Welke spieren bij paard in oprichting?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Welke spieren bij paard in oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 12:58

Ik heb een vraagje omtrent welke spieren nu eigenlijk zich ontwikkelen bij een dressuurpaard voor mijn verslag. De halskap is dat de trapezius spier of de rhomboideus of een andere? In school weten ze het niet. En welke achterhandspieren ontwikkelen zich juist precies? En worden bij oprichting de buispieren aangespannen en bij VW_NW losgelaten of juist omgekeerd? Ik hoop op een antwoordje, alvast bedankt!

Eva

Qimm

Re: Welke spieren bij paard in oprichting?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:20

Ik zou zeggen de trapezius, die hecht bij mensen ook aan op het achterhoofd, de rhomboideus zit tussen je schouderbladen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 13:22

Ik dacht het ook. Nog iemand? Onze lerares anatomie ging het eens opzoeken maar dat duurt nog een tijdje..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:39

ik kan alleen iets zeggen over je laatste vraag: zowel bij vwnw als bij oprichting, zou een paard zich moeten dragen en moet hij zijn buikspieren dus aanspannen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 15:55

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 18:33

In het topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=8&t=391299&st=0&sk=t&sd=a&start=25
waar je door Remember al naar wordt verwezen, staan al de nodige reacties die ik eerder heb gegeven.

In tal van paardrijboeken wordt hier nauwelijks aandacht aan besteed.
Ik ben er voorstander van dat een ruiter meer anatomische, fysiologische en biomechanische kennis van het paard heeft. Deze elementen zitten onvoldoende in de opleiding en als het erin zit, heeft dat deel geen tot weinig waarde.

Veel (top)ruiters weten nauwelijks wat er onder de motorkap van het paard gebeurt (dat is ook niet altijd nodig). Veel zaken worden ook alleen toelicht vanuit rijden, terwijl anatomisch - en biomechanisch inzicht in de bewegingen van het paard tot beter rijden en overdraagbare kennis leidt. Dat is in de moderne tijd beter voor paard en ruiter.

De figuren die een aantal personen geplaatst hebben, zijn verwijderd omdat op deze figuren (C) van toepassing is en dit materiaal door ons gebruikt wordt.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 19:36

Er is een aardig boek uitgekomen, dat dit in een hoofdstuk aan de orde stelt. De titel is "Het Dressuurpaard" en nog een subtekst. De hoofdstukken zijn ontleend aan de artikelen met dezelfde titel, die in "de Strengen" (van het KWPN) hebben gestaan. Het is erg populair geschreven, gemakkelijk te begrijpen en een paar mooie figuren.

Er zijn mensen die de anatomie van een mens vaak met die van een paard vergelijken. Op veel punten zijn er grote overeenkomsten en onderdelen van de anatomie hebben zelfs dezelfde naam. De fout die vaak gemaakt wordt is dat men de kennis van de anatomie van de mens vaak onveranderd toepast op die van het paard. Daar gaat het om tal van redenen bij een paard met de uitleg mis mee..... Vorm en funktie van "dezelfde spiergroepen" zijn vaak anders. Oppassen dus met de vergelijkingen tussen mens en paard.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 20:09

Bedankt, ik heb gezocht naar een topic maar vond niet direct één.
Ik kan er zeker dingen uit gebruiken!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:41

Goofy44 schreef:
Er is een aardig boek uitgekomen, dat dit in een hoofdstuk aan de orde stelt. De titel is "Het Dressuurpaard" en nog een subtekst. De hoofdstukken zijn ontleend aan de artikelen met dezelfde titel, die in "de Strengen" (van het KWPN) hebben gestaan. Het is erg populair geschreven, gemakkelijk te begrijpen en een paar mooie figuren.

Er zijn mensen die de anatomie van een mens vaak met die van een paard vergelijken. Op veel punten zijn er grote overeenkomsten en onderdelen van de anatomie hebben zelfs dezelfde naam. De fout die vaak gemaakt wordt is dat men de kennis van de anatomie van de mens vaak onveranderd toepast op die van het paard. Daar gaat het om tal van redenen bij een paard met de uitleg mis mee..... Vorm en funktie van "dezelfde spiergroepen" zijn vaak anders. Oppassen dus met de vergelijkingen tussen mens en paard.

Nja het leek mij gewoon het meest logische Ik heb me nooit verdiept in de spieren bij het paard.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:46

Het is dus de splenius die de 'kap' bepaalt, als ik alles goed lees. Deze kan je dus trainen als je de hals rond maakt (?) De trapezius helpt alleen de hals op te liften zoals de rhomboideus. Ook de longus colli en de buikspieren worden dan aangespannen als het paard mooi rond loopt. Is dit een juist besluit? Als het paard alleen de hals opricht maar niet afbuigt, gebruikt hij dan niet de splenius, omdat deze alleen in werking treedt bij goed getrainde en rond lopende paarden.
Heeft iemand soms nog een foto van een paard dat de schoft mooi meeneemt en één die juist en niet meeneemt in de oprichting?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:04

Interessante vraag. Meer algemeen kun je je afvragen: hoe ontstaat oprichting eigenlijk? Er wordt altijd veel belang gehecht aan het van achteren naar voren rijden, met als uitgangspunt dat de oprichting voortkomt uit het dalen en ondertreden van de achterhand. Achterhand daalt en draagt, voorhand rijst. Dus eerst die achterhand eronder, dan komt de oprichting vanzelf, is het idee.
Maar je zou het ook om kunnen draaien: pas wanneer het paard aan de voorkant licht en los is, dus zijn schoft omhoogbrengt en zijn schouderbladen vrij kan bewegen, heeft de achterhand ruimte om onder te treden en te dragen in plaats van te stuwen. Mijn eigen paard heeft een vrij typische voorhand met een erg lange maar ook steile schouder. Als ik hem puur van achter naar voren rijd, gebruikt hij zijn achterhand wel maar komt hij niet weg uit de schouder. Ik merk dat dat pas lukt wanneer hij zijn schoft naar me toe beweegt. Dat kan ik (steeds beter) reguleren door een bepaalde manier van meezitten in de beweging in combinatie met hem licht houden op het bit en gedoseerd bijdrijven.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:21

Wat jij stelt is ook een nadenkertje...
Als je start met de schoft op te tillen, komt de achterhand er automatisch onder. Dat kan ik me wel voorstellen. Mijn paard is ook zo'n type met een enorm vlugge achterhand maar lange nek, die nogal gauw te laag loopt. Ik moet ook als ze losgwerkt is zien de schoft omhoof te krijgen, dan komt de hals mee. En ook dat als je een paard LDR rijd, je de halspieren heel veel uitrekt maar de schoft niet optilt zoals bij oprichting. Zo kan de achterhand nooit zo effectief onderkomen. Juist?

Ik vind het alleen raar dat de splenius zo'n onbekende spier is, terwijl ze zo'n belangrijke functie heeft en bijna op geen spierfotos te zien is. Ligt deze dan zo diep? Hoe bepaalt ze juist anatomisch gezien die kap bij dressuurpaarden? Kan iemand de slepnius dan hieirn tekenen in functie van de bovenlijn?

Afbeelding

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:28

Dan kom je weer bij het verhaal van 'over de schoft kiepen/vallen', wat in het topic waar ik je naar verwezen hebt ook al aangehaald wordt.

Dit wordt denk ik een beetje het ei/kip verhaal omdat het ontzettend met elkaar samenhangt. De ideale verhouding tussen 'schoft optillen en hals oprichten' (hals kan immers ook lager ingesteld worden) en 'achterhand onderbrengen' brengt maximale oprichting.

Jij stelt (mijns inziens ten onrechte) dat je bij een LDR houding de schoft niet optilt, wat je in feite dus wel doet. Je laat het paard over de schoft naar beneden vallen, schoft/schouder zelf valt niet mee en blijft in opwaartse beweging omdat het achterbeen onder blijft treden en blijft dragen. Kom je meteen weer bij het punt waarom het niet voor ieder paard een geschikte trainingsmethode is

Hier nog wat plaatjes uit 'The anatomy and action of the horse' van Lowes D. Luard.

Afbeelding

Close-upje van de foto hierboven:
Afbeelding

'Diep' gelegen spieren
Afbeelding

'Oppervlakkig' gelegen spieren
Afbeelding

Schuin van voor:
Afbeelding

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:01

Ok, sluit me erbij aan dat het een moeilijke discussie is van die schoft optillen.
Uiterst bedakt voor de tekeningen, onze anatomiecursus is zelfgetekent en dus ietwat amateuristisch hum
Als ik het goed zie ligt de splenius direct onder de trapezius door?
Als je naar mijn foto kijkt zie je echt zo'n band erop liggen, maar de splenius is toch platter of niet?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:02

Volgens mij staat er op paardenbegrijpen.nl ook een hele goede uitleg over welke spieren het paard behoort aan te spannen met een tekening erbij, volgens mij alleen geen latijnse namen....

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:30

Als je naar mijn 3e plaatje kijkt zou je daaruit kunnen concluderen dat de zogenaamde 'kap' gevormd wordt door de Rhomboideus en de Trapezius. De Splenius 'buigt' namelijk af naar beneden en blijft niet langs de manenkam lopen. De 'kap' zou je dan ook in kunnen delen in 3 stukken. Het stukje net achter het oor wordt wel gevormd door de Splenius, dan een stukje Rhomboideus en dan Rhomboideus+Trapezius (grootste gedeelte).

Het stukje Rhomboideus dat je ziet in het 5e plaatje is overigens bij veel paarden duidelijk te zien.

Ik weet niet of ik het goed heb zo hoor , maar zo 'lees' ik het plaatje af.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:18

Als je het over paardrijden hebt en dan met name dressuur, dan wordt bijna alles vanuit het rijden benaderd. Er wordt met de nodige begrippen en kreten gesmeten, zonder dat duidelijk is wat er nu eigenlijk gebeurt in het paardenlijf. Als je het hebt over oprichting van het paard, dan kun je daar een heel simpel rijkunstig verhaal over houden, maar niet duidelijk wordt hoe het paard in staat is om de voorhand te verlichten en meer vrijheid in de voorhand te krijgen. Een kreet als de achterbenen er meer onder is leuk, maar niet duidelijk is wat er gebeurt in het paardenlijf en waartoe het leidt. Die benen eronder kunnen helpen om dat te bereiken wat bereikt moet worden. Als je naar verzameling kijkt, of wat zo genoemd wordt, dan is dat rijkunstig vaak geen verzameling te noemen, hooguit meer de benen eronder..... Er gaan heel wat paarden met de achterbenen er onder verkeerd door het lijf. Ik zou me met dressuurtraining en rijden ook niet richten op het uiterlijke vertoon van spierontwikkeling in de hals. Als je begrijpt waarom het paard de hals gebruikt en wat de spierinspanning is die daarvoor nodig is, dan wordt duidelijk dat als een paard goed gereden wordt en dus harmonisch beweegt, altijd sprake van harmonische spierontwikkeling in het lijf van het paard sprake is. Je hoeft geen "bodybuiliding" met halsspieren te doen.
Als het paard op de correcte manier getraind/gereden wordt, dan is de spierontwikkeling daarmee in overeenstemming.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:03

Als je kan uitleggen wat het effect van het uitstrekken van de hals is, het voorwaarts neerwaarts rijden en lang, diep en rond dan heb je een goed verhaal.....

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:31

Ik denk ook dat een echt onderbouwde uitleg met tekeningen veel duidelijk zou maken bij velen die enkel deze termen kennen bij het woord. Ik ondervind zelf hoe intressant het pas wordt als je eens onder de huid kijkt, waarom een paard loopt zoals hij loopt. De verschillende houdingen kent iedereen, maar ik ben echt nieuwgierig naar de echte uitwerking daarvan op de anatomie. Ik zal zeker het boek van paard in beweging bestellen, want in de winkels hier vindt je het nergens.

Als ik idd kijk naar dat plaatje zie je rhomboideus als een 'kap' onder de trapezius lopen. Maar ik heb ergens in de link naar dat ander topic gelezen dat de splenius verantwoordelijk was voor de bovenlijn.
Heb ik het goed dat als de rhomboideus en trapezius aanspannen de hals dan hoog gedragen wordt? Alleen rond gereden paarden krijgen een ontwikkelde bovenlijn, dus afbuigen moet wel degelijk invloed hebben op deze spieren. Ik denk dat ze dan eerder rekken als een paard goed rond loopt en de diepere halspieren aanspannen voor de oprichting. Bij een paard dat het hoofd hoog houdt, rekken deze spieren dan niet uit, maar spannen ze zich juist. Juist?

oja, bedankt voor de link!, ik kijk er morgen naar!

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:03

Hieronder staat een samenvatting met spiergroepen.
Afbeelding

De spiergroepen die van belang zijn, staan in deze figuur aangegeven.
Ik houd de Engelse namen aan, omdat deze het meest dicht bij de Latijnse namen komen. Je hoeft dan maar een enkele naam te onthouden om de ligging, naamgeving en funktie van spiergroepen te behandelen.

De Latissimus Dorsi is de grote rugspier. Er wordt aangegeven dat deze verantwoordelijk is voor het strekken en lateraal buigen van de rug. Deze spier is ook verantwoordelijk voor het mede naar voren trekken van de romp over het voorbeen dat op de grond staat.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:17

Het 'probleem' met zulke anatomische afbeeldingen is mijns inziens dat het schematische weergaven zijn van de werkelijkheid. In werkelijkheid heeft ieder paard zijn eigen anatomie en zijn eigen motoriek. Ook de overdracht van zenuwprikkels, die bij ieder paard anders verloopt, speelt een rol bij de manier van bewegen van een paard, evenals de basisspierspanning (stug of soepel). Die verschillen kun je als ruiter niet zien, ook niet als je erg veel inzicht hebt in de anatomie - wat natuurlijk op zich wel erg nuttig is. Uiteindelijk, bij gebrek aan 'inside information', komt het dus vooral aan op voelen wat er onder je gebeurt, en je paard goed observeren als je er niet op zit. Daarom denk ik dat de beste ruiters diegenen zijn die hun rijstijl en trainingswijze aanpassen aan het individuele paard, en niet diegenen die ieder paard proberen te rijden/trainen volgens 1 vastomlijnd systeem - of dat nu klassiek is, LDR, VWNW of wat dan ook.

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:21

Een dierenarts, chirurg, trainer, instructeur, kunstenaar, ruiter, enz. heeft een systematische aanpak nodig om binnen de anatomie van elk paard de juiste onderdelen van het skelet, spieren, ligamenten, pezen, platen e.d. te kunnen vinden. Zie het als "landmarks". Als je die niet zou hebben, dan weet je de weg niet. Als een mens of paard in een ziekenhuis komt, kun je met anatomische afbeedingen en een aantal tests exact bepalen of je de juiste spiergroepen aan het behandelen bent (denk aan operaties e.d.). Een chirurg kan niet zonder. De hele beweging van de anatomie van een paard gaat volgens een universele manier voor elk paard. Binnen deze manier van bewegen, zijn smaakverschillen. De grondslag blijft hetzelfde.
Deze tekeningen zijn hiervoor niet duidelijk genoeg. Als je een echte anatomische of biomechanische atlas gebruikt, dan zijn de afbeeldingen veel gedetailleerder. Ook op DVD kun je 3D naar het paard kijken.

In de breedtesport ontbreekt het ruitergevoel wat zo belangrijk is om het onderscheid tussen een goed en verkeerd gevoel te kunnen onderscheiden. Daar is zeer veel ervaring voor nodig.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:44

Ja, mee eens. Ik bedoelde ook niet dat je helemaal geen systeem of algemeen inzicht in de anatomie nodig hebt, meer dat je er daarmee nog lang niet bent. Ieder paard is verschillend, beweegt verschillend, net als ieder mens. Het gaat erom dat je de algemene kennis niet toepast als een schema maar als een kader ziet waarbinnen je bij het individuele paard (of liever gezegd: de individuele combinatie ruiter-paard) passende oplossingen zoekt. Dat kunnen per combinatie heel verschillende oplossingen (methoden) zijn. Ik vind dat geen kwestie van 'smaakverschillen', dat suggereert dat het slechts gaat om oppervlakkigheden.
Dat 'het ruitergevoel' in de breetesport ontbreekt, is niet zo gek, zeker niet als je vast moet stellen dat het ook in de topsport soms ver te zoeken is - bijvoorbeeld wanneer een ruiter grijpt naar ongeeigende middelen om de prestaties van zijn paard te verhogen. Voor het ontwikkelen van ruitergevoel is veel ervaring nodig, maar vooral veel inlevingsvermogen van de ruiter (cq. trainer) en de bereidheid van diezelfde ruiter om te blijven leren om zijn/haar horizon verder te verbreden en desnoods steeds weer (bij ieder nieuw paard) bij wijze van spreken bij 'nul' te beginnen.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:07

Astragirl --- de kap waar jij het over hebt, bestaat uit iets meer dan je aanneemt. Aan de spalkspier of splenius, de rhomboideus of ruitvormige spier, de trapezius of monnikskapspier worden vaak eigenschappen toegedicht, die ze niet hebben. De conclusies die je trekt zijn niet juist. De rectus capitus, de capitus lateralis en het funicular ligament zou je ook kunnen meenemen. De "kap" is geen trainingsdoel in de dressuur.

Als je van elke gang begrijpt welke spiergroepen verantwoordelijk zijn voor welk deel van de bewegingsafwikkeling, dan is ook duidelijk waarom bepaalde oefeningen door de ruiter worden uitgevoerd. De ruiter kent meestal alleen de oefening, hij/zij weet niet of nauwelijks wat er onder de motorkap gebeurt. Als je dat in grote lijnen wel begrijpt (wat voor het begrip niet echt moeilijk is), dan ben je snel in staat om te bepalen of je met je paard goed bezig bent en of je goede instructie krijgt.

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:23

Ik weet niet of het al gezegd is maar er is ook nog een nieuw boek op de markt! De anatomie van het paard! (www.paardentips.com)

groeten nathalie