Mond open aan de teugel +foto

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gurly

Mond open aan de teugel +foto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:13

Hoii,
Ik had een vraagje he
Hieronder heb ik een foto.... Daar loopt mn pony mooi naar beneden, maar heeftie de mond open.. Het viel me op bij andere foto's dat ie dat wel vaker had.. Trek ik hem dan te veel in de mond of is het niet kwaadaardig?.. Ik zaag niet, daar doeik niet aan dus
Graag reactie's
Afbeelding

Linn

Re: Mond open aan de teugel +foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:19

Dat kan verschillende oorzaken hebben... Kan zijn dat je neusriem/bitriem te strak zit of dat je de teugels te strak hebt, maar volgens mij valt dat wel mee. Wel vind ik dat je je handen heel iets laag hebt, maar dat is volgens mij niet de oorzaak. Wij hebben een paard op stal die het doet uit ontspanning... Zeg maar net als wij mensen weleens op onze lip bijten als we wat moeilijks doen, houdt hij zijn mond op elkaar wanneer hij gespannen is en valt ie weer open als hij ontspannen is. Geen gezicht, maar wel grappig!

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 15:23

Klopt ik heb mn handen inderdaad te laag..
Hahaa, ja dat kan ik me voorstellen ,, Op ponykamp vorig jaar reed ik ook op een pony die op z'n bit ging knarsen als die aan de tuegel reed of weet ik veel wattie er mee deed, maar het was echt een dom geluid en gezicht hahaa..
ja misschien dat deze pony ook wel zo'n trekje heeft

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:26

Als een paard de mond opent is hij dus niet aan de teugel, al staat of loopt hij in een gewenste houding.
Als je de neusriem af doet (dat is pas de echte test), zal het warschijnlijk nog veel erger zijn.
Rijdt vooral op zit en benen. Hoe steviger je inwerkt met zit en benen (en dan bedoel ik niet schoppen), hoe meer het paard de neiging heeft om de hals te krommen, dan hoef je alleen nog maar genoeg op te vangen om een veel natuurlijkere opgerichte afbuiging te krijgen.
Ik weet niet of je ook zo rijdt als dat je nu op de foto laat zien, maar je zit is erg zwak op die foto.
Je moet een loodlijn kunnen trekken door schouders heup en enkel. Jouw onderbenen liggen duidelijk ver voor die lijn.
Probeer enerzijds je zit meer voorin het zadel te krijgen (het eigenlijke midden, daar zit je nu achter), kantel je bekken wat meer naar achteren zodat het rechtop staat (dus geen holle rug trekken, dan is je bekken voorover gekanteld), breng je onderbeen wat naar achteren, zorg dat je knieën naar beneden wijzen en niet, zoals hier, naar voren. En kijk zelf voor je uit en niet naar waar het paard zijn hoofd moet hebben. Rijden moet je op gevoel en niet door te staren of je het hoofd al op de goede plek hebt. Het hoofd kan dan wel op de "goede" plek zijn, maar als het paard niet regelmatig en rechtgericht gaat, ontspannen en met gesloten mond, is het echt niet aan de teugel.
Hier nog een seen definitie van aan de teugel. Probeer dat voor elkaar te krijgen en denk niet teveel aan de plek van het hoofd...

Een paard gaat aan de teugel als:
het op een rechte lijn recht gaat en in een wending buigt en kalm, gehoorzaam en harmonisch, ongedwongen en met beheerste drang naar voren onder de ruiter gaat.
De achterhand is meer of minder ondergebracht, de hals is meer of minder opwaarts gebogen, de nek is het hoogste punt van de hals, de oren staan even hoog en de neus is meer of minder voor de loodlijn, nooit erachter.
De teugels zijn gelijkmatig gespannen, waarbij het paard het bit aan beide kanten evenveel aanneemt zonder knarsen of de mond overmatig te openen.
Het paard gehoorzaamd onmiddelijk de kuit-en teugelhulpen, de bewegingen worden licht en verheven.

2 x bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 25-09-05 16:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:28

Linn schreef:
Dat kan verschillende oorzaken hebben... Kan zijn dat je neusriem/bitriem te strak zit of dat je de teugels te strak hebt, maar volgens mij valt dat wel mee. Wel vind ik dat je je handen heel iets laag hebt, maar dat is volgens mij niet de oorzaak.

Je kunt toch duidelijk zien aan WAAR het bit zit op de foto, dat er wel degelijk ENORME spanning op de teugels staat. Dat mag nooit. De mond-via teugel-hand verbinding moet elastisch en licht zijn.

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:31

sperriem en /of neusriem strakker doen!
offtopic : is het een draver?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:53

bonnielove schreef:
sperriem en /of neusriem strakker doen!
offtopic : is het een draver?

Lijkt me nou niet handig om de neusriem strakker te doen. Dan verdoezel je het probleem. Terwijl je het probleem moet oplossen.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:55

nee niets strakker doen... gewoon de raad van lusitana opvolgen vind ik!!!!! dat is denk ik het beste.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:00

Inderdaad, een strakke sperriem is geen oplossing, maar een marteling. Zo te zien zit de sperriem al aardig strak, hij trekt de neusriem naar beneden.
Een neusriem is niet nodig. Het is de ultieme ruiter test. Een ruiter met goede handen kan makkelijk zonder neusriem rijden.

Een strakke neusriem is een marteling. De wangen worden tussen de tanden geperst. Heb je wel eens op je wang gebeten? Een strakke sperriem kan de neusgaten toeknijpen en zo de ademhaling belemmeren. Ook niet echt vriendelijk en zeker geen oplossing van problemen. Sperriem eraf, neusriem los genoeg en vriendelijke handen, stevige, correct zit en genoeg been, en dan zien of hij het nog doet.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:02

ik ben het ook eens met lusitana!!

flink aan het werk dus!

Linn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:14

Een strakke neusriem kan het probleem juist erger maken, met name als je paard belemmert wordt in het ademhalen... Dan doet ie zijn mond weer open

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:43

MAAR MEESTAL KUNNEN ZE JUIST DE MOND BEWEGEN ALS DE SPERRIEM NIET STAKS GENOEG ZIT!
EN IK WEET NIET WAT DE RUITER OP KAN LOSSEN AAN HET PROBLEEM?
JA MISSCHIEN HANDEN STIL EN NIET IN ZN MOND RUKKEN!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:08

bonnielove schreef:
MAAR MEESTAL KUNNEN ZE JUIST DE MOND BEWEGEN ALS DE SPERRIEM NIET STAKS GENOEG ZIT!

waar slaat dit nou weer op

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:37

Er zijn helaas nog steeds mensen die denken dat de neusriem of sperriem het bit op zijn plek moet houden of de mond dicht moet houden. Als een ruiter normale hulpen geeft, blijft het bit heus wel normaal in de paardenmond en opent een paard ook niet overmatig de mond. Overigens is het iets openen van de mond in sommige omstandigheden normaal en zal ook niet afgestraft worden in de ring. Het gaat erom of het hele plaatje verder ontspannen is. Als je kijkt naar de definitie van aan de teugel gaan, zoals ik die ergens hierboven geef zie je dat er ook staat zonder overmatig de mond te openen.
Mensen die denken dat de mond dichtgehouden moet worden door de neusriem, hebben de rijkunst (nog) niet begrepen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:46

is het niet dat je paard met zijn lippen klappert (al dan niet uit ontspanning) ? Bij ons op stal doet een paard het ook (en loopt Z2 dressuur)... en Banjer doet het tegenwoordig ook... uit ontspanning...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:48

De foto geeft nogal een uitdaging van "noem de fouten". (ja ik weet het, beetje cru gezegd) Waarom het paard de mond open heeft, een holle rug trekt, achter de massa staat en nog zo wat, kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar het feit dat de ruiter in stoelzit en met een hol getrokken rug zit zal zeker niet helpen.
Hoe je het ook wendt of keert, mond open is verzet. Als je die mond dichtbindt met een sperriem is het alleen niet meer zo zichtbaar, maar het verzet zal niet minder zijn.
Zoek goede instructie, dat helpt het beste

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:53

Ik sluit me helemaal aan bij lustiana

en sperriem strakker?
gooi eerder de hele neusriem eraf
dan krijg je pas een eerlijk beeld hoe een paard zich voelt in de mond

En hoe je dat oplost bonny
door fatsoenlijke les te halen
want als je het paard zijn mond dichtsnoert, is er van Love niet veel meer over.

Dus kijk na of het bit past
laat een tandarts zijn bit controleren

verder afgaande op deze foto, is de hand ook veeeeeel te streng
er staat enorme spanning op de hand, teugel en mond
Dit paard staat in de houding van aan de teugel, maar is het zeker niet

want echt aan de teugel kan alleen vanuit ontspanning en het paard zal daarbij de mond nooit openen en de teugel zal ook nooit zoveel kracht uitstralen.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:58

Verplaatst van VMR naar RT.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:59

Ik vin het er niet uitzien
Veelste gespannen, teugels vieren niet lekker mee..
Heb jij nooit kramp?
Probeer eens ontspannen te rijden, handen even iets hoger, alles op 1 lijn, ellebogen netjes aansluiten op je lichaam
Kom je al een heel eind, en heel ontspannen rijden, vind het er een beetje gespannen uit zien namelijk..

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:25

Ik vind dat je nogal onderuit gezakt zit op de foto, ik denk dat als je het gehel compleet maakt door ontspannen en rechtop te gaan zitten met je teugels netjes op maat, je handen ietsjes naar voren en wat hoger dat je dan al heel wat meer bereikt. Probeer hem niet vast te houden met je handen en geef hem vrijheid zodra hij meegeeft. Hou hem wakker met je benen, speel met je handen en blijf netjes zitten, dan lukt het wel. Blijft hij aan de gang, dan zou ik eens een keer kijken hoe een ander het op hem doet en of hij dan nog steeds zo maf doet of niet. Of neem een keer les en kijk wat ze er daar van zeggen. Het kan net zo goed een trekje van hem zijn, ik ken een paard dat in galop altijd zijn tong eruit gooide, het schijnt een teken van protest te zijn maar je had wel gewoon beheersing over hem en ik denk dat het gewoon een grapje van hem was, hij had nl. nogal veel gevoel voor humor en hield je altijd voor de grap. Dus geen zorgen, kijk gewoon wat je paard doet op een andere manier en dan kom je er vanzelf wel achter !! Veel
succes !!

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:37

Bedankt voor jullie reacties/commentaar

Ik vroeg eigelijk niet om mn houding, ik weet dat ik niet zo'n geweldige houding heb, en al helemaal niet op deze foto.. maar op deze foto was het duidelijk te zien waar hij de mond open had.. Het is trouwens niet mn eigen paard maar van de manege..

de sperriem strakker doen lijkt me ook geen goed plan nee..
Misschien dat ik em gewoon te veel vraag.. dat ik meer met mn been moet gaan vragen. ..

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 21:50

Nee, je vroeg niet om commentaar op je houding, maar je houding is waarschijnlijk een oorzaak van het probleem, vandaar dat het wel genoemd wordt, omdat we je willen helpen om van het probleem af te komen.
Inderdaad gewoon meer been en minder hand, dan komt het wel goed. Kom nog eens terug met een foto als het beter gaat!

Gurly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 21:52

Zal ik doen ..

bonnielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:41

verootjoo schreef:
bonnielove schreef:

waar slaat dit nou weer op

Nou als je dat niet begrijpt!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 19:52

bonnylove
Ik geloof juist dat jij niet weet hoe paardrijden hoort

iig niet zo
tijd dat jij eens zonder neusriem rijd
en gaat de mond open dat jij een tik met de zweep krijgt
Flink op die handen die dan te grof zijn }>