Geluidjes tijdens het rijden.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Geluidjes tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 20:57

Mijn haflinger Pauline maakt tijdens het draven vaak geluidjes alsof ze bozig is of geen lucht krijgt met het nageven, een soort van knorren. Nou dacht ik al misschien ontspan ik niet genoeg, maar ze is wel erg aan het schuimen en aan het briezen. is dit gewoon inspanning of heeft ze ergens last?

tessyke

Re: Geluidjes tijdens het rijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:55

trekt ze met haar hoofd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:17

Als t een ruin of hengst is dan denk ik dat je weet wat je bedoeld. Dan is het ook heel normaal, maar snap niet helemaal wat voor geluid je bedoeld.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:06

Ik snap denk ik wel wat je bedoeld. Een soort hijgerig/kreunend geluid in het ritme van de passen. Mijn hafje doet dat ook, maar alleen als ik dingen van haar vraag die ze moelijk vind. Op buitenrit ofzo doet ze het niet. Volgens my hoef je je geen zorgen te maken hoor. Het is gewoon een teken dat ze ingespannen bezig is.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:34

Als die het enkel in draf en galop doet moet ik denken aan Cognage. Als die kreunt bij het nagevelijk denk ik persoonlijk dat die wat spierpijn heeft of het op dat moment gewoon zwaar is voor hem.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:54

Het is een haar.. Het klinkt meer zo als Flapper zegt. En in galop of buitenrijden doet ze idd niets. Meer een soort van inspannings geluid.. Betekend het dan dat het te zwaar is en dat ik moet stoppen? (Ze zweette niet heel erg)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:56

tessyke: Nee, ze doet niets wat het idee geeft dat ze bozig is, niet met haar hoofd omhoog, geen oren in haar nek.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:40

Hahaha grappig ik dacht dat Fleur de enige pony was die dat deed maar ik weet precies wat je bedoeld een beetje grommen als een hond heh? Mijn instructrice zegt dat ze zich dan helemaal op jouw concentreren

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 16:42

Jaa, een soort grommen maar wel duidelijk met lucht.. Ik zit het geluid nu voor mijn computer na te doen.. Dus als je het hoort:P Zo dus

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:47

het kan ook een zwak gehemelte zijn, als je zeker wil weten dat het niks ernstigs is zou ik haar luchtwegen eens laten scopen.
het hoeft niks raars te zijn, hou het gewoon goed in de gaten en als je t niet vertrouwt de da s laten kijken.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:51

Als het goed is dan is het niks ernstigs hoor tenminste bij mijn pony niet, ik denk dat die van jou ongeveer t zelfde doet en als ze iets moeilijk vind begint ze ook te ''grommen'' doet die van jou dat ook?

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:21

Jaa, maar wel .. Nouja, niet grommen zoals een hond doet.. Maar grommen met haar lucht zegmaar.. Maar als ze het toch alleen maar doet met nageven in draf, in galop doet ze het niet, en in stap ook niet, niet voor de kar, niet met buitenrijden.. Alleen met nageven in draf gromt ze mee op de maat..

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 17:33

Hahaha Fleur ook dat gaat zo : Ug Ug Ug en in galop doet ze t ook altijd als ik dr net wat meer verzameld op t achterbeen wil hebben dat vindt ze nog heel moeilijk dan gaat ze ook ''grommen'' idd niet letterlijk als een hond maar ik weet niet hoe ik t anders moet noemen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:52

ik denk toch dat het een teken is van onstpanning hoor..dat hij goed bezig is...veel paarden/pony gaan zeg maar beetje ja uh gromme bromme als ze goed bezig zijn..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:23

jaaa dat doet mijn pony ook!!!!

hij knort dan haast net als een varkentje..

hij is dan gewoon lekker in zijn nopjes hoor, voelt zich waarschijnlijk helemaal top, en de mijne vind het dan lekker om aan het werk te zijn...

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:03

Ik rijd een paard en die doet het ook. Hij kan zijn strotteklep zelf open en dicht doen ofzo. Dit kan geen kwaad. Ik weet niet of jou pony hetzelfde geluid geeft, maar dit kán het dus ook zijn.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:27

Het is een geluid dat hoort bij overgave naar ontspanning van je paard.
Het is de voorloper van het briesen. Je weet waarschijnlijk wel dat als je paard tijdens hetrijden ontspannen briest dat je goed bezig bent. Het grommen/brommen/ knorren is een voorloper van dit geluid. Dus met andere woorden; je bent op de goede weg om je paard aan te zetten tijdens het rijden tot ontspannen briesen.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:37

Wat leuk die van mij doet het ook. Vroeg me ook al af wat het is.
Het is inderdaad zoiets als knorren / grommen. Hij loopt altijd ontspannen en super nagevelijk, dus dan zal het wel een positief geluid zijn.
Ben in ieder geval blij dat hij niet de enige is want ik heb het nog nooit eerder gehoord.

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:19

cinny1 schreef:
Het is de voorloper van het briesen. Je weet waarschijnlijk wel dat als je paard tijdens hetrijden ontspannen briest dat je goed bezig bent. Het grommen/brommen/ knorren is een voorloper van dit geluid. Dus met andere woorden; je bent op de goede weg om je paard aan te zetten tijdens het rijden tot ontspannen briesen.

Dat zei mijn instructrice ook!
Leuk om te weten dat je dan goed bezig ben heh?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:54

Klinkt maf..... maar klinkt het als een soort kreunen? (Klaarkomen?)

paardenmaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:14

cinny1 schreef:

Ja idd, dit heb ik ook eens eerder gehoord. Alleen maar een goed teken dus!! Al klinkt het wel maf!!

xjessx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:46

Chiqa:Hahahaha nee dat is t niet hoor, zou niet weten waarvan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:55

xjessx schreef:
Chiqa:Hahahaha nee dat is t niet hoor, zou niet weten waarvan

nee stelde die vraag omdat mijn merrie dat geluid namelijk wel eens maakte!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:37

hahahaha, ik mag hopen dat het niet is wat jij zegt Chiqa.... zou nogal een zooitje worden in de bak.....

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 23:09

Zo, ik dacht dat ik echt vet perongeluk een biggetje ofzo had.. Maar ben echt niet de enige zo te zien! Maarja, hoe weet ik nou of ik dit geluid wel bedoel.. Nog een immitatie.. Echt is een soort van grrres, ggggrrrrsss.. ggg, ggg, Veel gg´s Oh, ik voel me echt een debiel..