Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Rachelle schreef:Ik denk dat een paard niet bepaald hoeft te schuimen om ontspannen te lopen. Mijn verzorgpaard kan vaak echt heerlijk ontspannen lopen maar het gebeurt maar een enkele keer dat er dan een beetje schuim op zijn lippen komt. Terwijl hij dan wel degelijk heel ontspannen loopt.
Dus ik denk idd dat bij sommige paarden dat wel een teken kan zijn van ontspannen lopen maar het is niet zo dat een paard dat niet kwijlt per definitie niet ontspannen is.

oosterhoff schreef:Als jij de sperriem hebt strakker gedaan dan zal het bit wel stiller in de mond liggen waardoor je misschien een iets stillere aanleuning hebt. Dit zal je pony wel fijner vinden waardoor ze meer ontspand. (overigens weet je dan dus wel waar je aan moet werken, een stillere aanleuning. Het moet namelijk niet zo zijn dat je door die hulpmiddelen je slechte kanten verdoezeld).
oosterhoff schreef:goedzo lekker dooroefenen. Dat blijft voor iedereen moeilijk. Het maken van een video doet vaak wonderen. wordt je lekker met je neus op de feiten gedrukt. Ook het kijken naar video's van toppers is heel leerzaam