Gedurfd.... slofteugel ;)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jennifer

Gedurfd.... slofteugel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-05 23:06

Het rijden met Tagitta gaat heel goed, maar ze loopt er steeds net niet goed door heen. Daardoor zit ik te veel aan de teugels te trekken en word het alleen maar erger.

Zondag heb ik met slofteugel gereden. Ik heb er een knoop in gemaakt en mijn pink in het lusje gedaan. Daardoor heb ik geen slof in mijn hand waar ik teveel aan ga zitten. Maar nu leek het mijn makkelijker om een 'slofteugel' te hebben die ik tussen de benen vast kan maken en dan aan het zadel. Bestaat zoiets of moet ik zelf aan het knutselen?

Ps: ik hoef verder geen commentaar over de slofteugel. Ik weet waar ik mee bezig ben en trek Tagitta niet in de krul

Bienotje

Re: Gedurfd.... slofteugel ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:05

Of een slof nu de goede oplossing is voor je net niet ontspannen probleem, dat terzijde.

Lijkt mij niet echt veel toegevoegde waarde om je slof zo vast te maken als je van plan bent. En daarbij komt dat je volgens mij met bijzetteugels hetzelfde effect krijgt dan. Punt van een slofteugel boven andere hulpteugels is juist de invloed die jijzelf heb op het gebruik ervan. Zodra je die niet nodig hebt, kun je die gewoon los laten hangen. Zodra je die vast maakt heb je kans dat die slof ongemerkt veel invloed gaat hebben op je rijden.

Daantje1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 08:07

Volgens mij kan je dan beter iets van een elastiek, halsverlenger, gebruiken.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:11

Of een Thiedemann, die werkt alleen als het paard het hoofd te hoog houdt, hoe je zelf niet te klooien met de slof.

Ik onthoud me verder maar van commentaar of dit de oplossing zal zijn.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:19

ik zou je slof zeker niet aan je zadel vastbinden.
dan kan je er net zo goed een bijzet aandoen oid, waardoor je je paard ook "vastzet"
ik vind juist dat het voordeel van een slof is dat je zelf de lengte kan regelen in je hand, en daardoor gewoon de slof de hele tijd "iets te los" kan hebben (zodat hij niet inwerkt) behalve die paar momenten dat hij even nodig is.
(ik gebruik slof overigens alleen heel soms als noodrem, als een paard er absoluut niet doorheen wil zou ik naar andere dingen gaan kijken)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:24

joeylover schreef:
Het rijden met Tagitta gaat heel goed, maar ze loopt er steeds net niet goed door heen. Daardoor zit ik te veel aan de teugels te trekken en word het alleen maar erger.

Over dit stukje 'val' ik eigenlijk...
Dan denk ik al dat je slof niet juist (gaat) gebruiken.

Tuurlijk gaat ze niet ontspannen lopen als jij maar trekt, dat is alleen maar logisch.

Overigens is het juist de bedoeling dat wanneer het paard op de juiste manier loopt (aan de ruiter te bepalen wanneer dat is) de slofteugel niet meer inwerkt en dus los(ser) kan. Dat gaat niet als je hem vast maakt aan het zadel

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:33

Even voor de duidelijkheid: ik rijd haar ook wel eens met touwtjes, mijn instructrice raad mij dat zelfs aan. Want als Tagitta niet ontspannen loopt dan ga ik heel veel met mijn handen doen. Maar als ik met touwtjes rijd heb ik dat niet. Het is een beetje moeilijk uit te leggen....

Verder wil ik juist de slof aan het zadel vast maken zodat ik hem niet te strak ga doen in mijn hand. Als ik hem aan het zadel vast maak dan blijft hij de hele tijd hetzelfde zitten. Zodra Tagitta dan ontspant, dan werkt de slofteugel niet in....

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:35

Maar is het dan niet zo dat als je paard niet ontspannen loopt, dat je instructrice juist moet gaan roepen niet teveel met je handen doen!! Zodat jij losser laat, zelf meer ontspant en zo je paard beter gaat lopen (uiteraard gecombineerd met veel been, lekker naar voren rijden!)

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:40

Ineke2 schreef:
Maar is het dan niet zo dat als je paard niet ontspannen loopt, dat je instructrice juist moet gaan roepen niet teveel met je handen doen!! Zodat jij losser laat, zelf meer ontspant en zo je paard beter gaat lopen (uiteraard gecombineerd met veel been, lekker naar voren rijden!)

Tuurlijk zegt ze dat ook wel, anders had ik niet echt een goede instructrice vrees ik

Het komt ook omdat mijn vorige pony lekker op mijn handen hing en dat viel (door zijn bouw etc.) er maar moeilijk uit te rijden. Daardoor kan ik nu moeilijk ontspannen met mijn handen. Het is al beter geworden, maar met een hulpteugel (touwtjes, slof) merk ik dat Tagitta daar heel goed op reageert en ik word veel rustiger met mijn handen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:47

Maar dat is het gevolg oplossen van jouw fout. Zelf ben ik van mening dat je veel beter de oorzaak (jij dus!) kunt oplossen voordat je verder gaat. De eerste tijd gewoon niet zo met die voorkant bezig zijn, maar eerst jouw handen/armen ontspannen. Pas daarna weer verder gaan...

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 09:50

Ik moet zeggen dat ik het met Ineke eens ben

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 09:56

Maar ik heb dan het idee dat Tagitta maar wat 'loopt' wat dan vraag ik verder weinig van haar als ik met mijn handen bezig ben. Nou ja... ik kijk wel even wat ik het beste kan doen, anders doe ik er gewoon weer een touwtje aan.

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:22

Je moet je paard er doorheen RIJDEN, niet er doorheen trekken. Je paard moet voorwaarts aan je been zijn. Vandaaruit weerstand (is wat anders dan trekken) bieden. Vandaar zal ze moeten ontspannen.
Denk dat je het beste gewoon zo kan rijden zoals je rijdt. Je zegt dat ze er net niet doorheen komt, je bent dus wel steeds een stukje verder. Bouw dit steeds meer uit. Al kan ik zo niet zien wat jij met je hand doet ofcourse.

laurae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:23

Even los van de vraag of dit nu een oplossing is of niet, zorg je er wel voor dat je die slof regelmatig losmaakt? Hij zal toch echt een aantal keer een lange teugel moeten hebben om zijn spieren even te ontspannen.

Daar komt bij dat de beste manier om je paard te laten ontspannen is door hem je handen naar beneden te laten volgen. En dat is zo ook niet mogelijk.

Corelli_2018

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:27

t gaat er bij sommege paarden ook niet om hoe strak je hem hebt als ie dr alleen al aanhangt dan gaan sommige paarden al naar beneden dus ik snap wel wat dit meisje bedoelt .. k gebrijk hem ook wel maar ik doe hem dan tussen de benen en dan houd ik hem gewoon vast.. en dan steeds als je je teugels korter pakt moet je de slof niet mee pakken want dan heb je na 4 a 5 keer de slof heel kort.. maar ik denk dat dat wel logish is..

Miss_Blimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 10:29

Citaat:
als ie dr alleen al aanhangt dan gaan sommige paarden al naar beneden

Dan rij je je paard toch niet naar beneden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:02

Het rijden met een vaste slof of het rijden met touwtjes is gevaarlijk. Rijden doe je met een losse slof, touwtjes gebruik je alleen bij longeren en beslist niet bij rijden. Als je deze hulpmiddelen gebruikt, dan moet je daarmee op de goede manier om kunnen gaan en alleen in de juiste situaties gebruiken.

Op de longeerfoto is het paard - met de touwtjes - verkeerd ingesteld.

Ik zou stoppen met rijden met touwtjes en bij rijden de slof beslist niet vastmaken. Als je longeert met touwtjes, stel de touwtjes dan op de goede manier in. Alleen dan kunnen touwtjes voordeel voor het paard opleveren.
Laatst bijgewerkt door Goofy44 op 30-09-05 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 11:05

Ik heb trouwens even in je profiel gespiekt, eerlijk gezegd vind ik de touwtjes op de laatste foto waar je aan het longeren bent wel behoorlijk kort.
Ik blijf erbij dat als je toch perse een hulpteugel wil gebruiken, een Thiedemann (en dan los afgesteld) een goed alternatief is voor de slof.

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:12

Rustig allemaal
Ik heb niet met slof gereden vandaag. Afgelopen zondag wel en ze heeft maandag en dinsdag stil gestaan, woensdag longeren en gisteren stil gestaan. Vandaag ben ik erop gestapt en ik merkte gelijk verschil van 1x met slof rijden. Ze loopt echt heerlijk. Lekker ontspannen. Dus eerst rij ik niet meer met slof

Over het longeren in mijn profiel. Daar zitten de touwtjes WAARDELOOS! Ik doe het nu anders: aan de zijkant vastmaken, door het bit, boven door een ring heen en door een andere ring terug en dan weer door het bit en aan de longeersingel. Dat gaat een stuk beter.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:28

joeylover schreef:
Even voor de duidelijkheid: ik rijd haar ook wel eens met touwtjes, mijn instructrice raad mij dat zelfs aan. Want als Tagitta niet ontspannen loopt dan ga ik heel veel met mijn handen doen. Maar als ik met touwtjes rijd heb ik dat niet. Het is een beetje moeilijk uit te leggen....

Verder wil ik juist de slof aan het zadel vast maken zodat ik hem niet te strak ga doen in mijn hand. Als ik hem aan het zadel vast maak dan blijft hij de hele tijd hetzelfde zitten. Zodra Tagitta dan ontspant, dan werkt de slofteugel niet in....

wat jij en jouw paardje juist moeten leren is dat hij jouw hand gaat volgen. Dus niet plukken met de hand als ze ertegenin is, maar been eraan en mee zijn met jouw hand.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:30

hamm, over de slof ga ik niet beginnen , maar wat betreft touwtjes enzo, ik vind niet dat je het dan oplost, wnat dan ga je naar mijn id je paard alleen maar "vast"zetten en in ee houding dwingen, je moet juist naar de ontspanning toe rijden, met je been naar je hannd, constant schakelen en goed opvangen van voren indien nodig, maar altijd naar je hand toe, en niet aan de voorkant vastzetten, ik denk dat je daar echt niets mee opschiet.

om je paard er juist beter doorhee te krijgen, moet je nog meet afwisseling in je rijden hebben, veel voltes,slangenvoltes,afwenden,overgangen e.d. houd je paard lekker bezig, en zorg dat ze soepel word en los gaat laten, dan is je probleem over. maar ik zou geen toutjes e.d. erom gaan hangen hoor... dat is erg zonde.

veel succes er nog mee !

Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 12:31

Kyra: dat snap ik, maar het is makkelijker om het te zeggen dan het ook echt te doen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:33

joeylover schreef:

Over het longeren in mijn profiel. Daar zitten de touwtjes WAARDELOOS! Ik doe het nu anders: aan de zijkant vastmaken, door het bit, boven door een ring heen en door een andere ring terug en dan weer door het bit en aan de longeersingel. Dat gaat een stuk beter.

ik begrijp het niet. Zullen de blonde haren zijn, maar kun je het nog eens uitleggen hoe je het nu doet?

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:33

joeylover schreef:
Kyra: dat snap ik, maar het is makkelijker om het te zeggen dan het ook echt te doen

geloof me ik weet er alles van

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 12:36

persoonlijk heb ik niks tegen het gebruik van touwtjes of slof tijdens het rijden.
Het kan prima helpen, maar het moet gewoon op een goede manier gebruikt worden. Het is wel rigoreus om alles vast te zetten. Goede begeleiding erbij en alleen als het echt niet anders kan. Ik vind niet dat ik er over kan oordelen of je wel of niet die hulpmiddelen mag gebruiken, ik heb je immers nooit zien rijden.