om commentaar heb gevraagt!! Daarvoor ga ik wel naar mijn instructeur!! Enne.. Ik weet hoe ik rijdt.. ik weet ook mijn fouten. Daar werk ik ook aan. Ik trek hem absoluut NIET in de krul. Jullie kunnen helemaal niet zeggen of ik hem in de krul trek ja of nee.. want jullie hebben mij nooit zien rijden! Maja goed. Ik laat dit topic wel sluiten want volwassen kunnen jullie niet antwoorden! Ik heb via pm ook wel reacties gehad. en daar adviseerde ze me een recht bit. Iemand had ook een tuiger gehad en die zei ook ja bij een tuiger is het fijner als je iets meer te zeggen hebt. Dus ga dat waarschijnlijk proberen

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:56

wat verwacht dan.. dat wij gaan zeggen dat je een scherper bit moet pakken om het je zelf makkelijker te maken?

Ik denk dat je eerst de oorzaak eens moet aanpakken voordatje de symptomen gaat verdoezen. Misschien dat die een beter aanleuning krijgt met een ongebroken trens -stang- omdat die dit gewend is van de wagen.. Het probleem s dat ik daar niet in geloof.. Ik denk dat elk paard goed kan lopen op een eenvoudig bitje!

Maar heel succes.. hooop dat je bokt leert kennen en niet meer van dit soort topics openend

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:04

Als ik zeg dat ik alles geprobeerd heb.. heb ik ook alles geprobeerd.. Ik geef bijna nooit op.. ik ben het ook helemaal met je eens.. elk paard kan lopen op een gewone trens. maar dit paard is echt heel anders... hij pakt t bit soms vast (dat komt vaker voor) hij douwt ook soms.. en h ij hangt. Ik weet echt wel dat je het met je benen op kan lossen. ik drijf genoeg.. en open ook genoeg. Komop ik rijdt wedstrijden. Zit altijd rond de 170 pt! puur op techniek. maar dit paard is echt heel anders.. daarom is hij ook maar gewoon voor de kar en recreatie. Maar ja. Ik heb er nu gewoon nog een trensje inhangen. Maar ga toch binnekort een keer ergens een recht bit lenen om te kijken hoe het dan gaat. als het niet werkt laat ik het maar zo.

Ja idd.. bokt.. als ik die reacties soms van mensen zie denk ik wel eens WORDT VOLWASSEN!!!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:11

Ik zou zo naar mezelf kijken als ik jou was.
Dit paard is net te slim voor jou, ondanks je 170 punten. Dat los je niet op met een scherper bit.
ik heb ook een tuiger die alle trucen uit het boek kent, en die rij ik voor de kar op een Liverpool en onder het zadel gewoon op een dubbelgebroken trensje.
Dat het paard "maar" voor de kar en de recreatie is, zegt genoeg over jouw instelling.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:20

hmm.. met mijn instelling is niks mis hoor.. Ik wil alleen goede paarden voor de wedstrijd. en geen paard die er helemaal niet klaar voor is. Dit paard kan nooit hoger dan L2 lopen. Ik heb een wedstrijd gereden... netjes 172 punten.. dus daarover wil ik niks zeggen. Maar als ik voel dat hij zoooo hangt.. en dat bit zooo vast pakt soms.. Dan kan hij niet fatsoenlijk wijken, en geen vloeiende overgangen rijden. Ik ga er daarom ook niet aan beginnen. Als hij nou vaker wedstrijden moest rijden dan had ik gezegt van.. Ja laat er een trens in en probeer hem nog meer dr vanachter aan te zitten. Maar het gaat maar om die onderline wedstrijdjes. Met recreatie krijgt hij gewoon weer een trens terug. t is maar dat hij ietsjes lichter in de hand is.

Nou ja.. Ik zal maar in mn achterhoofd houden dat de adviesen goedbedoeld zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 16:26

Ik zet geen slotje op dit topic omdat de reacties wellicht niet zijn zoals je verwacht had.

Verder is het over internet altijd heel lastig om te zien hoe iemand rijdt en wat voor advies iemand nodig heeft.

Tenslotte is het ene paard wat makkelijker dressuurmatig te rijden dan het andere paard, dat kan komen door bouw, graad van africhting, handigheid van de ruiter etc. etc. etc.. Om hier er automatisch van uit te gaan dat de problemen komen 'doordat het een tuiger is' vind ik zelf wat kort door de bocht.

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 16:32

Het zal heus niet alleen zijn omdat het een tuiger is. Maar ik zeg dat hij moeilijk is.. omdat hij hangt, duwt en zijn bit vastpakt. Wat kun je daar als ruiter meer aan doen dan drijven, voor regelmatig openen (als je voelt dat het kan) overgangen en figuren rijden? Als je dit allemaal al geprobeert hebt ben je uiteindelijk toch ten einde raad...!?

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:11

Ik rij friezen.. De mijne is eerst voor de wagen en aan de lange beleerd voordat ik er op ging zetten. Het eerste bit wat er in hing was een stang die altijd op het middelste gat gereden worden omdat het een hittepetitje was.

Des ondanks heb ik nooit problemen gehad met dit paard. Dit omdat ik geeeen enkele teugelhulp bij haar toepast. Ik weet van dit paard dat die hierop enkel maar nadelig reageerd en ik weiger die confrontatie aan te gaan als het ook op andere manieren opgelost kan worden. Dit paard word uitsluitend gereden op been en zit hulpen. Tuurlijk maak ik wel eens een ophouding of zet ik hem op de noodrem als er geen andere uitweg is.. niemand is heilig en al helemaal niemand hier op bokt.

Wat ik bedoel te zeggen is dat een scherper bit de oplossing niet is. Het ene bit zal beter liggen en voelen dan het ander maar dat hangt dan samen met de speling op het bit, het gewicht en de ruimte die het geeft.

Ik hoop voor je dat het andere bit jou de oplossing biedt maar ik durf er bijna op te wedden dat dit of van tijdelijke duur of helemaal geen oplossing zal zijn..

Succes iig

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:35

Nou ja.. Ik ben het wel met je eens. Dat je een paard op een gewoon bit moet rijden en met je been en zit hulpen. Maar hij pakt zooo vast en hangt er zoo tegen aan dat ik gewoon een ander bitje wil proberen. Als je het niet probeerd.. weet je het niet..

Maar bedankt..

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:38

Carly, heb je weleens gedacht aan een bit dat hij minder makkelijk vast kan pakken? Dus niet zozeer een scherper bitje als wel een bitje dat gewoon wat lastiger is te pakken?

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:07

tsjah.. Daarvoor de vraag.. Welk bitje?? Ik dacht dus zelf aan een scherper bitje.. Maar toen kreeg ik een hoop commentaar over me heen dat ik het er uit moest rijden blablabla.. ja ik ben niet dom dat weet ik zelf ook nog wel hoor.. maar zoals ik al zei.. wat kan een ruiter meer doen dan overgangen rijden figuren rijden tempowisselingen. achter eraan zitten en voor als het kan ontspannen.. volgens mij niet veel. Daarom de vraag.. welk bit... ik vraag niet wat moet ik doen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:55

Ik denk niet dat je een tuiger met elk ander dressuurpaard kan vergelijken. Hijj is heel anders gebouwd en vaak ook veel langer.
Onze tuiger is erg voorwaarts en hangt vaak ook aan het bit. Andere bitten; dunner. dubbel gebroken of met zo'n gedraait tussenstuk, hielpen niet. Regelmatig aan de slof, is voor onze tuiger de beste oplossing.
Misschien moet je gewoon wat uitproberen om te zien wat voor hem/haar het beste is.

succes

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 10:47

oke... Gelukiig iemand die inziet dat je ze niet kunt vergelijken met dressuurpaarden!! bedankt!!

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 11:18

hoi wij hebben zelf ook een gelderstuigpaard die gruwelijk sterk kan zijn, echter op het moment dat ze ECHT nageeft dus niet in een krul loopt is ze met de pinken te rijden maar voor je haar zover hebt, wat bij ons nog wel eens wil helpen is een dubbel gebroken trens daar blijft ze dan wat mee spelen dus is ze niet zo sterk, verder werkt het rijden met stem hulpen goed om dat je er dan met de hand wat minder aan komt en voor de rest blijft het een tuiger die anders is gebouwd en opgeleid dan een kwpner succes

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:10

dat klopt. ik heb ook 2 tuigpaarden. zowiezo vind ik dat je een tuigpaard niet in de krul moet rijden. dat is toch geen gezicht zo'n mooi groot fors paard dat met zn kop tussen zn benen loopt!
verder rij ik ze nu met stang omdat ze dat voor de kar gewend zijn en ik nu op t moment alleen buiten in t bos kan rijden, dan is het erg lekker om overwicht over ze te hebben. maar zodra ik een bak heb wil ik zeker met een normale trens gaan rijden!

DaphneL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:39

Je moet geen enkel paard in de krul rijden ThaGirl..
Mijn tuiger is overigens niet erg groot en vooral haar buik is fors, maar het is toch echt niet verkeerd om dresuurmatig te rijden met een tuiger.
Ook tuigers kunnen gewoon netjes nageeflijk en licht in de hand zijn hoor. En dat tuigers niet goed op de achterhand te rijden zijn is iets nieuws voor mij, maar goed, dat verschilt gewoon per paard. Het kost met een tuiger die voor de kar loopt/gelopen heeft alleen wat meer moeite om ze in een lagere lijn te rijden, omdat ze voor de kar toch vaak opgericht lopen en daar ook naar gebouwd zijn. Maar zelfs dat kan

Je kan best een ander bitje proberen, maar ik zou niet zo snel gaan voor een scherper bit. Als je het gewoon houdt bij enkelgebroken/dubbelgebroken/ongebroken trens heb je geen scherper bit, maar wel een bit dat anders inwerkt.

Ik rijd mijn tuiger op een dubbelgebroken watertrens en zij is juist best fijn te rijden van voren. Tuurlijk wil ze weleens haar "tuigernek" erop zetten en dan kom je idd niet makkelijk meer door van voren, maar dat moet je dan ook niet op kracht oplossen, ook niet bij een ander paard..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:59

Carly22 schreef:
Dan kan hij niet fatsoenlijk wijken, en geen vloeiende overgangen rijden. Ik ga er daarom ook niet aan beginnen.

Ik zou dan juist wel veel schakelen.
Juist door het rijden van overgangen zet je hem op het achterbeen.
Ook het verkleinen en vergroten van voltes en het rijden van achtjes kunnen je daarbij helpen.
Ik zou niet naar een ander bit grijpen maar bezig gaan het paard scherper aan het been te krijgen, het hangen houdt dan vanzelf wel op omdat hij op eigen benen moet gaan lopen.