schuimen, kwijlen etc.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rivella-R@chella

schuimen, kwijlen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:05

De vraag van de dag: Is het schuimen tijdens het rijden een teken van de aanname van het bit, waarbij de speekselklieren gebruikt worden die het schuim vormen? En zullen alle paarden die het bit aannemen vocht/ schuim in de mond ontwikkelen?

Sommige paarden spelen direct al met het bit. Ik rijd sinds kort een paard dat "hard" was in de mond en niet voor het been. Sinds eergisteren begint hij te schuimen.

groetjes Rachelle

IMJ

Re: schuimen, kwijlen etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:09

Bij het kauwen beginnen de speekselklieren idd te werken. Het ene paard schuimt wel veel meer dan het andere, dit heeft met de speekselproductie in de speekselklieren te maken. Ik denk dat het vaak met ontspanning/spanning te maken heeft. Paarden die erg vastzitten kauwen over het algemeen minder en zullen dus minder speeksel produceren! Goed teken dat jouw paard het nu begint te doen!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:23

Mij is geleerd dat een paard moet kauwen op zijn bit, en éénmaal ze dat doen ontstaat er schuim. Kauwen wil zeggen ontspanning dus je bent op de goeie weg.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:25

Lijkt me niet dat een paard op zijn bit moet kouwen! hij mag wel kauwen wat ontspanning aangeeft maar niet op het bit. Beetje smakken dus.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:30

@oosterhoff: de bedoeling lijkt me hetzelfde... Je zegt altijd (althans, bij ons dan:) kauwen op het bit en niet: smakken tijdens het rijden.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:33

Overigens: Als mijn paard schuimd tijdens het rijden dan heeft ze een hele stille aanleuning en heb ik niet het idee dat ze loopt te smakken(kauwen) dus ik denk eerder dat ze iets met haar tong doet.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:14

Er zit een wezenlijk verschil tussen kwijlen en schuimen. Als een paard kwijlt, dan zegt dat niks over de aanleuning die je hebt. Ik heb 3 maanden met jonge Friezen gewerkt en veel daarvan gingen kwijlen zodra je ze een bit in hing.

Als een paard tijdens het rijden mooi wit en vlokkerig schuim heeft, dan ben je goed op weg. Moet ik er overigens bij zeggen dat schuim ook nog geen garantie is. Mijn paard schuimt maar de aanleuning is de laatste tijd verre van lekker.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:12

Die van mij schuimt bijna nooit zelfs niet als we in het bos rijden ofzo...

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:57

Het meeste speeksel komt uit de oorspeekselklieren. Dat speeksel is nodig voor de spijsvertering. De aanmaak ervan wordt door verschillende factoren beinvloed. Het schuimen ontstaat door de kauwbeweging die het paard met de onderkaak maakt en dan nog met name door de tongbeweging. Deze tongbeweging zorgt ook voor het mengen van het speeksel met het voer dat het paard eet. Een paard dat ontspannen gaat zal een kauwbeweging met gesloten mond maken, het zgn afkauwen van het bit, het uit de hand eten van de teugels .... Een paard dat gereden wordt geeft met de schuimvorming aan dat het ontspannen gaat, wanneer het schuim zich aftekent op de lippen van het paard, de zgn witte lippenstift. Een ontspannen paard dat gereden wordt zal de lippen af en toe likken met de tong. Een paard dat soepel en los is in de nek, en de onderkaak vrij kan bewegen terwijl de mond nagenoeg gesloten blijft, geeft aan dat het ontspannen is. Je kan niet stellen dat meer schuim meer ontspanning betekent, want dat is per paard in hoeveelheid verschillend.
Kwijlen van een paard heeft niets met ontspannen gaan te maken. Dat is een speekselvloed die aan beide kanten van de tong in de mond komt en doorloopt langs de wangen en uit de mond druipt....
Om te bepalen of een paard echt ontspannen gaat, moet je naar meer indicatoren kijken om dit vast te kunnen stellen. Je moet het schuimen niet als doel zien. Het schuimen is een fysiologische reactie die het gevolg is van bepaalde invloeden. Op zich kun je stellen dat het vaak een goed teken is, maar betrek er andere indicatoren bij, zoals: winden laten, afmesten, deinende rug, optillen achterbenen, knorren, oogopslag, stand oren, dracht van de staart. Je kan heel snel zien of een paard schuimt door een snoepje, een suikerklontje, een zure appel, wat zoetigs of als reactie op goed rijden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:11

Hoewel mijn paardje met een trensje in nauwelijks schuimt, heeft ze toch verder alle tekenen van ontspanning. En het vreemde is dat wanneer ik met een hackamore rij er behoorlijk wat schuim gevormd word. Ik dacht altijd dat het schuimen (indirect) door het bit kwam. maar dat is dus niet zo. Wanneer ik een ander trensje gebruik dan normaal (maakt niet uit welk ander trensje) dan schuimt ze die ene keer wel, de volgende keer niet meer. Dat is ook zo iets vaags :s Ik heb een vaag paard

Rachelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:23

Ik denk dat een paard niet bepaald hoeft te schuimen om ontspannen te lopen. Mijn verzorgpaard kan vaak echt heerlijk ontspannen lopen maar het gebeurt maar een enkele keer dat er dan een beetje schuim op zijn lippen komt. Terwijl hij dan wel degelijk heel ontspannen loopt.

Dus ik denk idd dat bij sommige paarden dat wel een teken kan zijn van ontspannen lopen maar het is niet zo dat een paard dat niet kwijlt per definitie niet ontspannen is.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:39

Een kwijlend paard, dus een paard waar het speeksel in overvloed uit de mond komt, gaat niet ontspannen. Er is verschil tussen speeksel en schuim. Schuim is speeksel+maalbeweging. Alleen speeksel, wat dan kwijl genoemd wordt, loopt gewoon uit de mond.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 09:18

Rachelle schreef:
Ik denk dat een paard niet bepaald hoeft te schuimen om ontspannen te lopen. Mijn verzorgpaard kan vaak echt heerlijk ontspannen lopen maar het gebeurt maar een enkele keer dat er dan een beetje schuim op zijn lippen komt. Terwijl hij dan wel degelijk heel ontspannen loopt.

Dus ik denk idd dat bij sommige paarden dat wel een teken kan zijn van ontspannen lopen maar het is niet zo dat een paard dat niet kwijlt per definitie niet ontspannen is.

De één maakt ook meer aan dan de ander hoor!

Rivella-R@chella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 10:50

Thanx girlz, dit is een goede bevestiging op mijn gedachten. En idd je hoeft geen schuim te zien om te weten dat je paard ontspant, dat voel je zo ook wel. En het voelt heerlijk!! haha

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:01

mijn pony heeft meestal groene schuim

ze staat vaak ff in de wei of krijgt iets lkkrs voor we gaan rijden

haha maarja dan heb ik nog een vraagje.

mijn pony schuimde af een toe een beetje enzo maar toen deed ik dr sperriem een keertje strakker (heb maandje geleden ofzo ontdekt dat als ik dr sperriempje vastmaak dat ze dr mond dan een stukje open doet ofzo en als ik dan aan het rijden ben dan is ie ineens veel te los
net als met de buit uit zetten als je gaat aansingelen zeg maar) en toen begon ze ineens veel meer op het bit te kouwen en te schuimen enzo... echt raar.

het is wel zo dat we veeel meer vooruit zijn gegaan omdat we steeds meer aan elkaar gaan wennen enzo en veel meer naar de ontspanning enzo gaan rijden..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:23

Als jij de sperriem hebt strakker gedaan dan zal het bit wel stiller in de mond liggen waardoor je misschien een iets stillere aanleuning hebt. Dit zal je pony wel fijner vinden waardoor ze meer ontspand. (overigens weet je dan dus wel waar je aan moet werken, een stillere aanleuning. Het moet namelijk niet zo zijn dat je door die hulpmiddelen je slechte kanten verdoezeld).

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:21

Schuimen is idd dat ie dan ontspannen loopt.
Maar let wel op, want als het schuim/kwijl echt lange slierten slijm wordt. Dan is dit niet goed! Het paard loopt dan niet ontspannen maar gespannen. Goed kijken dus.

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 08:56

oosterhoff schreef:
Als jij de sperriem hebt strakker gedaan dan zal het bit wel stiller in de mond liggen waardoor je misschien een iets stillere aanleuning hebt. Dit zal je pony wel fijner vinden waardoor ze meer ontspand. (overigens weet je dan dus wel waar je aan moet werken, een stillere aanleuning. Het moet namelijk niet zo zijn dat je door die hulpmiddelen je slechte kanten verdoezeld).

okee bedankt!

klopt van die aanleuning zijn we ( nou ja ik eigenlijk) hard mee bezig.

moet mn handen stiller houden ik doe ze naar voren als ik aan het lichtrijden ben

ben ik hard aan het werken

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:00

goedzo lekker dooroefenen. Dat blijft voor iedereen moeilijk. Het maken van een video doet vaak wonderen. wordt je lekker met je neus op de feiten gedrukt. Ook het kijken naar video's van toppers is heel leerzaam

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:08

oosterhoff schreef:
goedzo lekker dooroefenen. Dat blijft voor iedereen moeilijk. Het maken van een video doet vaak wonderen. wordt je lekker met je neus op de feiten gedrukt. Ook het kijken naar video's van toppers is heel leerzaam

ik had 19 juni mn eerste wedstrijd video enzo gemaakt.

kan je het ook erg goed op zien maar je ziet wel heel veel verbetering!

GELUKKIG

zal van de week wel even foto;s maken kan je niet zien van de STILLE aanleuning maar kan je voor de rest wel zien hoe het gaat!

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:14

mijn paard schumt wel met een stangbit in als ik met haar men...
en niet met een trensje als ze onder het zadel loopt:S
waar zou dit door kunnen komen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:29

verschil in aanleunign denk ik
misschien zit je met mennen veel stiller metje hand dan als dat je erop zit.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:34

hm oke zou het ook kunnen omdat ze voor de kar meer aan het werk wordt gezet? bij mennen doek veel overgangen/bochten...
rijden doek alleen maar buitenrit...

Mosea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:39

mijn paard schuimde in het begin wel heel erg!
maar nu de laatste tijd helemaal niet meer
juist nu we prive lessen volgen en alles

iemand een idee hoe of waarom die nu niet meer schuimt?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:44

kan van alles zijn. Juist nu ik ben gestopt met lessen loopt die van mij heerlijk te schuimen. Dus zelfde verhaal. Misschien zit je er tijdens de les toch meer gespannen op.

Nieuwe methode is nieuwe balans en weer even zoeken naar de juiste ontspanning en aanleuning