oefeningen om achterhand sterker te maken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

oefeningen om achterhand sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:48

hey
Welke oefeningen zijn er meest geschikt om de achterhand sterker te maken van je paard?
Ik train meestal zo'n 5 keer in de week, niet elke keer heel hard, maar heel afwisselend (ook qua oefeningen) Ik rij vrij veel overgangen en tempowisselingen, doe wat wijken en ben ook begonnen met schoudervoor.
Maar zijn achterhand is echt nog weinig bespierd, je ziet zo op z'n kont bovenaan dat "bot"? eruit steken, en daarnaast ingevallen.
Voer krijgt hij genoeg (zijn buik is dik ) en hij staat alle dagen van ' morgens tot 's avonds op de weide. En dan natuurlijk ook nog trainingen.
Wat kan ik doen om zijn spieren sterker te maken?
alvast bedankt!
xxx

Deau

Re: oefeningen om achterhand sterker te maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 22:06

Heb je al een keer een pessoa geprobeert? Hier longeer je hem dan mee. Als je het goed opbouwt, vliegen de spieren over zijn hele lichaam er snel aan.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 23:30

Balkjes lopen

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:51

Kyralovertje schreef:
Balkjes lopen

Hier ga ik in mee.

Zoals jezelf al aangeeft veel schakelen in tempo en veel overgangen. Zorg met een overgang van bijv. stap naar draf dat het paard klein weggaat en dus eerst vanuit de achterhand vetrekt.

Wat pasjes achterwaarts is ook een goede oefening.

Speieren kweken heeft gewoonweg wat tijd nodig en bij het ene paard gaat dit ook wat sneller als bij het andere paard. Net als bij de mens.

Zoals ik al aangaf ben je nu op de juiste manier bezig en zou ook willen zeggen "ga zo door".

Succes in ieder geval.

Wilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:57

Pessoa... veel galop.... bv. buiten gaan rijden en dan bergjes opdraven.. mijn paard moet ook een sterkere achterhand krijgen, ik longeer haar daarom vaak met de pessoa. Het heeft gewoon zn tijd nodig ! Suc6

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 19:47

dank je wel voor de reacties alvast.

over de pessoa: ik heb er een, maar ik kan hem er echt niet mee longeren. Hij blokkeert, gaat steigeren, en de laatste keer is hij bijna achterover geklapt Niet zo'n super idee dus.
Ik kan het wel proberen met heel los te zetten en zo opbouwen. Longeren met dubbele longe (waarbij de tweede dus achterom loopt) lukt wel.

Balkjes lopen: op de moment nog moeilijk, aangezien we dat op stal niet hebben Ik sta op een net beginnende manege en ze moeten nog een heleboel dingen aankopen enzo.

Maar ik ga dan zeker verder op de manier dat ik bezig ben en volg verder jullie tips.
Als er nog iemand wat leuks en goed weet, mag je het altijd laten weten!
xxx

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:04

pessoa is heel goed, als je hem daar aan wil laten wennen moet je hem eerst los longeren met alleen het bontje achter zijn benen als hij dat accepteerd de pessoa op zijn aller langst vast maken en zo steeds ietsje korter dat hij steeds iets meer moet werken.

Schijnovergangen zijn nog beter als gewone overgangen omdat ze hierbij harder aan het werk moeten als bij gewone overgangen

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 20:25

ok

over die pessoa nog eens: ik heb hem al dikwijls gelongeerd met de pessoa als hij los stond. Maar zodra het vaster gaat en hij voelt dat hij niet meer "wegkan" panikeert hij en gaat steigeren.
Met slofteugel alleen dan gaat het wel, maar werkt hij niet meer vanachter. Met dubbele longe werkt hij zelfs helemaal niet. Niet vanachter en vooraan houdt hij zijn hoofd hoog
xxx

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:39

dan moet je het gewoon in ministapjes doen, mijn vorge pony heeft er in het begin ook een strijd van gemaakt, ik heb gewoon elke keer de pessoa een heel klein stukje korter gemaakt (echt maar een heel klein stukje) en de pessoa niet aan de zijkant meer onderkant (tussen de benen door) vast gemaakt. Het werkt echt super dus zou het toch nog eens proberen, en dan maar in een paar weken tijd, gewoon beetje bij beetje.
Zelfs als hij niet strak staat werkt hij nog in van achter. Ik heb hem bij mijn paard nooit heel strak staan en zijn achterbeen gebruik is werkelijk super geworden!

curly2day

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 20:41

En dan een bandage achter zijn kont ?

Weet niet helemaal hoe ze dat bedoelen, maar daar hoor ik ze ook wel eens over, misschien dat proberen in plaats van de passoa.... ???

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 18:43

Breitling schreef:
Schijnovergangen zijn nog beter als gewone overgangen omdat ze hierbij harder aan het werk moeten als bij gewone overgangen

Let er wel goed op dat je dan wel echt reaktie van je paard krijgt.Soms zie je paarden wel iets terug komen in tempo maar dan gebeurt er nog niets ga op zoek naar de grens en durf ook echt je paard terug te vragen en draaf dan weer weg.Komt je paard niet voldoende terug sluit dan door naar de stap en probeer het opnieuw.Het is in het begin niet erg dat hij dan een keer terug valt naar de stap je bent aan het trainen maar als hij maar gewoon blijft doordraven heb je niets aan de oefening.

Ik ga zelf ook wel eens een aantal keren achterelkaar van draf naar stap en doe dan 1 stappas en draaf dan direckt weer weg worden ze ook snel van en komen ze goed aan het been.Wissel het ook eens een aantal keren af met 3 passen naar voren en weer terug.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:23

Verder: je hebt mensen die heel gauw spiermassa kweken, en je hebt van die magere mensen die alleen maar peziger worden. Massa kweken kan bij zo'n paarden een werk van lange adem worden! Probeer dus zeker goed krachtoefeningen te vinden: (schijn)overgangen, balkjes draven (eenmaal ze er zijn), ...Waarschijnlijk zal je paard nooit een echt vol achterste krijgen, bedenk dat dit gewoon met lichaamsbouw te maken heeft, en niet altijd volledig van training afhangt.
Wel zou ik gericht gaan trainen: bijvoorbeeld een dag longeren, een dag conditietraining, een dagje dressuren, ...
Hou voor jezelf bij welke oefeningen je wilt oefenen per week en hou dat bij. Zolang je paard meekan met de oefeningen is hij sterk genoeg, ook al lijkt hij daarom niet 'vol' genoeg.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-05 19:32

KimS schreef:
hey
Maar zijn achterhand is echt nog weinig bespierd, je ziet zo op z'n kont bovenaan dat "bot"? eruit steken, en daarnaast ingevallen.
Voer krijgt hij genoeg (zijn buik is dik ) en hij staat alle dagen van ' morgens tot 's avonds op de weide.

Uhmm heeft hij niet gewoon een karpersrug???

Pessoa is de beste oplossing de mijne was ook telkens in gevecht
er mee maar nu we saampjes hebben doorgezet gaat het prima.
Je ziet gewoon dat hij de rug ontspant en de hele massa aan het
werk zet.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 09:41

Stap--> Galop en weer terug. Je hoeft niet lang te galopperen, gewoon een paar sprongen. En inderdaad achterwaarts gaan en dan ipv weg stappen wegdraven.

Wat betreft de passoa gewoon omdoen en los longeren. Dus geen longeerlijn eraan. Wel zorgen dat je niet de gehele bak door moet. Of in een longeercirkel of een stuk van de bak afzetten. De mijne vond het ook verschrikkelijk om vast te worden gezet. Ik heb een keer gelongeerd met touwtjes en toen liet hij zich ook gewoon vallen. Overleg gehad met een aantal intructeurs die mijn paard kennen en die zeiden dat het aanstellerij was. Dus een manier om eronder uit te komen. Dit heb ik opgelost door mijn paardje met touwtjes iets bij te zetten en los te laten lopen. Nu geen enkel probleem meeer, kan hem ook longeren met lijn dus.....

Mocht je het gaan proberen zorgen dat je je paard goed voorwaarts houdt....

Demini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-05 11:18

Pessoa teugel is inderdaad een hele goede manier, maar ik weet wat het is als je paard in paniek raakt ervan.
Zorg allereerst dat het bontje dan niet te hoog en niet te laag hangt, hij moet zeg maar net boven het sprongewricht hangen, want dan krijgt jou paard de meeste ruimte op het moment dat hij zijn achterbeen naar voren zet, als je hem te hoog hangt dan is de druk veel groter in zijn mond en wordt het al gauw eng, zorg ook dat hij niet zo laag hangt dat het bontje achter zijn sprong blijft haken als hij in paniek raakt!
doe verder het katrolletje aan de longeersingel vast en de andere musketon niet door het bit halen maar alleen aan het bit vast klikken, zodaat hij eerst het bontje goed voelt, na een paar keer doe je de musketons door zijn bit en tussen zijn benen door aan de singel vast maken, kijken uit als je hem weg laat lopen dat je geen bok in je gezicht krijgt ofzo. Laat hem maar maar gewoon even vechten met dat ding, hij merkt vanzelf dat het niks helpt en dat hij ook heel ontspannen kan lopen aan dat ding. Probeer hem gewoon rutig te houden zodat hij niet in galop gaat want galop is erg moeilijkvoor ze in deze stand en daar ontstaat dan ook de grootste paniek.

Verder moet je met rijden veel overgangen maken, Ga van draf naar stap en weer gelijk terug in draf, maar als je merkt dat hij bijhet terugkomen op de voorhand valt dan rij je hem al eerder naar voren. Hij moet namelijk ook sluiten op de achterhand.
Ook schijnovergangen zijn heel goed, omdat je daar veel energie bij kan verzemelen, maar zorg dat je hem wel actief houdt, alleen maar langzamer gaan en weer wegsukkelen in draf heeft geen zin, sluit daarom niet in 1 keer heel veer door, maar bouw het rustig op zodat je hem actief kan houden, ook hier geld weer dat als je voelt dat hij meer op de voorhand komt dan rij je weer weg. Bij het wegrijden moet hij ook echt flitsend eruit gaan, en niet sukkelen, dus als hij op een lichte hulp niet gelijk wegdraafd vanuit achteren dan gef je een duidelijkere hulp. Sta ook toe met je hand, op het moment dat je wegrijdt open je je hand zodat hij de ruimte krijgt om weg te draven.
Galoppeer ook lekker vaak aan, hoeft niet per see vanuit stap als hij dat niet kan, kan ook gewoon vanuit draf. Maar laat hem niet keihard dravan zodat hij in galop valt, hij moet echt aanspringen.
Je voelt of een paard goed vanuit achteren komt als hij iets gaat zitten zeg maar, je moet veel energie voelen komen van achteren.
Als hij korte maar versnelde pasjes maakt dan is het niet goed, neem hem dan dus weer terug!

Als er balkjes zijn straks dan is dat ook heel goed, want dan moet hij namelijk heffen en dara krijgt hij ook spieren van!

Veel succes!

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 13:08

Ik heb even gekeken in je profiel om te zien wat je bedoelt.

Het is inderdaad duidelijk te zien welke kont spier ze teweinig heeft. De spier die meest achter boven op de kont zit is de spier waarmee het paard draagt en dus verzameld. Dit zegt al waarschijnlijk voldoende. Leer je paard op de achterhand te dragen en vandaaruit vooruit te stuwen.

Ik zeg expres leer, want dragen valt niet af te dwingen.

Op mijn site vind je het maand boek van Pablo. Dit was een veel extremer geval en waarschijnlijk leuk te lezen voor jouw.

Lianne007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 19:54

pessoa, korte overgangen rijden
b.v. heel veel korte overgangen van stap naar draf en schijnovergangen van draf naar stap,als het paard dus bijna weer in stap komt juist weer vooruit rijden.
als je steeds van stap naar draf gaat is het ook belangrijk dat je echt goed vooruit rijd en soms nodig een kelin beetje het achterbeen erbij tikt, je voelt dan vanzelf als hij het achterbeen eronder begint te zetten en wordt hij voor ook lichter.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 11:15

hey
Ik heb hem ondertussen een keertje gelongeerd met pessoa aan. In stap ging het goed, draf eerst niet. Hij ging heel kort draven, alle spieren vasthouden. Maar toen ik hem wat meer voorwaarts liet denken (zweep ) ging het plotseling wel Nuja heel goed natuurlijk. Met momenten begon hij ook te ontspannen en de rug los te laten.
De galop was zoals verwacht heel bokkerig. De ene bok na de andere. Na een tijdje hield hij er wel mee op. Maar hij was wel boos op de pessoa

Bedankt voor alle andere tips. Ik ga er zeker verder mee werken op die manier.

Ik zoek even een voorbeeldfoto om aan te tonen wat ik bedoel met die "puntige kont"
Je ziet dus die punt bovenop de achterhand en dan loopt het schuin af naar beneden toe. Dat zou ik graag voller zien. Een tijdje terug had hij dat wel, maar dat was vet van te grazen...
Afbeelding
xxx

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:18

de pessoa is niet gemaakt voor de galop, veel mensen doen het wel maar het mag eigenlijk niet

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:23

mijn pony kreeg een kont van het steigeren maar ja ik denk niet dat jij daar echt op zit te wachtten!
ja ik denk ook van overgangen enz. maar daar ben je al mee bezig dus...het zal vanzelf wel komen denk ik!

@ Hardi : jij het echt heel stoer onderschrift

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:28

[/quote]Ik ga zelf ook wel eens een aantal keren achterelkaar van draf naar stap en doe dan 1 stappas en draaf dan direckt weer weg worden ze ook snel van en komen ze goed aan het been.Wissel het ook eens een aantal keren af met 3 passen naar voren en weer terug.[/quote]

doe ik ook vaak maar wat je ook kan proberen om het steeds meer op te bouwen en dan straks bijna stap echt super super super langzaam is ook goed (kost heel veel kracht van de achterhand) dit bouw je dan langzaam op en dan ga je bijv. van bijna stap naar midden draf.

eerst natuurlijk gewoon in draf en als dat eenmaal goed gaat dan ga je van bijna stap naar middendraf.....
Laatst bijgewerkt door AMMieJLoveR op 04-10-05 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

AMMieJLoveR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:31

KimS schreef:
hey
Ik heb hem ondertussen een keertje gelongeerd met pessoa aan. In stap ging het goed, draf eerst niet. Hij ging heel kort draven, alle spieren vasthouden. Maar toen ik hem wat meer voorwaarts liet denken (zweep ) ging het plotseling wel Nuja heel goed natuurlijk. Met momenten begon hij ook te ontspannen en de rug los te laten.

het is ook enorm belangrijk dat je paard voorwaarts blijft onder het zadel maar ook met longeren.
Dan ziet het er sowieso al tien keer beter uit.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 21:29

Breitling schreef:
de pessoa is niet gemaakt voor de galop, veel mensen doen het wel maar het mag eigenlijk niet

is dat niet alleen als je het onderaan vastzet eigenlijk?
Doe ik wel, maar denk daar eigenlijk nooit aan...

Maar in draf helpt het niet echt. Hij komt pas los als hij wat gegaloppeerd heeft. In draf blijft hij zich gewoon verzetten door alles vast te zetten en heel kort te draven. Als ik hem voorwaarts genoeg krijg aan de longe (met of zonder pessoa) dan houdt hij even goed zijn hoofd vrij hoog.
xxx

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:21

Ik werk altijd eerst los zonder hem vast te zetten, ik maak dan de klips allemaal vast aan mn longeer singel (en dan een paar keer door de ringen draaien dat het overgebleven touw vast zit) en dan gewoon het bontje achter zn kont langs na een kwartiertje laat ik hem galoperen beide kanten op en dan pas maak ik de pessoa vast, dan is hij al lekker losgewerkt en ontspant hij haast direct. En

edit: ook moet je niet vergeten dat je paard zich eerst helemaal verzetten tege de pessoa, wees blij dat hij nou braaf loopt, die ontspanning komt vanzelf wel naarmate je het vaker doet

mcrielaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:29

Je zegt dat je hebt geprobeert met dubbele lijnen te longeren, maar dat dat nog helemaal niet ging, maar je moet natuurlijk ook niet verwachten dat hij na 1 keer al lekker naar beneden loopt. Met dubbele lijnen longeren is nog een hele kunst.

Ik ben zelf nu ook bezig met het actiever maken van de achterhand, en idd heel veel overgangen en schijnovergangen, en balken draven werkt erg goed. Ook goed actief laten stappen, en in galop zo veel mogelijk sprong er proberen in te krijgen, zonder hem onder je uit te laten rennen. Ook veel draf-halt-draf oefeningen, evt na het halt een paar pasjes achterwaarts als hij dat al kent.